اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخی به مناسبت سالگرد درگذشت فقیه بزرگوار، آیت الله منتظری



اخبار ,اخبار سیاسی ,خاطرات آیت الله منتظری

 

اخبار سیاسی - امام و منتظری خود را مصون از خطا نمی دانستند
پاسخی به مناسبت سالگرد درگذشت فقیه بزرگوار، آیت الله منتظری

اواخر آبان ماه 92، محمد علی انصاری، سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در واکنش به اظهارات اخیر احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری درباره ی نامه ی 6 فروردین 68، گفت: ای کاش در این زمانه که امام و یادگار امام و آیت الله منتظری در میان ما نیستند بعضی از منسوبین و طرفداران افراطی آقای منتظری به جای القای شبهه و تحریف حد اقل می پذیرفتند که ایشان هم اشتباهاتی داشته است و شجاعانه برای ثبت در تاریخ از نقش بعضی از اطرافیان در ایجاد شکاف و تخریب رمز گشایی می کردند.

در همان تاریخ یادداشتی در پاسخ به آقای انصاری به انصاف نیوز رسید که امروز به مناسبت سالگرد درگذشت فقیه بزرگوار، آیت الله منتظری، منتشر می شود:

پاسخی به محمدعلی انصاری:
امام و منتظری خود را مصون از خطا نمی دانستند

در جوابیه تندی که "محمد علی انصاری" به عنوان مسئول "موسسه تنظیم و نشر آثار" بنیانگذار جمهوری اسلامی به فرزند آیت الله منتظری داده، از طرفداران آن مرجع فقید خواسته منطقی باشند و بپذیرند که آیت الله منتظری هم اشتباهاتی داشته. بی شک هم امام خمینی و هم آیت الله منتظری، خود را مصون از خطا نمی دانستند.

بارزترین گواه این مدعا برای امام خمینی آنجاست که در وصیتنامه‌اش به صراحت از "قصورها و تقصیرها" سخن گفت و برای آیت الله منتظری هم آخرین کتاب منتشره از اوست که اصلا عنوان "انتقاد از خود" را دارد و به منزله وصیت نامه آن مرحوم، پس از رحلتش منتشر شد.

در این کتاب –که متاسفانه مجبور و محدود به انتشار اینترنتی شده- به چهارده سوال انتقادی جواب داده شده و مشخصا در سوال آخر، از خود ایشان خواسته شده سوای اشتباهات و انتقادات پیش گفته، خود از خود انتقاد کند.

 

نگاهی به این کتاب نشان می‌دهد که علی‌رغم فرمایش جناب انصاری –که حسب توصیه و توثیق و توکیل شخص امام خمینی، موظف به تنظیم و نشر آثار رهبر فقید انقلاب و حفظ آنها از تحریفات و تغییرات و جعلیات است- هم فرزند همیشه متهم به "تندروی" آیت الله منتظری (جناب سعید منتظری که از جانبازان جنگ 8 ساله و شخص مصاحبه کننده در کتاب انتقاد از خود است) و هم خود آن مرحوم (در پاسخ به سوال آخر) به "وجود اشتباهات" در کارنامه‌ی آیت الله منتظری باور دارند و ابایی از طرح آنها نداشته اند و ندارند.

البته این مقال، مجال جانبداری نیست و محل بحث که ماجرای قدیمی "نامه 6/1/68" هم خارج از بحث و حیطه‌ی داوری و تخصص و صلاحیت ماست. همانطورکه جناب انصاری فرموده اند طرفین اصلی این موضوع دیگر در بین ما نیستند.

 

اینکه مدعیات آیت الله منتظری درست است که "لحن و نثر و خط نامه 6/1/68 مال امام خمینی نیست؛ ضمن اینکه محتوایش هم با نامه 8/1/68 مغایر است" و نیز اینکه انتشار نامه 6/1/68، چند سال پس از وفات امام خمینی، "بر خلاف نظر و رضایت امام خمینی بوده و آن مرحوم، امر به امحای نامه داده بودند" یا جوابیه های مکرر و از جمله اخیر امنا و منسوبان و منصوبان امام خمینی صحیح می باشد، خارج از بحث ماست و انشاءالله داوری منصفانه تاریخ را در پی خواهد داشت. در اینجا صرفا می خواهیم نگاهی گذرا کنیم به برخی از اشتباهات آیت الله حسینعلی منتظری و انتقاداتی که خود آن مرحوم به خود و گذشته و کارنامه اش وارد کرده است.

در صفحه 164 کتاب مذکور که محصول سال 1387 (یکسال پیش از وفات ایشان است) از ایشان پرسیده شده:
چنانچه اکنون مبارزات و فعالیت‏هاى سیاسى خود را در قریب به نیم ‏قرن گذشته ارزیابى کنید، چه مواردى رابه ‏عنوان اشتباهات اساسى خود بیان مى‏ فرمایید؟

ایشان در پاسخ آورده است:
ما انسانها به جز آنهایی که به خواست خداوند از خطا مصون مانده اند عملا ملازم با خطا و اشتباه هستیم و به طور حتم در عملکرد و فعالیت‌های سیاسی خودمان "اشتباهات فراوانی" داشته ایم.

آیت الله منتظری، سپس فهرستی از مهمترین اشتباهاتی که از نظر خود در گذشته داشته است را برمی‌شمارد که به تلخیص از این قرار است:

1-    عدم توجه فکری به حقوق «انسان به ماهو انسان» و کرامت و حقوق ذاتی انسان را غربی دانستن.

