اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ فرزند شهید مطهری به شریعتمداری


حجت‌الاسلام محمد مطهری - فرزند استاد شهید مرتضی مطهری - به مطلب درج شده در روزنامه کیهان با عنوان «دعوت از آمریکایی همجنس باز برای تبیین اندیشه شهید مطهری!» پاسخ داد.

خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام محمد مطهری - فرزند استاد شهید مرتضی مطهری - به مطلب درج شده در روزنامه کیهان با عنوان «دعوت از آمریکایی همجنس باز برای تبیین اندیشه شهید مطهری!» پاسخ داد.

وی استفاده از واژه «همجنس‌باز» برای «پروفسور کلی جیمز کلارک» را عنوانی شرم‌آور خوانده و ضمن انتقاد شدید از درج این مطلب، آورده است: برای من قابل درک نیست که چرا کیهان تا کسانی را جاسوس و همجنس‌باز و مزدور و ساده‌لوح و ... ننامد روزش شب نمی‌شود.

مطهری در بخش دیگری از این جوابیه خطاب به حسین شریعتمداری آورده است: نه منکر برخی خدمات کیهان در برخورد با دشمنان انقلاب هستم و نه نافی زحماتی که برای این انقلاب و نظام متحمل شده‌اید. مانند شما خطر فرهنگی جدی و جدیدی برای انقلاب احساس می‌کنم و نیز می‌دانم نگران نفوذ اندیشه‌های غربی هستید.

اما بدون مبالغه و با توجه کامل به پاسخگویی در محضر الهی، عمیقا اعتقاد دارم که در دو دهه اخیر در میان غیراندیشمندان، هیچکس مانند جنابعالی به سبب برخوردهای غیرمنصفانه و غیرعلمی و مملو از تمسخر و افترا و اتهام با دگراندیشان و نواندیشان، در گسترش افکار سکولاریستی و روشنفکرمآبانه غربی در میان جوانان ایرانی و حتی مسأله‌دار کردن آنان با نظام، مؤثر نبوده است؛ برخوردهایی که برخلاف رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب همواره «دفع حداکثری» و پشت کردن به «مجادله احسن» سرلوحه آن بوده است.

متن کامل این جوابیه که به گفته محمد مطهری، "روزنامه کیهان در مخالفت صریح با قانون مطبوعات از انتشار آن استنکاف ورزیده"، آمده است:

«جناب آقای حسین شریعتمداری مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان،

با عرض سلام، در ستون اخبار ویژه مورخه سه شنبه 20 خرداد ماه 93، خبری تحت عنوان «دعوت از آمریکایی همجنس باز برای تبیین اندیشه شهید مطهری!» آمده بود. نکات دهگانه ذیل که دو برابر حجم متن حضرتعالی است برای آگاهی خوانندگان شما تقدیم می گردد:

1. فرد مورد اشاره که نخواسته‌اید در عنوان شرم آور خود حتی نام استاد یا فیلسوف به او بدهید، پروفسور کلی جیمز کلارک فیلسوف خداباور مسیحی و از مقابله‌کنندگان معروف با الحاد در غرب است که کتاب او تحت عنوان «بازگشت به عقل» دو بار به فارسی ترجمه شده، و برای اثبات این ادعا که خداباوری به میان فیلسوفان معاصر غربی بازگشته نیز کتاب نوشته است.

وی صریحا در آثارش همجنس بازی را عملی «غیراخلاقی»، «خلاف تعالیم مسیح» و «خلاف طبیعت انسانی» می-داند و در جریان سفر اخیر، در سخنرانی خود در دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز به صراحت علیه همجنس‌بازی موضع گرفت.

