اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
پاسخهای مطهری به پرسشهای دانشجویان
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم سالگرد بزرگداشت آیتالله شهید مطهری در دانشگاه امیرکبیر به سوالات متفاوتی که از سوی دانشجویان مطرح شد پاسخ داد.
علی مطهری در این مراسم- که به همت کانون اندیشمندان دانشجویان مسلمان برگزار شد - در پاسخ به این سوال که اگر شهید مطهری امروز زنده بود چه نظری درباره حصر داشت؟ گفت: من از عالم غیب خبر ندارم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: البته اگر شهید مطهری زنده بود الان 96 ساله بود. البته این حرف از طرف من که فرزند ایشان هستم درست نیست، اما در اولین ملاقات خانواده ما با مقام معظم رهبری بعد از انتخاب ایشان، خود ایشان گفتند اگر مطهری زنده بود الان رهبر بود. البته روشها فرق میکند و قطعا اگر ایشان رهبر بود تفاوتهایی داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد لباس شخصیها نیز گفت: من فکر میکنم به دلیل اینکه از ابتدا با اینها مخالفت جدی نشده الان به این شکل درآمدند و نوبت به افراد دیگر میرسد؛ بنابراین هنوز نتوانستند موضوع را ریشهکن کنند. من هم همیشه حتی قبل از دوره نمایندگی با این کارها مخالف بودم، اما اراده ملی لازم است که این مشکل حل شود.
مطهری ادامه داد: علت اصلی این است که اینها وابسته به جاهایی هستند و با آنها برخورد نمیشود. در شیراز همه میدانستند افرادی که مباشرند و در صحنه حاضر هستند افراد فلان دستگاه هستند. من زمانی که در کلانتری بودم گفتم الان فرصت خوبی است که اینها را بگیریم اما آنها جرات اقدام نداشتند و میگفتند موضوع را بعدا از طریق دوربینها پیگیری میکنیم. حتی به من گفتند از همان تهران میتوانستید ویدئو کنفرانس برگزار کنید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه الان یک عده را خواستهاند و 12 نفر بازجویی شدهاند و سه نفر در بازداشت هستند و کیفرخواست برای آنها در حال تهیه است که به دادگاه بروند معجزهای شده است. در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود. من معتقدم اگر از فلان دستگاه هم کسی تخلفی کرده باید اعلام شود و نباید تبعضی در این رابطه قائل شد. اگر اینطور بدون ملاحظه رفتار کنیم این مشکلات پیش نمیآید اما اینکه بگوییم تخلف فلانی را چون روحانی است یا سپاهی است یا نماینده مجلس است یا وزیر است، نگوییم، روش غلطی است و نتیجه این میشود که بلا بر سر خود افراد هم میآید.
وی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان در مورد حصر ابراز عقیده کرد: اگر کاری غلط است ما باید به آن اعتراض کنیم. این ربطی ندارد که یک امام جمعه یا فلان دستگاه در مورد سخنرانی کسی در دانشگاه حرف بزند. مثلا به سپاه هم ربطی ندارد که وارد سیاست و مذاکرات هستهای شود و اظهارنظر کند. در این صورت وقتی دستگاهی اقتصادی و سیاسی داشته باشد خطرناک خواهد بود و کم کم به یک حزب تبدیل میشود و خدای نکرده معلوم نیست اگر رهبر انقلاب نباشد اینها حرف کسی را گوش بدهند.
مطهری یادآور شد: هر کس باید مرز خود را بشناسد و کار خود را انجام دهد. مثلا نمایندهای بگوید فلان کس استاندار شود غلط است و یا مثلا یک امام جمعه در کار دانشگاه دخالت کند درست نیست.
این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد غائله 18 تیر 78 با بیان اینکه «در آن حادثه آسیب جدی به دانشجویان وارد شد»، افزود: آن غائله با انتشار سند محرمانهای در روزنامه سلام شعلهور شد که کار غلطی بود و البته بعدا هم برخورد تندی با دانشجویان صورت گرفت. اصولگرایان هم مخالفت جدی نکردند و موضع مناسبی در این زمینه اتخاذ نکردند.
