اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ های دکتر «فرجی دانا» در مجلس


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انتصابات در این وزارتخانه، گفت: تا این زمان حجت عقلی و شرعی دارم که افراد اصلح را در وزارت علوم به کار گیرم.

خبرگزاری ایرنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد انتصابات در این وزارتخانه، گفت: تا این زمان حجت عقلی و شرعی دارم که افراد اصلح را در وزارت علوم به کار گیرم.

«رضا فرجی دانا» در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس برای پاسخ به سوال 23 نفر از نمایندگان درباره علت پایبند نبودن وی به تعهدات در انتصاب مدیران در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس حضور یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: موضوعی که من به خاطر آن به مجلس آمده ام به انتصاباتی بازمی گردد که در 13 آبان ماه دقیقا یک هفته پس از آغاز به کار اینجانب در وزارتخانه صورت گرفته است.

فرجی دانا اضافه کرد: در متن سوال نمایندگان در مورد انتصاب معاون وزارتخانه در حوزه آموزش، دانشجویی و مدیر میانی مرکز رسیدگی به شکایات و مرکز رسیدگی به هیات امنا سوال شده است که در مجموع این سوال مربوط به دو انتصاب در بحث معاونین و دو انتصاب در بحث مدیران میانی در وزارتخانه است.

وی افزود: زمانی که فردی که هم اکنون در وزارت علوم منصوب شده در صحن علنی مجلس رای نیاورد، رییس مجلس اظهار داشت که ما برای این فرد در مسوولیت های دیگر آرزوی توفیق می کنیم، اگر این جمله را جمله ای دقیق بدانیم، ما از فردی که شایسته بوده است و تمام دوستان در وزارت علوم می دانند سوابق طولانی در مدیریت ستاد داشته است در موقعیتی که شایسته ترین را می طلبیده، استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: هیچکدام از مسوولیت هایی که به این افراد داده شده مرتبط با تشکل ها نیست، بنابراین شائبه ای از جهت اینکه کسی که در این موقعیت قرار می گیرد می تواند در تشکل های دانشجویی یا تشکل های حرفه ای دستی داشته باشد، وجود ندارد.

فرجی دانا گفت: حداقل 105 نفر از نمایندگان این فرد را برای تصدی وزارت علوم شایسته دانستند و برداشت عزیزان نماینده درباره حضور این فرد در فتنه 88 را قبول نداشتند، این شاهدی است که ما در موارد این چنینی باید به مراجع قانونی مراجعه کنیم.

وزیر علوم با یادآوری اینکه نمایندگان از اینکه چرا فردی که رای اعتماد مجلس را نگرفته به معاونت این وزارتخانه منصوب شده است گلایه دارند، گفت: زمانی هم من برای وزارت علوم از مجلس رای اعتماد نگرفتم، اما سه سال و سه ماه بزرگترین دانشگاه این کشور را اداره کردم.

فرجی دانا تاکید کرد: در همین مجلس هم برخی رای اعتماد از نمایندگان نگرفتند اما در مسوولیت معاون رییس جمهوری و یا در مسوولیت معاونت وزارتخانه ای که برای همان وزارتخانه رای اعتماد کسب نکردند، مشغول به کار هستند که مباحث مطرح شده برای یکی از این افراد شبیه همان مطالبی است که آقای نبویان درباره یکی از معاونان وزارت علوم مطرح کرده است.

وزیر علوم با طرح این موضوع که کارها بر اساس روال صورت گرفته پس چرا این حساسیت زیاد درباره وزارت علوم وجود دارد، گفت: حساسیت را به معنی یک اعلام مخالفت نمی گویم با اینکه حاشیه سازی های کنار آن نیز مطرح است.

وی به اظهارات یکی از نمایندگان که پرسیده بود «دانشگاه را سیاسی می کنید»، اظهار داشت: من گفته ام که خدا شاهد است که این به نفع ما نیست و ما می خواهیم بر یک مجموعه ای آرام برای ارتقای علمی ایران عزیز مدیریت کنیم.

فرجی دانا تصریح کرد: چرا فکر می کنید نفعی وجود دارد که فضای آرام آموزش و پژوهش ملتهب شود؟ ما حتما می خواهیم فضا آرام باشد زیرا عملکرد هر نوع ناآرامی به پای ما نوشته می شود.

وی گفت: این حاشیه سازی گسترده در مورد دو نفری که مطرح هستند، آیا به مصلحت سیستم آموزش عالی کشور و شرایط حساسی که ما هستیم و بیش از هر زمان به انسجام و همدلی نیاز داریم، است؟

فرجی دانا با تاکید بر اینکه وزارت علوم در مسیر تعامل سازنده با مجلس است، ابراز امیدواری کرد که این تعامل کشور را به راهبرد های اساسی، برای ارتقای علم و فناوری برساند.

