اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«پایداری» بر مدار استیضاح



اخبار,استیضاح وزرا در مجلس

 

اخبار سیاسی - گزارشی از مخالفان و موافقان وزیر علوم در «بهارستان»
«پایداری» بر مدار استیضاح

«حجت‌الاسلام باقری‌بنابی» نیز از اتفاقی که این روزها در مجلس افتاده گله دارد: «از اخلاق به دور است که کارهای مثبت وزیر علوم را نبینیم و تنها به برخی از اموری توجه کنیم که در مسیر خواسته‌های ما نیست. نمایندگان باید این واقعیت را بپذیرند که نه‌تنها استادان دانشگاه که حتی دانشجویان هم در این سال‌ها از عملکرد دانشگاه راضی نبودند و کمترین نقدها به اخراج دانشجو از دانشگاه و بازنشستگی اجباری استاد منتهی می‌شد. چرا آن موقع به فکر استیضاح وزیر نبودید و چرا مثل حالا به آب و آتش نمی‌زدید؟

شمار امضاهای استادان حامی «رضا فرجی‌دانا» رو به افزایش گذاشته و به 900 رسیده اما در همین حال کمیسیون آموزش مجلس با اکثریت نمایندگان نزدیک به «جبهه پایداری» تمام‌قد برای استیضاح وزیر ایستاده‌اند.

 

پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که اگر اتفاق خاصی نیفتد، نامه استیضاح وزیر علوم امروز هم اعلام وصول نخواهد شد، زیرا گروهی در همین «بهارستان»، دنبال پادرمیانی‌اند و بنا دارند میان نمایندگان منتقد «فرجی‌دانا» و وزیر مصالحه برقرار کنند. چنانچه حضور وزیر علوم در جمع فراکسیون «رهروان ولایت» ظرف امروز و فردا قطعی خواهد شد. فراکسیون رهروان به ریاست «علی لاریجانی» به‌دنبال ایجاد مصالحه و جلوگیری از استیضاح وزیر است.

 

وضعیت این روزهای «جبهه پایداری»‌ها در مجلس چندان مناسب نیست، همین چند هفته پیش آنها ریاست بر «کمیسیون انرژی» را از دست دادند و حالا همه توان و انرژی‌شان را در دو کمیسیون آموزش و فرهنگی متمرکز کرده‌اند. استیضاح وزیر علوم نیز از دل کمیسیون آموزش و نمایندگان نزدیک به این طیف سیاسی بیرون آمده است.

وزارت علوم، وزارت پرمساله‌ای برای «حسن روحانی» و کابینه او بوده و از همان ابتدا هرروز داستانی برای این وزارتخانه رقم خورده، روز رای اعتماد مجلس به «جعفر میلی‌منفرد» نخستین وزیر پیشنهادی علوم و «فرجی‌دانا»، فرصتی برای نمایش برخی فیلم‌های مستند از این دو در دانشگاه‌ها بود و برخی حاشیه‌سازی‌ها. یک‌روز مانده به رای اعتماد میلی‌منفرد هم برگه‌ای موسوم به برگه بازجویی از او در کازیه نمایندگان رفت و البته بعدتر عدم صحت آن تایید شد. اما معلوم نبود که آن برگه با چه اجازه‌ای به کمد شخصی نمایندگان راه یافته و از چه منبعی دریافت شده است. از میلی‌منفرد گذشته، عدم معرفی «جعفر توفیقی» و معرفی دقیقه 90 رضا فرجی‌دانا مشخص کرد که رای‌آوری وزیر علوم دولت «تدبیر و امید» به این سادگی‌ها نخواهد بود.