وی با تاکید بر اینکه «بسیاری از مشکلات با لج و لجبازی حل نمیشود»، خاطرنشان کرد: در سال 88 داستانی پیش آمد و کل حرف ما این است که عدالت رعایت شود. من بنای طرفداری بیچون و چرا از موسوی و کروبی را ندارم و اصلا به محسن رضایی رای دادم و دلبستگی به این دو نفر ندارم اگرچه اینها در انقلاب خدمت کردند. به هر حال اینها نباید موضوع را ادامه میدادند و باید به قانون تمکین میکردند. اگر ما میخواهیم موضوع حل شود باید همه طرفهای داستان را در نظر بگیریم و جوری برخورد نکنیم که انگار همه کار ما درست بوده و فقط این دو نفر اشتباه کردهاند و آنها را وصل به آمریکا و انگلیس بدانیم. این روش غلطی است که در پیش گرفتهایم.
مطهری ادامه داد: نگرانی من از رویهای است که در برخورد با منتقدان و مخالفان داریم که با آنها سختگیری میکنیم و کارهای غیرضرور انجام میدهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر « سرکوب هر نوع آشوب، تخریب و قیام مسلحانه» افزود: قطعا کسی که اسلحه به دست بگیرد محارب است و حکمش اعدام است اما چرا از کسی که انتقاد و حرفی دارد و نمیخواهد آشوب کند، میترسیم؟ نظام ما ریشه محکمی دارد و مردم نظام را دوست دارند اما انتقاد هم میکنند. احساس من این است که ترس بیجایی در برخی مسئولین ما وجود دارد.
وی با طرح این سوال که چرا مخالفان با سخنرانی او در شیراز و نطق او در مجلس مخالفت کردند؟ گفت: آنها میگویند موضوع حصر تصمیم نظام است و نباید درباره تصمیم نظام صحبت کنیم. من میگویم این کار غلط است و من با آن مخالفم و مادامی که موضوع به حد آشوب و اخلال نرسد هر کس میتواند حرفش را بزند. من هم نگران آینده انقلابم و احساس خطر میکنم اما چون تصمیم نظام است نباید حرف بزنیم؟ ما به دنبال آشوب نیستیم اما اگر کسی اسلحه در دست گرفت باید او را به اشد مجازات برسانند.
مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در مورد تعامل مجلس نهم با دولت یازدهم، گفت: برخورد مجلس دو بخش است؛ یک بخش روی اعتقاد و عقیده است. به هر حال این مجلس اکثریتی با تفکر خاص دارد و در شرایط خاصی ایجاد شده که خیلیها کاندیدا نشدند و عدهای ردصلاحیت شدند. البته عدهای هم هدفهای سیاسی دارند و گاهی میخواهند مانعی بر سر راه دولت ایجاد کنند.
وی درباره یکی از مصوبات مجلس نهم مبنی بر مجوز ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: در سیره پیامبر چنین چیزی وجود داشته و این مساله غیرشرعی نیست اما اینکه بد برداشت کنیم و بگوییم کسی دختر بیسرپرستی را به سرپرستی قبول کند که بعدا با او ازدواج کند بعید است اشکال شرعی داشته باشد.
این نماینده مجلس درباره سخنان روز گذشته وزیر کشور در مورد پولهای کثیف در انتخابات، اظهار کرد: ایشان آمد و گفت منظور من این نبوده و رسانهها بد منعکس کردند. نظر شخصی من این است که آقای رحمانی فضلی نخواست برخی واقعیات را بیان کند و اگر شجاعت به خرج میداد و مساله را سربسته بیان میکرد بهتر بود تا حالت دوگانگی به وجود بیاید.
