اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ «شیرزاد» به اتهام هسته‌ای «الهام»



اخبار,اخبار سیاسی,توافقنامه هسته‌ای


اخبار سیاسی - پاسخ «شیرزاد» به اتهام هسته‌ای «الهام»

 «الهام» هم به میدان آمد. به‌نظر می‌رسد «ابوالمشاغل» دولت‌های نهم و دهم نمی‌خواهد از قافله همفکران و همکارانش در دفاع از احمدی‌نژاد و عملکرد دولت گذشته عقب بماند. او که چندی پیش هم فراخوانی برای جمع‌شدن احمدی‌نژادی‌ها صادر کرده بود، این‌بار به سیاست‌ هسته‌ای دولت روحانی تاخت و از توافق ژنو به‌عنوان «سندی ننگین» یاد کرد که مردم ایران را «ذلیل» کرده است.

به گزارش سایت‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی، غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم، در جمع مردم دزفول، توافقنامه هسته‌ای را «ننگ» و «پشت‌کردن به شهیدان هسته‌ای» دانسته و گفته: «در مقابل امتیازاتی که در مذاکرات داده‌ایم، می‌خواهند کشور را به مکان کالاهای لوکس خارجی تبدیل کنند، تا مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی برطرف شود.»

 

به‌نظر می‌رسد وزیر دادگستری دولت سابق هم به تبعیت از سایر نزدیکان رییس دولت سابق، دست‌به‌کار شده و هرچند خیلی زود، برای پاکسازی چهره دولت احمدی‌نژاد اقدام کرده است و در ادامه سخنانش به دستاوردهای هسته‌ای دولت نهم و دهم اشاره کرد.

 

عضو پیشین شورای نگهبان از مواضع دولت قبل توسط مسوولان دولت جدید هم انتقاد و از سیاست‌های دولت متبوعش دفاع کرد: «همه دستاوردهای فناوری هسته‌ای توسط دولت با این توافق تعطیل شد. همه کارها برای هیچ؟ غربی‌ها امتحان‌شده نبودند؟ دولت با موضع ضعف و با دست‌ روشده وارد مذاکرات شد، به‌جای اتکا به توانایی داخلی و توکل بر خدا، به سمت غرب رفت و ذلت آفرید.»

 

مشاور رییس دولت نهم، با اشاره به برخی از مفاد توافقنامه هسته‌ای، افزود: «هرچه ۲۰درصد مواد غنی‌شده داشتیم آنها را اکسید کردیم، متعهد شدیم که سانتریفیوژهای جدید نصب نخواهیم کرد و از تزریق گاز به سانتریفیوژها جلوگیری می‌کنیم، تحقیقات هسته‌ای با محدودیت و مشروط شده است و در مقابل مقداری از پول بلوکه‌شده خودمان را در هشت‌قسط به ایران پرداخت کنند و همین پول را نیز باید محل خرجش را آنها بگویند.»


این در حالی است که «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی که در دولت احمدی‌نژاد متصدی سمت وزارت امور خارجه بود به‌تازگی با تاکید بر اینکه «فعالیت‌های غنی‌سازی متوقف نشده» گفته است «منتقدان قرارداد ژنو محل مصرف سوخت 20درصد را پیدا کنند تا ما تولید کنیم» صالحی تاکید دارد: «ما ماهیت رآکتور را به‌عنوان آب‌سنگین حفظ می‌کنیم ولی به‌گونه‌ای طراحی می‌کنیم که نگرانی‌های کاذبی را که از نظر فنی ایجاد کرده‌اند، برطرف کنیم.»


احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه اصفهان درمورد اظهارات الهام به «شرق» گفت: «این روزها بخشی از اصولگرایان تندرو و رسانه‌های‌شان به‌شدت در حال ایجاد شک و تردید نسبت به مسیر مذاکرات هسته‌ای هستند. باید در پاسخ این افراد بگویم شک و تردیدی نیست که در شرایط دشواری در سیاست خارجی قرار گرفته‌ایم اما مقصر اصلی همین آقایان احمدی‌نژاد و الهام و سایر مسوولان دولت قبلی هستند که کار را به اینجا رساندند.»


شیرزاد افزود: «قرار نبوده ما در ژنو جایزه دریافت کنیم، آقایان فکر می‌کنند هشت سال هنر خلق کرده‌اند درحالی که جز تابلویی نامناسب ایجاد نکرده‌اند که بخواهند بابت شاهکارشان هم جایزه دریافت کنند.»


 این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای تهیه سوخت حجم بسیاری از اورانیوم غنی‌سازی‌شده لازم است، گفت: «برای تهیه سوخت هسته‌ای، حتی اورانیوم ۲۰‌درصد هم لازم نیست پنج یا شش‌درصد هم کفایت می‌کند اما مهم آن است که این مواد باید تبدیل می‌شدند که دولت پیشین این کار را نکرد. اتفاقا همه دعوای غرب هم این است که چرا اورانیوم را تبدیل نکرده‌اند. اگر تبدیل می‌شد که این همه درگیری نداشتیم.