کلارک از مخالفان جدی داکینز مشهورتربن ملحد جهان است و در ابتدای پاورپوینت خود در دانشگاه تربیت مدرس با کمک گرفتن از یک شخصیت کارتونی وی را به سخره گرفت. لطفا مستند این اتهام که شخص کلارک را در عنوان مطلب صریحا «همجنس باز» خوانده‌اید به روشنی بیان فرمایید. تنها احتمالی که در مورد منبع کیهان به ذهن می رسد شنود، دوربین مخفی یا چیزی از این قماش است. در این صورت نوار را بازبینی فرمایید. حتما تشابه چهره بوده است.

2. جالب است که حتی در «متن» خبری که ذیل عنوان «دعوت از آمریکایی همجنس باز برای تبیین اندیشه شهید مطهری!» آورده اید، هرگز کلارک را «همجنس باز» نخوانده‌اید؛ یعنی متن خودتان هم تیتر شما را باور نکرده است! در متن، از او فقط با اتهام دروغ دیگری به عنوان «مدافع جدی همجنس بازی» یاد کرده‌اید که توضیح خواهم داد.

نمی دانستیم «کم‌حافظگی»، در فاصله میان تیتر و متن هم می تواند خود را نشان دهد. بعید است «مدافع هم جنس‌بازی» و «همجنس‌باز» در قاموس کیهان به یک معنا باشد. در این صورت باید مثلا «مدافع قتلهای زنجیره ای» را با «قاتل زنجیره ای» یکی دانست که بعید است به آن ملتزم باشید. این تضاد میان تیتر و متن را روشن بفرمایید.

3. این نگاه، یک سکه رایج در غرب است - و البته از نظر اسلامی نامقبول - که حقوق اقلیت ها با هر نوع اعتقاد و عملکرد، ولو همجنس بازی باشد، باید محترم شمرده و به رسمیت شناخته شود و اکثر متفکران غربی به شدت به آن اعتقاد دارند.

کلارک نیز همجنس بازی را تقبیح می کند ولی معتقد است باید به حقوق آنان احترام گذاشت. اتفاقا او این امتیاز را با یک انگیزه دینی می‌دهد تا امتیازی بگیرد؛ یعنی اینجا کوتاه می آید تا در عوض، مسیحیانی که در جوامع مختلف غیرمسیحی در اقلیت هستند، به صرف اقلیت بودن، حقوقشان تضییع نشود.

این نگاه - که البته نادرست است - به معنای دفاع مطلق از حقوق هر نوع اقلیتی، اعم از مسلمان و مسیحی و رنگین پوست و ملحد و شیطان پرست و همجنس باز و ... است نه دفاع ازعمل همجنس بازی، چه رسد به اینکه خود فرد را همجنس باز بدانیم! این مانند آن است که در ایران ما یک بانوی عفیف به هر دلیل بر حفظ حقوق زنان خیابانی تأکید کند و کیهان بلافاصله او را نه تنها «حامی خودفروشی» بلکه «فاحشه» بنامد.

کلارک که حامی جدی حقوق اقلیتها به طور مطلق است، چندین بار در دفاع از حقوق مسلمانان در آمریکا، قلم زده و اهانت به قرآن را نیز تقبیح کرده است.

4. قاطعانه و بی‌تأمل بر این باورید که محروم کردن کسی که به نوعی تفکر لیبرالی دارد از ورود به ایران و تماس با متفکران ایرانی، خدمت به اسلام و انقلاب است. مثالی می زنم. پروفسور جیمز رایمر از متفکران منونایت، بیش از ده سال متناوبا با مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) جلسات گفتگو داشت و با آیت‌الله مصباح یزدی دیدارهای صمیمانه¬ای داشته است.

پروفسور رایمر که دقیقا مثل کلارک، ضد همجنس بازی و در عین حال حامی حقوق آنان به عنوان یک اقلیت است در ابتدا، مانند اکثر متفکران در غرب و تحت تأثیر تبلیغات غربی، شدیدا از برگزاری جلسات با مسلمانان اکراه داشت. اما در این اواخر چنان شیفته تفکر شیعی شده بود که می‌گفت نمی دانم «منونایت شیعه» هستم و یا «شیعه منونایت». حتی در گفتگوهای خصوصی درباره شرایط شیعه شدن پرسش می کرد. در این تکاپو بود که به بیماری سرطان از دنیا رفت.

