اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ رییس مدیریت بحران تهران : از سیل و طوفان غافل ماندیم؟



اخبار,اخباراجتماعی ,بحران  در تهران

خرداد ماه پارسال بود که طوفانی شدید تهران را درنوردید و پس از آن بود که رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سخنرانی‌ها و گفت‌وگو های مختلفی تاکید کرد که نباید از سیل و طوفان در تهران غافل ماند و مخاطرات طبیعی که پایتخت را تهدید می‌کند تنها محدود به زمین لرزه نیست.

بیش از یک سال از آن واقعه، طوفان بار دیگر به سراغ تهرانی‌ها آمد و معیار خوبی شد برای قضاوت میان حرف تا عمل مسئولان.

دکتر احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا ، درباره اینکه چه اقداماتی در طول یک سال گذشته برای کاهش خطرات ناشی از سیل و طوفان در تهران انجام شده است، گفت: همچنان معتقدم که نباید از سیل و توفان در شهری مانند تهران غافلگیر شد و نه از سال گذشته بلکه از چندین سال قبل برنامه‌ریزی‌هایی را در این خصوص انجام داده‌ایم. باید به سیل ، طوفان و دیگر حوادث طبیعی هم حساس باشیم و بحران در تهران را تنها محدود به زمین لرزه نکنیم.

وی ادامه داد: درباره طوفان و سیل اقدامات قابل توجهی در پایتخت انجام شده و اگر بخواهیم دو طوفان سال 93 و طوفانی چند روز گذشته را نیز با هم مقایسه کنیم این موضوع به خوبی نمایان می‌شود. شما ببینید در طوفان سال گذشته پایتخت پنج تن جان خود را از دست دادند در حالی که در طوفان امسال ما مورد فوتی در حوزه شهری تهران و مدیریت بحران شهر تهران نداشتیم و افراد فوت شده در خارج از حوزه مدیریتی و عملیاتی پایتخت جان خود را از دست دادند.

صادقی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 300 عملیات امدادی در پایتخت انجام شد، گفت: این در حالی است که امسال تعداد این عملیات ‌ها به حدود 50 عملیات رسید و البته ما معتقدیم همین تعداد هم زیاد است. اما اینها نشان می‌دهد که ما برنامه ریزی کرده‌ و اقداماتی را نیز انجام داده‌ایم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران درباره اینکه چه اقداماتی در این مدت انجام شده است، گفت: امسال آمار شکستگی درخت بسیار کمتر از پارسال بود؛ چراکه ما بعد از طوفان سال گذشته نسبت به نحوه کوتاه کردن شاخ و برگ درختان نظارت داشته و درختانی که احتمال سقوط یا شکستگی آنان وجود داشت را شناسایی کرده و موارد ایمنی را انجام دادیم.

وی اضافه کرد: در مورد سازه‌های غیرمقاوم نیز چنین اقدامی را انجام دادیم و ایمن سازی های لازم در اکثر موارد انجام شده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران درباره اینکه آیا هواشناسی به موقع و به درستی طوفان تهران را پیش‌بینی و به ستاد بحران تهران اطلاع داده بود، یا خیر نیز گفت: هواشناسی اطلاع رسانی خوبی در این مورد داشته و اعلام کرده بود سرعت باد حدود 60 کیلومتر خواهد بود که البته سرعت باد کمی بیشتر شد ولی پیش بینی درستی از سوی هواشناسی انجام شد. ضمن اینکه آنها گفته بودند که امکان بروز گرد و غبار نیز وجود دارد. ما نیز در سازمان مدیریت بحران شهر تهران موضوع را به دستگاه‌های امدادی و مسئول اطلاع داده و آنها را به حالت آماده‌باش درآوردیم.

به گفته صادقی البته ممکن است طوفان تهران تفاوت‌هایی با طوفان سال گذشته داشته باشد، اما در بسیاری از موارد شباهت‌های مختلفی میان آنها وجود داشت. ضمن اینکه که امسال طوفان در شرایطی رخ داد که با موج بازگشت از سفرهای تعطیلات عید فطر همزمان بود و همین موضوع باعث افزایش حجم ترافیک در معابر و کندی تردد شد.

وی همچنبین درخصوص لایه روبی از رودخانه ها و مسیل‌های داخل پایتخت نیز گفت:‌این اقدام نیز با همکاری معاونت خدمات شهری و وزارت نیرو در حال انجام است.

صادقی درباره اینکه از طوفان اخیر چه درس‌هایی گرفته و چگونه آن را به‌کار خواهید بست نیز گفت: خدمات و وظابف مدیریت بحران یک کار مداوم است و همواره باید به روزرسانی شود. در واقع اینطور نیست که چون امروز درختان یا سازه‌ها را اصلاح کردیم دیگر نیازی به آن نباشد اما من فکر می کنم امروز نیازمند اقدامی دیگر در حوزه مدیریت بحران هستیم و آن بحث فرهنگ است.

صادقی ادامه داد: فرهنگ ایمنی و مدیریت بحران لازمه شرایط امروز است. متاسفانه در همین حادثه طوفان و سیلاب اخیر این موضوع به روشنی دیده می‌شود که مردم توجهی به موضوع بحران نداشته و به علیرغم آنکه اطلاع رسانی انجام شده بود آنان نسبت به وقوع این حادثه بی تفاوت بودند. شاید بحران و احتمال بروز حادثه را برای خودشان متصور نیستند اما هرچه هست باید این فرهنگ تغییر کند.

وی اضافه کرد: شهروندان باید به هشدارها توجه کرده و آن را باور کنند، اما متاسفانه مردم بدون توجه به هشدارها کار خود را می‌کنند و بعد که دچار حادثه می‌شوند عده ای دستگاه‌های مسوول را متهم می‌کنند. من نمی خواهم درباره وظیفه دستگاه‌ها و ... صحبت کنم، قطعا مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اما می‌خواهم بگویم که مردم هم در این حوزه نقش و وظایفی دارند. بخش دیگری از فرهنگ ایمنی این است که خود شهروندان نیز به این باور برسند که یکسری کارهای نا ایمن را انجام ندهند و مثلا ساختن ویلا در حریم رودخانه زرنگی نیست، اقدامی است که ایمنی فرد و منطقه را به خطر می‌اندازد و موارد یگری از این دست که متاسفانه وجود دارد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرتهران تاکید کرد:‌ در این خصوص دستگاه‌های مختلف به ویژه نهادهای فرهنگ‌ساز و رسانه‌ها باید پای کار بیایند.
 
اخبار اجتماعی  - ایسنا  


ویدیو مرتبط :
مقصر اصلی در مدیریت بحران طوفان و سیلاب کیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: مدیریت بحران طوفان در تهران


پرسنل شرکت توزیع برق تهران پس از وقوع طوفان در تهران جلسه مدیریت بحران تشکیل دادند تا به مشکلات شهروندان رسیدگی کنند.

خبرگزاری مهر: پرسنل شرکت توزیع برق تهران پس از وقوع طوفان در تهران جلسه مدیریت بحران تشکیل دادند تا به مشکلات شهروندان رسیدگی کنند.

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق

مدیریت بحران طوفان در شرکت توزیع برق