اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان هیجان سکه و دلار



پایان هیجان سکه و دلار

با گذشت بیش از دو هفته از آغاز نوسان در قیمت سکه و ارز، روز گذشته بازار ثبات نسبی به خود دید و قیمت‌ها تغییر چندانی را ثبت نکرد. دیروز تقاضای زیادی برای خرید سکه و ارز مانند دو روز اول هفته به چشم نمی‌خورد و از این رو قیمت‌ها از این بابت تغییر زیادی نداشت. به نظر می‌رسد شوک حاصل از برخی تحولات غیر‌اقتصادی فروکش کرده و حال انتظار برای رونق یا کسادی معاملات و نوسان احتمالی قیمت‌ها بازار را فراگرفته است.

هیجان قیمت‌ها فروکش کرد؟ 

بازار روز گذشته پس از دو روز نوسان ثبات نسبی به خود دید و قیمت‌ها تقریبا تغییر چندانی را ثبت نکردند.

دیروز تقاضای زیادی در بازار برای خرید سکه و ارز مانند دو روز اول هفته به چشم نمی‌خورد و از این رو قیمت‌ها از این بابت تغییر زیادی نداشتند. در جمع خبرنگاران رییس‌کل بانک مرکزی توصیه خود به پیش خرید کنندگان سکه را دوباره تکرار کرد.

او گفت که کسانی که این سکه‌ها را تحویل می‌گیرند در صورت فروش آنها در بازار زیان خواهند دید.

در بازارهای جهانی قیمت طلا اندکی افزایش داشته و برخی تقاضا برای خرید طلا در کف قیمت توسط بانک‌های مرکزی در بازارهای نوظهور و همچنین تداوم سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو آمریکا را دلیل اصلی افزایش دوباره قیمت طلا می‌دانند.

فضای انتخاباتی در این روزها همچنان بازار را درگیر گمانه‌‌زنی‌های زیادی کرده و برخی نیز تا روشن‌تر شدن رویه‌های اقتصادی نامزدها برای فعالیت‌های آتی منتظر نشسته‌اند. در بازار ارز و سکه نیز به تبع سایر بازارهای داخلی انتظار برای رونق یا کسادی معاملات و نوسان احتمالی قیمت‌ها وجود دارد.

پس از اعلام اسامی تایید صلاحیت شده‌ها بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بود و قیمت‌های هفته قبل دوباره بر تابلوها بازگشت و در دو روز اول هفته جاری از این سطوح نیز فراتر رفت.

روز گذشته، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فردی كه سكه را به نرخ یك میلیون و ۲۵۰ هزار تومان پیش خرید كرده با احتساب ۷۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده باید برای یك سكه تمام یك میلیون و ۳۲۵ هزار تومان پرداخت كند.

وی خاطرنشان كرد: با این نرخ، اگر این فرد بخواهد سكه خود را در بازار به فروش برساند ضرر خواهد كرد؛ بنابراین اعلام كردیم كه این افراد در این مرحله نیز می‌توانند از دریافت سكه‌های خود انصراف دهند.

وی در پاسخ به اینكه آیا مسائل سیاسی بر افزایش نرخ سكه تاثیرگذار است، گفت: ممكن است مسائل سیاسی اثر كوتاه‌‌مدتی بر این مسائل داشته باشد، اما اقتصاد تابع فرد نیست، اقتصاد كار خود را به پیش می‌برد و به عملكردها حساس است و بر اساس آن عمل می‌كند.

قیمت‌های داخلی

دیروز تا ساعت 14، هر دلار آمریکا به قیمت 3610 تومان فروخته شد. این قیمت نسبت به روز یکشنبه تقریبا 10 تومان ارزان شد. بهای دلار البته از غروب یکشنبه در مسیر تعدیل قرار گرفته بود.

