اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوالی درباره رد صلاحیت احتمالی سیدمحمد خاتمی



در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت احتمالی سیدمحمد خاتمی

کدخدایی: همه افراد و گرو‌ه‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در انتخابات آینده ریاست جمهوری و احتمال رد صلاحیت وی، تاکید کرد که همه افراد، گروه‌ها و جناح‌ها می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری این هفته خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که یکی از مواردی که در طرح اصلاحیه قانون انتخابات مطرح است، استعفای کاندیداها شش ماه قبل از انتخابات است، با توجه به اینکه در هر دوره احتمال حضور رجال سیاسی در سطح روسای قوا در میان کاندیداها وجود دارد، در صورت تصویب این طرح، نظر شورا چیست؟‌ گفت: مباحث اصلاح قانون انتخابات متعدد است. مجلس در دو، سه نوبت این مباحث را مورد بررسی قرار داد. مصوبه مورد نظر شما که قرار بود به صورت طرح در مجلس ارائه شود از دستور کار مجلس خارج شده است.

وی افزود: اکنون نیز نمی‌توانم نظر قاطع شورای نگهبان را در این رابطه مطرح کنم ولی اگر چنین مصوبه‌ای تصویب شود قطعا مغایرت آن با قانون اساسی روشن است و امیدواریم چنین موضوعی مطرح نشود.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که بخشی از سیاسیون معتقد هستند اگر سیدمحمد خاتمی ردصلاحیت شود قطعا هزینه‌هایی به نظام تحمیل خواهد شد، ارزیابی شورای نگهبان در این رابطه چیست؟

کدخدایی با بیان اینکه سوال سختی مطرح می‌کنید که به من ارتباطی ندارد، گفت: نظر ما همواره این بوده که همه‌ی افراد، گروه‌ها و جناح‌ها طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و شورای نگهبان صلاحیت این افراد را بر اساس رفتار آنها مورد بررسی قرار خواهد داد.

خبرنگار دیگری با اشاره به گرانی‌های اخیر مدعی شد که دولت خود در این راستا نقش دارد و از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که چرا تذکری جدی در این راستا به دولت داده نمی‌شود؟

کدخدایی در پاسخ گفت: مباحثی که شما مطرح کردید ارتباطی با شورای نگهبان ندارد. اینکه چنین وقایعی اتفاق افتاده و اینگونه مسائل وجود دارد یا خیر، مباحث کارشناسی است که باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد. وظیفه شورای نگهبان در رابطه با مصوبات و انتخابات است و انشاءالله ما وظیفه‌ی خو د را به نحو احسن انجام می‌دهیم و شما نیز شاهد این امر خواهید بود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شورای نگهبان از شرط و شروط‌هایی که برخی سیاسیون برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات گذاشته‌اند چیست؟ گفت:‌ به هر حال مباحث سیاسی در جامعه مطرح است و همواره گفته‌ام که شورا در مباحث سیاسی ورودی ندارد. وظیفه شورای نگهبان، اجرای قانون است و تلاش ما این است که بر اساس معیارهای قانونی عمل کنیم. برای ما هم فرقی نمی‌کند که کدام جناح و گروه و چه شخصی مطرح باشد.

خبرنگار دیگری گفت که برخی افرادی که برای انتخابات آتی مطرح هستند فعالیت‌های تبلیغاتی خود را شروع کرده‌اند، آیا گزارشی از تبلیغات زودهنگام به شورای نگهبان رسیده یا خیر؟ سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: اگر اینگونه اقدامات مصداق تبلیغات باشد در بررسی‌های شورای نگهبان مدنظر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ورود زود هنگام به انتخابات به مصلحت نیست و ما نیز هنوز فعالیت‌های انتخاباتی‌مان را شروع نکرده‌ایم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا قانون خاصی ملاک برای بررسی صلاحیت‌هاست یا در این راستا شرع مقدس اسلام مطرح است، گفت: همه قوانین ما مقتبس از شرع مقدس اسلام است و این موضوع با تایید فقهای شورای نگهبان به تایید نهایی می‌رسد، راهکار ما در این چارچوب همین قوانین هستند.

کدخدایی در خصوص برگزاری انتخابات رایانه‌ای که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: در مورد برگزاری رایانه‌ای انتخابات، ما همیشه اعلام آمادگی کرده‌ایم که با هر مقیاس و میزانی که دوستان ما در وزارت کشور آمادگی داشته باشند ما نیز آماده نظارت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بودجه ناظرین انتخابات مجلس را به طور کامل پرداخت کرده است؟، گفت: خوشبختانه آن قسمتی که پرداخت نشده بود، پرداخت شد و ما از این موضوع سپاسگزاریم.