این که دشمنان واقعیِ ایران اسلامی از ورود متفکران خارجی به ایران نگرانی دارند یکی از دلایل اصلی‌اش همین است که نمی خواهند تصورها و تصویرهای مغرضانه ای که برای القای آن در اذهان فرهیختگان غربی، سالها زحمت کشیده اند تغییر یابد.

اتفاقا پروفسور کلارک قبل از آنکه توسط چند برادر مشهدی و کیهان مورد عنایت ویژه قرار گیرد، گفته بود اولین اقدام من پس از بازگشت به آمریکا، انتشار مقاله‌ای درباب تصورات غلطی است که در ذهن ما از ایران و متفکران ایرانی وجود دارد.

5. نوشته‌اید: «کدام نکته غامض و گفته نشده در اندیشه شهید مطهری است که توسط کلارک حامی رژیم صهیونیستی و مدافع همجنس‌بازان کشف و حل شد!؟». کاملا پیداست که تفاوت میان یک همایش بین المللی درباره «اندیشه های یک متفکر اسلامی» با یک همایش بین المللی درباره موضوعاتی مثل «ارولوژی» و «نانوتکنولوژی» برای جنابعالی روشن نیست.

در همایش نوع دوم است که از مهمان غربی انتظار دارند که آخرین دستاورد های علمی در موضوع مورد نظر را تبیین کند، اما در همایش بین المللی شخصیتی تقریبا ناشناخته در غرب مثل شهید مطهری، مهمترین هدف آن است که عمق اندیشۀ او به غربیها معرفی گردد وبه تبع آن مبانی تفکر غربی به چالش کشیده شود تا آن متفکر اسلامی در بالاترین سطح آکادمیک جهان مطرح شود.

بنا براین، هدف آشنا ساختن اندیشمندان جهانی با آن متفکر است و کسی انتظار ندارد یک فیلسوف خارجی با خواندن چند کتاب ترجمه شده، «امری غامض و گفته نشده» از آثار استاد را برای کسانی که بیست یا سی سال در آثار او کار کرده اند «تبیین» کند. به همین منظور ماهها پیش از همایش، ترجمه چند اثر استاد از جمله کتاب علل گرایش به مادیگری برای فیلسوفانی مثل چارلز تالیا فرو و جیمز کلارک ارسال شد. جالب اینکه کلارک بدیع ترین نکته استاد در آن کتاب را مطلع مقاله خود قرار داد.

6. یکی از ایرادات جنابعالی به حضور کلارک این است که معتقد است دین نقشی در حاکمیت ندارد و به «دین رحمانی» معتقد است و «قانون ارث» را قبول ندارد. نمی‌دانم این را از باب رفع خستگی نوشته‌اید یا مقصود جدی داشته اید. اگر فرض دوم صحیح باشد پس لطفا به وزارت خارجه پیشنهاد بفرمایید که در فرم ویزاهایی که برای متفکران خارجی داده می شود چند عبارت را با جای تیک مشخص کنند تا آنان قبل از سفر به ایران درباره حاکمیت دین در جامعه، اعتقاد به دین رحمانی، قانون ارث، مسأله قصاص، قطع دست سارق، تفاوت ارث زن و مرد و ... نظر خود را اعلام نمایند که از همان ابتدا صدور ویزای آنان منتفی گردد تا پس از ورود، با تهمت همجنس بازی و جاسوسی بدرقه نشوند.

