اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان زنانه‌ های جشنواره موسیقی فجر


اگرچه خیلی از اجرای ارکستر سمفونیک تهران را به‌عنوان آغاز رسمی جشنواره‌ی موسیقی فجر اعلام کردند، اما در واقع بانوان آغازگر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بودند که در دو روز روی صحنه رفتند.

خبرگزاری ایسنا: اگرچه خیلی از اجرای ارکستر سمفونیک تهران را به‌عنوان آغاز رسمی جشنواره‌ی موسیقی فجر اعلام کردند، اما در واقع بانوان آغازگر سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بودند که در دو روز روی صحنه رفتند.

با به پایان رسیدن دومین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر، کنسرت‌های بخش بانوان نیز که با اجرای هنگامه اخوان در روز اول آغاز شده بود، با کنسرت آرزو علیوا (خواننده‌ی آذربایجانی) به پایان رسید تا پرونده‌ی زنانه‌های جشنواره‌ی امسال بسته شود.

دومین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر با اجرای «دالیبور کاروای» ویلن‌نواز اهل اسلواکی پی گرفته شد. او پس از اجرای چند قطعه، روی صحنه اعلام کرد که ویدئو‌مپینگ جشنواره که از پس صحنه پخش می‌شود، او را اذیت می‌کند و از علی رهبری خواست که پخش آن را قطع کند؛ اما علی رهبری گفت که این کار امکان‌پذیر نیست.

تالار وحدت به‌عنوان دیگر میزبان گروه‌های جشنواره، شاهد اجرای پری زنگنه و آرزو علیوا بود که با استقبال زنان پایتخت همراه شد. زنگنه در اجرایش از حضور دختران روشندل نیز بهره برده بود. اجرای دوم تالار وحدت به کنسرت آرزو علیوا اختصاص داشت که کنسرت متفاوتی را در بخش موسیقی بانوان اجرا کرد.

آخرین اجرای روز دوم جشنواره نیز به کنسرتی برای کودکان اختصاص داشت که با اجرای ارکستر کودکان و نوجوانان «پارس» به رهبری ناصر نظر همراه شد. این کنسرت با حضور تعداد قابل توجهی از کودکان در سالن روی صحنه رفت.

ناصر نظر تنها هنرمند حاضر در جشنواره‌ی امسال بود که برای کودکان اجرا کرد.

تعدادی از مخاطبان جشنواره معتقد بودند که تصاویر ویدئومپینگ چشم آن‌ها را اذیت می‌کند و از نوع اجرای آن رضایت نداشتند.

همچنین از گوشه و کنار خبر می‌رسد که جشنواره‌ی امسال اجرای ویژه‌ی مسؤولان ندارد.

تالار وحدت همچنان با یک نورپردازی متفاوت در لابی، میزبان مخاطبان است.

دومین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر با استقبال مخاطبان همراه شد و هیچ‌یک از سالن‌ها خالی از جمعیت نبود.

معمولا از حدود ساعت 15 هر روز، بازار اجرای موسیقی خیابانی در حوالی تالار وحدت داغ است.


ویدیو مرتبط :
جشنواره موسیقی فجر-روز چهارم(1)-مصاحبه با دبیر جشنواره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوستر جشنواره موسیقی فجر منتشر شد






 

 

در پوستر امسال ۲۵ شمسه به عنوان نماد بیست و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر دیده می شود.


منصور شیروانیان درتوضیح کم و کیف طرح این پوستر گفت : پوستر بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر فضایی ایرانی دارد و استفاده از نقش مایه ها، رنگ ها و قلم های ایرانی اسلامی به آن هویت داده است.


وی در پاسخ به این سئوال که چرا تصویری از یک ساز موسیقی ایرانی در طراحی پوستر استفاده نشده گفت : در این پوستر ۲۵ شمسه به عنوان نماد جشنواره بین المللی موسیقی فجر دیده می شود که علاوه برگوشزد کردن بیست و پنجمین سال برگزاری جشنواره در شکل کلی به صورت سازی درآمده که نشان از موسیقایی بودن جشنواره است.

 

شیروانیان در ادامه افزود : این ساز طراحی شده از یک فرم کلی تبعیت می کند و نمونه آن در اکثر فرهنگهای موسیقایی جهان وجود دارد و درعین حال نماد بین المللی بودن جشنواره نیز هست و سبب پیوند عناصر مختلف پوستر شده است و پیچکی که از دسته ساز بالا رفته نشان رشد و شکوفایی جشنواره در طول این بیست و پنج سال است.

 


طراح بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درخصوص پنج خط حامل در زمینه پوستر گفت : این پنج خط در زمینه پوستر نماد دیگری از موسیقی است و تایپوگرافی کلمه (فجر) از جدا شدن و به اوج رفتن یکی از همین خطوط به وجود آمده و علاوه بر این در مجموع عبارت فجر و چهارخط دیگر خود تداعی گر یک ساز زهی ایرانیاست .