اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
پایان عصر تلویزیونها؟
از آنجا که سرعت و کیفیت اینترنت دائما در حال پیشرفت است بهتبع سرویسهای مختلفی هم که بر پایه اینترنت طراحی شدهاند رشد کرده و میکنند؛ از انجام عملیات بانکی گرفته تا تماشای فیلم و سریال.
از جمله شرکتهایی که در حوزه پخش فیلم و سریال فعالیت قابلتوجهی کردهاند نتفلیکس، هولو و آمازون هستند. این شرکتها به سرعت طرفداران قابلتوجهی برای خود پیدا کردند و روز به روز بر تعداد کاربرانشان افزوده میشود.
در این بین سرویسدهندههای ایرانی هم بیکار ننشستهاند و شروع به فعالیت در این زمینه کردهاند.
هفته گذشته رید هاستینگز، مدیر شرکت نتفلیکس پیشبینی کرد تلویزیونهای امروزی 10 تا 20 سال دیگر کامل کنار گذاشته میشوند و به پخش اینترنتی تبدیل میشوند.
او که علت این استقبال کاربران از سرویسدهندههای پخش فیلم را پیشرفت اینترنت میداند به این نکته هم اشاره کرده که نباید فراموش کنیم شبکههای اینترنتی 15 سال است شروع بهکار کردهاند و نمیتوان آن را با تلویزیونهای فعلی مقایسه کرد که از اواخر قرن 19 مردم به آن دسترسی دارند.
به هر حال موضوع انکارناپذیر اینکه با توجه به گسترش شبکههای اینترنتی مانند Hulu،Netflix و Amazon در آیندهای نهچندان دور دیگر جایی برای تلویزیونهای امروزی باقی نمیماند و حالا دیگر وقت آن است که سینماها و شبکههای تلویزیونی احساس خطر کنند.
بزرگترین دغدغهای که کاربران برای استفاده از این سرویسها دارند، سرعت اینترنت است. هرچند سرویسدهندهها در تلاشند با کمکردن کیفیت ویدئو مانع از قطع و وصل شدن برنامه در حال پخش شوند.
از طرفی هم میتوان امیدوار بود با پیشرفت اینترنت این مشکل در چند سال آینده کاملا حل شود. از این موضوع که بگذریم مزایای استفاده از این سرویسها که باعث استقبال چشمگیری شده است، کم نیستند. یکی از این موارد این است که کاربران میتوانند برنامه مورد علاقه خود را هر لحظه که بخواهند ببینند.
این امکان آنقدر خوب و جالب توجه است که مردم حاضرند برای دیدن برنامه مورد علاقه خود پول هم بپردازند. برای مثال مشترکان میتوانند با پرداخت 99/ 8 دلار در ماه از خدمات مشاهده فیلمها و سریالها با کیفیت HD بهره ببرند یا برای دیدن یک فیلم در فیلیمو دوهزار تومان هزینه پرداخت کنند.
یکی از مزایای دیدن فیلم و سریال با این روش این است که همه برنامههای پخششده در یک آرشیو نگهداری میشوند و هر لحظه که کاربر نیاز داشت، میتواند به آرشیو دسترسی داشته باشد.
از مزایای دیگر اینکه بااستفاده از این شبکهها دیگر نیاز به خرید و تنظیم آنتن و خرید دستگاههای گیرنده دیجیتال نیست. تنها کافی است تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید تا از سرویسهای پخش فیلم بهره ببرید.
نتفلیکس که کار خود را در سال 1997با پخش برنامههای شرکتهای دیگر آغاز کرد بعد از مدت کوتاهی چنان به سودآوری رسید که به این فکر افتاد خود تولیدکننده محتوا باشد. میزان سود نتفلکیس در سه ماه اول سال ۲۰۱۳، عدد قابل توجه ۷۸۱ میلیون دلار بوده است.
