اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان همکاری نفتی ایران و ونزوئلا



اخبار ,اخبار اقتصادی ,همکاری نفتی ایران و ونزوئلا

 

اخبار اقتصادی - پایان همکاری نفتی ایران و ونزوئلا

پس از تعطیلی دفتر شرکت ملی نفت ایران در سانتاکروز بولیوی، با تعلیق همکاری‌های نفتی بین شرکت پتروپارس ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا دومین دفتر نفتی ایران در آمریکای جنوبی هم تعطیل شد.

به گزارش مهر، محمدجواد شمس درباره آخرین وضعیت مذاکرات طولانی مدت انجام گرفته بین شرکت پتروپارس ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا "PDVSA" در نهایت این مذاکرات منجر به آغاز همکاری های مشترک بین دو طرف به منظور توسعه میادین نفتی این کشور نشد.

مدیرعامل پتروپارس با اعلام اینکه این مجموعه نفتی آماده همکاری های مشترک نفتی با ونزوئلا برای اجرای پروژه های مشترک نفت و گاز بود، گفت: با وجود مذاکرات متعدد بین دو طرف، اما هر زمان که قرار بود فعالیتی انجام شود، طرف ونزوئلایی درخواست های جدیدی مطرح می کرد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در طول چند سال گذشته مطالعات مهندسی برخی از مخازن نفتی ونزوئلا انجام شد، گفت: اما هم اکنون فعالیت های نفتی مشترک پتروپارس با ونزوئلا به طور کامل متوقف شده است.

شمس با اشاره به تعطیلی دفتر شرکت پتروپارس در ونزوئلا، گفت: این مجموعه نفتی در شرایط فعلی تمام تمرکز خود را برای ساخت، تکمیل و راه اندازی طرح توسعه فاز 12 و 19 پارس جنوبی متمرکز کرده است.

رافائل رامیرز وزیر انرژی ونزوئلا هفت سال قبل و در حاشیه اجلاس 141 اوپک در کاراکاس ونزوئلا گفته بود: شرکت پتروپارس ایران برای استخراج نفت و گاز در میدان نفتی آیاکوچو و در زمینه فراساحل قراردادی با ما امضا کرده است و هم اکنون در مرحله صدور گواهی به این شرکت هستیم.

غلامرضا منوچهری مدیرعامل سابق شرکت پتروپارس هم پیشتر از بررسی تعدادی میدان نفتی قدیمی در ونزوئلا به منظور توسعه و افزایش تولید از آنها خبر داده و وعده داده بود: قرارداد مشارکت در تولید یکی از این میدان ها به زودی منعقد شود.

پیش از این گزارش شده بود: با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت، دفتر شرکت ملی نفت ایران در منطقه آمریکای جنوبی (بولیوی) تعطیل شد.

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
همکاری های نفتی ایران و عمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمادگی همکاری ایران با عربستان برای پایان دادن به بحران سوریه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,روابط ایران و عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - آمادگی همکاری ایران با عربستان برای پایان دادن به بحران سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی در مسیر خوبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛"علاء الدین بروجردی" درگفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی المیادین در پاسخ به اینکه آیا شما از نتیجه‌ای که تا کنون از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک به دست آمده راضی هستید؛ گفت: تصور می‌کنم مسیر مذاکرات مسیر خوبی است. اینکه شما ملاحظه می‌کنید افرادی مانند "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان و "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا در سرزمین های اشغالی اعلام می‌کنند ما حق غنی سازی ایران را پذیرفته‌ایم مساله مهمی است.

 

شورای امنیت شش قطعنامه علیه ما صادر کرد که ما غنی سازی نداشته باشیم اما امروز باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا رسماً اعلام می‌کند که اگر ما می‌توانستیم تمامی پیچ و مهره های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم اما توان این کار را نداریم. این در واقع اعتراف به توانمندی هسته ای ایران است.

بروجردی درخصوص امکان دستیابی به توافقنامه نهایی و فراگیر در خصوص برنامه هسته ای گفت: در این رابطه راه طولانی و دشوار است اما غیر ممکن نیست. جدول زمانبندی برای شش ماه آینده تصمیم گیری شده است و کلیه مسائل تصمیم‌گیری شده است و دور آتی مذاکرات نیز در آینده نزدیک از سر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: محور سیاست‌های خارجی ما حمایت از محور مقاومت است.

بروجردی ادامه داد: مسئولان لبنانی تمامی اطلاعات ویژه تحقیق از تروریست‌ها را در اختیار ما قرار داده اند.

وی گفت: همچنان علامت سوال هایی در خصوص مرگ "ماجد الماجد" وجود دارد. ضرورتی نمی‌بینیم که به صورت مستقیم در تحقیق از تروریست‌ها حضور داشته باشیم.

علاء الدین بروجردی تاکید کرد: در پرتو تغییراتی که منطقه شاهد آن بوده است عربستان باید در خصوص سیاست‌هایی که در قبال سوریه اتخاذ کرده تجدید نظر کند. ما تمایل داریم که برای پایان دادن به عملیات نظامی در سوریه و ایجاد راه‌حلی سیاسی برای بحران این کشور با عربستان همکاری کنیم.

