اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پاسخی به ادعای وزیر صنعت


ادعای توانایی ایران برای پنج برابر کردن میزان صادرات سالانه محصولات نساجی در حالی از سوی وزیر صنعت مطرح شده که تولیدکنندگان از کاهش 20 درصدی تولید این صنعت در سال جاری سخن به میان می‌آورند.

ایسنا: در شرایطی که صنعت نساجی کشور با ظرفیت 100 درصدی تولید خود کار نمی‌کند و از سوی دیگر رکود داخلی نیز مشکلاتی را برای صنعتگران این صنعت در زمینه فروش محصولات خود به وجود آورده است، وزیر صنعت معتقد است که افزایش صادرات نساجی ایران به راحتی قابل دست یابی است، در صورتی به نظر می‌رسدکه تولیدکنندگان این صنعت چنین نظری ندارند.

ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورها در صنایع نساجی است که عمری بیش از 4000 سال و بیش از یک قرن سابقه صنعتی شدن دارد اما در شرایط فعلی شاید بتوان پاشنه آشیل این صنعت را در کنار قاچاق، مشکلات تامین مواد اولیه دانست که ضربه سنگینی را به تولید این صنعت می‌زند.

از سوی دیگر آنطور که دست اندرکاران تولید نساجی عنوان می‌کنند تولید در سال‌های اخیر با برخی موانع و مشکلات مواجه شده است، تا جایی که برخی از برند‌های معروف کشور پوشاک خود را از دیگر کشورها وارد می‌کنند که دلیل اصلی آن می‌تواند نرخ بالای تولید پوشاک در کشور نسبت به کشورهای همجوار باشد.

این در حالی است که ایران در حال حاضر به عنوان یکی از صادرکنندگان صنایع نساجی در دنیا به شمار می‌رود، هرچند که سهم ایران از این صادرات قابل توجه نیست و سهمی حدود 0.15 درصد را به خود اختصاص داده است.

در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که ایران می‌تواند صادرات نساجی خود را تا پنج میلیارد دلار افزایش دهد، این در حالی است که صادرات سالانه ایران در حال حاضر با احتساب فرش به رقمی حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار می‌رسد.

نعمت زاده با بیان اینکه صنعت نساجی و پوشاک در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است، تاکید دارد در رابطه با این رشته می‌توانیم به راحتی به صادرات پنج میلیارد دلاری دست یابیم.

همچنین مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، پنج درصد از ارزش افزوده صنعت کشور را مربوط به نساجی عنوان و اظهار کرده که سالانه 900 میلیون دلار پارچه، نخ و پوشاک از کشور صادر می‌شود و با احتساب صادرات فرش این رقم به یک ‌میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

گلناز نصراللهی با اشاره به صادرات 790 میلیارد دلاری نساجی در سال 2012 در جهان گفت: صنعت نساجی شش درصد از کالای صنعتی دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: کالای تولید ایرانی باید با نام ایران در بازار به فروش برسد و این موضوع برای ما مهم است.

در حال حاضر کشورهای چین، هند، ترکیه و بنگلادش از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پوشاک در جهان هستند، در همین زمینه مجموع سرمایه‌گذاری صنعت نساجی در کشور ایران نیز 77 هزار میلیارد ریال است.

البته با وجود همه مشکلات این بخش، مسئولان نساجی معتقدند که کالای نساجی ایران قابل رقابت با کالای مشابه خارجی است و کالای قاچاق بدون حقوق و عوارض گمرکی این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا با وجود کاهش 20 درصدی تولیدات نساجی می‌توان صادرات را تا پنج میلیارد دلار افزایش داد؟

در این زمینه سعید حسین‌زاده، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و چرم به ایسنا گفت: تحریم‌ها و رکود حاکم بر اقتصاد کشور مشکلات زیادی را به وجود آورده و به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش 20 درصدی تولید را رقم زده است.

به گفته وی این موضوع با توجه به افزایش قیمت تمام شده کالا و همچنین تحریم هایی است که گریبانگیر این صنعت شده است.

حسین‌زاده با بیان این‌که این مشکلات امکان تولید و صادرات را در بخش نساجی گرفته است، اظهار کرد: خصوصا تولید پوشاک در حال حاضر به شدت افت کرده و به شکلی هم که پیش می‌رود ما مرتبا عنوان می کنیم که اگر به داد تولیدکننده نرسند با مشکل بزرگی مواجه می شویم.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و چرم با بیان این‌که تولید ما در حال حاضر با ظرفیت 100 درصد کار نمی کند، تصریح کرد: همین موضوع سبب می شود قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند. از سوی دیگر رکود داخلی در کشور که در حال حاضر حاکم بر اقتصاد ماست مشکلاتی را برای فروش کالاهای تولید شده ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا صنایع نساجی به جای فروش داخلی، چرا صادرات خود را افزایش نمی‌دهند؟ گفت: در حال حاضر فقط بازار همسایه‌ها برای ما مانده است که اصولا برگشت نقدینگی برای ما ندارند چرا که در شرایط تحریم، ال سی برای ما باز نمی‌شود.

حسین‌زاده با بیان این‌که بهتر شدن وضعیت تحریم ها از سال گذشته تاثیری در زمینه نساجی نداشته است، تصریح کرد: در عین حال صادرکنندگان نیز دچار معضل تولید شده‌اند چرا که بحث تامین مواد اولیه ما با مشکل مواجه است.

با توجه به موانع و مشکلاتی که تولیدکنندگان این صنعت عنوان می‌کنند، تحقق افزایش صادرات به پنج میلیارد دلاری محصولات نساجی، در وضعیت فعلی امری بسیار دشوار به نظر می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
دیدار وزیر صنعت تونس با وزیر صنعت، معدن و تجارت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای وزیر خارجه کویت: بزرگترین نگرانی ما تاسیسات هسته ای ایران است



 

ادعای وزیر خارجه کویت: بزرگترین نگرانی ما تاسیسات هسته ای ایران است

 

وزیر امور خارجه کویت گفت: در صورت ایجاد خلل در تاسیسات هسته ای ایران، این موضوع می تواند تاثیرات منفی بسیاری را بر محیط زیست دریایی منطقه بگذارد لذا نگرانی بسیاری از تاسیسات هسته ای ایران داریم.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه السیاسه کویت ، شیخ محمد الصباح که در همایش "وحدت خلیج فارس و شبه جزیره عرب" در کویت سخن می گفت؛ سه تهدید را علیه کشورهای جنوب خلیج فارس نام برد و گفت: نخستین آن تاسیسات هسته ای ایران است که اگر مشکلی در آن ایجاد  شود با مشکلات محیط زیستی روبه رو خواهیم بود.

این در حالی است که تاکنون بارها مقامات ایرانی و دیگر مسئول کویتی و بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر امنیت نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرده اند.

وی افزود: موضوع دوم توانایی دولت های کشورهای عربی در شناخت رنج ها و مشکلات شهروندان خود است و سومین موضوع نیز تغییر ترکیب جمعیتی و تهدید هویتی است . هم اکنون شهروندان کشورهای جنوب خلیج فارس در کشورهای خود اقلیت هستند.

وزیر خارجه کویت ادامه داد: مفهوم امنیت ملی تغییر کرده و به دلیل نزاع های هسته ای، نظامی، مذهبی، دینی ، نژادی, بیماری ها و تروریسم با خطراتی علیه موجودیت رو به رو هستیم.../عصر ایران