اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ وزارت بهداشت به یک شایعه درباره ایدز



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری ایدز

شایعه‌های فضای مجازی مدت‌هاست که از طریق نرم‌افزارهای تلفن همراه، پخش می‌شود، بدون این‌که مشخص شود منبع اولیه آن چه کسی است

شایعه‌اش زیاد شده، ماجرای انتقال ایدز با تست رایگان قند خون. تستی که گفته می‌شود از سوی افرادی انجام می‌شود که کارت دانشگاه علوم پزشکی دارند.

به گزارش شهروند، این ماجرا جزییات یک پیام وایبری، تلگرامی است که به‌عنوان یک هشدار، این روزها دست به دست می‌چرخد. در این پیام آمده که «عده‌ای دم در خانه مردم می‌روند، می‌گویند از طرف دانشگاه علوم پزشکی هستند و می‌خواهند تست رایگان قند خون انجام دهند.» در این پیام به مردم هشدار داده شده که: «به هیچ وجه اجازه ندهید این آزمایش از شما گرفته شود، چرا که قصدشان انتقال ویروس ایدز است.» در پایان هم از گیرنده پیام خواسته شده که این هشدار را به دیگران منتقل کند. در این پیام، اما هیچ اشاره‌ای به این‌که این افراد از کدام دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده یا در کدام مناطق فعالیت می‌کنند، نشده است.

 شایعه‌های فضای مجازی مدت‌هاست که از طریق نرم‌افزارهای تلفن همراه، پخش می‌شود، بدون این‌که مشخص شود منبع اولیه آن چه کسی است و منشأ آن از کجا آمده است. مردم نیز بدون توجه به درستی خبر اقدام به انتشار بیشتر آن می‌کنند، بدون این‌که این سوال برایشان پیش‌ آید که مگر ایدز با یک تست قند خون ساده منتقل می‌شود و از همه مهم‌تر، آیا وزارت بهداشت چنین طرحی را در دست دارد که تست‌های خانه به خانه انجام دهد.

محمودی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در پاسخ به «شهروند» این موضوع را توضیح می‌دهد و می‌گوید که این دانشگاه هیچ طرح خانه به خانه‌ای برای انجام آزمایش بیماری‌ها، ندارد.« گاهی پیش می‌آید که در هفته سلامت، در یک مکان مشخص، غرفه‌ای از سوی وزارت بهداشت راه‌اندازی می‌شود و مردم با مراجعه به آن غرفه تست قند خون و ... انجام می‌دهند،‌ سال گذشته هم در اجرای طرح تحول نظام سلامت، برای حاشیه نشین‌ها، این کار انجام شد، اما اخیرا چنین طرحی از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران نه تهیه و نه اجرا شده است.» او می‌گوید که دانشگاه علوم پزشکی ایران، درحال حاضر هیچ برنامه‌ای برای غربالگری بیماری‌ها ندارد. مسئول معاونت بهداشت این دانشگاه هم به «شهروند» می‌گوید که احتمال انتقال ایدز با روش تست قند خون بسیار پایین است. او این توضیح را می‌دهد که: « انتقال ایدز شرایط خاصی دارد و در صورتی انتقال پیدا می‌کند که خون از فرد مبتلا بلافاصله به فرد دیگری تزریق شود؛ یعنی هیچ وقفه‌ای نباید اتفاق بیفتد. به‌طورکلی انتقال ایدز با این روش تنها ٣‌درصد است.» معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از این پیام بی‌خبر است. آنها هم تاکید کردند که این دانشگاه طرح خانه به خانه‌ای برای غربالگری نداشته است.

عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت هم با شایعه اعلام کردن این پیام، به «شهروند» می‌گوید: « نمی‌توان به این راحتی به مردم خون تزریق کرد، چرا که نمونه قند خون، با سوزن‌های بسیار کوچکی از سر انگشت افراد گرفته می‌شود، این سوزن کوچک نمی‌تواند حامل ویروس اچ ‌آی وی باشد. ویروس ایدز با سرنگ حاوی خون آلوده منتقل می‌شود و باید به اندازه کافی وارد بدن شود.» او ادامه می‌دهد: «وزارت بهداشت هیچ طرح خانه به خانه‌ای برای انجام تست بیماری‌ها ندارد، اگر هم چنین برنامه‌ای وجود داشته باشد، از سوی وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی می‌شود، به همین خاطر این پیام شایعه‌ای بیشتر نیست.» او از انتقال این پیام‌ها در فضای مجازی انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید برای اطلاع‌رسانی درست، فرهنگسازی شود.« مردم باید به جای این‌که این پیام‌ها را منبع اطلاع‌رسانی بدانند، به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و اخبار درست را از آن‌جا پیگیری کنند.»

