اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخ‌صریح دولت به دلواپسان پیاده‌روی



اخبار,اخبارسیاسی , مجید  انصاری

طاقت دولت طاق شده است، این را می‌شود از اظهارات دیشب مجید انصاری فهمید؛ اظهاراتی كه شاید یكی از كم نظیرترین واكنش‌های دولت در برابر حمله به وزیر خارجه و مذاكرات هسته‌ای باشد. تا قبل از این فقط رییس‌جمهوری بود كه اینگونه بی‌پروا با منتقدان سیاست خارجی‌اش سخن گفته بود. حالا اما معاون پارلمانی دولت خیلی صریح می‌گوید: «در تخریب تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای تسویه حساب سیاسی دخیل است». حرفی كه تا حالا فقط توسط تحلیلگران و ناظران سیاسی مطرح می‌شد.

مخالفان مذاكرات هسته‌ای از هفته پیش قدم زدن ظریف و كری و سفر وزیر خارجه به فرانسه را بهانه‌ای جدید كرده‌اند برای حمله به دولت و مذاكرات. از مجلس هم خبر می‌رسد كه منتقدان همیشگی مذاكرات بار دیگر به رهبری جواد كریمی قدوسی «طرح سوال مفصلی» را ترتیب داده‌اند تا موج فشارهای‌شان خیلی هم نخوابد. از این طیف‌های سیاسی در مجلس تقریبا كسی نمانده كه حمله یا انتقادی به قدم زدن ظریف و كری و سفر وزیر خارجه به فرانسه نداشته باشد؛ دو اتفاقی كه از نظر جریانات مخالف دولت «فروختن عزت جمهوری اسلامی» است. تا آنجا كه حمید رسایی در واكنش به آن در صحن علنی گفت «والا اگر بمیریم جا دارد.» دیگران هم، چون جواد كریمی قدوسی گفتند این قدم‌زدن‌ها «نافی منافع ملی» است.

 

بارها نمایندگان در نطق‌های میان دستور خود این «دو قدم» را به رخ دولت و وزارت امور خارجه كشیدند و از فدا شدن منافع ملی گفتند. حالا اما كسی برای پاسخگویی آنها به میدان آمده كه اصولا باید «لولای» روابط دولت و مجلس باشد. مجید انصاری تا پیش از این از انتقاداتی چنین بی‌پرده و صریح نسبت به رقبای سیاسی دولت پرهیز می‌كرد. حالا اما به میدان آمدن او با این پاسخ‌های بی‌پرده شاید حكایت از شروع دوره‌ای جدید در موضع‌گیری دولتی‌ها نسبت به منتقدان داشته باشد. دوره‌ای كه به نظر می‌رسد با طاق‌شدن طاقت دولت آغاز شده است. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین «مجید انصاری» شامگاه دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره انگیزه برخی افراد و گروه‌ها از تخریب دولت و تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای گفت: در خصوص انگیزه این حملات و تبلیغات تند علیه تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای و دكتر ظریف چیزی نمی‌دانم اما مطمئنا برخی از این فشارها و انتقادات تخریبی نمی‌تواند با نیت سازنده و دلسوزانه باشد. وی ادامه داد: در شرایطی كه سرداران توانمند و فداكار عرصه دیپلماسی كشور در خط مقدم دفاع از حقوق مردم با قدرت‌های جهانی درگیر هستند و مذاكرات سخت و نفس‌گیر در حال انجام است كدام عقل سلیم اجازه می‌دهد كه آنها را تحت فشار روحی و روانی قرار دهیم و با برخوردها و فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی آنها را تضعیف كنیم.

 

معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: كسانی كه به دنبال منافع ملی هستند و اتحاد، استقلال كشور، رفاه مردم و رفع مشكلات معیشتی آنان را خواهانند باید خوشحال باشند از اینكه تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای ظرف یك سال گذشته با پایداری، مقاومت و تلاش نفس‌گیر و سخت و با فداكاری هرچه تمام‌تر در چارچوب خط مشی كلی نظام، رهبری معظم انقلاب و پیگیری رییس‌جمهوری گام‌های خوبی را برداشته است. انصاری افزود: تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كشورمان ضمن ایستادگی بر مواضع بحق جمهوری اسلامی ایران توانستند اعتماد‌سازی كنند و منطق حقوقی هسته‌ای كشور را در جهان تبیین كنند.

