اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان مذاکرات ایران و آژانس بدون صدور بیانیه


مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در تهران بدون اینکه طرفین بیانه‌ای در خصوص پیشرفت مذاکرات‌شان صادر کنند، پایان یافت.

خبرگزاری ایسنا: مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در تهران بدون اینکه طرفین بیانه‌ای در خصوص پیشرفت مذاکرات‌شان صادر کنند، پایان یافت.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس قرار نیست روز سه شنبه بیانیه‌ای در مورد این مذاکرات صادر کند اما احتمال ارائه چنین بیانیه‌ای در آینده را رد نکرد.
 
مقامات دیپلماتیک پیشتر گفته بودند ایران و آژانس قرار بوده است در مورد سوالات آژانس در مورد چاشنی‌های انفجاری معروف به EBW گفت‌وگو کنند. این چاشنی‌ها می‌تواند برای تولید یک دستگاه انفجاری هسته‌ای استفاده شود، این مذاکرات می‌توانست فرصتی را برای پیشرفت در گزارش آینده آژانس در مورد برنامه هسته‌یی ایران که هر سه ماه یکبار منتشر می‌شود ایجاد کند.
 
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر سال گذشته بر سر یک همکاری مشترک توافق کردند که بر اساس آن ایران موظف شد هفت اقدام عملی برای شفاف سازی برنامه‌ی هسته‌ای‌اش اجرا کند و نگرانی‌های بین‌المللی را در این زمینه کاهش دهد.
 
رویترز پیش از این گزارش داده بود یکی از حساس‌ترین آنها ارائه اطلاعات در مورد پیشرفت چاشنی‌های انفجاری در مذاکرات اخیر نمایندگان ایران و آژانس بوده است. مقامات گفته بودند که آژانس خواستار شفاف سازی بیشتر تهران در این باره بوده است.
 
به گزارش رویترز چگونگی پاسخگویی ایران به سوالات آژانس آزمایشی است برای تعیین آمادگی ایران جهت همکاری با تحقیقات آژانس در مورد مسائلی که آژانس آن را وجود ابعاد نظامی در برنامه‌ هسته‌ای ایران می‌خواند.
 
ایران اتهامات غرب مبنی بر این که تلاش می‌کند در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند را رد می‌کند اما اعلام آمادگی کرده که حل این نگرانی‌ها با آژانس همکاری خواهد کرد.
 
مذاکرات ایران و آژانس کاملا از مذاکرات ایران و گروه 1+5 که به طور همزمان در حال برگزاری است متمایز است اما هر دوی آنها روی برنامه‌ هسته‌ای ایران تمرکز دارند.
 
ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازاء کاهش برخی تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق درآورده است.
 
این کشورها قرار است تا 20 ژوئیه به یک توافق جامع نهایی دست پیدا کنند.
 
مقامات آمریکایی می‌گویند که مهم است ایران برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد.
 
دیپلمات‌ها همچنین به رویترز گفته بودند ایران در اواخر آوریل سال جاری اطلاعاتی را در مورد چاشنی‌های انفجاری EBW و استفاده‌های غیر نظامی آنها ارائه داده است اما اژانس جزییات بیشتری را در این زمینه می‌خواهد.
 
همچنین دو طرف مذاکره کننده ایران و آژانس در مورد توافقشان در خصوص مسائلی که طبق توافق سال گذشته به دست آمد و قرار است در مرحله بعدی به آن رسیدگی کنند اطلاعاتی ارائه ندادند. آژانس علاوه بر این افزایش سرعت انجام تحقیقاتش در مورد این اتهامات را خواستار است.

ایران و آژانس در طی دو روز مذاکره در 19 و 20 بهمن ماه 1392 در خصوص 7 اقدام عملی که توسط ایران تا 25 اردیبهشت ماه 1393 اجرا خواهد شد، توافق کردند.


ویدیو مرتبط :
پایان هفدهمین اجلاس خبرگان با صدور بیانیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان دور تازه مذاکرات با ایران



اخبار,ور تازه مذاکرات با ایران


اخبار سیاست خارجی - آژانس: مذاکرات بر سر گام‌های بعدی ادامه دارد

در این نشست روند اجرای گام‌های پیشین بررسی شده و مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی مربوط به گام‌های بعدی همچنان در جریان است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان دور تازه مذاکرات با ایران، اعلام کرد که در این نشست روند اجرای گام‌های پیشین بررسی شده و مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی مربوط به گام‌های بعدی همچنان در جریان است.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب در پایان دور تازه مذاکرات با نمایندگان ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گفت‌وگوها برای تعیین گام‌های عملی‌ای که ایران باید در آینده بردارد، ادامه خواهد یافت.