تغییر روسای دانشگاه پاشنه آشیل وزیر علوم
تغییر روسای دانشگاه‌ها پاشنه آشیل وزیر علوم شده و حالا گروهی از نمایندگان اصولگرا به‌دنبال حذف وزیر از وزارتخانه‌اند؛ کاری که به گفته محمدرضا تابش، شدنی نیست. او به «شرق» می‎گوید: «وزارت علوم از ابعاد مختلفی برای ما تعیین‌کننده است، هشت‌سال حضور احمدی‌نژاد به حذف برخی دانشجویان نخبه از دانشگاه منجر شد، تنها با برچسبی سیاسی. آن موقع کمتر نماینده‌ای دنبال این مساله و سوال رفت که دلیل ستاره‌دارشدن این‌همه دانشجو چه بوده. اما حالا گام‌های مثبت فرجی‌دانا در مسیر بازگرداندن ثبات و آرامش به دانشگاه‌ها با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شده؛ مخالفتی که لایه‌های مختلف آن بیشتر سیاسی‌کاری است تا دغدغه فرهنگی.»

چرا در گذشته نگران وضع خراب دانشگاه نبودید
«حجت‌الاسلام باقری‌بنابی» نیز از اتفاقی که این روزها در مجلس افتاده گله دارد: «از اخلاق به دور است که کارهای مثبت وزیر علوم را نبینیم و تنها به برخی از اموری توجه کنیم که در مسیر خواسته‌های ما نیست. نمایندگان باید این واقعیت را بپذیرند که نه‌تنها استادان دانشگاه که حتی دانشجویان هم در این سال‌ها از عملکرد دانشگاه راضی نبودند و کمترین نقدها به اخراج دانشجو از دانشگاه و بازنشستگی اجباری استاد منتهی می‌شد. چرا آن موقع به فکر استیضاح وزیر نبودید و چرا مثل حالا به آب و آتش نمی‌زدید؟ پاسخ این مساله مشخص است، وزیر علوم دولت پیش از جنس برخی از نمایندگان مخالف فرجی‌دانا بود اگرچه کدام وجدان بیداری با حذف دانشجو و استاد از دانشگاه موافقت می‌کند، ‌ای‌کاش مجلس به‌جای پیشبرد سیاسی امور، تخصصی‌تر مسایل را دنبال کند.»


با این حال «عطاءالله سلطانی»، عضو کمیسیون آموزشی به «تسنیم» گفته: «در زمان رای اعتماد به وزیر علوم و در جلسه با او، پرهیز از حاشیه‌سازی و فضاسازی برای محیط‌های دانشگاهی و نیز کیفی‌سازی و علمی‌کردن فضا به او هشدار داده شده بود، اما امروز شاهد این هستیم که او کوچک‌ترین توجهی به این هشدارها نداشته و روند علمی کشور نیز روزبه‌روز کندتر می‌شود.»

تلاش برای پایان استیضاح
برخی نمایندگان عضو در «فراکسیون رهروان ولایت» و تنها یک عضو در کمیسیون آموزش مجلس به‌دنبال راهی برای برطرف‌شدن انتقادها هستند و در همین حال نمایندگان خواهان استیضاح وزیر به‌هیچ‌رو از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند.

«جواد هروی»، تنها عضو کمیسیون آموزش است که برخلاف آرای همکاران خود این روزها در تلاش است تا جلو استیضاح وزیر علوم گرفته شود.

او در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «باید به فرجی‌دانا تا اینجای کار نمره قبولی داده و به خاطر وضعیت دانشگاه از او تشکر کنیم. حال و هوای زنده‌ای در فضای دانشگاهی به وجود آمده که جای تقدیر دارد نه استیضاح. تمام تلاش ما این است که اجازه ندهیم استیضاحی برگزار شود.»

