اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ سخنگوی دولت به سوالات


محمدباقر نوبخت عصر یکشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به تشریح آخرین مصوبات این جلسه پرداخت. وی پس از آن به سوالات خبرنگاران در ارتباط با موضوعات مختلف روز پاسخ داد.

ایسنا: محمدباقر نوبخت عصر یکشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به تشریح آخرین مصوبات این جلسه پرداخت. وی پس از آن به سوالات خبرنگاران در ارتباط با موضوعات مختلف روز پاسخ داد.

نوبخت در ابتدا با بیان اینکه «در جلسه امروز هیات دولت سه موضوع مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت» گفت:‌ در ابتدای جلسه رییس‌جمهور از رهنمودهای مقام معظم رهبری در جلسه مشترک وزرا با ایشان تشکر و قدردانی کردند و قرار شد همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها در جهت اجرایی کردن این رهنمودها اقدام و چگونگی اجرایی کردن آنها را اعلام کنند.

سخنگوی دولت در ادامه «اصلاح اساسنامه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها» را موضوع بعدی مطرح در جلسه دولت برشمرد.

نوبخت گفت:‌ در ماده 15 قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصریح شده است باید مجمع عمومی سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها متشکل از هشت عضو کابینه که هفت نفر آنها وزیر و یک نفر آنها معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور است، باشد؛ اما در اساسنامه این سازمان به ویژه در ماده 8 آن اعضا به 16 نفر افزایش یافته بودند و رییس مجمع، شخص رییس‌جمهور و نایب رییس آن معاون اول رییس‌جمهور مشخص شده بود. مجلس محترم به علت مغایربودن ماده 8 اساسنامه با ماده 15 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که هشت نفر را به عنوان مجمع عمومی مشخص کرده بود به این اساسنامه اشکال گرفته بود که دولت در جلسه امروز اقدام به اصلاح این اساسنامه به ویژه ماده 8 آن کرد.

به گفته وی بر اساس آنچه در ماده 15 قانون هدفمند یارانه‌ها تصریح شده قرار شد هشت نفر عضو مجمع سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها باشند و ریاست این مجمع بر عهده معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس‌جمهور قرار گیرد؛ بنابراین سازمان هدفمندی یارانه‌ها زیر نظر معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رییس‌جمهور قرار گرفته است.

نوبخت همچنین گفت: موضوع دیگر مطرح در جلسه هیات دولت اصلاح قانون بودجه سال 1392 بود.

وی افزود: همان‌طور که در جلسه گذشته در جمع شما عرض کردم منابع مالی 210 هزار میلیارد تومانی (منظورشده) قانون بودجه سال 1392 دست‌نیافتی است و مبنای این اظهار نظر هم عملکرد بودجه در سال 1391 و همچنین پنج ماه اول سال جاریست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه «دولت تدبیر و امید بر شفاف و واقعی کردن بودجه تاکید دارد» گفت: بنابراین اصلاحیه قانون بودجه سال 1392 در جلسه هیات دولت به تصویب رسید و ان‌شاءالله لایحه این اصلاحیه با قید دو فوریت روز سه‌شنبه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وی افزود: بر اساس این لایحه، هزینه‌ها باید متناسب با تغییر درآمدها کاهش پیدا کند و برای اینکه کاهش هزینه‌ها در شرایط رکود تورمی تاثیر سوئی بر معیشت مردم و اشتغال به ویژه بر پیمانکاران خصوصی نگذارد منابع مطمئنی به منابع بودجه 1392 اضافه شده تا بخشی از کاهش درآمدها را که نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان است بتواند جبران کند.

نوبخت افزود: امیدواریم با همکاری مجلس، قانون واقعی و شفاف مبنای عمل دولت در جهت انضباط‌بخشی به هزینه‌ها و تاکید بر اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تصریح می‌کنم که مجلس محترم بخشی از اقلامی را که در لایحه بودجه نیامده بود، اضافه کرده که بودجه به سقف 210 هزار میلیارد رسید.