وی تاكید كرد: امروز كسی در مورد اصل غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای توسط ایران تردید ندارد. معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: خوشبخانه مذاكرات تا به امروز دستاوردهای بسیار خوبی برای كشور داشته و برخی تحریم‌ها را هرچند محدود برداشته و گشایش‌هایی در مراودات خارجی به وجود آمده است. انصاری با بیان اینكه به نظر می‌رسد كشورهای ١+٥ به طرف‌های مذاكره‌كننده ایران برای حل مساله هسته‌ای علاقه نشان داده‌اند، اظهارداشت: به هر حال این مذاكرات برای مردم ما مذاكرات برد - برد است و اگر به توافق نهایی برسد كه تحریم‌های ظالمانه از سر مردم برداشته می‌شود و گشایشی در عرصه‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اگر هم به نتیجه نرسد باز اتمام حجتی است كه جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی و در افكار عمومی انجام داده و جهانیان خواهند فهمید كه طرف‌های غربی زیاده خواهی می‌كنند و حرف غیرحقوقی می‌زنند و در آن صورت جمهوری اسلامی ایران برای ادامه سیاست‌های هسته‌ای با حجت بیشتری می‌تواند پیش برود. معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و این بر مبنای موازین شرعی و فتوای مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی و سیاسی كشور است.

در تخریب تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای، تسویه حساب سیاسی دخیل است
انصاری اظهارداشت: انتظار می‌رود جریانات سیاسی منافع عمومی كشور را به خاطر اهداف كوچك سیاسی قربانی نكنند و تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای به خصوص دكتر ظریف كه از بهترین سیاستمداران و دیپلمات‌های كشور محسوب می‌شود و مورد اعتماد مردم و مورد تایید رهبری است را تضعیف نكنند. وی با بیان اینكه فكر می‌كنم در تخریب تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای بیشتر اغراض سیاسی و تسویه‌حساب‌های سیاسی دخیل است تا اهداف دیگر، تصریح كرد: این فضاسازی و تخریب‌های مكرر تبلیغاتی از سوی كسانی یا جریانات یا رسانه‌هایی دنبال می‌شود كه در گذشته در برابر وضعیت دولت گذشته و منافع مردم مهر سكوت بر لب داشتند و امروز كه پیشرفت‌هایی حاصل شده آنها فریاد وااسلام‌های‌شان بلند شده است.

 

وی ادامه داد: گویی كه همه مسائل مردم و كشور حل شده و تنها مشكل كشور این است كه جناب آقای ظریف دو قدم با وزیرخارجه امریكا برداشته است؛ در گذشته همین كار توسط دیگران صورت گرفت و از دید آقایان كاملا موجه بود و توجیه می‌كردند. معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: به هر صورت این را من نوعی بهانه‌جویی و جرزنی سیاسی می‌بینم و می‌دانم كه منافع ملی را تحت تاثیرخودش قرار داده و موجب تضعیف تیم هسته‌ای خواهد بود. انصاری اظهارداشت: البته فشارهای تبلیغاتی فقط علیه تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای نیست و ما می‌بینیم كه در برخی از رسانه‌ها و تریبون‌ها با لحن بی‌ادبانه شخص رییس‌جمهوری را خطاب قرار می‌دهند و بعضا با دروغ و تهمت مسائلی را مطرح می‌كنند.

دو تابعیتی بودن، تهمتی آشكار به دولت است
وی ادامه داد: روز گذشته چند نفر از نمایندگان در مجلس تذكری را مطرح كردند كه برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس بود؛ براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، تذكرات باید به صورت كتبی به هیات رییسه تقدیم شود و هیات رییسه نیز به‌طور رسمی آنها را به معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری می‌فرستاد كه این تذكرات را به دستگاه‌های ذیربط ارسال كند و نتیجه آن به نمایندگان داده شود.