 

اکنون ۲۷، ۲۸ کشور اورانیوم را تبدیل به سوخت می‌کنند و مشکلی هم ندارند. در اصل دعوا این بود که چرا اورانیوم‌‌های غنی‌شده را تبدیل به سوخت نمی‌کنید.» او ادامه داد: «اگر قرار بود که جایی از این اورانیوم استفاده شود، سر میز مذاکرات بود، آقایان دولت قبل، سال‌ها رفتند و آمدند و نه تنها از اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌ها که حتی در مذاکرات هم از آن استفاده نکردند. الان برای حل و فصل ماجرا چاره‌ دیگری نیست و باید از ضررهای بیشتر جلوگیری کنیم.»


شیرزاد با تاکید براینکه «قرار نبوده در ژنو و طی مذاکرات به ما جایزه بدهند» توضیح داد: «دستاورد سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد در دو کلمه خلاصه می‌شود، تحریم و تهدید. این امر هم به لحاظ تخصصی قابل لمس است و هم هر ایرانی در هشت سال گذشته آن را احساس می‌کند. مذاکرات ژنو باید این دو را از ما دور کند که زمان زیادی هم می‌برد و کار چندان آسانی هم نیست. آقایان اثر هنری‌ای خلق کرده‌اند که پاک کردن آن ماه‌ها تلاش لازم دارد.»


شیرزاد در پایان با اشاره به مناظره‌اش با غلامحسین الهام در سال ۷۵ و در دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: «اگر آقای الهام یادشان باشد مناظره‌ای در دانشگاه اصفهان داشتیم که خاطره تلخی هم برای ایشان بود. با این حال حاضرم مجددا با ایشان در هر مکان و هر زمانی مناظره کنم و ایشان هم از هنرهای سال‌های گذشته خود دفاع کنند.»
 اخبار سیاسی - شرق


ویدیو مرتبط :
پاسخ به یک اتهام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ باهنر به اتهام نقش داشتن در پرونده «اختلاس بیمه»



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پاسخ باهنر به اتهام نقش داشتن در پرونده «اختلاس بیمه»

ذكر نام «محمدرضا باهنر» دبیركل جامعه اسلامی مهندسین و نایب‌رییس مجلس نهم در روزنامه ایران و ارتباط آن با ماجرای پرونده بیمه به سوال خبرنگاران تبدیل شد و باهنر در پاسخ به «شرق» درباره توضیحی كه باید در این‌باره بدهد گفت: «اینكه كسی متهم كرده است من پولی گرفته‌ام یا مراوده‌ای داشته‌ام به انصاف آنها برمی‌گردد اما اینكه ادعا می‌شود من به نیت از كسی پولی گرفته‌ام اینها استناد و دلیل می‌خواهد و قوه‌قضاییه باید آنها را پیگیری كند. بنابراین اظهارنظر‌ها بی‌پایه و اساس است.

 

 انگار همیشه باید ردپای یك دادگاه مالی در میان باشد، حتی اگر نشست خبری دبیركل یك حزب باشد، باز هم تخلفات مالی موضوع پرسش است. دادگاه بیمه با اینكه چندی برای تنفس عقب افتاده و تاكنون اسامی افراد سرشناس و مختلف اگرچه به اختصار حروفشان در آن ذكر شده، اما برخی رسانه‌ها و روزنامه‌ها در این میان با ذكر نام كامل اتهامی را علیه برخی مطرح كردند. اتهامی كه گاه با سكوت و گاه با واكنش صاحب نام مواجه می‌شود. از همین روی بود كه دیروز ذكر نام «محمدرضا باهنر» دبیركل جامعه اسلامی مهندسین و نایب‌رییس مجلس نهم در روزنامه ایران و ارتباط آن با ماجرای پرونده بیمه به سوال خبرنگاران تبدیل شد و باهنر در پاسخ به «شرق» درباره توضیحی كه باید در این‌باره بدهد گفت: «اینكه كسی متهم كرده است من پولی گرفته‌ام یا مراوده‌ای داشته‌ام به انصاف آنها برمی‌گردد اما اینكه ادعا می‌شود من به نیت از كسی پولی گرفته‌ام اینها استناد و دلیل می‌خواهد و قوه‌قضاییه باید آنها را پیگیری كند. بنابراین اظهارنظر‌ها بی‌پایه و اساس است.