وی همچنین در مورد موضوع سومی که امروز در جلسه هیات دولت مورد بحث قرار گرفت، گفت: برخی از طرح‌های قانونی که اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است و دولت باید نسبت به آنها اظهارنظر و موضع و موافق یا مخالف بودن خود را بیان کند جزء این موارد بود. در این راستا تصمیم گرفته شد افرادی از اعضای دولت انتخاب شوند تا در این باره یعنی انتقال نظر دولت به مجلس اقدام کنند که از جمله این افراد معاون پارلمانی رییس‌جمهور و معاون نظارت و راهبردی وی خواهند بود تا نظرات دولت را در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این طرح‌ها بیان کنند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت پس از تشریح مصوبات هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شانزده میلیارد تومان در روزهای آخر دولت قبل به حساب یک دانشگاه تازه‌تاسیس (دانشگاهی که خبر تاسیس آن از سوی احمدی‌نژاد اعلام شد) واریز شده، همچنین بازداشت یکی از کارمندان دولت در حال انتقال اسناد مرتبط به خارج از نهاد ریاست‌جمهوری و سایر حواشی این موضوع و نهایتا انتشار خبر بازگرداندن این پول گفت: اصل خبر مبنی بر اعاده شانزده میلیارد تومان یک بحث است و حاشیه‌هایی که به آن پرداخته شده بحث دیگری است. با توجه به اینکه مسئولان محترم آن دانشگاه در خصوص اعاده و بازگرداندن شانزده میلیارد تومان موافقت کرده‌اند دیگر نیازی به این حرف‌ها نیست.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره احکام و ماموریت‌های متعدد داده شده به اکبر ترکان و مباحثی که رسانه‌ها در این زمینه مطرح کرده‌اند، گفت: آقای ترکان به عنوان دبیر مناطق آزاد انتخاب شده‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند. با توجه به اینکه شورای عالی مناطق آزاد به ریاست شخص رییس‌جمهور تشکیل می‌شود انتخاب دبیر مناطق آزاد از اختیارات رییس‌جمهور است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «صحبت‌های ضد و نقیضی در مورد طرح مسکن مهر در دولت مطرح است، آیا دولت بنا دارد خود را از طرح مسکن مهر بیرون بکشد یا آن را ادامه دهد؟» گفت: آخرین نامه‌ای که قبل از این جلسه امضاء کردم یک تخصیص و حواله به خزانه دولت بود تا مبالغی از خزانه برای امور زیربنایی مسکن هزینه شود. دولت بر خود فرض می‌داند در مورد مجموعه مسکن مهر زیرساخت‌های مورد نیاز را تا جای ممکن فراهم کند.

سخنگوی دولت افزود: وزیر راه و شهرسازی این چند روز به دنبال این مساله بودند و بنده نیز این امضاء را به ایشان دادم تا این مبلغ در مورد اجرای طرح‌های زیربنایی مسکن مهر اجرا شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «گفته می‌شود سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات، ورزش و جوانان در مهرماه از سوی رییس‌جمهور به مجلس معرفی می‌شوند» گفت: هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است. به محض اینکه این موضوع قطعی شود آن را خدمت شما عرض می‌کنم.

نوبخت همچنین در مورد ارائه لایحه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سوی دولت به مجلس و ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی و نیروی انسانی رییس‌جمهور در راستای احیای این سازمان،‌ گفت: در این زمینه تمامی کارهای مطالعاتی انجام شده، مشورت‌هایی نیز با افراد صاحب‌نظر شده و برخی از نمایندگان محترم مجلس نیز به عنوان شخصیت حقیقی در جلسات مرتبط با این موضوع حضور پیدا کرده‌اند.

سخنگوی دولت افزود: در این ارتباط یکی از افراد صاحب‌نظر از طرف من مامور شده پیش‌نویس متن احیای این سازمان را تدوین کند؛ البته در این زمینه طرحی نیز در مجلس مطرح است و ما جلساتی را با برخی از افراد حقیقی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و لایحه پیشنهادی را در آینده نزدیک به مجلس تقدیم می‌کنیم. امیدواریم با توافقی که با کمیسیون اجتماعی و برنامه بودجه مجلس ایجاد می‌شود متنی در این ارتباط تهیه شود که با آنچه مورد نظر ماست مطابقت داشته باشد.


ویدیو مرتبط :
سوالات یارانه ای از سخنگوی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ دولت به سوالات مردم درباره بیمه سلامت



اخبار,اخبار اجتماعی,طرح بیمه رایگان


اخبار اجتماعی - پاسخ دولت به 16 سوال مردم درباره بیمه سلامت

امروز دومین روز از ثبت نام بیمه همگانی است. طرح بیمه ای که رییس دولت یازدهم بارها وعده اجرایی کردن آن را به مردم داده بود. قرار است این بیمه همه افراد بدون بیمه در کشور را زیر پوشش خود قرار دهد، جمعیتی که براساس آمار بین 6 تا 10 میلیون نفر را شامل می‌شود.

