اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاپ فرانسیس: گناهکارم/ واکنش‌ها به سخنان «پاپ فرانسیس»



پاپ فرانسیس, سخنان پاپ فرانسیس,پاپ فرانسیس

 پاپ فرانسیس: گناهکارم

پاپ فرانسیس در مصاحبه طولانی که روز سه‌شنبه در یک مجله ایتالیایی به نام «یسوعی» منتشر شد، به تفصیل درباره خودش، پیشینه یسوعی خود و دیدگاهش درباره زنان و همجنسگراها سخن گفت.

او گفت آرزو دارد کلیسای کاتولیک به «تعادل جدیدی» برسد و گفت زنان باید بتوانند در کلیسا تصمیمات کلیدی بگیرند و کمتر در محکوم‌کردن همجنسگراها، زنان مطلقه و زنانی که باید سقط جنین کنند، درآید. همچنین درباره اصلاحات دینی که شورای واتیکان اعمال کرده است، توضیح داد.


در زیر قسمتی از مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه طولانی آمده است.


 درباره خودش
 نمی‌دانم جواب دقیق این سوال چیست، من یک گناهکارم. این دقیق‌ترین توضیح است. این تعریف ژستی برای مصاحبه نیست. من واقعا گناهکارم. شاید بتوانم بگویم من کمی زیرک هستم و می‌توانم خودم را با شرایط وفق دهم. اما ساده‌لوح هم هستم. اما بهترین تعریفی که خودم عمیقا به آن باور دارم این است: من گناهکاری هستم که خداوند به او لطف داشته است.


درباره همجنسگراها
در بوئنوس‌آیرس من نامه‌ای از یک همجنسگرا دریافت کردم. او نوشته بود در جامعه همیشه تحقیر می‌شود زیرا کلیسا همجنسگراها را همیشه محکوم کرده است. اما کلیسا چنین قصدی نداشته است. من در ریودوژانیرو گفتم و باز هم تاکید می‌کنم که اگر کسی همجنسگرا باشد ولی خیرخواه و خداجو باشد من کسی نیستم که بخواهم قضاوت کنم. 

 

من دیدگاه مسیحیت را بیان کردم. مذهب حق ابراز دیدگاه خود در خدمت بشر داشته است، اما مخلوقات خدا در برگزیدن آن آزاد هستند. امکان ندارد بتوان به طریق معنوی در زندگی کسی دخالت کرد. یک‌بار کسی به حالت پرخاشگری از من خواست همجنسگرایی را تایید کنم. من با سوال دیگری به او پاسخ گفتم: وقتی خدا به یک همجنسگرا نگاه می‌کند آیا او را با محبت می‌نگرد یا او را پس می‌زند و محکوم می‌کند؟ خداوند افراد را همراهی می‌کند و ما هم باید آنها را همراهی کنیم.


درباره سقط جنین
ما نمی‌توانیم تنها روی مسایل مربوط به سقط جنین، ازدواج همجنسگراها و استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری تاکید کنیم، چنین چیزی امکان ندارد. من درباره این مسایل زیاد حرف نزده‌ام و به خاطر آن سرزنش شده‌ام.


ولی وقتی درباره این مسایل حرف می‌زنیم، باید درباره زمینه‌های آن حرف بزنیم. آموزه‌های کلیسا درباره این مساله روشن است. من هم فرزند کلیسا هستم، اما همه وقتمان را نباید درباره این مسایل حرف بزنیم.


درباره زنان در کلیسا
زنان در این زمینه سوال مهمی دارند. کلیسا بدون زنان و نقش آنها دوام نخواهد آورد. زنان برای کلیسا خیلی مهم هستند. مریم مقدس زن بود، او نقش خیلی مهمی داشت. این را گفتم چون نباید عملکرد را با جاه و مقام اشتباه گرفت. بنابراین باید نقش بیشتری در کلیسا به زنان بدهیم. ما باید برای بسط عمیق یزدان‌شناسی در زنان بیشتر تلاش کنیم.


درباره شیوه رهبری‌اش
شیوه رهبری من مانند یک یسوعی در آغاز اشتباهات زیادی داشت. برای جامعه یسوعیان زمان سختی است: جای نسل جدید در این جامعه خالی است. هنوز خیلی جوان بودم که مسوولیت‌های دشواری به من سپرده شد. تنها 36سال داشتم. باید با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شدم و تصمیم‌های خطیری می‌گرفتم. چیز دیگر هم باید اضافه کنم: وقتی از چیزی درباره شخصی مطمئن شوم، کاملا به او اعتماد می‌کنم.

 

برای اینکه کسی را توبیخ کنم، باید اشتباه واقعا بزرگی مرتکب شده باشد. اما به هر حال انسان‌ها از حکم‌راندن خسته می‌شوند... برای اینکه مطمئن شوید باید بگویم من هیچ‌وقت بچه خوبه کلاس نبوده‌ام، هیچ‌وقت هم دست راستی نبوده‌ام. این روش من برای گرداندن امور کلیسا و تصمیم‌گیری است که مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.


درباره اصلاحات شورای دوم واتیکان
واتیکان دو با توجه به فرهنگ معاصر انجیل را بازخوانی کرد. واتیکان دو جنبش نوسازی بود که از خود انجیل اقتباس شده است و خیلی پرثمر بود. مثلا مناجات را به خاطر آورید. اصلاح مناجات در خدمت مردم بود و آن را از موقعیت تاریخی سفت و سختی که داشت جدا کرد. درست است که تفسیرهایی برای پیوستگی و عدم‌پیوستگی تاریخی وجود دارد ولی یک چیز روشن است: پیام کار بازخوانی انجیل به عصر امروز این است که این اصلاحات بازگشت‌ناپذیر است.


