اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان کلاهبرداری‌های زنجیره‌ای مرد مرده



 اخبار حوادث - پایان کلاهبرداری‌های زنجیره‌ای مرد مرده

تبهکار حرفه‌ای بعد از به‌ثبت‌رساندن مرگ خودش، کلاهبرداری‌های کلان را آغاز کرد اما سرانجام به دام افتاد.

 مردی جوان دوم اردیبهشت سال جاری به پایگاه سوم پلیس تهران مراجعه کرد و به کارآگاهان گفت: «مدتی قبل تصمیم گرفتم درمانگاه شبانه‌روزی احداث کنم اما چون برای انجام این کار پول کافی نداشتم تصمیم گرفتم، شریک انتخاب کنم. با چاپ آگهی در روزنامه درخواست سرمایه‌گذار کردم. همان روز مردی با من تماس گرفت و گفت وام میلیاردی دارد و می‌تواند آن را به من واگذار کند. بعد از چند جلسه قرار شد او به دفتر بیمه بیاید تا وام را بیمه کنم اما او اصرار داشت که من پول نقد با خودم ببرم و این مبلغ حدود هشت‌میلیون‌تومان بود. به همین دلیل به او مشکوک شدم و بهتر دیدم موضوع را با شما در میان بگذارم.» اکیپی از کارآگاهان مبارزه با کلاهبرداری بعد از دریافت این خبر بلافاصله وارد عمل شدند و مظنون میانسال را برای انجام تحقیقات به پلیس آگاهی منتقل کردند.

 

این فرد در بازجویی‌ها با ارایه شناسنامه‌ای خود را محسن گودرزی معرفی کرد اما کارآگاهان در ادامه بررسی‌های به‌عمل آمده، به جعلی‌بودن شناسنامه و هویت متهم پی بردند. آنها سپس به بررسی بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار پرداختند و موفق به شناسایی هویت واقعی متهم 46ساله به‌نام «محمدحسین.م» شدند و فهمیدند محمدحسین در سال 1389 از زندان آزاد و پس از آن فوت وی اعلام و ثبت شده است.


با شناسایی هویت واقعی «محمدحسین. م» به‌عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری، وی که چاره‌ای جز اعتراف نداشت، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «تا به حال دو بار به اتهام کلاهبرداری بازداشت شده‌ام و می‌دانستم اگر بار دیگر دستگیر شوم، به علت سابقه‌دار بودن مدت زمان بیشتری را در زندان به سر خواهم برد. به همین دلیل و به تصور اینکه در زمان بازداشت‌شدن هویت اصلی‌ام برملا نشود، پس از آخرین آزادی از زندان در سال 89، با تهیه مدارک مجعول فوت خودم را ثبت و سپس شناسنامه‌ای مجعول با هویت جعلی محسن گودرزی تهیه کردم.» متهم در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «حدود شش‌ماه قبل تصمیم گرفتم مجددا کلاهبرداری‌های خودم را شروع کنم. به همین دلیل در آگهی روزنامه به دنبال افرادی می‌گشتم که نیاز به مشارکت داشته باشند.

 

با آنها تماس می‌گرفتم و چند بار با این افراد قرار می‌گذاشتم و ادعا می‌کردم می‌توانم در قالب ارایه وام سرمایه‌گذاری کنم. بعد از به توافق رسیدن، به دفتر بیمه می‌رفتیم تا وام را بیمه کنم. خیلی مواقع نیز نقشه‌ام با بن‌بست مواجه می‌شد چراکه یا به توافق نمی‌رسیدم یا اگر هم می‌رسیدم، اگر افراد می‌خواستند پول را از طریق سیستم شتاب یا بانکی جابه‌جا کنیم، قرارمان به‌هم می‌خورد اما زمانی که همه چیز مطابق نقشه پیش می‌رفت، زمانی که وارد دفتر بیمه می‌شدم مالباخته را به بهانه گرفتن کپی از مدارک دنبال کاری می‌فرستادم و خودم هم پولی را که مالباخته برای بیمه به همراه آورده بود، برمی‌داشتم و فرار می‌کردم. از همانجا به سمت ترمینال می‌رفتم و راهی شهر خودم می‌شدم.»


متهم با اشاره به ده‌ها فقره کلاهبرداری به همین شیوه و شگرد و متفاوت‌بودن مبالغ کلاهبرداری‌های خود به کارآگاهان گفت: «برای این کار هیچ‌گونه مدرکی را به افراد نشان نمی‌دادم و فقط با چرب زبانی آنها را قانع می‌کردم تا وام مرا بیمه کنند. مبالغ کلاهبرداری نیز به تناسب میزان سرمایه‌گذاری متفاوت بود و از دو تا هشت‌میلیون تغییر می‌کرد.»سرهنگ جان‌پرور، رییس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ با تایید این خبر گفت: «با توجه به سوابق متهم در کلاهبرداری به همین شیوه و شگرد و احتمال ارتکاب جرایم مشابه توسط او در تهران و دیگر شهرهای کشور، قرار قانونی توسط مقام قضایی صادر شده و متهم برای ادامه تحقیقات در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. از کلیه شکات که به این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه واقع در خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر مراجعه کنند.»
اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو مرتبط :
پایان نامه بررسی تدلیس و کلاهبرداری در حقوق ایرا..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان کلاهبرداری‌های مرد هزارچهره



اخبار ,اخبار حوادث ,کلاهبرداری

 

اخبار حوادث - پایان کلاهبرداری‌های مرد هزارچهره

خواستگار قلابی با فریب دختر جوان، مغازه‌های پدر او را فروخت و ۴۰۰ میلیون تومان از آنها کلاهبرداری کرد.