 

معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: روز گذشته یك تذكر بی‌پایه مبنی بر اینكه افراد دو تابعیتی در دفتر رییس‌جمهوری در سطح بالا قرار دارند داده شد كه در این تذكر به رییس‌جمهوری گفته شد كه از وجود آنها استفاده نشود. انصاری خاطرنشان كرد: همچنین بلافاصله پس از قرائت این تذكر در مجلس، متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار داده شد و امروز نیز یكی از روزنامه‌هایی كه منتسب به یكی از همین نمایندگان است در صفحه اول به چاپ عكس دوتن از مدیران ارشد دولت تدبیر و امید تحت عنوان «تذكر مجلس به دولت برای عدم استفاده از افراد دو تابعیتی» اقدام كرد كه این دروغ و تهمت آشكار به دولت و رییس‌جمهوری است.

 

معاون امورمجلس رییس‌جمهوری گفت: این تذكر اولا تذكر مجلس نبوده بلكه تذكر چند نفر از نمایندگان مجلس بود كه همواره پایه ثابت طرح سوالات تند علیه آقای ظریف و تذكرات دیگر هستند؛ تذكر چند نفر نباید به پای كل مجلس گذاشته شود. انصاری افزود: اصل تذكر نیز مبتنی بر اطلاعات نادرست و یك تهمت آشكار است چرا كه هیچ فردی در دفتر رییس‌جمهوری و در نهاد ریاست‌جمهوری دارای تابعیت مضاعف نیست. وی ادامه داد: از طرفی نیز این افراد به موازین حقوقی كشور توجه نداشتند یا مطلع نبودند، چرا كه اساسا در نظام حقوقی كشور فرد با دوتابعیت نداریم چون قانون جمهوری اسلامی ایران فقط یك تابعیت را به رسمیت می‌شناسد؛ هر فرد یا ایرانی است یا غیرایرانی و ما فرد ایرانی دارای تابعیت دیگری نداریم.

 

معاون امورمجلس رییس‌جمهوری با بیان اینكه این تذكر یك تهمت آشكار به مدیران نظام بوده و فشاری بر نهاد ریاست‌جمهوری و شخص رییس‌جمهوری است، گفت: توصیه من این است كه در آستانه دهه مباركه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی كه باید ایران یكپارچه به استقبال راهپیمایی ٢٢ بهمن برود و سرتاسر ایران نماد یكپارچگی و همدلی همه مردم ایران در برابر بدخواهان باشد عده‌ای در داخل سعی نكنند فضای همبستگی را مخدوش كنند. انصاری اظهارداشت: همچنین باید از تعامل بسیار سازنده و مطلوبی كه دولت تدبیر و امید با تاكید رییس‌جمهوری با مجلس شورای اسلامی داشته و بركات خوبی نصیب كشور كرده مراقبت شود.

چرا باید هر روز برای مردم یك جنگ اعصاب راه بیندازیم
وی با اشاره به تعامل بسیار ارزشمند بین دولت و مجلس برای تصویب لایحه بودجه تصریح كرد: همچنین همدلی و همراهی اكثریت قاطع مجلس در قانون رفع موانع تولید كه به قانون خروج از ركود معروف شده در دو هفته گذشته بسیار چشمگیر بود كه من به سهم خودم و به عنوان معاون امور مجلس رییس‌جمهوری از مجلس و كمیسیون ویژه تشكر می‌كنم. معاون امورمجلس رییس‌جمهوری همچنین از كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی كه به‌طور دو شیفت یا سه شیفت مشغول بررسی لایحه بودجه هستند تشكر كرد و گفت: تا به حال سعی دولت بر تعامل حداكثری با مجلس شورای اسلامی بوده است.

 

انصاری افزود: ممكن است برخی اظهارنظرها و اقدامات این تعامل را مخدوش كند كه امیدواریم از این اظهارنظرها و اقدامات خودداری شود و همه سعی كنند فضای آرام و پرنشاط كشور را همچنان پرنشاط نگه بدارند. وی ادامه داد: چرا باید هر روز برای مردم یك جنگ اعصاب راه بیندازیم و فضای رسانه‌ای و افكار عمومی را مغشوش كنیم؟ گویی كه بعضی‌ها آرامش خاطر را برای مردم نمی‌پسندند حتی به‌صورت كاذب هم كه شده باید یك جنجال آفرینی را داشته باشند.

