اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان پایداری میرکاظمی



اخبار,اخبار سیاسی, پایان پایداری میرکاظمی


 اخبار سیاسی - پایان پایداری میرکاظمی

حالا که مسعود میرکاظمی دیگر از جایگاه ریاست «کمیسیون انرژی» مجلس رفته، شاید فرصت مناسبی برای بررسی جزییات پرونده سوآپ به وجود آمده است.

آرا 12 به 12 بود و قرعه‌کشی در نهایت به‌نفع «علی مروی» تمام شد، گویا عصر روز گذشته شانس و اقبال با منتقدان «مسعود میرکاظمی» و ریاست دوساله‌اش بر «کمیسیون انرژی» مجلس بود. چنانچه پیش‌تر از این خیلی‌ها نه‌تنها از مسایل مدیریتی او که از نحوه برخورد میرکاظمی با نمایندگان عضو این کمیسیون گله داشتند و در نهایت بر آن شدند تا برای انتخاب «مروی» به اجماع برسند؛ اجماعی که در نهایت با نشان‌دادن روی خوش سکه شانس به کام منتقدان شد.

نه اخبار خوشی از پرونده «مسعود میرکاظمی» در دوران مسوولیتش بر وزارت نفت به گوش می‌رسید و نه در دوره ریاستش بر «کمیسیون انرژی» مجلس. خیلی‌ها معتقد بودند که او پیشینه مدیریت نفت نداشته و در دوران وزارتش تغییرات جدی و ناصوابی در این وزارتخانه به وجود آورده است.

 

اما از مسایل مدیریتی و نقدهای اصولی که بگذریم، «مسعود میرکاظمی» از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، تندروترین طیف سیاسی حاضر در مجلس است که تا پیش از این در کمیسیون فرهنگی و آموزش و انرژی قدرت بالایی داشته و حالا ازدست‌دادن ریاست «کمیسیون انرژی» معنای مشخصی برای هواداران این طیف سیاسی در مجلس دارد.

امید به جهش در فعالیت «کمیسیون انرژی»
در کارنامه کاری او در زمان وزارتش در نفت، مخالفت با «سوآپ نفت» دیده می‌شود که او بارها از عنوان «شوآپ» برای نامیدن آن استفاده کرد و سوآپ را خیانتی به کشور دانست. تصمیمی که حالا نتیجه عکس داده و مستندات نشان از آن دارد که تشخیص و تصمیم وزیر نفت معتمد محمود احمدی‌نژاد حالا خسارتی حداقل معادل 5/5میلیون‌دلار روی دست وزارت نفت دولت «تدبیر و امید» گذاشته است.

 

برخی از نمایندگان امیدوارند که با پایان‌یافتن ریاست میرکاظمی بر «کمیسیون انرژی» دور تازه‌ای از بررسی همه‌جانبه پرونده بابک زنجانی در دستور کار قرار گیرد. امیرعباس سلطانی در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «کمیسیون باید کارهای مهمی انجام دهد و شاید از همه مهم‌تر اینکه مسایل فساد رخ‌داده در وزارت نفت و به‌ویژه پرونده زنجانی بی‌کم‌وکاست و با جزییات مورد بررسی قرار گیرد.»از سوی دیگر حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی «کمیسیون انرژی» هم می‌افزاید: «دعوت از خودروسازان برای بررسی مساله استانداردسازی سوخت خودروها و دعوت از مسوولان بورس انرژی از جمله اولویت‌هایی بوده که تا به امروز در «کمیسیون انرژی» مورد توجه قرار نگرفته است.»

بررسی جزییات سوآپ در «کمیسیون انرژی»
حالا که مسعود میرکاظمی دیگر از جایگاه ریاست «کمیسیون انرژی» مجلس رفته، شاید فرصت مناسبی برای بررسی جزییات پرونده سوآپ به وجود آمده است. امیری‌خامکانی درباره اینکه چرا کمیسیون پیش از این نسبت به این مساله بی‌توجه بوده به «شرق» می‌گوید: «کمیسیون در جریان جزییات این پرونده نبود و حالا بدون شک برای بررسی دلایل ضرر مالی ایران در این پرونده مساله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»اخبار دوروز گذشته نشان از آن داشت که دادگاه لاهه، ایران را به‌دلیل اشتباه میرکاظمی به 25میلیاردتومان جریمه محکوم کرده است.