مشهورترین برنامه تولیدی این شرکت تا به حال سریال House of Cards با شرکت کوین اسپیسی بوده است.
این سرویس که حالا بزرگترین شبکه سینمایی و تلویزیونی در جهان محسوب میشود، در جایگاه اولین برنامه در لیست اپل تیوی قرار دارد. دومین برنامه نیز همان طور که دور از انتظار نیست هولو است.
سرویس ویدئویی هولو در ماه مارس ۲۰۰۸ به شکل سرمایهگذاری مشترک میان ان بی سی یونیورسال و نیوزکورپ راهاندازی شد و محتوای آنلاین رایگان و پولی عرضه میکند.
دیسنی به تازگی بهعنوان یکی از شریکان هولو در کنار ان بی سی یونیورسال و نیوزکورپ قرار گرفته است.
در این میان نباید از شبکه محبوب و مشهور آمازون نیز غافل شد. آمازون هم پا به پای رقیبانش شرایط مناسبی را برای کاربرانش فراهم کرده است تا بتوانند فیلمهای مورد علاقهشان را مستقیم از اینترنت به تلویزیون انتقال دهند.
شرکت آمازون در این حوزه پا را از پخش محتواهای ویدئویی فراتر گذاشته و مدتی است گیرنده مخصوص خودش را معرفی کرده است. او با این کار تهدیدی هم برای اپلتیوی فراهم آورده است.
هرچند اپل هم بیکار ننشسته و خبرهای پراکندهای از گوشهو کنار میرسد که حاکی از این است که این شرکت هم میخواهد به تولید برنامههای تلویزیونی و فیلم بپردازد.
در اخبار پراکنده آمده که اپل در حال استخدام نیرو برای تشکیل شاخه ساخت و تولید برنامه طی چند ماه آینده است و قرار است بهزودی کار خود را شروع کند و با سرویسهای رقیب مانند نتفلیکس و آمازون که شبکه پخش برای مخاطبان خود دارند، به رقابت بپردازد.
هنوز معلوم نیست این شاخه جدید قرار است سریال بسازد، فیلم تهیه کند یا هر دو. ولی به گفته منبع داخل شرکت اپل، آنها حتی مذاکره با برخی تهیهکنندگان هالیوودی را شروع کردهاند.
در ایران هم شبکههای پخش فیلم و سریال در حال شکلگیری و رشد هستند. البته در حال حاضر بیشتر شبکههای صدا و سیما پخش زنده تلویزیونی را در وبسایتهای خود هم دارند. فیلیمو بخشی از سایت آپارات است که در بهمن ماه سال گذشته بهطور آزمایشی راهاندازی شده است.
در آپارات فیلیمو هم مانند دیگر شبکههای پخش فیلم و سریال هر فرد میتواند فیلم سینمایی داخلی یا خارجی مورد علاقه خود را از طریق این خدمت روی رایانه شخصی، تلویزیون هوشمند، تلفن همراه، تبلت و دیگر ابزارهای مشابه مشاهده کند.
اخبار اجتماعی - دنیای اقتصاد
ویدیو مرتبط :
عصر تلویزیون
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
پایان عصر عموها و خاله ها در تلویزیون
از اوایل دهه هشتاد به این طرف، تلویزیون به جای رفتن سراغ برنامه سازی به شیوه جدید و ابتکارات ویژه سراغ انواع و اقسام خاله و عموها رفت. اوایل چند عمو و خاله محدود به میدان آمدند و اتفاقا مورد توجه بچه ها هم قرار گرفتند.
با گذشت سال ها اما تعدادشان به صورت تصاعدی بالا رفت. از یک جایی به بعد غیر از خاله و عمو، انواع دایی و عمه هم اضافه شدند. لباس های رنگ به رنگ، لحن کودکانه، شعر و دست و جیغ و هورا و تشویق های هیجانی، مهمترین مشخصه این برنامه ها شد.