صداقت می‌گوید: «نیروی انتظامی نمی‌تواند یک به یک با این پیام‌ها مقابله کند، از سوی دیگر آنها بیشتر در زمینه مسائل امنیتی ورود پیدا می‌کنند، گذشته از اینها به جای برخورد با این مسائل باید در میان مردم فرهنگسازی شود تا هر شایعه‌ای را باور نکنند.»

 

اخبار اجتماعی - شهروند

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ وزارت بهداشت درباره استفاده از سم در گوجه فرنگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشداراداره ایدز وزارت بهداشت:افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم



رییس اداره ایدز وزارت بهداشت هشدار داد:

افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم/ 70 هزار مورد ناشناخته ایدز در کشور

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با هشدار نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده، بر لزوم توجه بیش از پیش به برنامه‌های کاهش آسیب به منظور جلوگیری از بازگشت موج دوم ایدز در کشور تاکید کرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر عباس صداقت در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی «پژوهش‌های HIV»، گفت: همچنان بیشترین عامل انتقال ایدز در کشور از طریق اعتیاد تزریقی است.

وی افزود: اما مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در سطح کشور این هشدار را می‌دهند که آمار انتقال بیماری HIV/ایدز از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده و همچنین ابتلای زنان به این بیماری در حال افزایش است. بر این اساس در برنامه‌های کاهش آسیب و همچنین برنامه‌های نگهدارنده در میان معتادان تزریقی مواد تاکید داریم.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به مشاهدات انجام شده در تغییر الگوی انتقال ایدز تاکید ما بیشتر بر روی ارتباطات جنسی ناسالم است. تهدید دیگر که به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزایش استفاده از مواد روان‌گردان و محرک‌هاست، چرا که این مواد به طور غیرمستقیم می‌توانند عاملی برای ارتباطات جنسی محافظت نشده باشند.

صداقت افزود: بر این اساس به منظور افزایش آگاهی مردم از این بیماری، تاکید برنامه‌های امسال ایدز بیشتر در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی است. بر این اساس ارتباطات بهتری با سازمان صدا و سیما، شهرداری، مترو، راه آهن و قطارهای مسافربری، هواپیمایی و ... برقرار شده است تا به این ترتیب پیام‌های خود به مردم برسانیم.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور، گفت: طبق آخرین برآوردها، حدود 24 هزار مورد HIV/ ایدز در کشور شناسایی شده‌اند و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار گرفته‌اند. بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که حدود 93 هزار مورد مبتلا به این بیماری در کشور حضور دارند. به این ترتیب حدود 70 هزار مورد مبتلا در کشور وجود دارند که از وضعیت ابتلای خود آگاه نیستند. تعداد زیادی از این 70 هزار نفر را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

صداقت افزود: بر اساس آمار تجمعی، 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و 10 درصد آن مربوط به انتقال جنسی است. در سال 90 الگوی انتقال از طریق روابط جنسی تغییر زیادی داشته است، به طوری که 20 درصد موارد انتقال در سال 90 از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده بوده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه تمام خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماری ایدز کاملا رایگان و محرمانه انجام می‌شود، افزود: تلاش کرده‌ایم مراکز مشاوره مربوط به این بیماری را در کشور گسترش دهیم؛ به طوری که در حال حاضر تمام استان‌های کشور به این مراکز مجهز شده‌اند و در هر شهرستان می‌توان از طریق شماره 118، شماره تلفن مراکز مشاوره آن شهرستان را دریافت و اطلاعات لازم را کسب کرد.

صداقت ادامه داد: در حال حاضر بیش از 104 مرکز مشاوره و 90 پایگاه مشاوره در کشور به منظور ارائه اطلاعات در مورد روش‌های پیشگیری، انتقال و ...بیماری ایدز فعال هستند.

وی افزود: در مورد بیماری HIV هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت است. هر کس که به رفتاری ناسالم به لحاظ ارتباطات اجتماعی نظیر اعتیاد، سوء مصرف مواد و ارتباطات جنسی خارج از چارچوب خانواده مبادرت داشته، صرف نظر از سن و جنس می‌تواند در معرض ویروس HIV قرار گیرد. از آنجا که کشور ما، کشوری جوان است در مورد این بیماری بیشتر تاکیدمان بر روی جوانان و نوجوانان است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: از تمام سازمان‌های مرتبط با این موضوع نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی و ... درخواست داریم که به برنامه‌های کاهش آسیب بیش از پیش توجه شود و این برنامه‌ها ادامه یابد تا با بازگشت موج دوم این بیماری مواجه نشویم./ایسنا