از سوی دیگر پرونده آلوده‌بودن بنزین پتروشیمی‌ها از جمله دیگر مسایلی است که در دوره مدیریت او اتفاق افتاده و حالا به شکایت گروهی از وکلا از وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد منجر شده است. حالا در «کمیسیون انرژی» مجلس، محمدسعید انصاری و ناصر سودانی به‌عنوان نواب اول و دوم مشغول به کار خواهند شد و امیری‌خامکانی به‌عنوان سخنگو.

از سوی دیگر جعفری بنه‌خلخال و امیرعباس سلطانی نیز به‌عنوان دبیران کمیسیون برگزیده شدند. با تغییر ریاست «کمیسیون انرژی» حالا فرصت آن رسیده که برخی مسایل بی‌پرده‌تر از همیشه مورد بررسی قرار گرفته و جزییات مربوط به دوره ریاست مسعود میرکاظمی بر وزارت نفت و مسایل مربوط به بنزین‌های آلوده برای افکار عمومی اطلاع‌رسانی شود.
اخبار سیاسی - شرق


ویدیو مرتبط :
پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی: بررسی رابطه فرصت­های رشد و پایداری سود در ار...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسفند 94؛ پایان کار آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری در سیاست ایران؟



اخبار,اخبار سیاسی, مصباح یزدی

 
 اخبار سیاسی - اسفند 94؛ پایان کار آیت‌الله مصباح و جبهه پایداری در سیاست ایران؟ / لیست هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان عامل حذف مصباح از مجلس خبرگان

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و اتحاد« هاشمی، روحانی و خاتمی» می‌تواند عامل شکست مصباح یزدی در سیاست ایران باشد.

  آیت الله مصباح یزدی  بدون شک از جمله روحانیون جریان ساز ایران است. او توانسته است به پشتوانه موسسه علمی امام خمینی و قدرتی که در زمان احمدی نژاد به دست آورد، یک جریان سیاسی در ایران را شکل دهد، جریانی که امروز به نام جبهه پایداری انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

مصباح یزدی که در دسته رادیکال‌های ایران شناخته می‌شود، از دهه 70 و بعد از پیروزی سید محمد خاتمی نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. او که بیش از این یک چهره علمی و کمتر شناخته شده در میان مردم بود، با همه گیر شدن تفکر اصلاحات در میان مردم به مقابله با این جریان پرداخت.

آیت‌الله مصباح یزدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران به تبیین اندیشه‌های اصلاحات و پاسخ گویی به اظهارات متفکران این جریان می‌پرداخت. بسیاری از نیروهای اصلاحات، تندروی‌های آن زمان را حاصل تفکر و سخنان مصباح یزدی می‌دانستند. مصباح در زمانی که اصلاح طلبان مست در قدرت خود بودند در اندیشه تشکیل یک دولت اسلامی بود، دولتی که هیچ شباهتی به دولت‌های هاشمی و خاتمی نداشته باشد و تبلور اندیشه، آیت‌الله باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تفکرات ویژه‌ای در زمینه حکومت دارد که او را با دیگر علمای قم نشین متفاوت می‌کند. مصباح همیشه در سخنان خود تاکید می‌کند که رای مردم تزئینی است و رای مردم به حکومت مشروعیت نمی‌دهد. او حتی اعتقاد دارد که امام برای اقناع در طرف‌های مقابل انقلاب به رای مردم استدلال می‌کند. او می‌گوید:‌ کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایشان دیده باشند، می‌دانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامی استفاده می‌کردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می‌افتد و جهان می‌خواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.»