این نشست در حالی برگزار شد که بازه زمانی سه ماهه مورد توافق طرفین برای اجرای هفت گام عملی، روز 25 اردیبهشت به پایان می‌رسد. «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این به خبرگزاری فارس گفته بود که تهران به اجرای تعهدات مورد توافق در موعد مقرر، پایبند است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه خود بعد از دیدار روز دوشنبه، اعلام کرده است که تهران چندین گام را برداشته و برخی موارد مربوطه، همچنان ادامه دارد.

در بیانیه صادر شده بعد از پایان نشست دیروز آمده است: «امروز آژانس و ایران نشست فنی دیگری را برگزار کرده و طی آن روند پیشرفت اجرای گام‌های عملی‌ای که سه ماه قبل ذیل «چارچوب همکاری» مورد توافق قرار گرفت، بررسی شد.»

این بیانیه می‌افزاید: «آژانس اعلام کرد که ایران چندین اقدام را انجام داده و برخی کارهای مربوطه همچنان ادامه دارد. مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی‌ای که در گام‌های بعدی اجرایی می‌شود، در جریان است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات با تهران اشاره‌ای نکرده است.

 

 

ابراز امیدواری مقامات 1+5 به توافق جامع هسته‌ای

مقامات آمریکایی و اروپایی در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژرونال گفته‌اند احتمال زیادی برای توافق با ایران وجود دارد.


به گزارش تسنیم، مقامات آمریکایی و اروپایی که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار دارند گفته‌اند احتمال توافق جامع هسته‌ای با ایران بسیار بالاست.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از قول مقامات آمریکایی، ایرانی و اروپایی که در جریان این مذاکرات هستند نوشته طی هفته‌های گذشته نشانه‌های زیادی از احتمال توافق بین ایران و گروه 1+5 پدیدار شده است.

علی‌رغم این برخی از مقاماتی که در جریان این مذاکرات قرار گرفته‌اند از باقی ماندن پاره‌ای از اختلافات بین دو طرف خبر داده‌اند.

یک مقام اروپایی گفته است: «مردم نسبت به گذشته کمتر نسبت به این مذاکرات بدبین هستند. برخی حوزه‌های معین هستند که در آنها نوعی همرأیی وجود دارد. البته در برخی حوزه‌های هم شکاف‌های عمیقی مشاهده می‌شود.»

چندین نفر از مقامات گفته‌اند یکی از حوزه‌های اساسی عامل اختلاف بین دو طرف رآکتور آب‌سنگین اراک است که ایران قصد دارد آن را برای تولید میزان پلوتونیوم کمتر بازطراحی کند. این مقامات همچنین گفته‌اند ایران در حال حاضر با عینیت بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع نگرانی‌ها همکاری کرده است.

یکی دیگر از حوزه‌های اصلی اختلاف همچنان میزان سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران است. ایران در حال حاضر 19000 سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم دارد که قصد دارد 30000 سانتریفیوژ دیگر به این تعداد اضافه کند. دولت اوباما خواستار آن است که این تعداد به 5000 سانتریفیوژ تقلیل یابد.

ایران و کشورهای 1+5 برای گفت‌وگو درباره توافق جامع هسته‌ای راهی وین، پایتخت اتریش شده‌اند. این چهارمین دور مذاکرات دو طرف، از زمان توافق موقت سوم آذرماه سال گذشته است. در این توافق که به توافقنامه ژنو یا «برنامه اقدام مشترک» مشهور شد دو طرف متعهد شدند گامهایی اعتمادساز را در جهت رفع مسائل بین یکدیگر، به عنوان بخشی از توافق جامع نهایی برداند.

این مذاکرات برای حل و فصل آنچه کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌شود. این کشورها ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران در لفافه برنامه هسته‌ای خود به دنبال تلاش برای دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای است. آنها بر همین اساس چندین دور تحریم‌های یکجانبه علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده‌اند.
اخبار سیاست خارجی - تسنیم،فارس