2-    عدم تحقیق و اجتهاد کافی و وافی در باب سیاسیات و اجتماعیات اسلام در حوزه

3-    تنها به براندازی حکومت شاه فکر کردن بدون داشتن هیچ برنامه ای و عدم تربیت کادرهای  اجرایی برای حوزه های مختلف

4-    تعجیل در تصویب قانون اساسی بدون داشتن تجربه عملی حکومت داری و عدم پیش بینی اصلی برای نحوه تغییر قانون اساسی

5-    تمرکز قدرت و عدم توجه به نظارت جدی بر آن. به علاوه آنکه در جهان جدید و با وجود تخصص های پیچیده این تمرکزاز اساس غلط است. ایشان این نقد را بیشتر ازهر کس متوجه خود میداند.

6-    عدم پذیرش مسولیت تغییر قانون اساسی که می توانست منجر به این شود که ایشان طیف بازتر و وسیع تری را دعوت کند و شاید برخی جایگاه ها این چنین وارد قانون نمی شد.

7-    عدم پافشاری کافی برای جلوگیری از تمرکز قدرت دست یک طیف و جناح خاص وحاکمیت  تک صدایی و هم چنین عدم اهتمام کافی برای غالب شدن فضای  تعدد احزاب

8-    تایید تسخیر سفارت آمریکا ونیز از دست دادن فرصت های مناسب بعدی برای آزادی گروگان‌ها

9-    عدم رابطه فعال با رهبر انقلاب که راه ذهنیت سازی در وی علیه ایشان را هموار کرده بود.

10-    کوتاه آمدن در برابر اصراربرخی  دوستان در تصویب ماده واحده مربوط به قائم مقامی رهبری

11-    عدم اصرار کافی بر تصویب و به خصوص اجرای برخی طرح های مفید

12-    غفلت از برخی افراد دورو که در ظاهر دوستی می کردند و در پشت سر، توطئه

13-    برخی تند روی ها با همسویی با فضای تندی که در آن هنگام وجود داشت مانند تاسیس برخی نهادهای موازی هم چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلبه فضای تنگ نظری و کنار گذاشتن افراد دلسوزو متخصص که بسیاری شان با بیت ایشان رابطه داشته اند و گاه تسلیم جوسازی درباره آنها شدند به خاطر لیبرال نامیده شدنشان، به کار بردن برخی تعابیر تند در داخل و یا حمایت از برخی نظرات تند در سیاست خارجی و … .

لازم به ذکر است که نقل موارد بالا نه به منزله موافقت با آنها، که صرفا برای گزارش است.

نیز باید افزود که سوای انتقادات مذکور، فرزند ایشان هم در قالب سوالاتی، مهمترین و معروفترین انتقادات وارد به پدرش را مطرح می کند. حتی اینکه "شما تا وقتیکه در معرض تصدی ولایت فقیه بودید از آن مقام دفاع می کردید اما پس از منتفی شدن رهبریتان، منتقد و مخالف ولایت فقیه شدید!" و البته ایشان هم پاسخ خود را مطرح می کنند.

در نهایت اینکه ملاحظه شد که بر خلاف فرمایش جناب انصاری، هم شخص آیت الله منتظری و هم آن فرزندش که سالهاست متهم به "افراط" است به وجود اشتباهاتی اعتراف و از خود انتقاد کرده اند. اعتراف و انتقادی که بنیانگذار جمهوری اسلامی هم در دو جا علیه خود دارد: یکی آنجا که در پایان حیات دنیوی اش از بعضی اعمال غیرقانونی (حسب شرایط) گفت و بر "بازگشت به قانون اساسی" تاکید صریح کرد و دیگری آنجا که در وصیتنامه اش به "قصورها و تقصیرها" اشاره کرد.

اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات والمسلمین والمسلمات الأحیاء منهم والأموات اللهم إنک سمیع  الدعا.

اخبار سیاسی - انصاف نیوز

 


ویدیو مرتبط :
فقیه استوار_ مناسبت سالگرد حضرت آیت الله العظمی خویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام رهبر به جهت درگذشت آیت الله منتظری



 

 

پیام تسلیت رهبر

 

 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت فقيه بزرگوار آيت‌الله آقاي حاج شيخ‌حسينعلي منتظري رحمت‌الله عليه را تسليت گفتند.

 

 

به گزارش ايرنا، متن پيام به اين شرح است:

 

 

"بسم‌الله الرحمن الرحيم"

 

اطلاع يافتيم که فقيه بزرگوار آيت‌الله آقاي حاج شيخ حسينعلي منتظري رحمت‌الله عليه دار فاني را وداع گفته و به سراي باقي شتافته‌اند. ايشان فقيهي متبحر و استادي برجسته بودند و شاگردان زيادي از ايشان بهره بردند. دوراني طولاني از زندگي آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظيم‌الشأن گذشت و ايشان مجاهدات زيادي انجام داده و سختي‌هاي زيادي در اين راه تحمل کردند. در اواخر دوران حيات مبارک امام راحل امتحاني دشوار و خطير پيش آمد که از خداوند متعال مي‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خويش بپوشاند و ابتلائات دنيوي را کفاره آن قرار دهد. اينجانب درگذشت ايشان را به همه بازماندگان به ويژه همسر مکرمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسليت مي‌گويم و رحمت و مغفرت الهي را براي وي مسالت مي‌کنم.

 

 

سيدعلي خامنه‌اي