اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ 4 تن از فقها درباره ایجاد محدودیت سرعت اینترنت



  
 اخبار اجتماعی - پاسخ 4 تن از فقها درباره ایجاد محدودیت سرعت اینترنت

چهار تن از فقها در پاسخ به استفتایی درباره ی ممانعت از افزایش سرعت اینترنت که احتمال آن در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است، نظر دادند.

خبرنگار انصاف نیوز در قم به صورت شخصی از تعدادی از فقها سوالی شرعی را به این شرح پرسیده است:

با عرض سلام. با توجه به این که بسیاری از محققین و پژوهشگران برای تحقیقات علمی از اینترنت استفاده می کنند و سرعت پایین اینترنت باعث اتلاف وقت و زمان افراد را دارد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از اتلاف وقت این افراد را داشته باشد آیا از بیم استفاده ی نامطلوب و ناصواب بعض افراد، ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت از نظر حضرتعالی مجزی است و آیا محدود کردن استفاده از اینترنت از روی عمد موجب ضمان نمی باشد؟

چهار پاسخی که تاکنون دریافت شده، در پی می آید. دو پاسخ انتهایی در روزهای گذشته توسط دفاتر ایشان منتشر شده است.

اخبار,اخباراجتماعی,سرعت اینترنت

پاسخ آیت الله یثربی:
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمت الله
مقوله ی اینترنت مثل بسیاری از تکنولوژی های جدید است که استفاده ی صحیح و مشروع از آن جایز است و ایجاد محدودیت برای استفاده ی مشروع، جایز نیست.

پاسخ دفتر آیت الله سید موسی شبیری زنجانی:
مساله ی مذکور و تصمیم گیری درباره آن نیازمند بررسی و ملاحظه همه جوانب و مصالح و پیامدهای آن است و قضاوت درباره آن نباید عجولانه باشد. در فرض سوال، ضمان ثابت نمی شود.

پاسخ آیت الله صانعی:
- استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی تواند مجوز چنین دخالت هایی گردد و چگونه می توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می داند خریدار از آن انگور شراب می سازد. آری اگر غرض در بیع و شراء استفاده حرام باشد و یا مبیع مثل اصنام باشد که یادآور کفر و شرک است، بحث دیگری می طلبد.

پاسخ آیت الله بیات زنجانی:
باسلام و تحیّت؛
سوء استفاده یک فرد یا چند نفر، مجوز دخل و تصرف و ایجاد محدودیت دستگاه های ذی ربط از جمله وزارت ارتباطات در نوع ارائه خدمات و تنظیم ارتباطات نمی شود، چراکه دستگاه های سیاست گذار همان گونه که باید در ارائه خدمات تسهیلات لازم را ارائه نمایند، اطّلاع رسانی به روز و اعتلاء سطح آگاهی های عمومی در بین عامۀ مردم نیز جزو وظایف این نهادها بوده و باید آنها را به عنوان یک اولویت پیگیری کنند. لازم به توضیح است که تکنولوژی، اینترنت و امکانات اطلاع رسانی جدید، می تواند فرصتی برای حق جویان برای مطالعه، تحقیق، بررسی آراء و نظرات جدید باشد و باید از آن برای نشر و ترویج افکار صحیح استفاده کرد.

  اخبار اجتماعی - انصاف نیوز


ویدیو مرتبط :
عدم محدودیت در سرعت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ وزیر ارتباطات به کندی سرعت اینترنت


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حجم مصرف اینترنت در یک سال اخیر بیش از ۲ برابر شده است، گفت: امیدواریم با اجرای برخی طرح ها از جمله شبکه ملی اطلاعات، مشکلات دسترسی کاربران حل شود.

خبرگزاری مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حجم مصرف اینترنت در یک سال اخیر بیش از ۲ برابر شده است، گفت: امیدواریم با اجرای برخی طرح ها از جمله شبکه ملی اطلاعات، مشکلات دسترسی کاربران حل شود.

محمود واعظی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی کلوب در پاسخ به نظرات بسیاری از کاربران در خصوص اختلالات اینترنت و کندی دسترسی به آن اظهار داشت: هر فناوری جدید که وارد یک سیستم می‌شود ممکن است برخی اختلالات پیش‌بینی نشده را به وجود آورد.

وی ادامه داد: سراسری شدن نسل سوم و چهارم یا رومینگ ملی از جمله فناوری‌های جدید بودند و از این قاعده مستثنی نیستند؛ هر چند در زمان بهره‌برداری آزمایشی برخی از آنها تشخیص داده شد و حل و فصل نیز شد اما برخی اپراتورها بعد از ۱۰ سال بهره‌‌برداری از شبکه خود، باید تجهیزات و سیستم سخت‌‌افزاری خود را به روز یا تعویض می‌کردند که این کار خود اختلالاتی را به وجود می‌آورد.

واعظی تاکید کرد: برای به روزرسانی شبکه های موبایل تلاش شد تا این کار در زمان‌های خاص و اوج مصرف کاربران نباشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش پهنای باند اینترنت را تنها یکی از پارامتر‌های مهم حل مشکلات این بخش دانست و خاطرنشان کرد: پارامترهای بعدی در این ماجرا این است که این پهنای باند چگونه توزیع می‌شود و شرکت زیرساخت این پهنای باند را چگونه به زیرمجموعه‌های خود انتقال می‌دهد و در کل، شبکه انتقال پهنای باند به چه شکلی است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این پارامترها طبعا می‌تواند موثر باشد تصریح کرد: به دلیل سرعت ورود تجهیزات، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جدید و وابسته به اینترنت، حجم مصرف اینترنت در کشور به شدت بالا رفته است.

واعظی گفت: برای مثال کاربری که تا پیش از این، ممکن بود یک گیگابایت ماهانه مصرف اینترنت داشته باشد هم اکنون مصرفش به ۲ یا ۴ گیگابایت در ماه رسیده است؛ همه این موارد و برخی مسایل دیگر در کنار پهنای باند بسیار موثر هستند که امیدوارم بزودی با برخی طرح‌ها و از جمله طرح بزرگ شبکه ملی اطلاعات، کاربر نهایی دسترسی مطلوب‌‌تری به اینترنت داشته باشد.