اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایگاه «ورلدکرانچ»: ایران یک بازیگر کلیدی برای شکست «داعش» است



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, مبارزه با  گروه تروریستی داعش

یک پایگاه تحلیلی با بیان استدلال‌هایی گزارش کرد که ایران یک قدرت مهم منطقه‌ای است که قابلیت‌ نظامی خوبی برای مقابله با «داعش» دارد و بنابراین می‌تواند نقش کلیدی در شکست داعش داشته باشد.

  پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلدکرانچ» که در پاریس مستقر است، در تحلیلی دلایلی را مطرح کرد که در آن نقش کلیدی ایران در شکست تکفیری‌های «داعش» برجسته شده است.

طبق این گزارش، نقش ایران بعنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای غیرقابل انکار است و به همین دلیل پتانسیل آن را دارد که غرب در شماری از موضوعات با این کشور وارد همکاری شود.

این پایگاه تحلیلی سپس گزارش کرد که یکی از زمینه‌هایی که می‌توان در آن مورد با ایران همکاری کرد، مبارزه با داعش است.

در این گزارش آمده است که تکفیری‌های داعش از ایران که یک کشور شیعه‌ است، نفرت دارد و به همین دلیل ایران و ایرانیان، هدف اصلی داعش به حساب می‌آیند و به همین منظور تهران می‌تواند همپیمان خوبی برای غرب در مبارزه با تکفیری‌های داعش باشد.

ورلدکرانچ نوشت که ایران بعنوان یک نقطه شروع، صدای خود را بالا برد و به داعش هشدار داد که از نزدیک شدن به مرزهای ایران دوری کند.

طبق این گزارش، علیرغم آنکه هیچ یک از کشورهای منطقه حتی کشورهایی که سنی هستند از تهدیدات تکفیری‌های داعش در امان نیستند، غرب و روسیه تردید دارند که تمامی کشورهای منطقه برای مبارزه و نابودی با داعش مصمم باشند به همین منظور در این آشفتگی که در خاورمیانه به وجود آمده است، ایران به طور کامل و از نظر استراتژیکی برای مبارزه با داعش متعهد است.

ورلد کرانچ همچنین به توانمندی نظامی ایران اشاره کرد و نوشت، «ایران قابلیت‌ نظامی، نیروی انسانی و مجاورت جغرافیایی برای مقابله با داعش دارد و پیشتر نیز در جلوگیری از پیشروی این جهادی‌ها در عراق مشارکت داشته است».

این گزارش سپس با اشاره به این مطلب ادامه داد که دشمنی مسلم ایران با داعش و گروههایی چون القاعده و جبهه‌النصره بسیار متقاعد کننده تر از دشمنی دیگر کشورهای منطقه با این تکفیری‌ها است.

این پایگاه اینترنتی همچنین مدعی شد، ایران قدرت نفوذ بر دولت سوریه را دارد و همچنین با هدف دستکم گرفتن قدرت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، گزارش کرد: «اسد کمتر شبیه یک رهبر است و بیشتر شبیه ارباب رجوع روسیه و ایران است....غرب احتمالاً علاقه دارد که بداند ایران می‌تواند اسد را از قدرت کنار بزند یا خیر.....اما ایران در نهایت فشاری را وارد می‌آورد که در هموار ساختن راه برای تغییر نظام در دمشق تفاوت چشمگیری را به وجود می‌آورد».

ورلد کرانچ ادامه داد، یک سناریوی رویایی برای آنهایی که خیلی خوشبین نیستند، وجود دارد و آن این است که ایران با بازگشت به جامعه بین‌الملل، از مزایای اعتدال بهره‌مند می‌شود و به غرب نزدیک‌تر می‌شود. سعودی‌ها گفت‌وگو با آنها را آغاز خواهند کرد.

ورلد کرانچ در پایان گزارش خود نتیجه‌گیری کرد که تعامل ایران و غرب می‌تواند به اشتراک‌گذاری اطلاعات منجر شود. در روزهای اخیر «پلیس سایبری» ایران اعلام کرد که 50 نفر را که به دنبال ترویج تفکرات داعشی در اینترنت بودند را دستگیر کرده است.

 

  اخبار سیاست  خا جی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور- جنگ نرم , شکست داعش و قدرت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نیاز آمریکا به ایران برای شکست داعش



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - نیاز آمریکا به ایران برای شکست داعش

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: آمریکا به تنهایی نمی تواند با حملات هوایی، تروریستهای داعش را نابود کند کشورهای مسلمان از جمله ایران نیز باید در این مسئله ایفای نقش کنند.

به گزارش ایسنا، زبیگنیو برژینسکی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان در پاسخ به پرسشی درباره تروریستهای داعش گفت: موضوع داعش بسیار پیچیده است. روشن است که ما نمی توانیم فرض کنیم که مسئولیت یکجانبه آمریکا برای حل این چالش کافی باشد، اما در عین حال باید درک کنیم که دشمن، آن چیزی نیست که نامش نشان می دهد.

بر اساس گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزود: ما به دولت اسلامی فکر می کنیم، اما آنچه که ما می بینیم یک دولت نیست بلکه مشتی افراد هستند که نقطه ی اشتراک آنها دیدگاههای افراطی است و تحت یک مدیریت واحد هستند اما این مدیریت خیلی کارآمد نیست.

برژینسکی تاکید کرد: داعش یک دولت نیست بلکه نوعی شورش سیار است که باید به طرق مختلف و متفاوت با آن برخورد کرد. عراقی ها با داعش نبرد می کنند و شاید عراقی ها بتوانند در این زمینه با ما کار کنند. در سایر موارد شاید دیگران باید پیشتاز باشند. ما می توانیم به صورت غیر مستقیم از این کشورها حمایت کنیم .

 

خلاصه اینکه آمریکا به تنهایی نمی تواند از بالا با حملات هوایی این کار را انجام دهد بلکه باید دیگران و کشورهای اسلامی هم مسئولیت بیشتری داشته باشند از جمله اینکه ترکیه ، عربستان ، مصر و ایران هم باید باشند. ایران یک کشور شیعه است. ما می‌توانیم هوشمندانه‌تر عمل کنیم.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا