اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ مستند خسرو معتضد به کلهر: مجبوری تاریخ بفرمایی و مردم را مستفید كنی؟



 

 

 

پاسخ مستند خسرو معتضد به کلهر: مجبوری تاریخ بفرمایی و مردم را مستفید كنی؟

 

 

چادر سیاه، نه سوغات سفر ناصرالدین شاه از مجالس اشرافی فرنگستان است، نه ارتباطی به شاه بوالهوس قاجار دارد. من نمی دانم برخی چه اصراری دارند، مطالبی بگویند كه سپس ناچار به تكذیب و ترمیم و وصله زدن و رفو كردن آن شوند.

 

جناب گوینده این اطلاعات تاریخی بكر، به بی راهه زده، گل گفته و در سفته، كه در حقیقت ماجرای «حسن و حسین هر سه دختران معاویه» است. پدر جان !دوست دانشمند من! ای مرد اندیشمند! هزاران آفرین بر تو! راستی مجبوری تاریخ بفرمایی و مردم را مستفید كنی؟

اولاً ناصرالدین شاه چادر سیاه را از اروپا به ایران به ارمغان نیاورد و چیز دیگری آورد كه رنگ آن سفید بود و نه سیاه. همه كتابهای تاریخی قاجار از یادداشتهای دوستعلی خان معیر الممالك نوه دختری ناصرالدین شاه و مداح او، تاعلی خان ظهیر الدوله و كتاب مرحوم دكتر یحیی ذكا و كتاب تاریخ اجتماعی واداری قاجاریه نوشته عبدا... مستوفی و كتاب سردنیس رایت؛ «ایرانیان در میان انگلیسیها و انگلیسیها در میان ایرانیان» را كه بخوانید آگاه می شوید. ناصرالدین شاه در سفر اول فرنگستان 1290/1873 خواهان مسلمان كردن و صیغه شدن و آمدن چند زن زیبای بالرین (رقاصه) فرنگی به ایران شد.

آن پادشاه بوالهوس، نه در سن پطرزبورگ، نه در لندن، نه در برلین، نه در وین و نه در میلان كه از اپراخانه اسكالا دیدن كرد اما به هدف خود نرسید و بالرینی پیدا نشد به ایران بیاید و افتخار همسری شاهنشاه را بیابد!

در سفر بعد دستور داد به تعداد زنان حرمش، شلیته یعنی دامن سفید رقص كوتاه و شلوار چسبان سفید رقص، خریداری كنند. این لباس زشت و نامناسب با اخلاق و عادات و عرف و عفت زنان ایرانی را به ایران آوردند و در دربار رایج كردند. لباس تنگ و نامتناسبی بود كه متأسفانه تعدادی از خانواده های اشرافی هم از آن استقبال كردند و مانند مینی ژوپ و ماكسی ژوپ دوره ای داشت و تمام شد و مردم آن البسه را دور ریختند. البته شلیته ها را بلند و شلوارها را گشاد و سیاه كردند كه سالها زنان طبقات پایین می پوشیدند. این لباس فقط ناصرالدین شاه هوسباز را خشنود می كرد.

این لباس كه برای زنان اروپایی، آن هم زمان بالرین مناسب بود به تن زنان و دختران ایرانی كه در آن زمان از مد متداول داخلی یعنی چاقی و فربهی بسیار پیروی می كردند، بسیار زشت و نابرازنده بود و همه نویسندگان منتقد از جمله حاج «زین العابدین مراغه ای» نویسنده كتاب سیاحتنامه ابراهیم بیگ از این لباس جلف و بی آبرو بدگویی كرده و رواج دادن آن را در ایران از هوسبازی های ناصرالدین شاه دانسته اند.

حالا بفرمایید شخصی كه روزنامه نگاری قدیمی، آدمی خوب و نیك نفسی هست و با بنده هم سابقه دوستی دارد، مصاحبه می كند و شلوار باله و شلیته را كه عالم و عامی می داند، ناصرالدین شاه از فرنگستان سوغاتی آورده با چادر سیاه كه دو هزار و پانصد سال در ایران؛ اول به صورت تخت روان، دوم به صورت روپوش و سرپوش خانمها سابقه داشته اشتباه می گیرد، بعد هم عذر بدتر از گناه می آورد كه مصاحبه دو سال پیش انجام شده چرا حالا چاپ شده، خوب دو سال از تاریخ مصاحبه گذشته باشد، سخن واهی و مشكل آفرین كه با گذشت زمان ترمیم نمی شود !در مورد چادر سیاه خدمت خوانندگان عزیز توضیح می دهم، ایرانیان از دوران هخامنشیان (ویل دورانت، تاریخ تمدن، جلد اول- شرق زمین گهواره تمدن) بعلت غیرتمندی خاصی كه داشتند زنان خود را به بیرون از خانه نمی فرستادند.زنان محترمه پای پیاده در خیابانها حركت نمی كردند. سوار تخت روان می شدند كه پارچه ای سیاه روی آن می كشیدند و آن را چادر می خواندند. تصویر زن ایرانی به علت غیرتمند بودن ایرانیان در تخت جمشید بر سنگ حكاكی نشده است.

پارتی ها و ساسانی ها آزادیهای بیشتری به زنان دادند و نقاشی هایی از زنان در بیشابور و در طاق بستان دیده می شود. همه آداب و سنت ایرانی پس از اسلام، بویژه در دوران عباسیان به اعراب منتقل شد. پس چادر و حجاب قبل از اسلام هم بوده اما چاقچور و روبنده و پیچه رسم درباری بوده است.زنان ایرانی همواره بسیار محجوب و متدین و محترمه بوده اند. از ابتدا نه لباس جلف زنان یونانی و رومی را می پوشیدند نه مانند زنان عرب یك پتوی سیاه یا شال كلفت سیاه دومتری را روی سر می انداخته اند.

در دورانی نیز كه پتوها و شالهای سیاه عراقی در خوزستان متداول شد، به هیچوجه با استقبال روبرو نشد.

زن ایرانی لباس و چادر متین سیاه یا سفید گلدار خود را داشت. در خانه چادر سفید بر سر می كرد یا بدون چادر در اندرونی زندگی می كرد و در بیرون، چادر سیاه می پوشید. بنده به یاد می آورم مرحومه والده ام را پیوسته چادر سفید در منزل و چادر سیاه در بیرون بر سر می كرد و گاهی روسری و مانتوی موقر قهوه ای یا سیاه و بنفش می پوشید.من باور دارم كه اسلام به زنان آزادی بسیار داده و زنان مسلمان حتی به عنوان كمك رسان و پرستار در جنگها حضور می یافته اند.

اسلام قرص صورت و كفین را برای زنان آزاد گذاشته است. اما پیچه و روبنده ای كه چهره را بپوشاند، در ادوار بعد و بویژه در اعصاری كه سلاطین، هزار زن می گرفتند یا كنیزان بسیار می خریدند و نگران بودند كسی آنها را ببیند، رواج یافت.

مسأله چادر سیاه كه بانوان ایرانی شاید هزار سال است بدان خو كرده اند به این دلیل كه رنگ سیاه متعلق به «آل عباس» بوده و رنگ سبز از آن آل علی(ع) گاهی مورد ایراد قرار گرفته است كه این هم دلایل محكمی ندارد..../انتخاب


ویدیو مرتبط :
خنده بازار - خسرو معتضد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ‌های تند معتضد به شهاب مرادی درباره «معمای شاه»/ شما که تاریخ نمی‌دانی برو حرف خودت را بزن!



اخبار,اخبار فرهنگی,شهاب مرادی

این روز‌ها که سریال «شهرزاد» و «معمای شاه» به عنوان دو پروژه تاریخی موضوع صحبت محافل و سوژه مطبوعات هستند و بازار مچگیری از سریال‌های تاریخی داغ است‏، ما هم به دنبال گفت‌و‌گو با خسرو معتضد درباره سریال معمای شاه، خواستیم جانب انصاف را رعایت کنیم و درباره ایرادات تاریخی سریال شهرزاد اطلاعاتی کسب کنیم.

از آنجایی که به جز خسرو معتضد «کار‌شناس فنی تاریخ»(!) دیگری وجود نداشت باز هم سراغ او رفتیم.

 

اما معتضد گفت که به خاطر کمبود وقت نه‌تنها این سریال را نمی‌بیند، بلکه سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شوند را هم نمی‌بیند.

 

پس موضوع گپ‌مان شد آخرین خبر داغ این روزها یعنی انتقاد تند و تیز و دور از انتظار شهاب مرادی به سریال محبوب معتضد. جواب‌های او ما را شوکه کرد.

صحبت‌های شهاب مرادی درباره سریال معمای شاه را شنیده‌اید؟
بله! اتفاقا ایشان با من هم دوست است. هفته پیش آمده در تلویزیون گفته سریال معمای شاه ایراداتی دارد. ایشان که اطلاعات تاریخی ندارد، ‌ برای چه درباره سریال تاریخی اظهار نظر کرده است؟ من شنیده‌ام که گفته در این سریال روابط زن‌ها و مرد‌ها نشان داده می‌شود.

 

خب این واقعیت است! در تاریخ آمده... اینها مطالبی است که ملکه ثریا در کتاب «کاخ تنهایی» که «لویی والنتین» نوشته، گفته است. خب آقای شهاب مرادی که تاریخ نمی‌خواند برای چه این حرف را زده و ایراد گرفته است.