7. آقای کلارک در یک میزگرد با موضوع «عقل و دین» در جریان همایش بین المللی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در قم شرکت کرد و پاسخ مناسب و کاملی هم گرفت. نمی دانم جنابعالی چه برداشتی از قدرت اسلام و متفکران اسلامی در مواجهه با چالش های غربی دارید که چنین از حضور یک متفکر غربی در ایران احساس هراس می کنید و اسلام را این قدر ذلیل و ترسو به نمایش می گذارید؟ وانگهی، فرض کنید جلوی حضور فیزیکی آنان را گرفتیم؛ آیا مطمئن هستید که در عصر اطلاعات که چندین هزار استاد و طلبه و دانشجوی ایرانی به طور همزمان و آنلاین می توانند پای صحبت یک متفکر غربی بنشینند، می توانید از رسیدن افکار آنان به ایران ممانعت کنید؟

این چه خطری است که مسئولان فهیم جامعة المصطفی العالمیه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه امام صادق(ع)و چندین مرکز معتبر دیگر که برگزارکنندگان دیگر برنامه‌های کلارک در تهران و مشهد بوده اند احساس نمی کنند و فقط کیهان، کیان اسلام را در خطر می بیند؟

8 . بسیاری از متفکران غربی که به ایران نیامده اند و بمباران تبلیغاتی غرب اجازه نمی دهد تصور درستی از ایران و تشیع داشته باشند فرق چندانی بین طالبان با به قول خودشان «آیت الله های ایران» قائل نیستند. بنابراین بهترین راه برای آن که زحمات رسانه های غربی بر باد نرود و تصور غلط فرهیختگان غربی در همسان دانستن علامه طباطبایی و محمد العریفی و امام خمینی و ایمن الظواهری دست نخورده باقی بماند، ترساندن آنان از ورود به ایران است.

جنابعالی که مدعی هستید از همه طرح های گذشته و حال و آینده صهیونیست ها آگاهی دارید بررسی بفرمایید آیا جلوگیری از مواجهه مستقیم متفکران خارجی با متفکران ایرانی از برنامه صهیونیست ها هست یا خیر؟ با شرمندگی عرض می کنم که به خیال خود از مرز های دین پاسداری می‌کنید اما نمی دانید که در مسیر حفظ کردن تصور منفیِ متفکران غربی درباره تشیع و ایران اسلامی، ناآگاهانه به شکل خدمتگزاری مؤثر به دشمنان درآمده اید که نمونه آن برخوردی است که با مهمان همایش شهید مطهری کردید.

خوشحال باشید که خبر اتهام همجنس بازی شما، به خود وی و روزنامه های خارجی نیز رسیده است و نام کیهان، در عرصه بین الملل مطرح شده است! فقط امیدواریم کلارک از عنوانی که در روزنامه کیهان یدک می کشید مطلع نشده باشد.

9. برای من قابل درک نیست که چرا کیهان تا کسانی را جاسوس و همجنس باز و مزدور و ساده‌لوح و .. ننامد روزش شب نمی شود. در این راستا! توجه جنابعالی را به مصاحبه «اختصاصی» کیهان مورخه 29 آذر 91 با تیری میسان (Thierry Meyssan) روزنامه نگار فرانسوی در جریان سفر به ایران جلب می‌کنم. وی که به دلیل مواضع ضد آمریکایی‌اش شدیدا مورد اقبال کیهان و برخی رسانه‌های دیگر قرار گرفته بود رسما همجنس‌باز است و در مصاحبه با مجله اختصاصی همجنس بازان تصریح می کند که جنس مخالف هیچ جاذبه ای برای او ندارد.

بد نیست برادران آن تشکل دانشجویی در مشهد که برای تصفیه حساب با جهاد دانشگاهی، این غائله را با ادعای پوچ حمایت کلارک از همجنس بازی به راه انداختند و نام شریف و عزیز مردان الهی و بی ادعای بسیجی را لکه دار کردند، آگاه باشند که شاخه همین تشکل دانشجویی در دانشگاه تهران برای همین آقای تیری میسان همجنس‌باز، در تاریخ 21 آذر 91 در دانشگاه تهران برنامه سخنرانی برگزار کرد. وی در رسانه ملی در برنامه زنده «راز» هم شرکت کرد! به همین منوال، وقتی پروفسور جیانی واتیمو (Gianni Vattimo)، فیلسوف ایتالیایی ملحد و همجنس‌باز که به شرکت در راهپیمایی همجنس بازان مقید است، سخنران افتتاحیه همایش بین المللی روز جهانی فلسفه در ایران در سال 1389 بود، به دلایل معلوم! صد البته باید سکوت می‌شد.