یک خاله می رفت، یک عمه با همان ویژگی ها برمی گشت. عمو خداحافظی می کرد، دایی بدون یک ذره ابتکار، جایش را می گرفت. در این مدت چیزی حدود 14 خاله و عمو و ... به این سبک و سیاق به تلویزیون اضافه شدند؛ 6 خاله، 5 عمو، 2 دایی و یک عمه اما در کل غیر از عموپورنگ، عموهای فیتیله ای، خاله شادونه و خاله نرگس، سایرین آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفتند.
حالا بعد از سال ها حضور دائمی اینها در تلویزیون به نظر می رسد با توجه به اتفاقات اخیر عمر خاله و عموها کم کم رو به زوال باشد.
تلویزیون خاله شادونه را نخواست، عموهای فیتیله ای ممنوع التصویر شدند و عموپورنگ هم در برنامه «محله گل و بلبل» شکل و شمایل برنامه اش را از حالت گفتگوی مستقیم عمو با بچه ها تغییر داد.
عموپورنگ خیلی خوب فهمید که هر چقدر محبوب باشد باز هم دوران این رویه ثابت به سر رسیده به همین دلیل هم سراغ مجموعه ای داستانی - کمدی با حضور بازیگران رفت و تغییرات اساسی در برنامه به وجود آورد. با این تغییرات شاید بتوانیم امیدوار باشیم که در آستانه پایان خاله ها و عموهای تلویزیونی قرار داریم. آیا حکومت آنها بر گروه کودک تلویزیون تمام می شود؟
خاله نرگس/ آزاده آل ایوب
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ رنگین کمان نام خاله ای جدید را سر زبان ها انداخت. خاله نرگس از دهه هشتاد تا الان روی آنتن است.
* ویژگی های اجرا: خاله نرگس اولین خاله تلویزیونی بود که با یک عروسک شیطان و کنجکاو به اسم «چرا» به میدان آمد و اوایل دهه هشتاد محبوبیت زیادی بین بچه ها پیدا کرد. نوع تعامل او با عروسک «چرا» و «چیه» به همراه خواندن شعرهای کودکانه شاد، توجه بچه ها را جلب کرد.
* مسیر حرکت: اگرچه خاله نرگس به واسطه عروسک ها محبوب شد اما به مرور شیوه اجرایش رنگ تکرار گرفت. الان هم با وجود افزودن چند شخصیت جدید و هماهنگ کردن تم برنامه با شعار اقتصادی شبکه پنج (!) نه خاله نرگس روبرو رشد بوده نه رنگین کمان.
* آیا عمرش تمام شده؟ بله. شیوه اجرای آزاده آل ایوب فاقد طراوت لازم است و برنامه اش از نبود نوآوری لطمه می خورد. خودش هم در آزمون سخت «فرنود» و دستپاچه شدن در برابر پاسخ منشوری این بچه، نشان داد در روانشناسی کودک و نیز اجرا چندان تسلطی ندارد.
دایی چپول/ داود منفرد
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ این کاراکتر ابتدای تاسیس شبکه تهران و برنامه «سلام تهران» کشف و به کاراکتر ثابت منفرد تبدیل شد. بعد از آن به برنامه «رنگین کمان» آمد و همان کاراکتر را در یک برنامه کودک تکرار کرد.
* ویژگی های اجرا: دایی چپول همان طور که از اسمش پیداست خیلی آدم نرمالی نیست. با شکلک و ادا و تغییر در تنالیته صدا قصد نده گرفتن از بچه ها را دارد. دایی پیرمرد هپلی و کثیفی بود که لباس های روستایی می پوشید، چشم هایش را چپ می کرد و با صدایی شبیه پیرمردها و بریده بریده حرف می زد. مهمترین ویژگی دایی این بود که تمام ضرب المثل ها را اشتباه می گفت.
* مسیر حرکت: دایی چپول به رادیو رفت، به فیلم سینمایی رفت اما همانی بود که بود!