وی با طرح این سوال که آیا «این فضای تعاملی با طرح چنین شبهاتی مخدوش نمی شود؟» به اصل 37 قانون اساسی مبنی بر اصل برائت استناد کرد و گفت: عزیزان یا باید حکم از مراجع ذی صلاح بیاورند یا آنچه به عنوان شواهد عرضه می کنند باید نزد یک قاضی عرضه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه زمان استعلام هایی که نمایندگان آن را مطرح می کنند، در فرصت مطالعاتی بوده است، گفت: در دولت گقته شد که در وزارت اطلاعات استعلام شده است.

فرجی دانا به یادداشت خود به وزیر اطلاعات درباره این استعلام ها اشاره کرد و گفت: در این یادداشت تاکید کردم که اگر چنین موضوعی در تمام انتصابات وزارتخانه هست، من را باخبر کنید تا اقدام کنم و آیا صریح تر از این موضع، دوستان نماینده انتظار دارند؟

وی تاکید کرد: هر آنچه در زمان من انجام شده یا الان افرادی هستند که در زاویه با نظام هستند و یا خدای نکرده در جریانات ضد نظام باشند، تکلیف بنده است که به عنوان فرزند نظام با اعلام مراجع ذی ربط اقدام کنم.

وزیر علوم تصریح کرد: نمی شود به صرف گفتن چند جمله به یک نتیجه ای برسیم که هنوز حاصل نشده است؛ در این صورت اصل برائت را چه کنیم؟ فضای آشفته ای که با این اتهامات بوجود می آید، ما را در دانشگاه ها به کجا می برد؟

فرجی دانا با بیان اینکه این اتهام ها فقط به این دو معاون وزیر نیست، گفت: بسیاری از دیگران در دانشگاه به صرف «اَنگ» هایی که زده شده است، از فعلیت افتاده اند و کاری از آنها صادر نمی شود. ما احتیاج داریم تمام نیروهای نظام را به کار بگیریم.

وی با رد ادعای برخی از نمایندگان که پیام این انتصابات را زیر سوال بردن اقتدار مجلس می دانند، گفت: من رسا و بلند اعلام می کنم که این انتصابات یک پیام بیشتر ندارد و آن شایسته سالاری است و از فرزندان نظام در جایی که شایسته آن هستند استفاده می کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: این کار اختیار قانونی هیچ نهادی را هم زیر سوال نمی برد و به محض آنکه نهادهای قانونی اعلام کنند، من وظیفه خود می بینم که انجام دهم چون ملزم هستیم که از قانون تبعیت کنیم.

فرجی دانا با تاکید بر این که «برخوردهای قانونی اساس قوام اجتماع است» اظهار داشت:

دوستان از قانون فراتر نروند؛ اگر حکم قاضی وجود ندارد حکم صادر نکنند.

وی از نمایندگان خواست که این مسایل را در فضای همدلی حل کنند زیرا او امانتی که از جانب نمایندگان به وی سپرده شده، حمل می کند و مگر می شود با نمایندگان مجلس تعامل نداشته باشد.

وزیر علوم با تاکید بر این که شنوای انتقادهای سازنده نمایندگان است، از آنان خواست که جز پیام همبستگی و همدلی و استفاده حداکثری از تمام توان و نیروهای نظام از این انتصابات برداشت نکنند.

فرجی دانا ابراز امیدواری کرد که با توضیحاتی که ارایه کرده، نمایندگان بتوانند به تصمیم درست برسند و راه تعامل بیشتر و همفکری بیشتر فراهم شود.


ویدیو مرتبط :
فیلمی که در مجلس در مورد دکتر فرجی دانا پخش شد!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کمیسیون آموزش از پاسخ وزیر علوم قانع نشد/ سوال از فرجی دانا در مجلس



"رضافرجی دانا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

کمیسیون آموزش از پاسخ وزیر علوم قانع نشد/ سوال از فرجی دانا در مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از قانع نشدن اعضای این کمیسیون نسبت به پاسخهای فرجی دانا در خصوص انتصابات اخیر خبر داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور رضا فرجی دانا - وزیر علوم- برگزار شد.

وی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس از فرجی دانا در خصوص انتصابات اخیرش در وزارت علوم سوالاتی داشتند که وی به آنان پاسخ داد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس، گفت: پاسخهای وزیر علوم برای نمایندگان مجلس قانع کننده نبود و به این دلیل که نوع سوالات ملی بود، قرار شد این سوالات در صحن علنی مجلس از وزیر علوم پرسیده شود.

/مهر