10. ظاهرا در پیشفرض کیهان هر انسان غربی که به سرزمین های اشغالی می رود برای دهن کجی به مسلمانان است، در حالی که سفر به آن سرزمین از نظر مسیحیان معتقد، از آن جهت که فضایی است که حضرت عیسی در آن زندگی کرده، یک سفر معنوی محسوب می شود. بنابراین طبیعی است که یک متدین مسیحی به سرزمین های اشغالی رفته باشد. البته انصاف آنان متفاوت است. برخی معترض به رژیم صهیونیستی و برخی با آن همدل اند. حال فرض کنیم با بررسی پرونده یک فیلسوف غربی معلوم شود به اسرائیل دلبستگی شدید دارد. چنین شخصی معلوم است که سخت تحت تاثیر تبلیغات جهانی است و بنابراین مادامی که اهل بحث و گفتگوست دعوت از او برای یک همایش علمی و دیدار با متفکران ایرانی و دیدن واقعیت ها از نزدیک، در شرایط مساوی نسبت به مهمانان ضد صهیونیست اولویت دارد. بله، هر گاه برای مسئولان ذی‌صلاح مشخص شود که این فرد بحث علمی را پوششی برای فعالیتهای دیگر قرار داده است طبعا ویزا برای وی صادر نمی شود. همان مصلحتی که اقتضا می کند برخی شریکان و حامیان رژیم صهیونیستی که بعضا دستشان به خون مسلمانان آغشته است با مقامات ایران دیدار کنند و در مقابل دوربین خبرنگاران لبخند بزنند - که امری درست و در جهت منافع نظام اسلامی است - به طریق اولی اقتضا می کند متفکران جهانی که بعضا دلبستگی به این رژیم غاصب دارند برای آگاه شدن از حقایق و تبادل اندیشه با متفکران ایرانی با رعایت جوانب لازم، اجازه حضور در محافل علمی ایران را داشته باشند.

جناب آقای شریعتمداری! نه منکر برخی خدمات کیهان در برخورد با دشمنان انقلاب هستم و نه نافی زحماتی که برای این انقلاب و نظام متحمل شده اید. مانند شما خطر فرهنگی جدی و جدیدی برای انقلاب احساس می کنم و نیز می دانم نگران نفوذ اندیشه‌های غربی هستید.

اما بدون مبالغه و با توجه کامل به پاسخگویی در محضر الهی، عمیقا اعتقاد دارم که در دو دهه اخیر در میان غیراندیشمندان، هیچکس مانند جنابعالی به سبب برخوردهای غیرمنصفانه و غیرعلمی و مملو از تمسخر و افترا و اتهام با دگراندیشان و نواندیشان، در گسترش افکار سکولاریستی و روشنفکرمآبانه غربی در میان جوانان ایرانی و حتی مسأله دار کردن آنان با نظام، مؤثر نبوده است؛ برخوردهایی که برخلاف رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب همواره «دفع حداکثری» و پشت کردن به «مجادله احسن» سرلوحه آن بوده است.

با تجدید احترام،

محمد مطهری، معاون پژوهشی بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری»


ویدیو مرتبط :
پاسخ کوبنده شهید مطهری به آقامیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقدیر فرزند آیت الله جوادی آملی از مواضع علی مطهری و پاسخ مطهری



اخبار,اخبار سیاسی, تقدیر فرزند آیت الله جوادی آملی از مواضع علی مطهری

اخبار سیاسی - تقدیر فرزند آیت الله جوادی آملی از مواضع علی مطهری

در پی مواضع اخیر علی مطهری نماینده تهران، حجت الاسلام و المسلمین سعید جوادی آملی فرزند آیت الله جوادی آملی نامه ای خطاب به وی ارسال کرد.