* آیا عمرش تمام شده؟ بله، نسل امروز چرا باید با اداهای تکراری یک نفر ارتباط مستمر داشته باشد.
عمو مهربان و خاله رویا/ مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی
* با چه برنامه ای مطرح شدند؟ زوج عمو مهربان و خاله رویا از ایده های شبکه دو بود که می خواست برای جذاب تر کردن برنامه اش و نیز ایجاد تفاوت از یک زن و شوهر استفاده کند. مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی اما به اندازه دیگر عمو و خاله ها مطرح نشدند و محبوبیت شان فراگیر نشد.
* ویژگی های اجرا: مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی یا همان عمو مهربان و خاله رویا برای جذابیت اجرا استفاده زیادی از فاکتور «بده بستان» می کنند. کل کل، قهر، آشتی و ... ویژگی های اینچنین رفتاری که بین زوج ها است امکان خوبی برای انتقال پیام و نیز سرگرمی بچه هاست. عمو مهربان صدا و اجرای گرم تری دارد و جلوی دوربین راحت تر است.
* آیا عمرش تمام شده؟ عمو مهربان و خاله رویا چندان مطرح نشدند؛ از آن سو اجرای شان چیزی فراتر از بقیه عموها و خاله ها ندارد؛ پس نتیجه معلوم است. با این مسیر باید عمر حرفه ای آنها را هم تمام شده حساب کرد.
عمو پورنگ/ داریوش فرضیایی
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ «تورنگ و پورنگ» برنامه ای بود که نام و چهره تازه ای با عنوان عموپورنگ را سر زبان ها انداخت. اجرای داریوش فرضیایی خیلی زود به دل بچه ها نشست و کم کم مورد پسند خانواده ها قرار گرفت.
* ویژگی های اجرا: انرژی بالا و رفتار صادقانه اش در برخورد با بچه ها برگ برنده اش شد. او بی محابا و بدون نگرانی از قضاوت ها جلوی دوربین ترانه می خواند و بالا و پایین می پرد. چهره کودکانه و لحنی که متناسب با بچه ها انتخاب کرده، خیلی زود به کمکش آمد.
* مسیر حرکت: داریوش فرضیایی پیش از این که به تلویزیون بیاید در چند برنامه رادیویی تجربه گزارشگری داشت. بعد از آن به8 تلویزیون آمد، همیشه روی آنتن بوده هر چند گاهی بین حضورهایش فاصله افتاده اما هیچ وقت قطع نشده.
* آیا عمرش تمام شده؟ نه! او هر بار ایده و شخصیتی تازه به برنامه اش تزریق می کند. بعد از امیر محمد، دیگر شخصیت ها مثل گلدون خان، بلبل خان، آقا نگهدار، آقا ممنون، پهلوون پنبه و ... کنارش قرار گرفته اند. از آن سو نمی خواهد فقط خودش در مرکز تلویزیون باشد، برای همین است که «محله گل و بلبل» ساختار سریال می گیرد و پخش استودیویی آن کمرنگ می شود.
عمو فیتیله ای ها/ مسلمی، گلی و فروتن
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ «فیتیله جمعه تعطیله» نام این دوستان قدیمی را سر زبان ها انداخت. محمد مسلمی و حمید گلی و علی فروتن از اوایل دهه شصت با هم کار مشترک می کردند اما نتیجه آن در تلویزیون دیر به بار نشست و زمان زیادی تا شهرت برایشان سپری شد.
* ویژگی های اجرا: فیتیله ای ها یک فرق اساسی با دیگر عمو و خاله ها دارند. آنها به جای صحبت مستقیم و چشم توی چشم برای بچه ها آیتم های نمایشی اجرا می کنند. استفاده از موسیقی های شاد، رفتن در جلد شخصیت های مختلف و اجرای ترانه های متعدد ویژگی اصلی این گروه است.
