اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ پروفسوریوسف ثبوتی به ادعاهای معاون وزیر



 

 

پاسخ پروفسوریوسف ثبوتی به ادعاهای معاون وزیر

روزنامه خبر نوشت:

پروفسور یوسف ثبوتی، رئیس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، دل پری از برکناری خود دارد. او در اولین مصاحبه اختصاصی اش با رسانه ها، به "خبرآنلاین" گفت تاکنون هیچ حکمی به جز حکم برکناری اش دریافت نکرده است و در صورت دریافت نیز "وقت" همکاری در مشاغل جدید را ندارد. با این وجود طبق اعلام وزارت علوم، این دانش آموخته دکترای اختر فیزیک از دانشگاه شیکاگوی ایالات متحده به عضویت در هیات امنای زنجان، هیات ممیزه مرکزی علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپزشکی وهیات ممیزه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه منصوب شده است.

از سویی به دلیل  اعتراضات دانشجوهایش ، پرفسور ثبوتی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه حاضر نشد و اکنون نیز در خانه به سر می برد. وی درباره برنامه های آینده اش به "خبر آنلاین" می گوید که تا زمانی که وقت زندگی دارد، تدریس خواهد کرد. وی همچنین از کسانی که اخباری را درباره نحوه مدیریت وی منتشر کرده اند انتقاد کرد و به صراحت، معاون وزیر علوم را به چالش  کشید. گفتگوی حضوری ما را با این استادتمام دانشگاه در منزل ایشان واقع در زنجان می خوانید.

جناب پروفسور! ظاهرا برکناری شما حرف و حدیثهای زیادی را در پی داشته است . خودتان در این باره چه می گویید؟

دلم می خواهم هر چه زودتر این موضوعها جمع شود. من از این حرفها دل خوشی ندارم.

شما که خودتان استعفا ندادید؟

از دانشگاه علوم تکمیلی زنجان؟

بله، اینطور که وزیر علوم اعلام کرده است تعدادی از روسای دانشگاه ها که اخیرا عوض شده اند ، خودشان استعفا داده اند

من استعفا ندادم و کنار گذاشته شدم.

برای این برکناریها دلیلی مانند ارتقاء سطح علمی دانشگاه ها بیان شده، آیا برکناری روسا چقدر در روند ارتقای سطح علمی کشور موثر است؟

والله! ببینید فکر می کنم اقلا در دانشگاهی که من مسئولش بودم اگر چه افرادی نخواهند اوضاع را وارونه نشان بدهند، استادان و دانشجویان به قدری بالغ هستند که کار علمی خودشان را بکنند.

یعنی می فرمایید این برکناری در دانشگاه ها تاثیری ندارد و دانشجو کار خودش را ادامه می دهد؟

از طرف دانشگاهی که مسئولش بودم این حرفها را می زنم. بقیه جاها را خبر ندارم. تا به حال جز معلمی کار دیگری نکرده ام. این که سیاست کلی وزارتخانه چه بوده را نه در بندش بوده ام و نه علاقه ای داشتم که ببینم در وزارتخانه چه می گذرد.

پس دلیلی اصلی این برکناریها که در یک ماه، 20 و چند رئیس دانشگاه و مرکز پژوهشی را ناگهان عوض می کنند، چیست؟

یک مقداری از این تغییرات طبیعی است و یک مقدار هم به ذوق و تفکر مسئول بالاتر برمی گردد که به آنها کاری ندارم. مخصوصا در این روزها حوصله این حرفها را ندارم و می خواهم موضوع جمع بشود.

ترجیح می دهید بعد از برکناری، در مناصبی که وزیر علوم برای شما در نظر گرفته است، کار کنید؟

حکمی دست من نرسیده است و اگر هم برسد، باید بگویم اینها کارهایی بود که 20 سال پیش انجام می دادم و فکر نمی کنم وقتش را داشته باشم که دوباره کارهای سابق را بخواهم از سر بگیرم.

پس با این حساب برای بازنشستگی چه طرحی دارید؟

بازنشستگی یک چیز است که حقوق دولت را بگیری و در خانه بمانی و این که ایامت را چگونه بخواهی بگذرانی، یک چیز دیگر. ببینید! من یک ماشین خودکارم که تنظیم شده ام فقط معلمی کنم. این را ادامه خواهم داد تا زمانی که وقتم تمام شود.

گویا در مراسم معارفه رئیس جدید، اعتراضاتی شده شما در جریان هستید؟

من در هیچ کدام از جلسات نبوده ام و نپرسید چه چیزی در آن جلسات گذشته است. آنهایی که بودند هم تا می توانستند هر چه دلشان خواست گفتند. از آنها بپرسید که هر کس یک چیزی می گوید. در حال حاضر نیز باید بگویم رئیس فعلی دانشگاه تحصیلات تکمیلی از لحاظ علمی، اخلاقی، تعهد کاری و مدیریت آدم بسیار موجهی است و من او را از هر لحاظی قبول دارم.