محمدی عراقی، داماد رئیس موسسه امام خمینی نیز تفکر آیت‌الله در مورد حکومت را اینگونه تعریف می‌کند:« ایشان مباحثی را قبل از پیروزی انقلابی داشت و با مطالعاتی که داشت می توان گفت دارای دیدگاه و تز خاصی هم بود. شاید در بعضی از آثار چاپ شده ایشان هم این نظریه مطرح شده باشد. به طور خلاصه ایشان به نوعی دموکراسی و انتخابات صنفی و تخصصی معتقد بوده و شاید هست. وی معتقد بود اینکه همه مردم جمع شوند و کسانی را انتخاب کنند از نظر مبانی عقلی و شرعی قابل دفاع نیست.دیدگاهی که داشت این بود که هر صنف و هر گروه می تواند بهترین و صالح ترین فرد را در صنف خودش مشخص کند.

بنابراین انتخابات ما باید بیشتر جنبه تخصصی داشته باشد. مثلاً اساتید دانشگاه و دانشجویان و یا هر صنف دیگری می توانند در صنف خودشان تشخیص دهند که بهترین و صالح ترین فرد کیست. آقای مصباح این را قبول نداشت که  کسی بیاید و در مورد فردی نظر بدهد که با تخصص او سازگار نیست. ایشان به تعبیر بنده معتقد به انتخاب پارلمان های صنفی و منطقه ای بودند.آقای مصباح می گفت دولت و پارلمان مرکزی باید از پارلمان های محلی و صنفی تشکیل شود. در واقع ایشان به یک انتخابات دو درجه ای معتقد بود که اول به صورت منطقه ای و صنفی برگزار شود و بعد به صورت مرکزی.»

مصباح یزدی با چنین تفکری وارد بازی شطرنج سیاسی ایران شد و در قامت حامی محمود احمدی نژاد توانست، نقش پدر معنوی دولت کریمه را به عهده بگیرد. مصباح یزدی خرسند از پیروزی احمدی نژاد، تصور می‌کرد به دولت مورد نظر خود رسیده است و توانسته بعد از 16 سال تلاش، یک دولت کاملا اسلامی را در ایران حاکم کند. حتی او اعلام کرد که مخالفت با رئیس جمهور، مخالفت با خدا است، سخنانی که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

مرید و مرادی، مصباح یزدی و احمدی نژاد فصل کوتاهی از سیاست ایران بود و این دو بعد از مدت کوتاهی به پایان خود رسید، تا آرزوی مصباح برای تشکیل یک دولت بر اساس تفکر او زود به پایان او برسد و تبدیل به کابوس رئیس موسسه امام خمینی شود.

جدایی مصباح و احمدی نژاد زمینه ساز تشکیل جریانی به نام پایداری به مدیریت مصباح یزدی شد. جریانی از افرادی که  شاگردان و نردیکان ، مصباح تشکیل می‌شد و به دنبال ارائه تفکری جدید از جریان اصول گرایی بودند. آنها در مرحله نخست راه خود را با دیگر اصول گرایان به مدیریت آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مهدوی کنی و علی لاریجانی جدا کردند تا مشخص شود که مصباح همچنان ساز ناکوک جریان سیاسی ایران است.

جریان پایداری توانست یک اقلیت قدرتمند را در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهند. کسانی مانند، رسایی، آقاتهران، حسینیان، کوچک زاده و... چهره‌های ناشناخته‌ای که بدون واسطه از همه انتقاد می‌کردند و برای آنها اصول گرایان و اصلاح طلبان فرقی نداشتند.

مصباح یزدی دوست داشت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز بتواند نقش تاثیرگذاری را بازی کند. اما اینبار او با یک شکست بزرگ روبرو شد چون نامزد مورد حمایت او یعنی سعید جلیلی نتوانست نظر مثبت مردم را به خود جلب کند و ایرانیان به حسن روحانی نامزد مورد حمایت هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی رای دادند.

همین امر باعث شد تا مصباح تبدیل به منتقد شماره یک روحانی شود. منتقدی که شمیشر انتقاد خود را برای « شیخ دیپلمات » از رو بسته است. آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه امام خمینی، این روزها به تنهایی جور مخالفت با دولت روحانی را به دوش می‌کشد و از هر تریبونی برای انتقاد از سیاست‌های دولت به ویژه در زمینه سیاست خارجی استفاده می‌کند.