 

نایب‌رییس مجلس نهم سپس دراین‌باره توضیح داد: «به صورت طبیعی یك متهم برای تبرئه كردن خود از اتهامات سعی می‌كند از نام افراد دیگر استفاده كند اما در این راستا عملكرد رسانه‌ها نیز جای تعجب دارد.» به گفته باهنر متهمین سعی دارند دایره اتهام را بزرگ كنند و این جای تعجب ندارد، اما جای تعجب آنجاست كه روزنامه ایران كه جزو متهمین نیست، چرا با اتهامات غیرمستند دیگران را محكوم می‌كند؟اما، این تنها سوال «شرق» از باهنر نبود بلكه وی درباره كاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو نیز پاسخ داد: «مدعی برای انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است بنابراین ترجیح می‌دهم كاندیدای ریاست‌جمهوری نشوم.»

 

باهنر كه در گفت‌وگویش با خبرنگاران درباره احتمال تشكیل یك حزب فراگیر سخن گفته بود در پاسخ به این پرسش «شرق» كه آیا تشكیل حزب فراگیر تضادی با تكثر و تنوع آرا و احزاب ندارد توضیح داد: «من معتقد به تك‌حزبی بودن نیستم. در نظام‌های مطرح دنیا هم اگر حزبی كمتر از پنج‌‌درصد آرا را داشته باشد دیگر رایش به حساب نمی‌آید.»

 

دبیركل جامعه مهندسین سپس توضیح داد: «من نمی‌گویم كه سیستم چندحزبی برای ایران مفید است یا دوحزبی، اما حتما نیاز به چند حزب شناسنامه‌دار داریم.»وی در ادامه سخنانش در پاسخ به ادعای برخی درباره احزاب اضافه كرد: «بعضی می‌گویند نظام حزبی با ولایت فقیه جور نیست درحالی كه این ادعا اصلا قابل قبول نیست و احزاب در چارچوب ولایت می‌توانند فعالیت كنند.»طبق نظر نایب‌رییس مجلس نهم، نظام جمهوری اسلامی یك حلقه مفقوده دارد و آن كار حزبی جدی با احزاب شناسنامه‌دار و قدرتمند است. برهمین اساس هم سپس شرح می‌دهد كه: اگر كارهای ما حزبی‌تر و جدی‌تر باشد بسیاری از اشكالات و تندروی‌ها را شاهد نخواهیم بود. به گفته وی رفتار حزبی یك رفتارعاقلانه در نظام‌های دموكراتیك است و ما باید به آن تن دهیم.

 

باهنر در ادامه نشست خبری خود درباره تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفت: تغییر در روند اداره كشور با توجه به قانون اساسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بعید به نظر می‌رسد و مانند انتخابات گذشته مردم رییس‌جمهور را انتخاب خواهند كرد. حداد عادل نباید كاندیدا می‌شد.

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامزدی «حداد عادل» در انتخابات ریاست مجلس گفت: وی یك چهره فرهیخته و علمی در جامعه است و توانست در انتخابات دور اول رای بسیار خوبی را در حوزه انتخابیه تهران به خود اختصاص دهد. بنابراین پرداختن به مباحث مربوط به انتخابات داخلی مجلس را به صلاح نمی‌دانم اما اعتقاد دارم كه ایشان نباید در دور دوم انتخابات ریاست مجلس شركت می‌كرد.

 

باهنر اما در قسمت دیگر سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور «حزب موتلفه» در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به صورت مستقل گفت: جامعه اسلامی مهندسین به عنوان یك تشكل سیاسی دارای فعالیت‌های سیاسی گسترده‌‌ای است و همواره بر این موضوع تاكید دارد كه اصولگرایان باید به یك اتحاد جمعی در صحنه سیاسی دست یابند، اما این موضوع را به ضرورت وحدت میان اصولگرایان خاتمه نمی‌دهد. وی افزود: جامعه اسلامی مهندسین تاكید دارد كه اصولگرایان هیچ موقع از وحدت ضرر نكردند از این رو، اینكه تشكل‌های وابسته به جریان اصولگرایی به صورت مستقل وارد انتخابات شوند را صلاح نمی‌دانیم. البته معنی و مفهوم این جمله این نیست كه همه اصولگرایان در یك محور حركت كنند.

نایب‌رییس مجلس نهم همچنین در قسمت پایانی نشست خود در جواب سوالی درباره تصویب اعتبارنامه برخی از نمایندگان در مجلس نهم گفت: با وجود اخباری كه برخی از رسانه‌ها منتشر كردند، روند بررسی اعتبارنامه‌ها طولانی نبوده و اعتبارنامه هیچ‌كدام از نمایندگان به شورای نگهبان نرفته است. وی افزود: مجلس در راستای تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان مستنداتی را از شورای نگهبان استعلام می‌كند، از این رو هیچ‌گونه اعتبارنامه‌ای به شورای نگهبان مجددا ارسال نمی‌شود./آفتاب