با وجود اطلاع رسانی های گسترده ای که تا به حال از طرف مسئولان سازمان بیمه سلامت ایران مطرح شده است، باز هم  سوالات زیادی برای متقاضیان این بیمه وجود دارد. بعضی از این سوالات را مخاطبان با  تدبیر در میان گذاشته‌اند.

خبرنگار تدبیر پاسخ این سوالات را از سید مهدی میر شاه ولد، سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت ایران  جویا شده است.

 بیمه سلامت همگانی به بیمه بازنشستگی تعلق می‌گیرد و سابقه آن محسوب می‌شود؟

خیر این بیمه، تامین اجتماعی و بازنشستگی نیست بلکه فقط بیمه سلامت است.

 اگر فردی بیکار باشد و در این بیمه ثبت نام کند بعد از مدتی مشغول به کار شود و در محل کار خود هم بیمه شود آیا این بیمه حذف خواهد شد؟

این بیمه برای آن فرد حذف نمی‌شود و برای یک سال ادامه خواهد داشت. اما اگر بعد از گذشت این مدت، فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد بیمه سلامت او دیگر قابل تمدید نخواهد بود.

بیمه سلامت یک ساله است؟

خیر این بیمه قرار است استمرار داشته باشد اما اگر فردی تحت پوشش بیمه دیگری قرار بگیرد، خود به خود این پوشش بیمه ای را از دست خواهد داد. اما کسی که الان ثبت نام کند و بعدا شرایط بیمه دیگری را پیدا کرده و دفترچه دریافت برای مدت یک سال از زمان شروع بیمه، دفترچه بیمه وی اعتبار دارد.

اطلاعات ثبت شده در سایت امکان ویرایش دارد؟

خیر

اگر اطلاعاتی اشتباه وارد و یا ثبت نام نیمه کاره باشد، متقاضیان چه کاری باید انجام دهند؟

 

 

اگر ثبت نام نصف نیمه مانده و سیستم قطع شده، تا زمانی که سامانه اعلام نکند که ثبت نام شما به پایان رسیده و نهایی شده، قابل ویرایش است. حتی اگر کاربر بارها میان کار ثبت نام را رها کند و یا سیستم قطع شود و کاربر خارج و دوباره وارد شود، تا ثبت نام نهایی نشده باشد امکان ویرایش وجود دارد. اما اگر ثبت نام نهایی شد اطلاعات دیگر قابل ویرایش نیستند. در نهایت بعد از یک ماه زمانی که ثبت نام‌ها کامل شد، آن وقت می‌توانند مجدد مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند و اگر امکان دریافت دفترچه داشته باشند به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

پسرهایی که از 18 سال بالاتر هستند و امکان این را ندارند که زیر پوشش بیمه پدرخود باشند چه شرایطی در این بیمه دارند؟

می توانند زیر پوشش باشند؛ یعنی پدرها می‌توانند فرزندان خود را زیرپوشش بیمه ببرند، اما اگر فردی بالای 18 سال است و پدرش وی را بیمه نکرده است، می‌تواند به عنوان سرپرست خود را بیمه کند.

ثبت نام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

 

برنامه ریزی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. تصور این بوده که تا پایان این مدت اکثریت افرادی که بیمه نبوده‌اند، ثبت نام می‌کنند. اما ثبت نام استمرار دارد زیرا هدف این است که همه کسانی که بیمه نیستند در بیمه سلامت ثبت نام کنند. بنابراین اگر تا پایان اردیبهشت ماه هم کسانی موفق به ثبت نام نشدند، بعد از آن می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.

خانم‌های خویش سرپرست می‌توانند خود را بیمه کنند؟

بله، خانم‌های خویش سرپرست هم می‌توانند به عنوان سرپرست خود را بیمه کنند.

افرادی که "بیمه ایرانیان" بوده‌اند چه شرایطی دارند؟

 

درباره بیمه ایرانیان هم باید بگویم که هرکسی از هر تاریخی که اعتبار بیمه ایرانیانش به پایان برسد از فردای آن روز می‌تواند بیاید و بیمه سلامت همگانی شود. بنابراین این افراد می‌توانند دقیقا بعد از پایان اعتبار بیمه ایرانیان خود بیایند و دفترچه بیمه سلامت را ثبت نام کنند. مانعی برای دریافت ندارند چون اعتبار آن بیمه تمام شده است.

