اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ وزیر به نمره عملکرد دولت در سیل اخیر


١٠ روز پس از طوفان و سیل چالوس و رودخانه كن و سولقان بالاخره جلسه شورای‌عالی مدیریت بحران به ریاست وزیر كشور برگزارشد.

روزنامه اعتماد: ١٠ روز پس از طوفان و سیل چالوس و رودخانه كن و سولقان بالاخره جلسه شورای‌عالی مدیریت بحران به ریاست وزیر كشور برگزارشد.

وزیر كشور در حاشیه این جلسه در كنار مباحثی كه درمورد سیل و توفان تهران مطرح كرد در پاسخ به اینكه عملكرد گروه‌های مرتبط را چگونه ارزیابی می‌كنید و چه نمره‌ای به آنها می‌دهید، با لبخند پاسخ داد: «من اهل نمره دادن نیستم. فقط همین قدر بگویم كه از دید ما عملكردشان خوب و قابل قبول بوده است.»

علاوه براین تشكیل جلسه شورای‌عالی مدیریت بحران به ریاست روحانی یا جهانگیری در آینده‌ای نزدیك، انتقاد از ساخت و سازها و كارگاه‌های دایر شده در مسیر سیلاب، تخمین خسارات ناشی از سیلاب تهران و البرز، استفاده از ظرفیت بسیج در حوزه پیشگیری و مقابله با بحران از جمله مهم‌ترین اظهارات وزیر كشور در جلسه شورای‌عالی مدیریت بحران است. جلسه دیروز درحالی تشكیل شده كه رییس قوه قضاییه چند روز قبل از مسوولان خواست تا اسامی متخلفان در مدیریت بحران سیل اخیر را برای پیگیری به این قوه معرفی كنند. دیروز وزیر كشور در پاسخ به خبرنگاران برای پیگیری این موضوع رسما اعلام كرد: «این اسامی به قوه قضاییه اعلام می‌شود.»

او همچنین با بیان اینكه جلسات ستاد بحران به‌طور مستمر با حضوردستگاه‌های ١٤گانه برگزار می‌شود از برگزاری شورای‌عالی مدیریت بحران به ریاست رییس‌جمهور یا معاون اول در هفته‌های آینده خبر داد. رحمانی ‌فضلی با اشاره به مصوبات و اهداف جلسه دیروز نیز گفت: «در این جلسه درخصوص خرید تجهیزات برای سازمان هواشناسی و ارایه آموزش‌های لازم نیز بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین مصوب شد تا خسارات این حادثه به اولویت تعیین خسارات وارده به زیرساخت‌ها بررسی شود و وزارت نیرو نیز موظف شد كه طرح آمایش و ساماندهی رودخانه‌ها را ارایه دهد.»

او همچنین درباره دلایل سیل گفت: «ساخت و سازهای حاشیه رودخانه، كارگاه‌ها، پل‌ها و حتی درختانی كه در جای مناسب رشد نكرده بودند از جمله مهم‌ترین دلایل بروز سیل اخیر بود.» به گفته وی در این خصوص مقرر شده تا شهرداری تهران نیز با وزارت نیرو همكاری تنگاتنگی داشته باشد.

رحمانی ‌فضلی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سرشاخه رودخانه‌ها اشاره كرد و گفت: ‌باید امكاناتی كه بتواند سیل را در سرشاخه‌ها كنترل كرده، تامین كنیم تا بتوانیم با استفاده از آنها از جاری شدن سیلاب در ادامه مسیر رود جلوگیری كنیم. وزیر كشور اشاره‌ای هم به بحث غافلگیری در حادثه سیل اخیر كرد.

به اعتقاد وی، بحث غافلگیری از چند منظر قابل بررسی است؛ نخست اینكه آیا پیش‌بینی شده بود كه چنین شرایط جوی رخ خواهد داد كه به گفته رحمانی فضلی، هواشناسی آن را پیش‌بینی كرده بود، اما وی در عین حال افزود: گرچه ما قدرت پیش‌بینی نقطه‌ای را نداریم.

رحمانی فضلی در مورد دیگر عوامل دخیل در بحث غافلگیری نیز گفت: موضوع بعدی این است كه آیا با بررسی میزان بارش می‌توان قدرت سیل را بررسی كرد؟ در پاسخ به این سوال وزارت نیرو و سازمان هواشناسی معتقدند در بررسی میزان سیل، موانعی وجود دارد كه باید رفع شود.

وزیر كشور در ادامه در مورد عملكرد نهادهای مرتبط با سیل با تاكید براینكه امدادرسانی، به موقع و قابل قبول بود، گفت: باید توجه داشته باشیم كه كل اتفاق در عرض هفت دقیقه رخ داد. این نشان می‌دهد كه ما با كمبود امكانات مواجهیم به‌طوری‌كه مجموعه امكانات موجود برای رویارویی با بحران شهر تهران تنها پاسخگوی ٢٠ درصد جمعیت این شهر است.