مطهری با تاکید بر اینکه ضرورتی برای محدودیت آزادی بیان وجود ندارد، افزود: درست نیست که اگر نشریهای خاطرهای از دولت موقت انقلاب نقل کرده که نام بازرگان و منتظری در آن آمده آن را توقیف کنند. ما چهار سال در هیات نظارت بر مطبوعات با این مساله مقابله کردیم.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این شورا در قانون اساسی نیامده است. زمانی از رهبری درباره تداخل بین کار مجلس و شورا سوال کردند، ایشان گفت شورا سیاستگذاری و مجلس قانونگذاری کند و جایی که مجلس وارد میشود شورا وارد نشود و بالعکس. البته من شخصا موافق نیستم و فکر میکنم با وجود شورا دست وزیر بسته میشود و نمیتواند یک رییس دانشگاه انتخاب کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در برخورد با روشهای خشن کوتاهی شده است»، وجود فضای آزادی بیان را به نفع جامعه دانست و گفت: نباید از آزادی بیان بترسیم بلکه باید روشها را تغییر بدهیم و تحمل گوش دادن حرف طرف مقابل را داشته باشیم.
مطهری در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان از خود نیز تاکید کرد: میخواهند بگویند من در مسائل سیاسی باز و در مسائل فرهنگی بسته موضع میگیرم و میگویند دچار تناقض هستم در حالیکه معتقدم تلازمی بین اعتقاد به آزادی بیان و آزادیهای فردی غرب وجود ندارد بلکه ملاک احکام اسلام است البته من قائل به سختگیری هم نیستم الان هم سختگیری نمیشود و ما در تهران هم بیحجابی داریم و هم حجابهایی داریم که بیحجابیاند. اگر منظور این است که هر کس هر طوری که دوست دارد به خیابان بیاید اینطور نمیشود. باید نظارتی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به طرح سوال خود از وزیر کشور در مورد ساپورت پوشی بانوان نیز اظهار کرد: من پارسال این موضوع را مطرح کردم اما با آن شوخی کردند و جوک ساختند. ما میخواستیم این مساله رسمیت پیدا نکند اما امروز تقریبا رسمی شده و دولت وظایفی دارد که لااقل در اماکن دولتی باید مسائل رعایت شود.
وی ابراز عقیده کرد: زمانی آقای احمدینژاد علامت میداد و میگفت بگذارید مردم خوش باشند مگر شما گناه نمیکنید. امروز هم آقای روحانی از این علامتها میدهد و میگوید مگر امر به معروف منحصر به حجاب است. قطعا منحصر نیست اما یکی از مصادیق امر به معروف، حجاب است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه انقلاب تا چه اندازه در مسیر اصلی خود قرار دارد؟ گفت: اصول کلی حفظ شده است و کارهایی بعد از انقلاب در روستاها و برای قشر ضعیف انجام شده که قابل توجه است. یا موضوع استقلال فرهنگی و یا تاثیر انقلاب در دنیا که قابل چشمپوشی نیست. به هر حال غربیها محتاج به ایران هستند که پای میز مذاکره آمدند. آنها در مسائل خاورمیانه به ایران نیاز دارند. نمی شود گفت انقلاب به طور کلی از مسیر خارج شده ولی در جاهایی آسیب دیدهایم. مثلا در نوع برخورد با منتقد و مخالف روشمان غلط است و سختگیری باید کنار گذاشته شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر شهید مطهری راجع به ولایت فقیه اظهار کرد: ایشان فرصت نکرد ایدهاش را مدون و ارائه کند؛ چراکه دو ماه و نیم بعد از پیروزی انقلاب بیشتر در قید حیات نبود و آنچه از ایشان باقی مانده مختصر است. نظرات ایشان در کتاب آینده انقلاب و در یادداشتهای ایشان هست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته میشود کتاب شهید مطهری درباره اقتصاد اسلامی جمع آوری و خمیر شده است نیز افزود: یکی از شاگردان ایشان اوایل شهادتشان یادداشتهای اقتصادی شهید مطهری را خواست. ما هم بیتجربگی کردیم و آنها را در اختیارش گذاشتیم و کم کم شنیدیم کتابی به نام مبانی اقتصاد اسلامی منتشر شده که همان یادداشتها را چاپ کرده و برای آن پاورقی هم زده است. آنجا نظریات خاصی مطرح شده بود و چون همان زمان درگیری شدیدی بین دولتیها بود و برخی طرفدار اقتصاد دولتی و برخی طرفدار اقتصاد آزاد بودند موضوع به رسانهها کشید و امام دستور داد جلوی نشرش را بگیرند البته بعد از آن ما یادداشتها را منهای پاورقی منتشر کردیم.