* مسیر حرکت: زمانی با «پالام پولوم پیلیم» شناخته شدند اما اوج محبوبیت آنها از «فیتیله جمعه تعطیله» شروع شد. بعد از جدایی از قناد، برنامه «فیتیله دو» را ساختند که به خاطر زمان نامناسب پخش، چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سینما هم خودشان را محک زدند که موفقیت خاصی به دست نیاوردند.
* آیا عمرش تمام شده؟ با حاشیه ای که اخیرا دامن این گروه را گرفت واقعا پیش بینی آینده کاری فیتیله ای ها سخت است. با این حال عمر حرفه ای شان تمام شده است.
عمو قناد/ مجید قناد
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ چند نسل با مجید قناد خاطره دارند. دهه شصت، هفتاد و هشتاد روی آنتن بوده. سال 63 با برنامه «از مدرسه تا مدرسه» محبوب بچه ها شد و در دهه اخیر نامش با اجرای «فیتیله» و «جمعه به جمعه، خونه به خونه» سر زبان نسل تازه افتاد.
* ویژگی های اجرا: پیشوند عمو نخستین بار برای مجید قناد استفاده شده. اگر سه دهه حضور او را آنالیز کنیم تفاوت محسوسی در اجرایش نمی بینیم. با این حال به خاطر ایجاد فضایی صمیمی بین خود و بچه ها، محبوب شده بود.
* مسیر حرکت: مجید قناد بعد از «مدرسه تا مدرسه» برنامه هایی مثل «بازی، شادی، تماشا»، «محله بروبیا»، «هاچین و واچین»، «زباله دان تاریخ»، «فیتیله»، «جمعه به جمعه، خونه به خونه» و ... را برای بچه ها اجرا کرد.
* آیا عمرش تمام شده؟ او آخرین بار مجری برنامه فیتیله ای ها بود که به یکباره کنار گذاشته شد. پس از آن هم موفق نشد برنامه ای روی آنتن ببرد. اجرای مجید قناد نیازمند تغییرات اساسی است، به ویژه آن که با بالا رفتن سن، ارتباط گرفتن با بچه های نسل جدید خیلی هم سخت تر شده. بهترین حالت، استفاده از مجید قناد در قالب تهیه کننده، برنامه ساز یا مشاور برای بهره از تجربیاتش در ساخت برنامه های کودک و نوجوان است.
خاله شادونه/ ملیکا زارعی
* با چه برنامه ای مطرح شد؟ ملیکا زارعی قبل از این که پیشوند خاله بگیرد تجربه کوتاهی در بازیگری داشت. با این حال مسیرش را به سمت اجرا کج کرد و از حدود یک دهه پیش در قامت خاله شادونه جلوی دوربین حاضر شد.
* ویژگی های اجرا: ملیکا زارعی سعی کرد ابتدا از تن کودکانه صدایش بهره بگیرد. لباس هایی با رنگ های شاد می پوشید و لبخند از لبانش کنار نمی رفت. در کنار خاله شادونه شخصیت هایی مثل «می دونه»، «نازدونه»، «یه دونه»، «مه دونه» و «گل دونه» به شکل متناوب حضور داشته اند و به او در اجرا کمک می کنند.
* مسیر حرکت: ملیکا زارعی از خاله های تک بعدی است. تغییری در مسیرش ایجاد نشد و همیشه به شکل یکنواخت اجرا می کرد. بخشی از ایرادها به برنامه سازهای تلویزیونی باز می گردد که استفاده درست از مجریان را بلد نیستند.
* آیا عمرش تمام شده؟ با شیوه ای که داشت، طبیعی است بعد از یک دهه عمرش به سر برسد. برنامه در سال های اخیر، با انتقادهای زیادی روبرو بود. در نهایت هم تلویزیون پرونده برنامه اش را مختومه اعلام کرده. شاید اگر ملیکا زارعی با پلنی متفاوت بازگردد می تواند از رخوت نجات یابد.
اخبار فرهنگی - روزنامه هفت صبح،برترین ها