وی افزود: همچنین ساخت‌و‌سازهایی كه در تهران انجام شده، می‌تواند تشدید‌كننده باشد. درباره سوله‌های مدیریت بحران نیز باید بگویم كه این سوله‌ها چند منظوره است و اگر هم مشكلی در آنها وجود داشته باشد باید بررسی و حل شود.

رحمانی ‌فضلی همچنین خطاب به خبرنگاران صدا و سیما با كنایه به این سازمان گفت: مسوول اطلاع‌ رسانی و هشدار در خصوص بحران، سازمان صداوسیماست و ما درخواست داریم كه بررسی شود كه آیا صداوسیما این اقدام را انجام داده است یا خیر؟

اسماعیل نجار: براساس طرحی كه به مجلس ارایه شده، مدیریت بحران در شهر تهران به دولت و وزارت كشور محول خواهد شد تا بتواند نظارت عالیه و هماهنگ و یكپارچه‌ای ایجاد شود.

نجار: حاضریم مسوولیت بحران تهران را به شهرداری بدهیم


همچنین در حاشیه این جلسه، اسماعیل نجار، معاون وزیر كشور و رییس سازمان مدیریت بحران كشور، به روند برخورد با بحران و حوادث طبیعی و اختلاف بین دو نهاد استانداری و شهرداری در این خصوص پرداخت و گفت: در مورد تهران استانداری از یك سو و شهرداری از سوی دیگر خود را متولی مقابله با حوادث و بحران‌های طبیعی می‌دانند كه همین امر باعث شده تا نیرو و پتانسیل‌های آنها برای مقابله با این‌گونه حوادث چندان كارآمد نبوده و حتی در برخی موارد موازی‌كاری شود.

وی با ذكر اینكه این مسائل به دلیل اختلاف تفسیر از قانون است، گفت: شهرداری به دلیل اینكه خود را مدیریت شهری می‌داند، معتقد است كه مدیریت بحران با اوست و استانداری و فرمانداری هم با توجه به اینكه مسوول امنیت شهر است و بر عملكرد بسیاری از دستگاه‌ها نظارت دارد، معتقدند كه متولی این امر آنها هستند.

نجار در ادامه با تاكید بر اینكه تهران به عنوان پایتخت كشور نیازمند یك طرح جامع و مدیریت یكپارچه برای مقابله با بحران است، گفت: برای حل این مشكل باید هر‌دوی این نهادها از سوی یك نهاد مشترك مدیریت شوند تا مشكلات امروز مرتفع شود.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور در پاسخ به این سوال كه تاكنون چه اقدام عملی برای حل این مشكل صورت گرفته است؟ گفت: برای رفع این مشكل لایحه‌ای آماده و تقدیم مجلس شده است و هم اینك در كمیسیون‌های مربوطه در دست بررسی است. براساس این طرح، مدیریت بحران در شهر تهران به دولت و وزارت كشور محول خواهد شد تا بتواند نظارت عالیه و هماهنگ و یكپارچه‌ای ایجاد شود.

وی همچنین در مورد اینكه آیا دولت تمایلی برای واگذاری مدیریت بحران به شهرداری دارد یا خیر؟ گفت: بله. چرا كه نه. اگر شهرداری بخواهد این وظیفه سنگین را عهده‌دار شود ما كاملا از آن استقبال می‌كنیم و حاضریم تمام این مسوولیت سنگین را به وی بسپاریم.

شورا: عملكرد ستاد مدیریت بحران قابل دفاع نیست


رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت شورای شهر اما، در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر برخلاف وزیر كشور عملكرد دستگاه‌های مرتبط با حادثه اخیر سیل و توفان تهران را قابل دفاع ندانست و گفت: در بررسی این حادثه ابهامات فراوانی وجود دارد‌؟ مثل اینكه آقایان می‌گویند مردم تفریح نروند. این استدلال، توجیه كاملا نادرستی است. ما چقدر برای مردم امكانات رفاهی و تفریحی آماده كرده‌ایم تا آنها دیگر در حاشیه‌های رودخانه‌ها برای تفریح نروند. ثانیا: چرا سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی این حادثه پیش‌بینی نشده بود‌؟

وی در مورد انتشار اخبار غیر‌رسمی مبنی بر تلفات ١٥٠ نفری شهروندان در رودخانه كن گفت: در این مورد اطلاع ما درحد اخباری است كه نهادهای مربوطه اعلام كرده‌اند. ضمن اینكه بعید می‌دانم این تعداد كشته‌شده باشند چون به هر حال اگر چنین بود، خانواده‌های آنها حتما واكنش نشان می‌دادند.