 پس انتقاد‌های ایشان را اساسا وارد نمی‌دانید؟
او فقط کتاب‌های خودش را می‌خواند. گفته من به بچه‌هایم گفته‌ام این فیلم را نگاه نکنند. خب بچه‌های شما این سریال را نگاه نکنند‏، در فضای مجازی که مطالب خیلی بد‌تر و کثیف‌تری هست. او گفته این فیلم اخلاق مردم را فاسد می‌کند.

 

خب آقای ورزی که معلم اخلاق نیست‏، فقیه نیست‏، ‌عالم نیست. ورزی یک فیلمساز است. به او گفته‌اند این فیلم را بساز، او هم ساخته است. اگر بخواهد فیلم تاریخی محض بسازد که کسی نگاه نمی‌کند! برای همین یک داستان ملودرام هم در کنارش روایت می‌کند.

 کسی با درام سریال مشکلی ندارد، ‌ به بخش‌های تاریخی ایراد وارد می‌کنند...
بخش‌های تاریخی این سریال واقعیت است و اتفاق افتاده. آقای مرادی قبول ندارد، برود کتاب تاریخ بخواند. اسدالله علم در شش جلد کتابش می‌گوید،‌ شاهنشاه امروز اراده فرمودند فلان دوشیزه از سوئد آمد، ‏فلان دوشیزه از نروژ آمد.

 

شاه که امام معصوم نبوده استغفرالله! خب همین کار‌ها را کرده که حکومتش از بین رفته است. اغلب کسانی که به قدرت می‌رسند این کار‌ها را می‌کنند. الان هم همین آقازاده‌ها و میلیونر‌ها این کار‌ها را می‌کنند. نمی‌شود زن را از تلویزیون حذف کرد. نمی‌شود بگوییم چهره زن را نشان ندهند.

 ایشان ایرادهایی به باورناپذیری سریال گرفته‌اند؛ یک بخشش هم اطلاعات تاریخی است.
اطلاع نداشتن از یک موضوع نباید باعث نفی آن بشود. خب من هم اطلاعات فقهی ندارم. سوالاتم را از عالمان فقهی می‌رسم.

 

آقای عزیز! شما در تلویزیون می‌گویید من این برنامه را نمی‌بینم، شما هم نبینید. خب این برنامه با سرمایه این مملکت ساخته شده و تاریخ این مملکت را روایت می‌کند. وظیفه ندارد که از شاه تعریف کند.

 بد مطلق هم باورپذیر نیست. به نظر شما نمی‌شود سفید و سیاه را با هم گفت تا اثر باورپذیر شود؟
بله! آنها خوبی‌هایی هم داشته‌اند، اما در زمان خودشان به اندازه کافی گفته شده است... هر جا شاه می‌رفت به دست و پایش می‌افتادند. اما اینها را شما نمی‌توانید در تلویزیون بگویید. چون مردم می‌گویند پس چرا انقلاب کردید؟ شاه اگر خوب بود که سقوط نمی‌کرد. در آن زمان مردم از رفتن شاه گریه خوشحالی کردند.

 دقیقا بگویید کدام حرف آقای مرادی اشتباه بوده؟
این آقا گفته سفیر آمریکا به رضا شاه دستور داده. آقای مرادی! شما هنوز نمی‌دانی در زمان رضاشاه سفیر آمریکا عددی نبوده. اصل، سفیر انگلیس بوده است و او دستور داده. تو اگر می‌توانی سفیران انگلیس در ایران را نام ببر! من بگویم؟ سِر هرمان نورمن، سر رابرت کلایو، ریدر ویلیام بولارد، سر هوراس سی‌مور، نیکلاس جان برینگتون و... [و همچنان ادامه می‌دهد] تازه الان هیچ کتابی هم جلوی من نیست! تو که درباره سریال تاریخی اظهار نظر می‌کنی، باید اطلاعات اولیه داشته باشی.

 

شما برو حرف خودت را بزن. شما ۱۰ سال است برنامه اخلاق در خانواده و آیینه‌خانه را اجرا می‌کنی اما چقدر در این سال‌ها آمار طلاق پایین آمده؟ چقدر جنایات کمتر شده؟ خوش‌صحبتی، خوش‌قیافه هم هستی، باید حرف‌هایت روی مردم اثر گذاشته باشد، پس چرا هنوز در صفحه حوادث روزنامه‌ها پر از خبرهای جنایت‌های فجیع‏ همسرکشی‏ و خیانت است؟ به اینها پاسخ بده.

اخبار فرهنگی - تماشاگران امروز