 

کنار گذاشتن بندر بن سلطان از پرونده سوریه یک گام مهم محسوب می شود و  امیدواریم کسانی در عربستان مسوول پرونده سوریه شوند که به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه اعتقاد داشته باشند. تصور می‌کنم در عربستان زمینه‌ای برای تغییر رویکرد عربستان ایجاد شده است و ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری صریحاً موضع خود را در قبال عربستان بیان کرده است.

علاءالدین بروجردی گفت: صف طولانی از مسئولان و وزرای خارجه کشورهای غربی برای دیدار از ایران ایجاد شده است و این نشان می‌دهد تحریم‌هایی که علیه ایران تحمیل شده بود پایان یافته است.

وی درخصوص تیراندازی به سوی افسران عربستانی در منطقه "عوامیه" گفت: تشویق به انجام چنین کارهایی در سیاست‌های ما نمی‌گنجد. در بحرین نیز چنین اتهام‌هایی علیه ما مطرح می کرندو یک بار رهبری در سخنرانی خود فرمودند که ما اگر می‌خواستیم در امور بحرین مداخله کنیم وضعیت بحرین اینگونه نبود. سیاست ما مداخله در امور بحرین و عربستان نیست. تصور نمی‌کنم فرافکنی کمکی به حل مشکلات داخلی این کشورها بکند و همچنین این فرافکنی‌ها به برقراری امنیت و آرامش در منطقه نیز کمک نمی‌کند. سیاست‌های ما برقراری روابط خوب با این کشورهاست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص واقعیت نقش ایران در یمن و حمایت ایران از حوثی ها گفت: میزان حضور ما در یمن به اندازه‌ای نیست که بتوانیم اوضاع این کشور را به هم بزنیم. ما نه با یمن مرز مشترک داریم و نه اینکه سفارتخانه ما در یمن یک دستگاه عریض و طویل باشد بلکه از چهار عضو سفارت ایران در یمن یکی به شهادت رسید و یکی نیز ربوده شده است. به نظر می‌رسد هرگاه در یمن مساله‌ای رخ می دهد برای بعضی ها راحت‌ترین کار این است که بگویند ایران در امور یمن مداخله کرده است. ما برای اینکه بتوانیم در امور یک کشور مداخله کنیم باید حداقل در آنجا حضور داشته باشیم. مساله حوثی‌ها و سلفی‌های یمن مساله‌ای است که به خود یمنی‌ها ارتباط دارد.

 

ما در گفتگو با مسوولان یمنی به آن ها گفتیم که اگر به عقیده شما حضور دو تن از نیروهای ما در سفارت یمن برای این کشور مشکل آفرین شده است ما آماده‌ایم حضور خود را در این کشور به صفر برسانیم. بنابراین می توان گفت مطرح کردن مساله مداخله ایران در امور یمن بیشتر تبلیغات رسانه‌ای است و واقعیت خارجی ندارد. رژیم صهیونیستی بی‌ثباتی و ناامنی را به جهان اسلام منتقل کرده است. سیاست تبلیغی رژیم صهیونیستی به دنبال توجیه کردن هر گونه شکستی است که این رژیم در برابر حزب الله متحمل می شود. اسرائیل باید بداند که در جنگ آتی اختیار جنگ در دست وی نخواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ایران گفت: در دیداری که در دمشق و قبل از سفر به بیروت با بشار اسد داشتیم دیدیم که ایشان از روحیه بسیار بالایی برخوردارند و ایشان در مورد عرصه داخلی و عرصه بین‌المللی احساس موفقیت می‌کردند. نشست ژنو2 فرصت خوبی برای نظام سوریه بود تا سخنانشان را به خوبی مطرح کنند.

 

اخضر ابراهیمی به مسوولان نظام سوریه گفته بود فردی که به عنوان رئیس هیئت نظام سوریه در مذاکرات حضور یافته یک حقوقدان است در حالیکه کسانی که کسانی که به عنوان هیئت مخالفان در مذاکرات شرکت کرده‌اند چیزی بلد نیستند از این رو شما رئیس هیئت خود را عوض کرده و فرد ضعیف‌تری را بگذارید که بتواند با این ها گفتگو کند. نظام سوریه از لحاظ نظامی هیچگونه نگرانی ندارد ارتش سوریه برای مقابل با دشمنان کاملاً آماده است. بر خلاف گذشته در حال حاضر ارتش سوریه در مقابله با تروریست ها تنها نیست بلکه ارتش دیگری نیز از جوانان سوریه بوجود آمده است که به صورت داوطلبانه با تروریست‌ها مقابله می کنند و این مساله قدرت نظام را در برخورد با تروریست‌ها دو برابر کرده است.

بروجردی تصریح کرد: اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه در ماموریت خود برای دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه موفق نبود.

وی درباره سفر خالد العطیه وزیر خارجه قطر به تهران و تاکید وی بر تقویت روابط دو جانبه گفت: یک نوع تفاوتی میان حکومت شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی و فرزندش شیخ تمیم بن حمد آل ثانی وجود دارد. هم اکنون دیگر پرونده سوریه در اختیار قطر نیست و این پرونده به عربستان منتقل شده است و همین مساله برقراری روابط میان ایران و قطر را آسان ساخته است. خود قطر هم به این نتیجه رسیده است که استمرار سیاست مداخله‌جویانه در امور سوریه نه به حل بحران سوریه کمک می کند و نه سودی برای قطر خواهد داشت و ما از این دیدگاه جدید قطر استقبال می‌کنیم.

اخبار سیاست خارجی - خانه ملت