یکی از انتقادات اساسی به مدیریت شما، تعداد دانشجوی 600 نفر دانشگاه بود. منتقدان می گفتند این دانشگاه ظرفیت بسیار بیشتری دارد. چرا این تعداد دانشجو را تربیت می کردید؟

ببینید! اساسنامه دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان بر مبنای کیفیت در آموزش نوشته شده است و به علاوه دانشجوی دکترا و کارشناس ارشد تربیت کردن فرق می کند با اینکه یک کلاسی را باز کنی و 50 نفر دانشجو را در آن رها کنی تا آخر ترم، به هر کدام از آنها مدرک دانشگاهی بدهی و بگویی به جامعه برگردند. افرادی که این حرفها را می زنند، از زیر و بم مسایل تربیت دانشجوی دکترا و فوق لیسانس خبر ندارند.

ولی کسانی که این حرفها را می زنند در بالاترین سطوح تصمیم گیری وزارت خانه مدیریت می کنند؟

خب، چه کار کنم؟

یعنی می گویید آنها از نحوه تربیت دانشجو خبر ندارند؟

آن کسی که این حرف را زده که باید در دانشگاه تحصیلات تکمیلی هزاران نفر را پذیرش کرد، از آموزش و تربیت دانشجوی دکترا  خبر ندارد، حالا هر کس می خواهد باشد.

با این وجود فکر نمی کنید بعد از شما به تعداد دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان اضافه شود و به همان حدی که می خواهند برسد؟

این را که باید از رئیس جدید بپرسید.

آقای دکتر، بهتر است از مسایلی بپرسیم که می گویند در زمان تصدی شما در دانشگاه وجود داشت.

منظورتان کدام مسایل است؟

مثلا موضوع نداشتن حراست و دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه؟

اینها هم اطلاعات غلطی است که در این روزها خیلی می گویند. حراست ما در سال اول تاسیس دانشگاه، زیر نظر دانشگاه زنجان، اداره می شد. در سال دوم به ما گفتند یک نفر را به عنوان حراست مستقل خود معرفی کنید. شخصی معرفی شد و بعد، ایشان مراجعه کرد و از ما اتاق و دفتر و امکانات خواست و ما در اختیار ایشان قرار دادیم. یک نفر را هم به عنوان کارمند و نیروی انسانی خواست که آن را هم به ایشان دادیم. این شخص دو ماه ماند و چون خانم کم سن و سالی بود و سنش از تمام دانشجویان دانشگاه کمتر بود، دید کسی موردی ندارد که بخواهد تذکر بدهد، این بود که گذاشت و رفت. دو سال ایشان نبود و بعد هم هر چه ماندیم هیچ خبری نشد. دفتر و امکاناتش را همانطور نگه داشته بودیم و ایشان خودش مراجعه نکرد. این مسئله حراست ما بود. درباره موضوع نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز شخصا حداقل دو بار به حجه الاسلام محمدیان رئیس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در تمام دانشگاه ها که با همدیگر آشنا و دوست هستیم، گفتگو کردم. با ایشان دو بار در فرصتهایی که در گردهمایی روسای دانشگاه های سراسر کشور تشکیل شده بود، ملاقات کردم و خواهش کردم نمایندگی به دانشگاه ما اختصاص بدهد. ایشان فرمودند چون تعداد دانشجوی شما اندک است و ما هم نیرو نداریم، نمی توانیم شخصی را مستقلا به شما بدهیم، خودتان از طرف ما نماینده باشید. ولی این روزها در بوق و کرنا کرده اند که ثبوتی نگذاشته نهاد مقام معظم رهبری و حراست در دانشگاه باز شود. لابد می خواهید درباره نمازخانه و مسجد هم بپرسید؟

اگر شما می فرمایید که ما گوش می دهیم؟

می گویند دانشگاه ما مسجد و نماز خانه ندارد. این گفته هم راست نیست. همین دو ماه پیش حاج آقا ابوترابی نایب رئیس مسجد شورای اسلامی در دیداری که از استان زنجان داشتند، تشریف آوردند دانشگاه و در نمازخانه دانشگاه ما نماز خواندند و ما هم به اتفاق 25 دانشجوی دختر و پسر و چند تن از اعضای هیات علمی پشت سر ایشان نماز خواندیم. مسجد ما از سال گذشته احداث شده و طبقه دوم آن هم از شش ماه پیش شروع شده که کارش در شرف اتمام است.

