اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ سرد آنکارا به اتحادیه عرب/ نظامیان ترکیه به نینوای عراق برگشتند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزارت خارجه ترکیه اتحادیه عرب را به دلیل بیانیه روزپنجشنبه نشست وزرای خارجه این اتحادیه، سرزنش کرد وبه درخواست عرب ها برای خروج ازشمال عراق پاسخ منفی داد وهمزمان، منابع خبری ازبازگشت دوباره نیروهای ترکیه ای به موصل وحمله موشکی مجدد به پایگاه زلیکان درشمال عراق خبر دادند.

تانجو بلقیج سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درکنفرانسی خبری که در رسانه های عراقی انعکاس داشته، با عنوان اینکه این اتحادیه تهدید داعش را درمنطقه و درعراق درک نکرده، گفت، در رایزنی ها وتعامل متقابل باعراق جهت تعمیق وتوسعه همکاری ها علیه داعش تغییری ایجاد نشده است.

وی اتحادیه عرب را هم بخاطر آنچه 'نادیده گرفتن تلاش های خستگی ناپذیر' ترکیه خوانده، سرزنش کرد.

اتحادیه عرب که تصمیماتش عموما تشریفاتی تلقی می شود، درنشست اضطراری روز پنچشنبه گذشته درقاهره طی قطعنامه ای ازترکیه خواست هرچه سریعتر خاک عراق را ترک کند.
همزمان منابع درکردستان عراق اعلام کردند که پایگاه زلیکان دربعشیقه دراستان نینوا، محل استقرار نظامیان ترکیه با 4 فروند موشک کاتیوشا مورد حمله قرار گرفته و در این حمله یک داوطلب محلی کشته شده است.

سورچی عضو شورای استان نینوا این حمله را کار داعش دانست وگفت که به دنبال این حمله هواپیماهای ائتلاف بین المللی مواضعی را که موشک ها ازآنجا شلیک شده بود، هدف قراردادند.

این دومین حمله موشکی به پایگاه زلیکان درکمتر از15 روز است. دفعه قبل، حدود 15 روز پیش دستکم یک تن کشته و 6 تن زخمی شده بودند.

درهمین حال برخی گزارش ها نیز حاکی است که نیروهای ترکیه که از پایگاه زلیکان به سمت کردستان عراق رفته بودند، باردیگر با اطلاع ائتلاف بین المللی به این پایگاه بازگشته اند.
منابع ترکیه ای گزارش کرده اند که این نیروها درحالی که از سوی کاروانی از تریلرهای حامل انواع ماشین آلات وخودروهای زرهی همراهی می شدند، شبانه ازدهوک به سمت بعشیقه حرکت کردند.

هفته گذشته رسانه های ترکیه ای اعلام کرده بودند که آنکارا نیروهای خود را به دنبال درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از رجب طیب اردوغان همتای ترکش ، از شمال عراق خارج می کند.

بعدا اما دولت عراق عقب نشینی نیروهای ترکیه را رد کرد و آنکارا نیز رسما اعلام کرد که تا هنگام حضور داعش در عراق، منطقه را ترک نخواهند کرد.

بحران روابط ترکیه و عراق از سوم دسامبر جاری با ورود یک هزار و 200 نظامی ارتش ترکیه به بعشیقه در استان نینوای عراق که در عمق 110 کیلومتری عراق قرار دارد، روابط دو کشور را به تیرگی کشانده است.

عراق که خواستار خروج فوری این نیروهاست، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و همچنین موضوع را به یک نشست اضطراری اتحادیه عرب کشاند، با اینحال ترکیه با عنوان اینکه برای مقابله با داعش و کمک به دولت عراق نظامیانش را به اطراف موصل گسیل کرده، به درخواست های عراق پاسخ منفی داده است.

عراقی ها این اقدام نظامی ترکیه را در چارچوب یک طرح بین المللی برای تجزیه عراق تلقی می کنند و کشورهایی مانند آمریکا و عربستان سعودی را همراه با ترکیه می دانند.

 

اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
آنکارا، شهری توریستی در ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش تند اتحادیه عرب به حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق



اخبار,اخبار بین الملل ,حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق

 اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا هرچه سریع‌تر نیروهای خود را بدون هیچ قید و شرطی از عراق خارج کند و این اقدام را بار دیگر نه تنها در عراق در هیچ کشور عربی دیگری تکرار نکند.

به گزارش الجزیره، نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه عرب که در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که در آن ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق "تهدیدی برای امنیت ملی اعراب" به حساب آمده است و از آنکارا خواسته شده تا هرچه سریعتر نیروهای خود را از شمال عراق خارج کند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب تاکید کردند که ورود نیروهای ترکیه‌ای نقض حاکمیت ملی عراق است و باید علاوه بر خارج کردن نیروهای خود از این کشور عربی در آینده نیز هیچ گاه چنین اقدامی را تکرار نکند "حال آنکه بهانه و دلیل برای انجام این کار هر چیزی که می‌خواهد باشد."

ابراهیم جعفری،‌ وزیر خارجه عراق پس از این نشست گفت: پیروزی بسیار بزرگی در زمینه وحدت جهان عرب درمقابل ترکیه به دست آوردیم. عراق هرگونه نقض حاکمیت خود از سوی ترکیه را محکوم می‌کند و این موضع بغداد درباره هر کشور عربی یا دیگر کشورها در سطح جهان نیز صدق می‌کند.

وی گفت: ما خواهان ادامه روابط خوب با ترکیه هستیم و پس از خروج نیروهای آنکارا فصل جدیدی از روابط ما آغاز خواهد شد. اما اگر آنکارا همچنان به اقدامات خود ادامه دهد ما نیز از ابزارهای خود استفاده می‌کنیم.

در نشست اتحادیه عرب حاضران همچنین ربوده شدن چند شهروند قطری در جنوب بغداد را نیز محکوم کرد و از دولت عراق خواست تا به مسئولیت خود در قبال این افراد عمل کند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب همچنین آنچه را که "دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی" خواندند را نیز محکوم کردند و آن را نقض قوانین بین المللی درباره روابط میان کشورها خواندند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در بخش دیگری از بیانیه خود از لیبیایی‌ها نیز خواستند تا هرهه سریعتر توافق به دست آمده در مراکش را که پنج شنبه گذشته میان گروه‌های مختلف لیبیایی امضا شد اجرایی کند و دولت وحدت ملی تشکیل دهد.


  اخبار بین الملل  -  ایسنا