چه‌کسی پاسخگوی حقوق تضییع‌شده دانشجوی ستاره‌دار است
تابش هم به نقد جریانی در مجلس نهم می‌پردازد که مدتی است روی استیضاح وزیر علوم تمرکز کرده و می‌افزاید: «چرا نمایندگان عزیز در دوره تقلیل فضای علمی دانشگاه در دوره‌های پیش سکوت کردند و همه چیز به باور ایشان گل‌وبلبل بود؟ مگر نه اینکه ریاست آقای صدرالدین شریعتی در دانشگاه علامه به موجی از تعلیق و اخراج دانشجویان منتهی شد؟ چه کسی قرار است پاسخگوی حقوق تضییع‌شده دانشجویان محروم از تحصیل باشد؟»

پادرمیانی هیات‌رییسه
«حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا» عضو هیات‌رییسه مجلس تاکید دارد: «در صورتی که نمایندگان متقاضی استیضاح قانع نشوند، بر اساس آیین‌نامه لایحه استیضاح اعلام وصول می‌شود.» اما شواهد از تلاش هیات‌رییسه مجلس و برخی نمایندگان برای ریختن آب روی آتش استیضاح حکایت دارند تا جلو احضار فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس گرفته شود.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، از نمایندگان حاضر در هیات‌رییسه نیز تاکید دارد: «تمایل هیات‌رییسه این است که پیش از اینکه استیضاح مطرح شود، نظر نمایندگان را تامین و نشست‌های مشترکی را با وزرا برگزار کند.»«علی‌محمد احمدی»، نماینده دهلران نیز منتقد استیضاح وزیر است و می‌گوید: «به‌جای استیضاح، سوال می‌توانست در اولویت قرار گیرد.

 

اکنون کشور در شرایطی است که ما در سایر بخش‌ها از قبیل اقتصاد، صنعت و کار که متولی آن وزارت کار است مشکلات مشابهی داریم که شاید کمتر از حیطه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نباشد.»50 امضا پای نامه استیضاح فرجی‌داناست و کمتر نماینده‌ای تا به امروز حاضر شده از خواسته‌اش کوتاه بیاید، اگر اصرار کمیسیون آموزشی‌ها دنباله‌دار شود و پادرمیانی‌ها روی هوا بماند، هیات‌رییسه در روزهای آتی ناگزیر از اعلام وصول استیضاح است و همه‌چیز به صحن علنی مجلس موکول می‌شود و رای اکثریت در بهارستان. 

اخبار سیاسی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
کلیپ زیبای جبهه پایداری ؛ گفتمان پایداری چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جبهه پایداری دنبال استیضاح 4 وزیر/ ظریف هدف نخست است



اخبار ,اخبار سیاسی,استیضاح چهار وزیر دولت روحانی

 

اخبار سیاسی - دو نماینده مجلس خبر دادند:

جبهه پایداری دنبال استیضاح 4 وزیر/ ظریف هدف نخست است

برخی نمایندگان در تلاش هستند که به هر نحوی شده تا پیش از عید دستکم دو وزیر دولت روحانی را استیضاح کنند

منابعی در مجلس به تدبیر خبر داده اند که طرح استیضاح چهار وزیر دولت روحانی در بهارستان دست به دست می شود و رایزنی با برخی نمایندگان برای جمع آوری   امضای بیشتر طرح های استیضاح شدت گرفته است.

یک نماینده مجلس نیز در گفت وگو با تدبیر از تلاش عده ای از نمایندگان برای استیضاح چهار وزیر کابینه دولت یازدهم خبر می دهد و می گوید:« حالا که ماجرای بودجه تمام شده برنامه این گروه در مجلس این است که استیضاح وزیران خارجه و نفت را وارد فاز عملیاتی کنند.»

به گفته عباس قائید رحمت برخی نمایندگان در تلاش هستند تا به هر نحوی شده تا پیش از عید دستکم دو وزیر دولت روحانی را وارد چرخه استیضاح کنند.او البته این را هم می گوید که طرح استیضاح وزیران روحانی تا کنون چندان با اقبال مواجهه نشده است.

عباس قائید رحمت در گفت وگو در با خبرنگار سیاسی تدبیر  تاکید کرد: تحرک هایی در مجلس از طرف برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری می بینیم که به نظر می رسد کشور را دچار تنش می کند.این نمایندگان در حال جمع آوری امضا برای طرح استیضاح وزیران کشور و خارجه هستند و  با نمایندگان برای افزایش بیشتر امضا ها مذاکره می کنند.