حافظی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه بودجه تهران با رباط‌كریم پرداخته و گفت: بودجه ستاد مدیریت بحران تهران ٥/٨ میلیون نفری برای سال جاری ٣٢ میلیارد است در حالی كه این رقم برای رباط‌كریم با ٦٠٠ هزار نفر جمعیت حدود ١٧ میلیارد تومان است. بنابراین چطور انتظار داریم كه بتوانیم در مواجهه با حوادث طبیعی عملكرد مثبت و قابل‌قبولی را داشته باشیم.


ویدیو مرتبط :
بررسی عملکرد وزیر علوم در دولت یازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ وزیر ارتباطات دولت دهم به انتقادات/ حاضرم در تلویزیون مناظره کنیم



اینترنت , روحانی, محمود واعظی

پاسخ وزیر ارتباطات دولت دهم به انتقادات/ حاضرم در تلویزیون مناظره کنیم

این روزها انتقادات زیادی به وضعیت اینترنت در دولتهای قبلی مطرح می‌شود، اما رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات دولت دهم - در این باره معتقد است: حاضرم هر فردی که در این زمینه صحبتی دارد به صورت مناظره و حتی در تلویزیون این بحث‌ها را مطرح کنم.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: فکر می‌کنم مردم تشخیص می‌دهند که خدمات و سرویس‌هایی که در آن دوره ارائه شده بود،

 

چگونه بوده و نیازی به گفتن این موضوع نباشد، اما به هر صورت ما در دولت دهم همان‌طور که قول داده بودیم خدمات دولت الکترونیکی و الکترونیکی شدن کار‌ها را توسعه دادیم و آمارها هم گویای همین مطلب است.

وی ادامه داد: در آن دوره ما توانستیم مواردی درباره‌ی بانکداری الکترونیک را به شدت توسعه دهیم و حتی زیرساخت‌ها را برای ارائه‌ی خدمات الکترونیک آماده کردیم البته این‌که خود دستگاه‌ها در برخی موارد آمادگی ارائه‌ی این خدمات را نداشته‌اند بحث دیگری است که خیلی به وزارت ارتباطات برنمی‌گردد.

وزیر ارتباطات دولت دهم در عین حال یادآور شد: در طول دوره‌ی چهارساله دولت دهم ما شاهد صدرو پروانه‌ اپراتورهای سوم و چهارم بودیم البته طبیعتا یکسری شرایط و محدودیت‌ها هم دخیل بود اما همه بر این نکته اذعان دارند که این پروژه‌ها برای حال و آینده کشور ضروری است.

وی در ادامه در پاسخ به اشکالاتی که این روزها درباره نحوه خصوصی‌سازی مخابرات مطرح شده و کابلهای مسی را جزو زیرساختها به شمار می‌آورند هم توضیح داد: این نحوه خصوصی‌سازی و تعاریف در نظر گرفته شده بر اساس مطالعاتی که حتی قبل از دولت دهم در مرکز تحقیقات مخابرات صورت گرفته بود انجام شد.

 

به هر صورت ممکن است ایده‌های زیادی در این زمینه وجود داشته باشد اما من فکر می کنم باید میزان عملیاتی بودن این ایده‌ها و تجربیات کشورهای دیگری که این طرح‌ها را اجرا کرده‌اند را هم مدنظر قرار دهیم و درنهایت به شیوه‌ای بهینه اقدام کنیم که هم منافع بخش خصوصی و هم حقوق حاکمیتی حفظ شوند.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی همچنین یادآور شد: با توجه به این که ما در گذشته یک بار هم تعاریف زیرساخت را توسعه دادیم به نظر می‌رسد تعریفی که از زیرساختها در نظر گرفته شده تعریف کاملی برای اعمال حاکمیت به شمار می رود.

تقی‌پور در پایان اظهار کرد: من به شخصه حاضرم با هر فردی که صحبت و انتقادی نسبت به آن دوره و عملکرد دولت دهم دارد مناظره کرده و حتی این بحث‌ها را در صدا‌وسیما مطرح کنیم، البته امیدوارم بحث‌هایی که می‌شود بحث‌های کارشناسی باشد.

 پیش از این محمود واعظی (وزیر ارتباطات دولت یازدهم) حتی این‌گونه عنوان کرده بود که وضعیت برخی پروژه‌ها طی هشت سال گذشته سیر نزولی داشته است.

همچنین حسن روحانی - رییس جمهوری - در صحبت‌ها و مناظره‌های خود در زمانی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود درباره‌ی وضعیت اینترنت انتقادات متعددی مطرح کرده بود که در همان زمان محمدحسن نامی - وزیر وقت ارتباطات دولت دهم - یادآور شده بود از نظر او وضعیت اینترنت خوب است./ ایسنا