مطهری در پاسخ به سوال دیگری درباره خاطره حکیمی از شهید مطهری در مورد حجاب اظهار کرد: قاعدتا خاطره ایشان درست است. شهید مطهری در زمان شهادت فهرستی از کارهایی که با امام داشتند را در جیب داشتند که یکی از آنها توقیف مساله حجاب به استقرار نظامات اسلامی بود و میخواستند این را با امام مطرح کنند البته ما نمیدانیم ایشان این را گفتند و نه و آیا این حرف خود شهید مطهری بوده یا کسی از ایشان خواسته آن را مطرح کند.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به پرسش یکی از دانشجویان در مورد اینکه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده خلاف عرف اخلاقی است، اینگونه پاسخ داد: اگر عرف اخلاقی ملاک باشد احکام اسلام را باید کنار بگذاریم مثل تعدد زوجات که قانون اسلام و راهحلی برای یک معضل اجتماعی است نه امر تفریحی. در اجتماع بشری تعداد زنان قابل ازدواج بیشتر از مردان است و به این قانون نیاز است و مردانی که این شرایط را دارند به عنوان یک مسئولیت اجتماعی آن را انجام بدهند. البته آن مرد باید شرایط لازم را داشته باشد و نسبت به این امر اقدام کند تا زمینه فساد و فحشا از بین برود. به هر حال مکتبی که میخواهد جامعه را اداره کند باید همه چیز را در نظر بگیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد بودجههای حوزههای علمیه اظهار کرد: البته این بودجه به عنوان شهریه حوزهها استفاده نمیشود و شهریه از وجوهات دینی و خمس پرداخت میشود اما به هر حال همین بودجه دهان آدم را میبندد و تن آدم میلرزد که نکند بودجه را قطع کنند.
وی درباره گفته یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مبنی بر اینکه مگر میشود لرها به کسی غیر از دامادشان رای بدهند گفت: ناسیونالیسم و تعصب نژادی به هر حال مذموم است. در انتخابات هم نژاد عامل درجه دوم و سوم است البته تا حدی درست است که ترکها به ترکها و لرها به لرها تمایل دارند اما اینکه حتما لرها به لر رای بدهند درست نیست. دلیلی هم وجود ندارد اگر شخص خاصی این حرف را زده حتما درست گفته باشد اما اینطور هم نیست که حالا که حرف او غلط است مواضع طرف مقابل درست است. این حرف منطقی و درستی نبود همانطور که خیلی حرفها در اوجگیری هیجانات زده شد مثل هنرمندی که در آن شرایط عصبانی بود و به خارج رفته بود و انتقاداتی مطرح کرد و از روی احساس مسائلی گفت. نباید او را ممنوع و محروم کنیم و در موردش سختگیری به خرج دهیم.
علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه باید به افکار و آرای شهید مطهری رجوع کرد گفت: مسئله عدالت اجتماعی مورد تاکید شهید مطهری بود . ایشان ابایی نداشت که چند روز بعد از پیروزی انقلاب بگوید اگر انقلاب اهمیت لازم را به عدالت اجتماعی ندهد به زودی شکست می خورد.
وی افزود: در دستگاه الهی رابطه و پارتی معنی ندارد که بگوییم خداوند به صرف اینکه انقلاب ما پسوند اسلامی دارد هرگونه که عمل بکنیم انقلاب ما را حفظ خواهد کرد. شهید مطهری از همان ابتدا هشدار داد که اگر این معیارها را در نظر نگیریم ممکن است با شکست مواجه شویم.