دیروز در بازار سکه اما هر سکه تمام بهار با 5 هزار تومان افزایش تا 1 میلیون و 340 هزار تومان بالا رفت. نیم سکه و ربع سکه، اما بر خلاف آن با 5000 تومان کاهش قیمت به ترتیب 720 هزار تومان و 440 هزار تومان فروخته شدند. دیروز در بازار طلا بهای هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده 125 هزار و 500 تومان بود که تقریبا تغییرات زیادی نسبت به روز یکشنبه نداشت.

طلا در بازارهای جهانی

دیروز در اولین روز کاری بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تا 1393 دلار بالا رفت ولی دچار نوسان شد و در نهایت به 1394 دلار رسید. با توجه به انتظار تحلیلگران برای افزایش بهای طلا در این هفته قیمت‌ها مسیر متناسبی را در پیش گرفته‌اند.

افزایش بهای جهانی طلا اگرچه همچنان متاثر از افت نرخ رشد اقتصادی در جهان و کاهش ارزش یورو و نفت تحت فشار است، اما روند کوتاه مدت آن تا زمان اجلاس دوباره فدرال رزرو افزایشی است. 

عده‌ای نیز دلیل این رشد را حفظ سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و خریدهای دوباره توسط بانک‌های مرکزی جهان می‌دانند. بر این اساس، یک اقتصاددان از بانک استرالیای شمالی در ملبورن گفته است: پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان به‌ویژه بانک‌های نوظهور ادامه داشته باشد. 

به گفته وی، به‌رغم پیش‌بینی‌های کاهشی برای روند بهای جهانی طلا تا پایان سال جاری میلادی تقاضای خرید فیزیکی این فلز به‌ویژه در آسیا از رشد بهای طلا حمایت می‌کند.

هفته گذشته در پی نگرانی‌ها نسبت به توقف زودهنگام اجرای سیاست‌های انبساطی پولی آمریکا شاخص سهام آمریکا و اروپا برای اولین بار طی 5 هفته اخیر با کاهش روبه‌رو شد.

قیمت جهانی طلا هفته گذشته طی یک ماه اخیر بیشترین رشد هفتگی خود را به ثبت رساند. به نوشته بلومبرگ، در هفته جاری سرمایه گذاران در انتظار انتشار اخبار اقتصادی از آمریکا نظیر شاخص مسکن، ضریب اطمینان مصرف‌کننده و نرخ بیکاری این کشور هستند.

فرصت طلبی بانک‌های مرکزی جهان از کاهش قیمت جهانی طلا در همین راستا، تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی روسیه، قزاقستان و ترکیه همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند.

به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، کاهش شدید قیمت طلا در هفته‌های گذشته موجب شده تا بانک‌های مرکزی روسیه و قزاقستان برای هفتمین ماه متوالی میزان ذخایر طلای خود را افزایش دهند. 

بر اساس این گزارش، میزان ذخایر طلای روسیه در ماه آوریل با 4/8 تن افزایش به بیش از 990 تن رسیده است. روسیه هفتمین ذخایر بزرگ طلای جهان را در اختیار دارد.

میزان ذخایر طلای روسیه از ابتدای امسال تا کنون 4/3 درصد رشد داشته است. این رقم در سال 2012 میلادی نیز بیش از 5/8 درصد افزایش یافته است. میزان ذخایر طلای ترکیه نیز با 2/18 تن افزایش به بیش از 1/427 تن رسیده است. 

بر این اساس، میزان ذخایر طلای قزاقستان نیز طی ماه آوریل بیش از 6/2 تن افزایش یافته و به بیش از 5/125 تن رسیده است. ذخایر طلای این کشور نیز پس از رشد 41 درصدی در سال 2012 از ابتدای امسال تاکنون بیش از 9/8 درصد رشد داشته است.

قیمت طلا اواسط ماه آوریل به کمتر از 1321 دلار رسید و سطوح پایین قیمت طلا از ابتدای سال 2013 همچنان ادامه داشته است. 

این فرصت مناسبی را برای بانک‌های مرکزی جهان به وجود آورده است تا ذخایر طلای خود را افزایش دهند. قیمت طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون بیش از 17 درصد کاهش داشته است. 