فشار را از تیم مذاكره‌كننده‌برداریم
معاون امور مجلس رییس‌جمهوری ضمن سپاسگزاری از همراهی اكثریت مجلس با دولت از همگان خواست كه بر رعایت فضای همدلی و تفاهم تكیه كنند و فشار را از روی تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای بردارند و بگذارند در فضایی آرام و در چارچوب منافع نظام بتوانند مذاكرات را به پیش ببرند.

 

انصاری تاكید كرد: دولت بدون توجه به حاشیه‌سازی‌هایی كه عده‌ای درست می‌كنند و سعی دارند دولت را از فعالیت‌های اصلی وارد حاشیه كنند، وارد نخواهد شد و دولت با قدرت و با انسجام كامل برای رفع مشكلات اقتصادی و معیشتی كشور حل مسائل سیاسی كشور روابط بین‌الملل با تمام وجود با همه امكانات در میدان است و تلاش می‌كند. وی ادامه داد: انتظار این است كه همراهی‌ها بیشتر شود و فضای فعلی جامعه را تخریب نكنند وگرنه دولت كار خودش را انجام می‌دهد و مورد رضایت خداوند و مردم هم خواهد بود.


  اخبار سیاسی  -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
دلواپسان و دولت از نگاه امام خامنه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ صریح وزیر ارشاد به منتقدان دولت



اخبار,علی جنتی

علی جنتی با اشاره به اینکه برخی گروه ها با دولت تدبیر و امید مشکل دارند و تلاش می کنند از احساسات مذهبی مردم سواستفاده کنند، عنوان کرد وزارت ارشاد در همه مراحل قانون و شرع را رعایت کرده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: موسیقی ایران هنر ریشه داری است که همواره همراه مردم بوده است. موسیقی زبان آفرینش و نشان دهنده آفریننده زیبایی ها بوده که این زیبایی ها را خدا هدیه داده است.

وی گفت: کار هنرمند موسیقی، شنیدن اثر موسیقایی است که گاهی آنچنان تاثیر می گذار که غم ها را تبدیل به شادی و رذیلت ها را به فضیلت تبدیل می کند. ما همیشه حضور معنویت شرقی را همراه در موسیقی ایرانی می بینیم. گونه های مختلف موسیقی و گرایشات به این هنر والا چنین مفاهیم ارزشمندی دارد که باید به عنوان دستاورد بزرگ سه دهه گذشته از آن یاد کنیم.

جنتی ادامه داد: یکی از منابع غنی همه موسیقیدانان ما اشعار بلند شاعران نامداری است که ملت ما به آنها افتخار می کند و همین طور شاعران معاصری که امروز ترانه و تصانیف بسیاری را می سرایند و هنرمندان ما از این ترانه ها به بهترین شکل استفاده می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود به موسیقی پاپ اشاره کرد و گفت: موسیقی پاپ نیز از این قاعده ای که به آن اشاره کردم مستثنی نبوده و در این مدت رشد چشمگیری داشته است. حال می گویم که جشنواره فقط جشنواره نیست بلکه جریان پویایی است که موسیقی این سال ها را زنده نگهداشته است و لازم است همه اهالی موسیقی و دست اندرکاران آن با همدلی و تداوم به استمرار این جریان همت کنند.

وی بیان کرد: جشنواره فرصتی غنی برای استفاده ظرفیت ها و توانایی در جامعه هنری و همچنین رشد این استعدادها است. تفاوت چشمگیری که جشنواره سی ام با دوره های قبل داشت تلاش برای کشف استعدادهای جوان در دو بخش کلاسیک و استعدادهای درخشان بود. ضمن اینکه در این میان می توان به حضور قابل توجه بخش بین الملل و حضور پررنگ موسیقی نواحی اشاره کرد که فرصت خوبی را برای جشنواره موسیقی فجر در کنار برگزاری کنسرت های شهرستانی این رویداد هنری فراهم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نکته ای که دکتر ریاحی مبنی بر پیشنهاد تشکیل کانون موسیقیدانان جوان ارائه کرد به طور حتم مورد توجه ما است و ما از آن حمایت خواهیم کرد تا هم اساتید و هم نیروهای جوان در آنجا حضور داشته باشند.

وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی با اشاره به ماجرای ارکسترها نیز گفت: در زمینه ارکسترها شما دیدید که سال گذشته آقای روحانی در همین تالار قول داد که ارکستر ملی و سمفونیک را احیا کند. واقعیت امر هم این است که هم من و هم آقای مرادخانی در طول این یکسال تلاش کردیم که این ماجرا محقق شود اما یک بخش عمده این اتفاق مالی و اعتباری بود چرا که هنرمندان گذشته این ارکستر مطالباتی داشتند که باید هر چه زودتر پرداخت می شد. البته ما در این مورد بارها و بارها در هیات دولت رایزنی کردیم و حتی درباره احیای ارکسترها نیز برای تامین منابع مالی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رایزنی هایی را انجام دادیم که نهایتا 40 درصد آن بودجه ای که در نظر داشتیم فعلا به ما اختصاص داده شده است.

جنتی تاکید کرد: قسمت دیگر مشکل ارکسترها نیز مسائل فنی بود. تلاش معاونت هنری بر این بود که برای این ارکسترها رهبری بیاید که مورد قبول باشد. خوشبختانه باید اعلام کنم که قدم های مورد نظر در این راستا برداشته شده و ما تا پایان امسال شاهد اجرای ارکستر سمفونیک تهران خواهیم بود. تلاش ما این است که در زمینه ارکستر ملی هم بتوانیم تا دو یا سه ماه آینده کارها را به مرحله نهایی برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه دولت و وزارت ارشاد با رعایت همه موازین از هنرمندان موسیقی با تمام توان حمایت می کند تصریح کرد: متاسفانه برخی گروههای سیاسی که با دولت تدبیر و امید مشکل دارند تلاش می کنند که از احساسات مذهبی مردم و با طرح مسائل تحریف شده، دروغ و جعلی، احساسات مردم متدین را تحریک کنند اما باید بگویم که وزارت ارشاد با استفاده از ادبیات هنرمندان در این زمینه سعی کرده قانون و شرع دین را رعایت کند.

وی ادامه داد: همه آنچه که از طریق مجموعه وزارت ارشاد در تهران و شهرستانها اجرا می شود برنامه هایی دارای مجوز است که اولا اشعار آن به لحاظ محتوایی در یک شورا بررسی می شود که تمامی آثار کارهای فاخری باشند. این ماجرا در زمینه آهنگ و اجرای برنامه نیز وجود دارد بنابراین کنسرت هایی که اجرا می شود همه موازین را رعایت کرده و ما وظیفه می دانیم که هر کنسرتی که اجرا می شود تسلیم گروههای خودسر نشود.

وی گفت: همه اینها عموما عناصر نورسیده ای هستند که اطلاعات ما از نظر مذهب و هنر و موسیقی بیشتر از آنها است. همین اخیرا جنجالی هایی پیرامون این موضوع داریم که وزارت ارشاد مجوز تک خوانی داده و اسلام از دست رفت که باید بگویم ما اگر مجوز بدهیم پای آن می ایستیم و اعلام می کنیم ولی چرا به دروغ مردم متدین را بی جهت علیه دولت تحریک کنیم.

جنتی بیان کرد: من واقعا نسبت به همه مراجع احترام قائلم و دغدغه های آنان را به خوبی می دانم و این را هم می دانم که اظهار نظر این نظرات بر اساس دین و شرع است ولی خدمت آنها می گویم که ما تمام توان  خود را بکار گرفته ایم که همه موازین را رعایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من برق شور و هیجان به هنر را می بینم و آن را نشانه پاکی و صداقت شما برای پیشرفت هنر می دانم.
اخبار سیاسی - مهر