اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ ظریف به سخنان وزیر خارجه آمریکا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پاسخ ظریف به سخنان وزیر خارجه آمریکا:

"جناب کری باز هم به طناب پوسیده متوسل شد"

وزیر امور خارحه کشورمان امروز به اظهارات وزیر امور خارحه آمریکا در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا پاسخ داد.

وزیر امور خارحه کشورمان در پاسخ به سخنان امروز وزیر امور خارحه آمریکا در جلسه شورای روابط خارجی ضمن تاکید بر اینکه صرفا به دلیل اشاره ناقص آقای کری به برخی نکات مطروجه در مذاکرات ناگزیر باید نکاتی را مطرح کنیم ؛ اظهار داشت :‌

1-همان گونه که بارها اعلام کرده ایم مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین المللی برای کنار گذاشتن برنامه صلح آمیز هسته ای و پیگیری حقوق خود بر مبنای ان پی تی که در حماسه سیاسی انتخابات سال 92 با حضور 73 درصدی مردم در انتخابات متبلور شد، در نهایت آمریکا را وادار ساخت که راه تقابل را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر حل و فصل موضوع از طریق گفتگو قرار دهد، موضوعی که آقای کری امروز به نحوی به آن اشاره کرد.

2- اما متاسفانه امروز نیز وزیر خارجه آمریکا یک بار دیگر از طناب پوسیده "توان آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی" سخن گفت. آقای کری به خوبی می داند که در طول مذاکرات بی فایده بودن این تهدیدات تو خالی علیه ملت ایران و مقاومت مردم ایران در برابر این گونه اقدامات را بارها شنیده است. علاوه بر اینکه این حرف ها مربوط به قرن گذشته است و امروز مخالف قواعد آمره حقوق بین الملل است، بلکه حتی خود ایشان و دیگر مقامات آمریکایی نیز بارها اذعان کرده اند که این تهدیدها هیچ تاثیری در اراده مردم ایران نداشته و وضعیت را به ضرر آنها تغییر خواهد داد. لذا بهتر است آمریکایی ها عادت دیرینه خود را فراموش کنند و زبان تهدید و تحریم علیه این مردم بزرگ را یک بار و برای همیشه کنار بگذارند که و بی جهت مصداق این مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود می بری و زحمت ما می داری!

3- در ارتباط با شعار مردم ایران نسبت به سیاست های دولت آمریکا، در طول مذاکرات بارها به آقای کری تاکید کردم که مردم ایران بزرگوار و فهیم اند و بی دلیل نسبت به اقدامات دیگران عکس العمل تند نشان نمی دهند. شما به دنبال علت بگردید و نه معلول. علت خشم مردم ایران سیاست های آمریکا در طول بیش از 60 سال گذشته در کودتا علیه یک حکومت دمکراتیک و حمایت از دولت کودتا در 1332، پشتیبانی همه جانبه از رژیم پهلوی، حمایت از رژیم صدام حسین در جنایات بی شمار علیه مردم ایران و عراق از جمله استفاده از سلاح های شیمیایی و اقدامات خصمانه دیگر علیه ملت ایران منجمله اتهامات بی اساس علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و تحمیل تحریم های ظالمانه و کور علیه این مردم است.

4- متاسفانه آقای کری در سخنان امروز خود تعهدات برجام را با مفاد قطعنامه 2231 خلط کرد. در متن برجام به روشنی آمده است که مفاد قطعنامه به عنوان مفاد برجام تلقی نمی شود و لذا در توافق ایران و 1+5، مفاد قطعنامه موضوعیت ندارد. برخی مواردی که ایشان در مورد اقدامات منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت ایران از متحدین منطقه ای اش که در صف مقدم مبارزه با داعش و افراط قرار دارند، مطرح کرد هیچگونه ارتباطی به توافق ندارد و لذا همان گونه که در بیانیه مورخ 29 تیر ماه (20 جولای ) وزارت خارجه بیان شده است ج.ا.ا در مبارزه با تروریزم و افراط در منطقه از کلیه امکانات خود بهره برداری خواهد کرد.

5- سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه ای و ارتباط با آمریکا کاملا روشن است و دولتمردان کشور در کنار ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف یک سیاست واحد را دنبال می کنند و تفاوتی بین نظامیان و غیر نظامیان وجود ندارد. تلاش برای اختلاف انداختن بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران به دلیل دقت و هوشیاری مقامات کشور و مردم هوشمند ایران محتوم به شکست است. مسئولین آمریکایی نیز که نتیجه این دسته بندی های ساختگی را قبلاً دیده اند بهتر است اشتباهات گذشته خود را دوباره تکرار نکنند.

اخبار سیاست خارجی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر خارجه ژاپن با دکتر ظریف و وزیر نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش فیس بوکی ظریف از جلسه نیم ساعته با وزیر خارجه آمریکا



گزارش فیس بوکی ظریف

ظریف: با همه وزیران خارجه 1+5 دست دادم/ برای یک مذاکره خوب نیازی به عدول از مواضع نیست

وزیر خارجه ایران با اشاره به جلسه نیم ساعته‌اش با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست با وزیران خارجه 1+5 گفت: جان کری در این دیدار به تعهد رییس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به راه‌حل بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرد.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوکش نوشت:

"سلام دوستان
ساعت 5 و ربع صبح جمعه است. خبرهای دیروز را شنیده‌اید. روز پرکار و به اذن پروردگار پرباری برای ریاست محترم جمهوری و بنده بود. ولی من می خواهم گزارشم را با شیرین‌ترین قسمت برنامه‌های دیروز شروع کنم و آن دیدار ریاست محترم جمهوری با بیش از هزار نفر از ایرانیان بود که از گوشه و کنار آمریکا آمده بودند. همین‌جا باید از همه دوستانی که آمدند و به خاطر نبودن جا نتوانستند وارد شوند پوزش بخواهم. البته این موضوع را من در پایان جلسه شنیدم.