به گزارش ایسنا، خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که طی ماه‌های اخیر شاهد حمایت فراکسیون اکثریت مجلس از علی لاریجانی هستیم و از سوی دیگر اصلاح قانون انتخابات را مدنظر داریم، آیا چنین اقداماتی شائبه رفتار سیاسی یا دخالت در عملکرد قوای دیگر را مطرح نمی‌کند؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: اقداماتی که هر فردی در هر قوه‌ای انجام می‌دهد به هر دلیل ممکن است تاثیری بر قوه دیگر داشته باشد ولی به معنای دخالت نیست.

کدخدایی در خصوص سرانجام لایحه قانون مجازات اسلامی نیز یادآور شد: در نوبت‌های قبلی پس از ارسال پاسخ از سوی شورای نگهبان، مجلس در آن تغییراتی داده بود که لازم دیده شد مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این امر با توافق مجلس مجددا در جلسات شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت و اکنون دوستان ما در مجلس مشغول رفع ایرادات هستند.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا این اقدام مجلس قانونی است که پس از اظهار نظر شورای نگهبان و ارسال لایحه قانون مجازات اسلامی به مجلس، مجددا در آن تغیراتی اعمال کند؟ گفت: ظاهرا اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی این لایحه را اصلاحات ویرایشی کرده بود که این اصلاحات ویرایشی از نظر فقهای شورای نگهبان در محتوی نیز تاثیر داشت و از این جهت مجدد آن را بررسی کردیم.

خبرنگار دیگری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص سلامت انتخابات، خواستار ارزیابی شورای نگهبان در این راستا شد که کدخدایی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری مثل همیشه برای همه مسئولان و مقامات راه‌گشا است. تاکنون همه‌ی انتخابات سالم برگزار شده ولی این امر مانع از این نمی‌شود که ما تدابیر بیشتری نداشته باشیم.

کدخدایی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم شفافیت و سلامت انتخابات بیش از پیش اعمال شود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سخنگوی شورای نگهبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش شورای نگهبان به رد صلاحیت خاتمی


عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند از طرف شورای نگهبان قضاوت کند، گفت: تاکنون هیچ صحبتی در مورد هیچ نامزدی به طور خاص در شورای نگهبان مطرح نشده است و رسیدگی به صلاحیت‌ها پس از ثبت‌نام‌ انجام می‌شود.

خبرگزاری فارس: عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند از طرف شورای نگهبان قضاوت کند، گفت: تاکنون هیچ صحبتی در مورد هیچ نامزدی به طور خاص در شورای نگهبان مطرح نشده است و رسیدگی به صلاحیت‌ها پس از ثبت‌نام‌ انجام می‌شود.
 
 محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری همایش منادیان حماسه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیین نامه داخلی این شورا برای ارزیابی کاندیدای ریاست جمهوری چه زمانی نهایی می‌شود،گفت: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا قبل از ثبت نام کاندیداها آیین نامه را نهایی کنیم، البته نمی‌توان به این آیین نامه اکتفا کرد، در قانون انتخابات ریاست جمهوری هم به مطالب و نکات بسیار مهمی اشاره شده است که نامزدها و داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مدیر مسئول روزنامه کیهان در روزنامه‌اش نوشته که سران فتنه و محمد خاتمی حق شرکت در انتخابات را ندارند، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند از طرف شورای نگهبان قضاوت کند، شورای نگهبان پس از ثبت نام کاندیداها حتما صلاحیت‌ها را مورد رسیدگی قرار خواهد داد و اعلام می‌کند، اینکه گمانه زنی کنند هیچ مبنای حقوقی و اثری بر شورای نگهبان ندارد و شاید برای فضای سیاسی کشور هم خیلی مناسب نباشد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ صحبتی تاکنون در شورای نگهبان در مورد هیچ‌ نامزدی به طور خاص مطرح نشده است، گفت: رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت کاندیداها پس از ثبت نام‌ها است و آن زمان به پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد و دقیقا طبق قانون بررسی‌ها انجام می‌شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درخاتمه با اشاره به استفاده عده‌ای از بودجه‌های دولتی و بیت‌المال برای تبلیغات، تصریح کرد: اگر اثبات شود که از موقعیت‌ها و امکانات دولتی و عمومی به نفع کاندیدایی استفاده شده حتمأ و بدون شک این موضوع در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت و همه چیز در شورای نگهبان بررسی می‌شود.