این نماینده مجلس با طرح این سوال که چه برداشتی از عدالت اجتماعی وجود دارد؟ ابراز عقیده کرد: ماقائل به جامعه بدون طبقه توحیدی و اسلامی هستیم اما این طور نیست که اختلاف و تفاوتی نباشد. بلکه اسلام اختلاف ناشی از فعالیت و استعداد بیشتر را به رسمیت میشناسد. مقصود ما از عدالت اجتماعی آن چیزی نیست که سوسیالیست ها می گویند که اجتماع کار کند و نتیجه بین همه تقسیم شود بلکه جامعه ما در قبال فقرا مسئول است و باید اختلاف طبقاتی را به حداقل برساند. مردم هم باید تفاوت های طبقاتی را کم کنند.
مطهری با بیان اینکه «اگر عدالت وجود نداشته باشد آثار منفی در جامعه به وجود میآید» افزود: استقلال سیاسی ، اقتصادی و به ویژه فرهنگی مورد تاکید شهید مطهری بود . ما قبل از انقلاب استقلال سیاسی واقعی و اقتصادی نداشتیم و نمی توانستیم برای خود تصمیم بگیریم اما امروز داریم. شهید مطهری همچنین استعمار فرهنگ را پایه استعمار اقتصادی و سیاسی می دانستند و می گفتند اگر چنین حالتی در ملتی به وجود بیاید آن ملت خیلی زود استعمار سیاسی و اقتصادی را هم می پذیرند.
وی ادامه داد: در میان رهبران انقلاب کسی به اندازه شهید مطهری روی آزادی تفکر و بیان تاکید نکرده به این معنا که هر کس بتواند هر طور که میخواهد فکر کند . این در راستای آزادی استعدادهای انسانی برای شکوفا شدن از جمله قوه تفکر است.
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تاکید بر اینکه «وجود اقلیت منتقد مخالف به نفع کل و اکثریت جامعه است» اظهار کرد: این به این معنا است که افراد باید در انتقاد آزاد باشند و نباید بگوییم کسی حق انتقاد ندارد بلکه انتقاد و آزادی باید دائما وجود داشته باشد.
ویدیو مرتبط :
پرسش و پاسخ هسته ای دانشجویان از نمایندگان مجلس
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
پرسشهای مادران، پاسخهای پزشکان
نوزاد من وقتی صدایش میکنم، هیچ واکنشی نشان نمیدهد. چه کار کنم؟
این انتظار شما در نخستین روزهای تولد نوزادتان زود است. واکنشی که از آن حرف میزنید، معمولاً تا وقتی نوزاد به 5 ماهگی نرسیده، اتفاق نمیافتد. اما اگر میخواهید این روند را تسریع کنید، باید بدانید که تکرار نام او زمانی که با او صحبت میکنید، یادگیری اسمش را برایش آسانتر میکند و بدین ترتیب، زیاد طول نمیکشد که نوزاد بتواند بین خودش و اسمش ارتباط برقرار کند و زمانی که صدایش میکنید، به سمت شما برگردد.
بچهها از کی صدای پدر و مادرشان را تشخیص میدهند؟
نوزادان معمولاً صدای والدین خود را در ماههای اولیه زندگی تشخیص میدهند اما مشخص نیست که آنها دقیقاً کی میتوانند عواطف انسانی را درک کنند و تصور درستی از آن داشته باشند. آنها تفاوت لحنها و تونهای صدا را درک میکنند و به آن عکسالعمل نشان میدهند. به عنوان مثال، ممکن است نوزادتان چنانچه صدای شما یک روز خشن یا گرفته باشد، گریه کند زیرا این لحن برای او ناخوشایند و ناآشنا است. او شاید این تغییر لحن شما را به حساب عصبانیت یا ناراحت بودن شما بگذارد.
نوزادان کی میتوانند مفهوم درخواستهایی مانند «آرام باش» و «گریه نکن» و . . . را متوجه شوند و دستوراتی از این قبیل را اطاعت کنند؟
بیشتر کودکان، درخواستهای سادهای مانند «آرام باش» یا «یک لحظه صبر کن» را بین سنین 12 تا 15 ماهگی متوجه میشوند. اما اطاعت از دستورات شما همچنین ممکن است به شخصیت نوزادتان بازگردد. بچههایی که زیاد از ابراز احساساتشان منع میشوند، در سنین پایینتری درخواستهای شما را میفهمند و آنها را اطاعت میکنند. توصیه میشود درخواستهایتان را ساده و صادقانه مطرح نمایید و تعجب نکنید اگر مجبور شدید آنها را چند بار تکرار کنید.