درباره خدا
جست‌وجو برای یافتن خدا در همه چیز هنوز در حوزه عدم‌اطمینان است و باید باشد. اگر کسی بگوید کاملا به خدا اعتقاد دارد و هیچ شبهه‌ای درباره عدم وجود خدا نداشته باشد، اصلا خوب نیست. اگر کسی همه جواب‌ها را داشته باشد معنی آن این است که او پیغمبری دروغگو است که برای مقاصد خودش از دین استفاده می‌کند. پیامبران بزرگ همچون موسی همیشه جایی برای شک باقی می‌گذاشتند. ما هم باید متواضع باشیم.


 واکنش‌ها به سخنان «پاپ فرانسیس»

کمپین حقوق‌بشر که یک گروه مدافع حقوق همجنسگرایان است در بیانیه‌ای که منتشر کرده است اعلام کرده که: پاپ فرانسیس نگرش کلیسای کاتولیک رومی در رابطه با همجنسگرایان را که برای سال‌های طولانی کمپینی در بالاترین سطوح برای جلوگیری از برابری حقوقی و احترام اجتماعی بود را با فشار دکمه بازگشت، تغییر داد.

 اما دانشگاه الاهیات کاتولیک معتقد است: پاپ فرانسیس مورد هجمه‌ای قوی از دو سوی طرفین قضیه قرار گرفته است و این به این دلیل است که او بزرگ است و توانایی تاثیرگذاری دراماتیک از راه‌های متفاوت را داراست. لیگ کاتولیک یک انجمن مذهبی تندرو که مدافع حقوق اجتماعی و ارزش‌های کاتولیکی است اما بر این عقیده است که اظهارات پاپ موجب خشم رسانه‌ها شده است.

 

بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی کاتولیک‌های آمریکا به شدت در برابر سخنان پاپ واکنش نشان داده است. مارتین روی رییس بنیاد حقوقی ایمرجنس مونترال سخنان پاپ را قدمی بزرگ خواند و گفت که تصور می‌کند که این بیانات حرکت خوبی بوده است و با وجود آنچه ممکن است در مقابل پیش بیاید باید با آغوش باز از سخنان پاپ استقبال کرد.

 

ریچارد برنت فعال حقوق همجنسگرایان کمتر خوشبین است و می‌گوید: شما این سخنان را روی کاغذ ثبت کنید و تمام سیاست‌های ضد همجنسگرایان واتیکان را متوقف کنید. آنگاه من فریاد شادی هاله لویا! سر خواهم داد. ولی تا آن زمان این بیانات هیچ معنی و نتیجه‌ای نخواهد داشت. انجمن شوالیه‌های کلومبوس یک سازمان کاتولیک با بیش از ۱۸‌میلیون عضو در آمریکا با حمایت از پاپ به وسیله شوالیه اعظم کارل اندرسون از رهبران گروه اعلام کردند: ما همراه با او هستیم تا نور مسیح بر مردمی که در این زمان تاریخی نیازمندش هستند تابیده شود.

 

گلاد (اتحاد همجنسگرایان بر علیه تبعیض) از پاپ درخواست کرد که با تایید ازدواج همجنسگرایان قدمی برای اصلاح بیشتر در رابطه با حقوق همجنسگرایان به نسبت دوران پاپ بندیکت بردارد. کاردینال جورج از کلیسای کاتولیک شیکاگو می‌گوید: دینداری به ما می‌گوید که با همجنسگرایان هم باید با عشق و احترام برخورد شود. کاردینال جورج از طرفداران پاپ و از حمایت‌کنندگان سیاست‌های پاپ جدید به شمار می‌آید. /شرق


ویدیو مرتبط :
پاپ فرانسیس را بهتر بشناسیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام تبریک احمدی‌نژاد به پاپ/ عالی‌جناب فرانسیس اول...



پاپ فرانسیس اول,تبریک احمدی نژاد به پاپ

پیام تبریک احمدی‌نژاد به پاپ فرانسیس اول

 رییس جمهور ایران در پیامی به فرانسیس اول انتخاب وی را به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان، تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ‌متن پیام محمود احمدی‌نژاد بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

عالی‌جناب فرانسیس اول

رهبر کاتولیک‌های جهان

انتصاب شایسته جناب‌عالی را به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم.

حضرت عیسی مسیح(ع) و دیگر انبیاء الهی، محبت و دوستی و آرامش را برای بشریت به ارمغان آوردند و بشارت‌دهنده عزت و سعادت همگان هستند. رسالت مشترک پیامبران الهی، دعوت به توحید و در سایه آن، ظلم‌ستیزی و برقراری عدالت، هدایت به سوی تعالی و پیشرفت و دعوت به معنویت مبتنی بر مهرورزی می‌باشد.

جهان امروز، گرفتار در بحران‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و نیاز به اصلاح ساختارهای ناعادلانه بین‌المللی بر همگان مشهود است که این مهم، جز با مساعی مشترک و مشارکت همگانی در مدیریت جهانی و براساس آموزه‌های رفیع و اشتراکات فراوان ادیان ابراهیمی از جمله صلح، آزادی، پاکی، عدالت، نوع‌دوستی و رفاه و هم‌چنین رفع تبعیض و ستم محقق نخواهد گردید.

ضمن ابراز امیدواری به برقراری صلح و عدالت در جهان و احترام متقابل به کرامت همه انسان‌ها توسط کلیه کشورها و دولت‌ها، از خداوند متعال، موفقیت و سلامتی جناب‌عالی و سربلندی تمامی آحاد بشر را مسألت دارم.

محمود احمدی‌نژاد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران

خبرآنلاین