این نمایندگان می گویند علت عدم شرکت تعداد زیادی از نمایندگان در جلسه دو هفته قبل دولت و مجلس هم همین موضوع بوده است. به گفته آنان این جریان تلاش می کند تا رابطه مجلس و دولت از حالت کنونی خارج شود و با استفاده از  پتانسیل نمانیدگان پر تعداد محافظه کار مواجهه هایی جدی تر از سوال و تذکر بین مجلس و دولت روحانی اتفاق بیفتد.

اشاره آنان به جلسه دولت و مجلس در چهارشنبه دو هفته پیش است. در این جلسه  رئیس جمهوری به همراه اعضای کابینه به بهارستان رفته بود تا در جلسه مشترک دولت و مجلس حضور یابد اما در اقدامی غیر منتظره جمع قابل توجه ای از نمایندگان دراین نشست حاضر نشدند.


این اتفاق در حالی رقم خورد که رئیس مجلس در جلسه علنی ظهر همان روز تمامی مرخصی های نمایندگان را لغو کرده و به آنها تذکر داده بود که در نشست مشترک میان مجلس و دولت حضور پیدا کنند.

محمد سادات ابراهیمی در این باره به تدبیر می گوید:«حدود 20 نماینده با هماهنگی سازمان یافته در این نشست شرکت نکرده اند تا مخالفت علنی خود را نشان دهند اما سایر نمایندگان به دلیلی مشغله به این جلسه نرفتند.»

سادات ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی تدبیر با اشاره به نشست مشترک مجلس و دولت، گفت: « تعداد معدودی از  نمایندگان به طور سازمان یافته در مجلس علیه دولت  فعالیت می کنند. نیازی نیست که اسامی آنها اعلام شود چرا که مردم به خوبی آنها را می شناسند.»

سادات ابراهیمی می گوید:«این نمایندگان که نزدیک به جبهه پایداری هستند با این اقدامات خود نمی توانند مجلس را در مقابل دولت قرار دهند و برای دولت خط نشان بکشند چرا که جو غالب مجلس تعامل با دولت یازدهم است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس در ادامه ازتلاش برای استیضاح چهار  وزیر دولت یازدهم خبر می دهد و می گوید: «شواهد و قرائن نشان می دهد که برخی ها به دنبال حذف برخی وزیران تاثیر گذار دولت روحانی هستند.»

وی خبر می دهد :« استیضاح وزیر صنعت و معدن که در جریان است اما زمزمه های استیضاح آقای زنگنه وزیر نفت، آقای ظریف وزیر امور خارجه و آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار آنان قرار دارد.»

این نماینده مجلس نهم تاکید کرد:« این عده قصد دارند تا آغاز سال جدید این استیضاح ها را به سرانجام برسانند ولی مشکلشان در حال حاضر عدم همراهی اکثریت مطلق نمایندگان است.اما در تلاش هسیتند تا به بهانه های مختلف برای موفقیت طرح استیضاح وزیران روحانی یارگیری کنند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد:"بیشتر ناراحتی این افراد از رویکرد دولت در عرصه دیپلماسی است و محمد جواد ظریف هدف نخست آنان است."

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در هفته گذشته بارها به دلایل مختلف  ظریف تدکر دادند؛از  انگلیسی صحبت کردن وزیر خارجه ایران در نشست های خارجی  بگیرید تا دیدار با جان کری وزیر خارجه امریکا و یا عدم افشای جزئیات توافق نامه ژنو.

هر چند حسن روحانی در دیدار با اساتید دانشگاه به این افراد تاخت و ضمن بی سواد خواندن برخی منتقدان توافق ژنو، از نخبگان خواست «سقراط وار» وارد شوند و نظرات خود را بیان کنند. در واکنش به این سخنان، آیت الله مصباح یزدی، رهبر معنوی جبهه پایداری در یک سخنرانی به صورت تلویحی گفت که دولت ادعا می کند دوست دار نقد است اما دروغ می گوید.

اخبار سیاسی - تدبیر