اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پایان دو دور مذکرات بی‌نتیجه ژنو ۲



اخبار ,اخبار فرهنگی ,مذاکرات ژنو ۲

 

اخبار بین الملل - پایان دو دور مذکرات بی‌نتیجه ژنو ۲

مذاکرات دور دوم هیئت نمایندگان سوریه با معارضان در ژنو بدون دستیابی به نتیجه و حتی مشخص کردن تاریخی برای تداوم مذاکرات به طور غیرمنتظره پایان یافت.

به گزارش فارس، معارضان و دولت سوریه که به مدت حدود دو هفته و در دو دور مذاکرات جداگانه برای حل و فصل بحران سوریه در قالب ژنو2 در سوئیس را آغاز کرده‌اند تاکنون بر سر اولویت بندی و روند مذاکرات دچار اختلاف نظر شده‌اند.

دور اول مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه بعد از 9 روز مذاکرات سخت و فشرده بدون در برداشتن نتیجه ملموسی به پایان رسیده بود؛ علت آن نیز اختلافات عمیق میان هیئت دولتی سوریه و گروه معارضان سوری بر سر اولویت‌های مهم هر یک از طرفین بود و دو طرف در مذاکرات ژنو ۲ بر مواضع خود پافشاری می‌کنند.

دولت سوریه ترجیح می‌دهد ابتدا برنامه مبارزه با تروریسم را در دستور کار قرار بدهد در حالی که معارضان به تشکیل هیأت انتقالی قدرت اصرار دارند، امری که اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بدان اذعان کرد.

اخضر ابراهیمی بعد از پایان نشست هیأت دولت و معارضان سوری در قالب ژنو 2 در نشستی خبری گفت که زمان دقیقی برای دور سوم مذاکرات در نظر گرفته نشده است زیرا معارضان و دولت بر روند اجرای پیش‌نویس مطرح شده اختلاف نظر دارند.

به گفته ابراهیمی، دولت سوریه با بررسی مسأله هیئت انتقالی مخالفت کرده که همین مسأله معارضان را نگران کرده که دولت سوریه علاقه‌ای به مذاکره بر تشکیل هیأت انتقالی قدرت ندارد. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که معارضان و دولت سوریه در حال حاضر به کشورهای خود بازگردند تا به مسئولیت‌های خود در قبال مردم کشورشان فکر کنند و برای مذاکرات جدی به ژنو بازگردند.

مخالفان سوریه نیز تلاش دارند تا نظام سوریه را مسئول شکست مذاکرات اعلام کنند.

«لؤی صافی» سخنگوی هیأت معارضان سوری؛ هیأت دولت سوریه را به وقت کشی در مذاکرات در مقوله بهانه مبارزه با تروریسم متهم کرد. به گفته صافی ، هیأت دولت نمایندگان سوریه با مذاکره بر روند انتقالی قدرت مخالفت می‌کند و بر مسأله مبارزه با تروریسم و حل مشکلات امنیتی پافشاری می‌کند.

از سوی دیگر «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه ضمن ابراز تاسف عمیق خود از روند مذاکرات و تلاش معارضان برای به شکست کشاندن این مذاکرات گفت که مرحله دوم از مذاکرات ژنو حامل چیز جدیدی نبود و طرف مقابل با اصولی غیرواقعی وارد شده بود که تنها دارای یک بند بود و این طرف نمی‌خواست درباره چیزی جز دولت انتقالی صحبت کند و به وجود تروریسم در سوریه اعتقادی ندارد. وی افزود: این در حالی است که ابتدا باید درباره توقف خشونت و مبارزه با تروریسم مذاکره شود. ما آماده‌ایم که پس از دستیابی به توافق درباره مبارزه با تروریسم درباره موضوع دولت انتقالی وارد مذاکره شویم.

نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که هیأت دولت سوریه با پیش‌نویس ارائه شده از سوی ابراهیمی برای مذاکرات صلح سوریه در ژنو موافقت کرده است . 

بشار جعفری گفت:  هیچ اعتراضی به بندهای این پیش‌نویس نداریم اما نمی‌خواهیم که درباره  هیچ کدام از بندها پیش از دیگری مذاکره کنیم.

برخی تحلیلگران رفتار ائتلاف مخالفان سوریه را "کودتای سیاسی با نام مذاکره" ارزیابی می کنند که تلاش دارند با مذاکره اهداف سیاسی خود را پیش ببرند.

تاکید مخالفان سوریه بر بند "تشکیل دولت انتقالی" پیش از ورود به دیگر موضوعات از جمله موضوع مبارزه با تروریسم را می‌توان در این راستا دانست.

اخبار بین الملل - فارس

 


ویدیو مرتبط :
پایان بدون نتیجه نشست ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان نشست ایران و 1+5/دور بعدی مذاکرات 29 و 30 آبان در ژنو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پایان نشست ایران و 1+5/دور بعدی مذاکرات 29 و 30 آبان در ژنو

نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 پایان یافت.

به گزارش ایسنا، نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 بعد از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 برگزار شد.

دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و 1+5، 20 و 21 نوامبر (29 و 30 آبان) در ژنو برگزار می‌شود.

ایران و 1+5 بیانیه مشترکی امضا کردند.

قرار است ظریف و اشتون کنفرانس خبری مشترک برگزار کنند.

در سالن کنفرانس پرچم‌های دو طرف ایران و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

برای اولین‌بار پس از بیش از شش سال ایران و 1+5 کنفرانس مشترک برگزار می‌کنند.

در حدود 200 خبرنگار کنفرانس خبری مشتر ک اشتون و ظریف را در حالی که ساعت از نیمه شب به وقت محلی گذشته است پوشش می‌دهند.

/ایسنا