بانک‌های مرکزی جهان در سال گذشته میلادی بیش از 534 تن طلا خریداری کرده‌اند که این بیشترین رقم از سال 1964 به شمار می‌رود؛ اما در سه ماه نخست سال 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/5 درصد کاهش داشت. با این وجود حجم طلای خریداری شده به بیش از 100 تن رسیده است./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
دلار 5000تومانی سکه یک میلون وهفتصد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح قیمت دلار و سکه پس از یک هیجان زودگذر



قیمت دلار,قیمت+طلا

اصلاح قیمت پس از یک هیجان زودگذر

روز شنبه با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بهای سکه در بازار نقدی، با کاهش 80 هزار تومانی به یک میلیون و 220 هزار تومان رسید که در این میان نرخ دلار نیز نزدیک به 200 تومان ارزان شد.

در پی این امر بازار معاملات آتی سکه بورس کالا به شدت هیجانی شد و تمام تلاش خود را برای ریزش به کار برد و به حداکثر کاهش قیمت‌ها تن داد به طوری که در تمام سررسیدها صف فروش تشکیل شد. در این روز حجم قراردادها در مجموع سه سررسید در حدود 5000 معامله بود.

اما چنین ریزشی در پی مشخص شدن نتایج انتخابات، برای طلا، سکه نقدی، دلار و سکه آتی، چندان منطقی نبود و نشان از دستپاچگی این بازارها داشت.

در همین حال روز گذشته به منظور جبران این ریزش‌ها، قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی تا حدودی افزایش یافت تا بتواند هیجانی شدنش را اصلاح کند.

در این روز قیمت سکه نقدی با نوسانات فراوانی روبه‌رو شد و در حدود 30 هزار تومان بالا رفت و بهای دلار نیز روز یکشنبه افزایش داشت.

قیمت دلار صبح دیروز در حدود 3570 تومان بود که در حوالی ظهر به 3530 تومان رسید و حتی در ساعاتی از این روز به 3490 تومان هم رسید.

با این حساب بهای دلار با وجود افزایش نسبی نسبت به آخرین قیمت روز شنبه، از قیمت خود در روزهای پیش از اعلام نتایج انتخابات، پایین‌تر است.

از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امکان افت قیمت‌ها برای امروز وجود دارد؛ چراکه کنفرانس خبری رییس‌جمهور منتخب عصر امروز برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که پس از این سخنرانی، جو آرامی بر بازارها حاکم شود.

از طرفی به گفته صرافان بازار ارز، افزایش قیمت روز گذشته برای سکه و دلار، به دلیل هجوم مردم برای خرید طلا و ارز بوده است به طوری که روز گذشته صف فروش به صف خرید تبدیل شده بود، اما این در حالی بود که بنا به اعلام این فعالان بازار، قیمت‌دلار ظهر دیروز پایین‌تر از ظهر روز شنبه بوده است.

به هر روی اغلب کارشناسان بر این باورند که ریزش‌های این روزهای بازارها چندان با دوام نیست؛ چراکه متغیرهای اصلی عرضه و تقاضای بازار تغییری نکرده و دلیل اصلی ریزش قیمت‌ها، فروش سکه و دلار توسط سرمایه‌گذاران بوده است و از آنجا که با قیمتی که دلار در حال حاضر دارد، تقاضای واقعی برای آن همچنان وجود خواهد داشت؛ بنابراین بهای آن ریزش شدیدتری را تجربه نخواهد کرد.

از طرفی اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریكا علیه ایران که قرار است از اول جولای آغاز شود، پتانسیل افزایش قیمت دلار را در خود دارد.

چندی پیش زمانی که خبر تحریم‌های پتروشیمی اعلام شد، هیچ کدام از بازارها واکنش چندانی به آن نشان ندادند و شاهد نوسانات شدید نبودیم که دلیل این امر، اقدامات پیش‌گیرنده بانک مرکزی از جمله ممنوعیت خروج ارز از سرزمین اصلی به مناطق آزاد به منظور کنترل قیمت ارز بود.