فرزند من هیچ علاقهای به همبازی شدن با بچههای دیگر نشان نمیدهد. این غیر طبیعی نیست؟
یرخواران و نوپاها نیازی به همبازی شدن با بچههای دیگر ندارند. آنها ممکن است به تماشای بازی بچهها علاقمند باشند اما تا دوران کودکی معمولاً در هیچ بازی و فعالیت مستمری، شریک نمیشوند. ممکن است نوزاد شما از همبازی شدن با بچههای دیگری که در کنارش هستند، لذت ببرد اما هیچ مدرکی در دست نیست که آیا این کار میتواند تفاوت آشکاری در رشد او ایجاد کند یا خیر. کودکانی با سنین بالاتر (بین 2 تا 3 سال) معمولاً از همبازی شدن با همسالان خود لذت میبرند، چراکه بازیهای گروهی، این شانس را به آنها میدهد که مهارتهای اجتماعی خود را در کنار کودکان دیگر توسعه بدهند. کودکان بین 1 تا 2 سال در بازیهایی که به اصطلاح «بازی مجازی» نامیده میشوند، بیشتر شرکت میکنند. بازی مجازی به این معنا است که کودک در کنار کودکان دیگری بازی میکند اما هیچ تبادل و تقابلی با آنها ندارد. بازی واقعی به این معنا است که بچهها با هم فعالیتی را آغاز کنند (مثل خانهسازی یا شطرنج) و این بازیها معمولاً تا 2 سالگی اتفاق نمیافتد و تا سن 3 سالگی هم نباید انتظار داشته باشید که فرزند شما فهم عمیقی از تقسیم اسباب بازیهایش داشته باشد. به عبارت دیگر از آن موقع به بعد، نقش شما بیشتر یک نقش داوری است. با کودکان 2 تا 3 ساله بازیهای تکبهتک بهتر از بازیهای گروهی کاربرد دارد. انتظار خود را از خونگرم بودن و معاشرتی بودن نوزاد یا کودکتان اصلاح کنید.
از کی میتوانیم بفهمیم نوزادمان چپدست میشود یا راستدست؟
ترجیح نوزادان برای استفاده از دست راست یا چپ در حوالی سنین 6 تا 9 ماهگی آشکار میشود اما با این وجود، شما نمیتوانید چپدست بودن یا راست بودن نوزادتان را تا حوالی سنین 2 تا 3 سالگی دقیقاً تعیین کنید. حتی بعضی از بچهها تا سن پنج شش سالگی هم ممکن است به تناسب از هر دو دستشان استفاده کنند. راستدست بودن یا چپدست بودن عمدتاً تحت تأثیر ژنتیک است. اگر والدین کودک، هر دو چپدست باشند، احتمال چپدست شدن فرزندشان 40 تا 45 درصد خواهد شد؛ این در حالی است که به طور طبیعی فقط حدود 10 درصد از افراد، چپدست هستند. اگر کنجکاوید که زودتر بفهمید بالاخره نوزادتان راستدست خواهد شد یا چپدست، دقت کنید و ببینید اشیایی که به دست او میدهید، او بیشتر با کدام دستش میگیرد. با این وجود، اگر نوزادتان تا قبل از 8 ماهگی، به طور خاص فقط از یک دست استفاده کرد، بهتر است با پزشکش مشورت کنید، چراکه ترجیح زودهنگام یکی از دو دست، نشاندهنده وجود برخی مشکلات رشدی است.