آیت‌الله مصباح اولین انتقاد جدی خود را بعد از سخنان رئیس جمهور در مورد منتقدین مذاکرات هسته‎‌ای بیان داشت و گفت:« متهم می کنند به بی سوادی و کم فهمی و کج فکری و چیزهای دیگر اینها خودشان نصیحت خدا و پیغمبر است ، دوست نمی دارید کسی که شما را نصیحت کند و از شما انتقاد کند، می گویید انتقاد را دوست داریم و حق با مخالف است ولی دروغ می گویید ، طاقت شنیدن یک جمله را ندارید»

آخرین انتقاد مصباح از دولت روحانی اما بسیار جدی و بدون تعارف بود او سخنان رئیس جمهور در مورد نقش حکومت در آخرت مردم را مورد انتقاد قرار داد و گفت:« این‌که عده‌ای بگویند دولت وظیفه‌ای برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم‌ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام(ره) است. مگر امام(ره) برای تحریم و اقتصاد قیام کرد؟ مگر این همه شهید برای شکم و تحریم جان خود را فدا کردند؟ مگر نه این است که همه شهدا در وصیت نامه هایشان، اسلام و پیروی از امام(ره) را گوشزد کرده‌اند؟

برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسئولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم در خصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آن‌ها را کسانی معرفی می‌کنند که اسلام را نشناخته‌اند و آن‌ها را متهم به توهم می‌کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته‌ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»

مخالف خوانی مصباح و جبهه پایداری باعث شده است تا دو قطبی میان او رو حانی در کشور ایجاد شود و هر دوی اینها به  سال آینده و انتخابات‌های مجلس و مجلس خبرگان رهبری  فکر کنند.

از دست دادن دولت  و خطر از دست دادن مجلس باعث شده است تا پایداری چی‌ها به این فکر کنند که اگر این دو مجلس را از دست بدهند به پایان سیاسی خود نزدیک می‌شوند. طرفداران مثلث « روحانی، خاتمی و هاشمی» برای حضور در انتخابات مجلس لحظه شماری می‌کنند و اعتقاد دارند که پازل خرداد 92 در اسفند 94 و در مجلس دهم تکمیل خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که جریان پایداری در مجلس دهم با توجه به رفتارهای سیاسی این گروه طی‌ماه‌های اخیر با شکست سختی مواجه خواهد شد اما قطعا مسئله‌ای که می‌تواند پایانی بر جبهه پایداری در ایران باشد، حذف آیت‌الله مصباح یزدی از مجلس خبرگان رهبری است.

بیماری آیت‌الله مهدوی کنی، و احتمال عدم حضور او در مجلس خبرگان آینده باعث می‌شود تا بازهم شاهد دو گانه هاشمی – مصباح در مجلس خبرگان رهبری باشیم. قطعا هردوی آنها سعی می‌کنند، رقیب خود را از صحنه خارج کنند به ویژه اینکه در مجلس آینده، باز هم بحث ریاست مجلس خبرگان نیز مطرح است.

در چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هاشمی با بیش از یک و نیم ملیون رای در رتبه اول تهران قرار گرفت و مصباح یزدی با هشتصد هزار رای در جایگاه ششم قرار گرفت. با توجه به حضور گسترده طرفداران هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان می‌توان متصور بود که هاشمی بازهم رتبه اول این انتخابات را به خود اختصاص می‌دهد اما کار در تهران برای آیت‌الله مصباح یزدی سخت خواهد بود.

هاشمی به دنبال ارائه یک لیست مشترک با نیروهای نزدیک به خود در شهر تهران است. لیستی با حضور حسن روحانی، امامی کاشانی، سید حسن خمینی، ناطق نوری، دری نجف آبادی، رضا استادی، مجید انصاری ، قدرت الله علیخانی و  ... دیگر چهره‌های مذهبی و سیاسی می‌تواند زمینه ساز حذف مصباح یزدی از مجلس خبرگان رهبری را فراهم کند.

حضور آیت‌الله مومن در قم و حمایت جامعه مدرسین از او، احتمال حضور مصباح از قم در انتخابات مجلس خبرگان را منتفی می‌کند.حذف آیت‌الله  مصباح یزدی از مجلس خبرگان می‌تواند پایان دوران سیاسی او و موسسه امام خمینی و جبهه پایداری انقلاب اسلامی باشد
اخبار سیاسی - نامه نیوز