اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان متفاوت دو فیلم زنانه در ایران و عربستان!



 

 

 

پایان متفاوت دو فیلم زنانه در ایران و عربستان!

 

از فیلم ما تا فیلم آنها

پایان متفاوت دو فیلم زنانه در ایران و عربستان!

مدتی است در کشورمان ، برخی افراد و گروه ها ، نوامیس و زنان و دختران برخی مسوولان و چهره های سیاسی را  هدف  حملات و توهین های  گسترده قرار داده و حتی از دادن فحش های رکیک جنسی در ملاعام به آنان و نیز انتشار عکس هایشان در فضای اینترنت ابایی ندارند و اخیراً نیز فیلمی از تعرض و توهین آنان به دختر یکی از مسوولان نظام به طور گسترده منتشر شده است که تاسف افکار عمومی را برانگیخته است.

تقریباً همزمان با انتشار این فیلم ، فیلمی هم درباره برخورد غیر محترمانه سفیر سعودی با یک شهروند این کشور منتشر شد اما هر کدام از این دو فیلم در دو کشور  ایران و عربستان، سرنوشت های متفاوتی پیدا کردند.

در فیلم سعودی ها ، سفیر ، نه فحشی سر می دهد ، نه جسارتی می کند و نه تهدیدی. در این فیلم که در اوج ناآرامی های مصر و در سالن فرودگاه بین المللی قاهره ضبط شده ، آقای سفیر در برابر درخواست های  همراه با نگرانی و ترس یک زن سعودی برای افزایش پروازها به عربستان و تسریع در انتقال اتباع عربستان از مصر به کشورشان، واکنشی سرد و ناشی از بی اعتنایی به سخنان زن سعودی از خود نشان می دهد.

در این فیلم، زن سعودی از سفیر کشورش می خواهد که مشکل او و هزاران نفر از خانواده های سعودی معطل مانده در فرودگاه قاهره را حل کند. این زن خطاب به سفیر می گوید: ما کشور بزرگی هستیم و امکانات بسیار گسترده ای داریم و می توانیم پروازهای بیشتری را برای انتقال اتباع خود برقرار کنیم.

سفیر عربستان نیز در واکنش به این زن با حالتی طعنه آمیز می گوید: "واقعا؟... چه خوب ... تو راه حلی داری؟ "

وی سپس در حالی که این زن در حال صحبت بود بدون توجه به سخنانش، او را ترک می کند... همین!

مقایسه میان این دو فیلم و واکنش های صورت گرفته به آن ، نشان می دهد که مفهوم توهین تا چه اندازه  در دو کشور ایران و عربستان سعودی متفاوت است.

در عربستان سعودی، یک سفیر  ، آن هم نه یک سفیر معمولی بلکه کسی که 19 سال مسئولیت وزارت نفت، 11 سال وزارت برنامه ریزی و 6 سال سفارت در قاهره را برعهده داشته، تنها به دلیل بی اعتنایی به یک" زن " هموطن خود، در مدت کمتر از یک ماه برکنار می شود ولی در ایران با وجود گذشت زمان قابل توجهی از افشای  توهین های مکرر برخی افراد به  نوامیس، هم چنان افرادی که زننده ترین توهین های ناموسی را نسبت به یک "زن" روا می دارند  و حتی مقابل خانه برخی مسوولان هم جمع می شوند و فحش های مستوجب حد می دهند ،همچنان بدون هیچ مجازاتی به کار خود ادامه می دهند.

البته رئیس قوه قضائیه ایران روز گذشته در  واکنش به این موضوع  از دستگاه قضا خواست تا به شدت با این حادثه برخورد کنند که ما نیز در انتظار اجرای دستور وی خواهیم بود.

صحنه ای که در عربستان سعودی منجر به عزل یک سفیر پرقدرت و برجسته شد به کرات در مکان های مختلف ایران اتفاق می افتد ولی آنقدر آستانه حساسیت ها و تحریک ها تغییر کرده که کسی اصولا چنین اقداماتی را توهین نمی داند  وتنها زمانی برخورد می شود که تجاوز جنسی صورت گرفته باشد. البته منظور از برخورد ، فقط قضایی نیست بلکه برخورد افکار عمومی و رسانه ها را نیز شامل است.