بیمه سلامت بیمه تکمیلی به حساب می‌آید یا بعد از این بیمه افراد باید بیمه تکمیلی هم داشته باشند؟

خیز. همه مردم می‌توانند یک بیمه تکمیلی داشته باشند اما بیمه سلامت تنها یک بیمه پایه به حساب می‌آید و محدودیتی برای بیمه تکمیلی وجود ندارد.

چه مکان‌های خدمات درمانی طرف قرارداد این بیمه هستند؟

 

کلیه بیمه شدگان این طرح مثل سایر بیمه شدگان کارکنان دولت، سایر اقشار، بیمه ایرانیان می‌توانند از مراکز طرف قرارداد ما استفاده کنند. یعنی همان چیزهایی که در تعهد ما برای سایر بیمه شدگانمان وجود دارد، برای این افراد هم در تعهد ما هست. بیمارستان، پزشک، داروخانه، پاراکلینیک تفاوتی با دفترچه‌های دیگر ما ندارد.

میزان تعرفه‌ها چقدر است؟

 

هر چیزی که برای همه بیمه شدگان دیگر اتفاق بیفتد در این بیمه هم اجرا می‌شود. البته تعرفه‌ها را شورای عالی بیمه مشخص می‌کند. اعداد و ارقام را در اطلاعیه بعدی اعلام خواهیم کرد. این اطلاعات باید در اطلاعیه شماره 4 مطرح شود. ستاد در حال بررسی این موضوعات است و در آینده اعلام می‌شود. این اطلاعیه قبل از دریافت دفترچه‌ها به مردم، منتشر خواهد شد.

این بیمه چه فرقی با بیمه خدمات درمانی و بیمه تامین اجتماعی دارد؟

.

 

بیمه خدمات درمانی از دو سال پیش تبدیل به بیمه سلامت شد، بنابراین دفترچه‌های ما قبلا دفترچه خدمات درمانی بود و الان تبدیل به دفترچه بیمه سلامت شده است. همه موراد مثل بیمارستان‌های دولتی، بیمارستان‌های دانشگاهی، در بعضی از مناطق و شهرها بیمارستان‌های خصوصی هم بعضا هستند که طرف قرارداد ما قرار دارند. پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، رادیولوژی و کلا پاراکلینیک ها طرف قرارداد ما هستند. ممکن است در بعضی از شهرها پزشک‌های فوق تخصص طرف قرارداد ما نباشند که آن را هم نه تنها برای این بیمه شده‌ها که برای کارکنان دولت هم اگر مراجعه کنند با آن‌ها آزاد محاسبه می‌شود. اما ما فقط در شهر تهران 800 داروخانه طرف قرارداد داریم. این خدماتی را که برای بیمه سلامت قائل شده‌ایم همان خدماتی است که بر بیمه کارکنان دولت یا بیمه ایرانیان هم حاکم است. بنابراین محدودیتی برای دریافت خدمات برای این بیمه شدگان نیست

این بیمه شامل خدمات دندانپزشکی، جراحی و ... نیز می‌شود؟

این امکانات فعلا جزء مواردی است که تعهدات بیمه‌های پایه روی آن‌ها زیاد نیست. نه فقط ما بلکه تامین اجتماعی و بقیه صندوق‌های بیمه ای هم به همین ترتیب هستند.

شرایط دارو در این بیمه به چه صورت است؟

در قبال همه داروهایی که در فارماکپی سازمان است متعهد هستیم. بیمه شدگان می‌توانند به داروخانه‌ها مراجعه و با پرداخت فرانشیز دارو آن را تهیه کنند. یعنی فرد فقط فرانشیز دارو چه کسانی نمی توانند در طرح بیمه سلامت ثبت نام کنند

چه افرادی نمی توانند در طرح بیمه سلامت ثبت نام کنند؟

 

  اگر افراد در سامانه تامین اجتماعی، کمیته امداد حضرت امام، خدمات درمانی نیروهای مسلح فردی بیمه باشد و سابقه بیمه داشته باشد یا اطلاعات وی در سامانه آن‌ها موجود باشد، حتی اگر در بیمه سلامت ثبت نام کند در مرحله استعلام ثبت نام وی لغو خواهد شد. یعنی این فرد نمی‌تواند زیرپوشش ما قرار گیرد. چون هدف این است افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند، در این جا بیمه شوند.

اخبار اجتماعی - تدبیر