اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایتخت نان کشور کجاست؟


رییس اتحادیه نانوایان استان اصفهان با بیان اینکه نان تولیدی در اصفهان از نظر تنوع و کیفیت در مرتبه خوبی قرار دارد، گفت: اصفهان با کمترین سرانه مصرف آرد کمترین تولید ضایعات را دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که اصفهان پایتخت نان کشور است.

خبرگزاری ایسنا: عباس صابری در گفت‌وگویی، با بیان اینکه در حال حاضر نانوایی جدید در شهر اصفهان ایجاد نمی‌شود، اظهارکرد: زمانی امکان تهیه و خرید آرد آزاد برای متقاضیان در بازار فراهم بود و همین مساله باعث احداث نانوایی‌هایی شد که در عمل قادر به فروش محصولات خود نبودند و باعث زیان مادی به تولید کننده و بیکاری کارگران آنها می‌شد به همین دلیل تا اطلاع ثانوی احداث نانوایی جدید مگر در مواردی که تولیدکنندگان قصد جابه‌جایی داشته باشند وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امکان فروش آرد آزاد در آینده وجود دارد، اما بدون شک این امکان به معنای رهاسازی فروش آرد در بازار به هر میزان نیست و واحدهای تولیدی نان نیز در صورت تصویب حق احداث مجدد ساختمان نانوایی زیر نظر سامانه تعبیه شده توسط اتحادیه و با کارت شناسایی خواهد بود.

رییس اتحادیه نانوایان استان اصفهان درباره استانداردهای لازم برای احداث یک نانوایی خاطرنشان کرد: علاوه بر وجود مواد اولیه لازم و استاندارد یک نانوایی به کارگران و کارفرمایان آموزش دیده نیاز دارد تا بهترین کیفیت نان را در اختیار مشتریان قرار دهد، همچنین امکان احداث نانوایی نیز باید استانداردهایی مانند عرض و طول مناسب برای جای گیری تاسیسات و وسایل پخت نان مانند کوره تولید نان و هواکش سقفی را داشته باشد.

صابری درباره استاندارد نبودن 80 درصد از نانوایی‌های اصفهان تصریح کرد: وقتی از استاندارد نبودن نانوایی‌ها صحبت می‌کنیم به معنای استاندار نبودن تجهیزات و وسایل به کار رفته در این نانوایی‌ها است وگرنه فرآیند تولید نان در بیشتر نانوایی‌های استان اصفهان به صورت اصولی و حرفه‌ای انجام می‌شود و هر پنج سال یک بار نیز آموزش‌های جدیدی به نانوایان داده می‌شود.

وی درباره نشانه‌های عدم استاندارد تجهیزات به کار رفته در نانوایی‌ها گفت: بیشتر این وسایل مهم استاندارد ندارند و به همین دلیل به مقدار خارج از حد مجاز گاز و برق مصرف می‌کنند و در کیفیت نان نیز تاثیر می‌گذارند و باعث خشکی نان می‌شوند.

رییس اتحادیه نانوایی استان اصفهان اظهارکرد: مساله حل مشکل تجهیزات نانوایی‌ها در دوره استاندار قبلی اصفهان مطرح شد، اما استاندار جدید با جدیت بیشتری به دنبال حل این مشکل بخش تولید نان است به طوری که در ماه‌های اخیر جلسات متعددی بین اعضای اتحادیه صنف نانوایان استان و سازندگان دستگاه‌ها برگزار شده است.

صابری درباره نظارت‌های اتحادیه نانوایان استان افزود: کمیسیون بازرسی اتحادیه به طور مرتب بر عملکرد واحدهای نانوایی سطح استان و به شکایت‌های مردمی رسیدگی می‌کند و در صورت ادامه دار شدن تخلفات یک نانوایی صاحب مغازه به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: دو سال است که قیمت گاز و برق افزایش یافته، اما قیمت نان ثابت مانده لازم است مسئولان مربوطه ضمن بازنگری مجدد در قیمت تمام شده نان، افزایش همه عوامل موثر در پخت نان مانند حامل‌های انرژی را در نظر بگیرند، چرا که در حال حاضر نانوا و کارگر هر دو ناراضی هستند و دود این نارضایتی در طولانی مدت به چشم مردم می‌رود.

رییس اتحادیه نانوایان استان اصفهان اظهارکرد: گندم هر استان از یک محل ویژه تامین می‌شود و کیفیت گندم‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ به علت خشکسالی‌های اخیر، کارخانه‌های تولید آرد مجموعه‌ای از گندم‌های مختلف مطلوب را خرد کرده و آسیاب آنها را با درصد مشخصی از سبوس مخلوط می‌کنند و در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهند.

صابری با بیان اینکه کیفیت آرد کشور 85 درصد است، تصریح کرد: نان تولیدی در اصفهان از نظر تنوع و کیفیت در مرتبه خوبی قرار دارد و با کمترین سرانه مصرف آرد کمترین تولید ضایعات را دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که اصفهان پایتخت نان کشور است.


ویدیو مرتبط :
پایتخت مرکبات کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید نان بدون آرد در کشور



 

 

تولید نان بدون آرد در کشور

 

دبیر انجمن تغذیه شهر از تولید آزمایشی نان سبوسدار بدون آرد برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: مصرف نانهای سنتی به دلیل بالا بودن کربو هیدرات باعث افزایش قندخون و چربی می شود.

دکتر سهیل سریزدی در گفتگو با مهر به تولید این نان سبوسدار اشاره کرد و گفت: نانهایی که هم اکنون مصرف می کنیم به دلیل اینکه نشاسته و کربوهیدرات بالایی دارند باعث می شود که قند خون بالا رفته و تبدیل به چربی و چاقی شود. برای مقابله با عارضه این قبیل نانها می بایست نوعی نان تهیه کنیم که نشاسته کمتری داشته باشد.

این پزشک مشاور تغذیه افزود: میزان سبوس در تولید این نان را با استفاده از سبوس گندم، برنج و جو بالا بردیم و به مرز 97 درصد سبوس رساندیم.

سریزدی با تاکید بر اینکه مصرف این نان باعث سیری زودرس شده و مانع از چاقی می شود، گفت: این نان سرشار از سبوس و فاقد آرد و نشاسته بوده و به راحتی قابل بلع و هضم در دستگاه گوارش است.

دبیر انجمن تغذیه شهر با اعلام اینکه نانهای سبوسدار موجود در بازار حداکثر 50 درصد سبوس دارند، افزود: وجود سبوس باعث می شود که جذب نشاسته به تاخیر بیافتد و مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون شود.

وی تاکید کرد: هرچه میزان سبوس و فیبر در نان بیشتر و مقدار آرد کمتر باشد ارزش غذایی آن بویژه برای افراد چاق و بیماران دیابتی بیشتر می شود.

سریزدی با اشاره به وجود 80 تا 120 کیلو کالری در این نان سبوسدار، افزود: مصرف این نان برای مبتلایان به چاقی، دیابت و کسانی که مبتلا به یبوست هستند، توصیه می شود.

وی با اعلام اینکه انجمن تغذیه شهر به دنبال اهداف تجاری نیست و تولید این نان به صورت آزمایشی انجام شده است ادامه داد: با مصرف یک کف دست از این نان، فرد به مدت چهار تا هشت ساعت احساس گرسنگی نخواهد کرد....../تحلیل:عصرایران