کودک 7 ماههام هنوز هم در طول شب نمیخوابد. من باید چهکار کنم؟
کلید حل مسأله، این است که یک برنامه مشخص ترتیب بدهید و مقررات ثابتی برای خواب او تنظیم کنید. مثلاً برای یک کودک 7 ماهه، توصیه میشود که روزانه 2 تا 3 بار در یک زمان مشخص چرت بزند و ترجیحاً بین ساعت 7:30 تا 8:30 شب به خواب برود. بچهها مسیر عادی انجام کارها را دوست دارند. شما میتوانید او را حمام کنید، لباسش را عوض کنید، از او پرستاری کنید، به او شیر بدهید و شب را با داستان خواندن در زمان خواب او خاتمه دهید. یکی دو داستان انتخاب کنید و هر شب همان داستانها را بخوانید یا چند آهنگ را برای خواندن در زمان خواب انتخاب کنید. با انجام همیشگی یک کار و طی یک روند ثابت، میتوانید در طول شب به کودک بفهمانید که الان زمان خواب است.
برای اینکه به کودک خود آموزش دهید که خودش بخوابد، او را در حالی که بیدار است در تختخوابش قرار دهید و او را کنترل کنید. ظرف مدت چند شب، او میتواند کمکم در زمان خوابش به خواب برود. تا زمانی که او یاد بگیرد چگونه این کار را انجام دهد با او به شیوهای رفتار کنید که معمولاً هنگام بیدار شدن او در نیمه شب رفتار میکنید.
من میخواهم قوانین خاصی را به کودکم آموزش بدهم اما نمیدانم او از کی میتواند این قوانین را یاد بگیرد؟ از چه سنی باید برای انجام این کار اقدام کنم؟
توضیح قوانین هیچ آسیبی به همراه ندارد، حتی برای یک نوزاد کوچک. اما نمیتوانید انتظار داشته باشید که فرزندتان تا وقتی 2 ساله نشده، قوانین شما را بفهمد یا آنها را اطاعت کند. حتی آن زمان هم او نمیتواند علت بسیاری از قوانین شما را درک کند. خونسردی، کلید موفقیت در زمانی است که شما قوانین خودتان را به کودک نوپایتان توضیح میدهید. باید از فرزند خودتان انتظار منطقی داشته باشید، وگرنه ناامید میشوید. قوانین خود را رسمی و با بیانی غیرشخصی مطرح کنید. به جای اینکه بگویید «تو نباید روی مبل غذا بخوری»، بهتر است که مثلاً بگویید «ما همهمان فقط در آشپزخانه یا روی میز، غذا میخوریم.» با این شیوه، کودک میفهمد که همه نیاز به تبعیت از این قوانین دارند و این قوانین، انتقادهای شخصی نیستند. به خاطر داشته باشید که کودکان در طول روز با موقعیتهای ناآشنایی مواجه میشوند و آنچه به نظر شما یک قانون بدیهی است، هیچ مفهومی برای آنها ندارد. لازم است که شما قوانین خودتان را بارها توضیح بدهید و اغلب آنها را راهنمایی مجدد کنید.
به عنوان مثال، زمانی که شما برای اولین بار به کودک خودتان اجازه میدهید تا از مداد شمعی استفاده کند، او نمیداند که مداد شمعیها تنها میتوانند روی کاغذ خط بکشند. وقتی که شروع به خط کشیدن روی میز صبحانه میکند، باید بگویید «ما تنها روی کاغذ خط میکشیم» و اگر او به خط کشیدن روی وسایل خانه ادامه داد، باید مداد شمعیها را از دسترس او خارج کنید و به او بگویید سراغ کارهای دیگری برود. درک این قانون ساده توسط فرزند شما به تمرین جدی و جلسات کوتاهمدت نقاشی با مداد شمعی نیاز دارد. در اجرای قوانین خودتان محکم باشید و سعی کنید از اینکه بقیه اعضای خانواده هم از این قوانین تبعیت میکنند، اطمینان حاصل کنید. دیدن شما در حین انجام کاری که خودتان قبلاً آن را ممنوع عنوان کردهاید، کودک را گیج میکند و ممکن است او این نتیجه را بگیرد که اجرای این قوانین چندان اهمیتی هم ندارد.