استاد مهدوی دامغانی سخنرانی کردند و بسیار پرلطف. بچه‌ها سرود خواندند. رییس محترم جمهور سخنرانی حماسی بی‌نظیری برای مردم کردند که هم نقش برجسته مردم بزرگ ایران در داخل و خارج برای امروز سرفراز و فردای بهتر ایران و هم خاطره رزمندگان دلاور به مناسبت هفته دفاع مقدس را به زیبایی به هم پیوند دادند. از مردم خواستند که به فرموده حافظ گله‌ها را فراموش کنند که

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن

ده‌ها بار مردم تشویق کردند. چندین بار تمام سالن ایستاد و تشویق کرد. چشم‌ها پر از اشک شوق بود. آن‌قدر مردم بزرگواری کردند که به‌جای شام خوردن، به نیابت از رییس‌جمهور به میان مردم رفتم و حدود دو ساعتی که در میان این میهمانان بودم تمام خستگی کار زیاد دیروز را جبران کرد. نمی‌دانم سیما این برنامه را پخش مستقیم کرده یا خیر ولی امیدوارم پخش کنند تا شما هم در این شادی که من و همه اعضای هیأت داشتیم شریک باشید.

برنامه‌های دیگر دیروز سخنرانی ریاست محترم جمهور برای اندیشمندان و نخبگان سیاسی آمریکایی بود که به دلیل مذاکرات 1+5 فقط به بخش پایانی آن رسیدم ولی ظاهرا به طور زنده از شبکه خبر پخش شده بود. بسیار جلسه خوب و سازنده‌ای بود.

مثل روزهای قبل، ریاست محترم جمهوری و بنده مذاکرات دوجانبه متعددی داشتیم.

قبل از مذاکرات 1+5، به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها، اجلاس وزیران کمیته فلسطین جنبش را اداره کردم ولی به دلیل جلسه 1+5 فقط نیم ساعت در جلسه ماندم و اداره بقیه جلسه را با اجازه وزیران حاضر به نماینده دائم ایران سپردم.

مذاکرات 1+5 شروع بسیار خوبی بود و اکنون باید با صبر و حوصله مسیر دشوار و پر فراز و نشیب بحث‌ها را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم. ان‌شاءالله یک روز همه صحبت‌های خودم در این جلسه را به شما گزارش خواهم داد تا همه ببینند که برای داشتن یک مذاکره خوب هیچ نیازی به عدول از مواضع نیست.

 

من صحبتم را با تأکید صریح و بی‌تعارف بر غیرقانونی بودن ارجاع پرونده هسته‌یی ایران به شورای امنیت و تحریم‌های بین‌المللی ناشی از آن و نامشروع و بی‌فایده بودن تحریم‌های یک جانبه شروع کردم. سپس گفتم که برای نشان دادن نرمش، بیش‌تر در مورد آینده و راه‌حل صحبت خواهم کرد بدون آن که از این مواضع دست بکشیم.

 

بعد هم توضیح دادم که چرا از منظر استراتژیک، هدف ایران هم اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی‌اش است و چرا آن‌ها هم باید برای تضمین این هدف برنامه صلح‌آمیز غنی سازی ایران را تحت نظارت آژانس بپذیرند. در پایان هم چارچوب راه حل را مطرح کردم. همه وزیران از صحبت‌های این خدمتگزار کوچک شما استقبال کردند و تعهد خود را برای رسیدن به همین هدف بیان کردند. قرار شد مذاکرات به صورت فشرده در پایان مهر ادامه یابد.

در روزهای قبل از جلسه، با همه وزیران 1+5 به جز آقای کری به صورت مفصل ملاقات‌های جداگانه داشتم.

 

بنابراین در پایان جلسه با همه دست دادیم و خداحافظی کردیم و در حاشیه، گفت‌وگوی نیم ساعته‌ای هم با آقای کری داشتم. ایشان هم به تعهد رییس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به راه‌حل بر اساس مذاکره و احترام متقابل تاکید کرد. البته صحبت ایشان در جلسه 1+5 هم مثبت بود و مصاحبه بعد از جلسه ایشان و سایر وزیران نیز مثبت و با امید به آینده بود.

البته دوستان عزیزم کار تازه شروع شده است. راه درازی در پیش است که ما با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی و تمرکز بر راه‌حل مبتنی بر حقوق و منافع و رفاه مردم و اجتناب از اقدامات بی‌فایده تبلیغاتی، آن را در حد ممکن کوتاه خواهیم کرد ولی به هر حال باید صبر و دوراندیشی را فراموش نکنیم.

می‌دانم که از دعای خیر شما برخوردار بوده‌ایم و همیشه به آن نیازمندیم.

امروز باید جلسه سالانه وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها را اداره کنم. ریاست محترم جمهوری هم در افتتاحیه این جلسه به عنوان رییس جنبش سخنرانی خواهند کرد و بعد هم عازم ایران عزیز اسلامی خواهند شد. من بازهم نمی‌توانم به بدرقه ایشان بروم چون مجبورم تا عصر جلسه را اداره کنم.

به امید دیدار مجدد - خدا یار و نگهدار همه شما و ایران عزیز باد»
ایسنا