به گزارش همشهری، وقتی پلیس این مرد را دستگیر کرد، مشخص شد که وی با فروش کارت‌های هدیه و بن‌های خرید جعلی نیز دست به کلاهبرداری‌های میلیونی از طعمه‌هایش می‌زد.

اواخر سال گذشته با شکایت مرد میانسالی در اداره آگاهی شهرستان گرگان، کارآگاهان در جریان فعالیت یک کلاهبردار حرفه‌ای قرار گرفتند.

شاکی گفت: چند وقت پیش متوجه شدم که دخترم با جوانی به نام حمید آشنا شده است. وی از دخترم خواستگاری کرده و با چرب‌زبانی توانسته بود اعتماد او را جلب کند. این پسر جوان با فریب، مدارک و اسناد 3باب از مغازه‌های مرا از دخترم گرفته بود به این بهانه که می‌خواهد با استفاده از آنها وام میلیونی بگیرد و سودش را به دخترم بپردازد.

دخترم که حرف‌های این مرد را باور کرده بود، بدون اینکه مرا در جریان قرار دهد، این اسناد را در اختیار جوان شیاد قرار داده و مرد جوان نیز همه اسناد را به نام خودش منتقل کرده بود.

 شاکی افزود: زمانی در جریان این موضوع قرار گرفتم که پسر کلاهبردار مغازه‌هایم را فروخته بود. ارزش این سه‌مغازه در حدود 400میلیون تومان بود و جوان شیاد پس از فروش آنها متواری شده بود. با این شکایت، تیمی از مأموران پلیس آگاهی استان گلستان تحقیقات برای شناسایی و دستگیری خواستگار فراری را آغاز کردند.

آنها در جریان بررسی‌های اطلاعاتی ردپای متهم را در پایتخت به‌دست آوردند. با این سرنخ وی که با پول‌های شاکی اقدام به خرید آپارتمان در تهران کرده بود، در یک عملیات ضربتی دستگیر و برای انجام تحقیقات به اداره آگاهی استان گلستان منتقل شد. همزمان با ورود او به اداره آگاهی چند نفر که برای شکایت به اداره پلیس رفته بودند با دیدن وی مدعی شدند که او همان کسی است که سرشان کلاه گذاشته بود.

به این ترتیب راز کلاهبرداری‌های دیگر این مرد نیز فاش شد. یکی از مالباخته‌ها در توضیح ماجرا گفت: این مرد به بهانه فروش کارت‌های هدیه و بن‌های مراکز خرید و فروشگاه‌های مختلف از شرکت ما کلاهبرداری کرد. وی خودش را مدیر یک شرکت معرفی کرد و تعداد زیادی از این کارت‌ها را به من و همکارانم فروخت اما وقتی برای خرید رفتیم، متوجه شدیم که همه کارت‌ها و بن‌ها جعلی است.

وی افزود: امروز برای پیگیری شکایت به اداره آگاهی آمدیم که متهم را به‌صورت کاملا اتفاقی در اینجا دیدیم. با افشای این حقیقت مشخص شد که متهم اهل یکی از شهرهای شمال شرق کشور است که مدتی قبل به شهر گرگان رفته و با مدارک جعلی یک شرکت تاسیس کرده بود. این مرد جوان از شرکت قلابی خود برای فروش کارت‌های هدیه جعلی استفاده می‌کرد و در ادامه

بررسی‌ها مشخص شد که گاهی اوقات نیز خود را مأمور پلیس جا زده و از طعمه‌هایش کلاهبرداری می‌کرده است.

سرهنگ اکبری، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان با بیان این خبر گفت: شگرد دیگر مرد تبهکار این بود که وی به سازمان‌های مختلف می‌رفت و با معرفی خود به‌عنوان مأمور پلیس، اقدام به فروش کارت‌های خرید جعلی می‌کرد.

 وی ادامه داد: در تحقیقات مشخص شد که این مرد کلاهبردار برای انجام نقشه‌های خود یک همدست داشته که او هم دستگیر شد. سرهنگ اکبری افزود: ارزش کلاهبرداری‌های این دو متهم تاکنون در حدود 500میلیون تومان است و تحقیقات درخصوص این پرونده ادامه دارد. 

اخبار حوادث - همشهری