به عنوان مثال ، چندی پیش یکی از مسوولان که به یکی از استان ها سفر کرده و شب هنگام به فرودگاه آنجا رسیده بوده ، وقتی در میان استقبال کنندگان زنی را مشاهده می کند با لحن توهین آمیزی به او می گوید مگر تو شوهر نداری که این وقت شب اینجایی؟! و البته بعد از این ماجرا ، کک کسی هم نمی گزد و برغم رسانه ای شدن موضوع ، مقامات ارشد این مدیر دولتی ، به او اخم هم نمی کنند! و مردم هم واکنش چندانی به این موضوع نشان نمی دهند زیرا آستانه حساسیت ها در ایران بالا رفته و مسائلی که تا دیروز ارزش بودند ، امروز ، حداکثر یک خبر و دو تا تیتر شده اند .

اما در ماجرای عربستان سعودی، پس از انتشار اینترنتی فیلم سفیر این کشور، شمار زیادی از جوانان سعودی در اینترنت ، فراخوان گسترده ای را برای عزل این سفیر راه اندازی کردند و مراتب را از طریق ایمیل نیز برای سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان که در سفر رسمی در مراکش به سر می برد ، ارسال کردند.

همزمان با انتشار این فیلم نیز مفلح القحطانی رئیس انجمن حقوق بشر عربستان که سازمانی دولتی است گفت آنچه که این سفیر انجام داده با تمامی عرف ها، اخلاق و وظایف سازمانی منافات دارد.

و سرانجام سفیری که بیش از 30 سال در دولت سعودی ها سمت های کلیدی مانند وزارت نفت را بر عهده داشت و در کشور مهمی مانند مصر خدمت می کرد ، فقط به خاطر این که با یک زن ، با طعنه سخن گفته بود و به او بی اعتنایی کرده بود ، بدان فضاحت از کار برکنار شد تا بعضی از داخلی ها ، لااقل غیرت را از اعراب یاد بگیرند!..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
کافر بودن شیعیان ایران و عربستان از نظر بن باز مفتی عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسن رضایی: اگر عربستان به این شکل جلو برود، صبر ایران را به پایان می‌برد



محسن رضایی: اگر عربستان به این شکل جلو برود، صبر ایران را به پایان می‌برد

ایسنا :  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به خبرنگار ایسنا در زمینه طرح ادعای عربستان برای الحاق بحرین به این کشور گفت: این کار خطرناکی است که عربستان شروع کرده و کل منطقه را با این طرح ناامن خواهد کرد.

محسن رضایی ، دبیر تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ به پرسش ایسنا خاطرنشان کرد: این طرح که عربستان شروع کرده، چالش‌های طولانی را به وجود می‌آورد. عربستان بیش از حد در کشورهای اطراف دخالت می‌کند که نمونه آن در یمن، سوریه و بحرین است.

محسن رضایی در حاشیه جلسه تدوین اندیشه‌های راهبردی استاد شهید مطهری که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد به این پرسش‌های پاسخ داد و افزود: من فکر می‌کنم اگر عربستان به این شکل جلو برود، صبر ایران را به پایان می‌برد و ما به مصلحت نمی‌دانیم. دولتمردان عربستان باید تامل بیشتری کنند زیرا اگر این کارها را ادامه دهند کل منطقه علیه آنها به حرکت درخواهد افتاد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: عربستانی‌ها نباید این کار را ادامه دهند، اگر ادامه بدهند، فکر نمی‌کنم ایران ساکت باشد ما حتما باید یک فکری بکنیم و یک برخورد جدی صورت گیرد و دلیل آن این است که اشغال و ضمیمه کردن یک کشور به کشور دیگر، کل امنیت منطقه را خدشه دار می‌کند./ایسنا