نامه و پاسخ علی مطهری به این شرح زیر است:

حضور برادر ارجمند جناب  آقاى دکتر على مطهرى
با سلام و آرزوى سرفرازى
گرچه رویارویى حق وباطل و مواجهه عدل وظلم گستره زمین و پهنه زمان را تا قیام عدل محض وحق صرف فراگرفته ودامن گسترانیده، و هیچ عرصه اى از هستى از این مقابله خالى نیست، لیکن آنچه موجب جذابیت حضور وانگیزه اشتیاق راد مردان را در این میدان فراهم مى سازد گذشته از حقانیت حق ومظلومیت عدل ، کیفیت این تقابل ورویارویى است، باطل همواره با همه قدرت وقوا کوشش دارد تا ستمکارانه حق را به محاق بسپارد ، ولیکن حق در نهایت استضعاف ومقهوریت عزیزانه ظاهر مى شود تا دادگرانه جلوه هاى فضیلت وکمال را آشکار سازد . باطل برغم بطلان آشکارش سعى در پوشش لباس حق داشته ومى کوشد که بر حق نیز لباس باطل بپوشاند وبا نیرنگ و فریب عده اى را به دام استخفاف و تور بردگى بکشاند، در حالیکه حق تلاش مى کند که ناله اش را فریاد سازد ونوایش را به نى نشاند تا مرده اى را به حیات فراخواند وبیمارى را به شفاخانه حق و داد رساند .

جذابیت نهضت عاشورا و دلربایى قیام حماسى کربلا در نحوه این تقابل است ، که چگونه حق محض در تارهاى عنکبوتى باطل گرفتار آمده و با اینهمه مى کوشد تا اندیشه ها را آزاد وباورها را اصلاح نموده وانسان را به تعالى رساند .

باید اعتراف کرد که با توجه به فطرت خداداد انسانى  ، فهم معناى حق وعدل بلکه پى بردن به مصادیق آن دشوار نیست اما آنچه براى عده اى با صعوبت وسختى همراه است زدودن حجاب شهوت و طرد نمودن غبار غضب است .

آنچه مایه مسرت وپایه امید است و صاحب این قلم را بر آن داشته تا تحسین قلبى وارادت نفسانى خود را اینگونه ابراز نماید، گذشته ازهنر خوب فهمیدن و مهارت گذر از متشابهات و وصول به محکمات که در وجود شما به وضوح نمایان است ، شجاعت اظهار وجارى ساختن آن بر بیان وبنان و گذر دادن از تیغها وخارهاى سر راه است که شگفتى ساز است که این به پشتوانه طهارت و سرمایه مطهر تکیه زده است .

با خود اندیشیدم که آنانى که هنر فهمیدن درست وارائه عالمانه ومنصفانه آن را ، به هر دلیلى یا به هر بهانه اى، همانند راقم سطور ندارند لااقل در صف دوم و در سایه ء هنر حضور یابند و با تصدیق صادق و تأیید عادل هم از کاروان انسانى عقب نمانند وهم به حداقل  وظیفه ایمانى باورمند باشند .

با سلام وصلوات بر استاد حق وعدل شهید مطهرى ( قدس سره ) و با درود به فرزند مبارکش على مطهرى ، برادر شما مرتضى جوادى

علی مطهری نیز در پاسخ به نامه فرزند آیت الله جوادی املی نوشت:
سلام، از مطلب ارزنده جناب عالی بهره بردم و از الطاف و مراحم آن عزیز سپاسگزارم. ابلاغ سلام اینجانب به والد اندیشمند بزرگوار موجب امتنان است.

اخبار سیاسی - خبرآنلاین

/