حالا که صحبت به اینجا رسید، بد نیست درباره تعدادی از اعضای هیات امنایی که شما معرفی کردید و به دلیل سکولار بودن رد صلاحیت شدند نیز بپرسم. این نیز واقعیت ندارد؟

هیات امنای ما بین دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و دانشگاه زنجان مشترک است. من یادم نمی آید چه کسانی را معرفی کردیه ایم. برای من اشخاص علی السویه هستند. یک موردی را دقیقا خاطرم هست با رئیس دانشگاه زنجان لیست را مشترکا تصویب کردیم و معرفی کردیم به وزارت علوم. دیگر نمی دانم برای سکولار بودن یا چیز دیگری بود که این مسایل اتفاق افتاد. خاطرم نیست.

فکر می کنید، چه دلیلی برای کنار گذاشتن شما وجود داشت؟

ببینید! آقای دکتر خواجه سوری، معاون محترم فرهنگی وزارت علوم امروز گفته که در 20 سال گذشته، هیچ وزیری جرات نکرده بود پایش را بگذارد در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و من می گویم اگر شهید هم بشود باید بروم و ثبوتی را از آنجا بردارم و رئیس دانشگاه را عوض کنم.

حقیقت این است که در طول 20 سال گذشته، دوستان زیادی که بعضا وزیر هم بوده اند، تشریف آوردند و در دانشگاه خدمتشان بودیم.

از جمله در ابتدای تاسیس دانشگاه در حدود 20 سال پیش، آقای دکتر معین وزیر اسبق علوم تشریف آوردند و در جشن 10 سالگی دانشگاه نیز ایشان مجددا به دانشگاه امدند.

آقای دکتر توفیقی که مدتی سمت وزارت علوم را عهده دار بود، یکی از جلسات هیات امنای مشترک دانشگاه زنجان و ما را در محل دانشگاه ما برگزار کرد و ایشان رئیس بود.

همچنین آقای دکتر زاهدی، وزیر سابق علوم در سفر دوم ریاست جمهوری به استان زنجان، ساعت 11 شب که وارد زنجان شد، مستقیما اول از همه تشریف آورد دانشگاه ما و شام خورد.

ساعت 1 و نیم صبح، متوجه شد چراغهای دانشگاه روشن است و دانشجویان دکترا مشغول کار هستند، تشریف برد و با دانشجویانی که بیدار بودند صحبت کرد و از مشکلات دانشگاه پرسید.

شب را در مهمانسرای دانشگاه ما خوابید و بعد از بیدار شدن و نماز صبح و صرف صبحانه برای تشکیل جلسات هیات دولت از دانشگاه ما تشریف بردند. فقط ما افتخار نداشتیم آقای دکتر دانشجو را در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان زیارت کنیم. این روزها قرار نیست راستگویی مد روز باشد...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
پاسخ محکم شهید تهرانی مقدم به معاون وزیر دفاع روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون وزیر بهداشت پاسخ داد: علت عرضه یک داروی یکسان با قیمت‌های مختلف در داروخانه‌های شهر



علت عرضه یک داروی یکسان با قیمت‌های مختلف در داروخانه‌های شهر

معاون وزیر بهداشت پاسخ داد:
علت عرضه یک داروی یکسان با قیمت‌های مختلف در داروخانه‌های شهر

رییس سازمان غذا و دارو به این پرسش که "علت ارائه یک داروی یکسان با قیمت‌های مختلف در داروخانه‌های سطح شهر چیست؟" پاسخ داد.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا ، در این باره اظهار کرد: بخشی از این ناهماهنگی‌ها، ناشی از اشکالی بوده است که در شیوه قیمت‌گذاری دارو در وزارت بهداشت وجود داشته است.

شیوه قیمت‌گذاری دارو دچار اشکال بود
وی ادامه داد: متاسفانه حدود یک تا دو سال اخیر فرآیندهای قیمت‌گذاری دارو اشکالاتی داشته است و به جای اینکه تلاش کنند قیمت داروهای وارداتی را در طول سال ثابت نگه دارند، هر محموله وارداتی را مستقل قیمت‌گذاری می‌کردند و این باعث شده است داروهای واحد هم قیمت‌های مختلفی داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این مشکل درونی وزارت بهداشت در خصوص قیمت‌گذاری دارو اصلاح شده است، اظهار کرد: طی یک ماه اخیر بسیار تلاش کرده‌ایم که ساز و کار قیمت‌گذاری دارو را منطقی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر هم ممکن است علت سوء استفاده‌هایی باشد که رخ می‌دهد، تاکید کرد: بر بروز این تخلفات نظارت می‌کنیم. در دانشگاه‌های علوم پزشکی معاونین غذا و دارو نظارت بر امور را بر عهده دارند، داروخانه‌ها مرتب تحت نظارت هستند و وظایف نظارتی در حال انجام است. /ایسنا