از سوی دیگر زمانی بازارهای سکه و ارز به خبرهای رسیده از مذاکرات هسته‌ای ایران عکس‌العمل شدید نشان می‌دادند، اما به نظر نمی‌رسد که تا زمان مشخص شدن سخنگوی جدید ایران، مذاکره جدی در این خصوص صورت بگیرد که موجبات ناآرامی بازارها را فراهم کند.

 

به هر روی کاهش قیمت‌ها در بازارهای سکه و دلار، کوتاه‌مدت‌تر از آن بود که انتظار می‌رفت و برخی تحلیلگران بازار معتقدند که به همین دلیل احتمال ریزش‌های مجدد برای روزهای آینده وجود دارد؛ چراکه جو خوش بینی در بین مردم همچنان ادامه دارد و امکان اینکه عده‌ای مجددا فروشنده شوند دور از انتظار نیست.

بانک مرکزی هم که در این میان تزریقی انجام نداده و حتی ممکن است که ارز موجود در بازار را که مدتی قبل تزریق کرده است، به منظور جلوگیری از ریزش شدید قیمت دلار در بازار، در قیمت‌های پایین مجددا بخرد.

اما از دیگر سو برخی کارشناسان هم بر این باورند که در شرایط حاضر، بازار این احتمال را می‌دهد که روابط سیاسی ایران با کشور‌های دیگر بهبود یابد و از آنجا که کشور‌های خارجی تاکنون به سیاست‌های آقای روحانی تمایل نشان داده‌اند، این وضعیت نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز و سکه مقطعی نبوده و ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر بنابر بعضی پیش‌بینی‌ها در چند روز آینده، جو خبرهای مثبت همچنان ادامه خواهد داشت که بازارها را از خود متاثر می‌سازد.

قیمت دلار حتی اگر در محدوده بین 3500 تا3600 تومان قرار بگیرد، باز هم کاهش را نشان می‌دهد؛ چراکه بهای دلار تا این زمان توسط تزریق و ممنوعیت‌هایی که بانک مرکزی ایجاد کرده بود در این حدود باقی مانده است. 

در مورد قیمت سکه نیز به گفته برخی کارشناسان، به نظر می‌رسد در پایان هفته جاری، قیمتی که سکه ثبت خواهد کرد با بهای آن در پایان هفته قبل برابری کند؛ بنابراین سکه تنها یک نوسان کوتاه‌مدت را در این هفته تجربه کرده است.

این همه در حالی است که اغلب تحلیلگران بین‌المللی روند اونس طلا در هفته جاری را نیز کاهشی می‌بینند که در صورت تبعیت منطقی بازارهای داخلی از قیمت جهانی طلا، روند نزولی در بازار تهران ادامه خواهد یافت. تغییرات شدید قیمتی دیروز در این بازارها، در حالی روی داد که بازارهای بین‌المللی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌بردند و بهای طلای جهانی ثابت بود.

روز یکشنبه در بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، در ابتدای معاملات، سکه در هر سه سررسید در محدوده نزدیک به 2 درصد افزایش قیمت داشت، اما به تدریج از شدت این افزایش کاسته شد به طوری که در میانه معاملات روز گذشته این بازار، پایین‌ترین قیمت‌ها در سررسیدهای تیر و مرداد، کمتر از قیمت تسویه روز شنبه بود.

در نهایت سکه سررسید خرداد با افزایش 19/1 درصد، سررسید تیر با 76/0 درصد افزایش و سکه سررسید مردادماه با افزایش 38/0 درصد، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 245 هزار تا یک میلیون و 261 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 254 هزار تا یک میلیون و 285 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 283 هزار تا یک میلیون و 317 هزار تومان معامله شد.

در ضمن سکه سررسید خردادماه روز گذشته آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و طی امروز و فردا فرآیند تحویل این سررسید اجرا خواهد شد. فرآیند راه‌اندازی سکه سررسید شهریور ماه نیز از امروز آغاز خواهد شد./دنیای اقتصاد

 

قیمت سکه و طلا در بازار ایران