اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پارک جنجالی استانبول تخریب می‌شود


راشاتودی در خبری از چراغ سبز دادگاه قانون اساسی ترکیه برای تخریب پارک گزی خبر داد. این پارک تا کنون مرکز تجمعات ضد دولتی در استانبول بوده است.

خبرگزاری تسنیم: راشاتودی در خبری از چراغ سبز دادگاه قانون اساسی ترکیه برای تخریب پارک گزی خبر داد. این پارک تا کنون مرکز تجمعات ضد دولتی در استانبول بوده است.

 بدین ترتیب دادگاه اجازه تخریب پارک و تبدیل آن به موزه امپراطوری عثمانی را صادر کرد.

گفتنی است تعداد زیادی از مردم ترکیه به نشانه اعتراض به سیاست‌ةای دولت ترکیه از این پارک برای تجمع استفاده کرده‌اند.

جرقه اصلی اعتراضات ضد دولتی در ترکیه نیز از تصمیم دولت به تخریب این پارک و تبدیل آن به یک موزه زده شد که در ابتدا با اعتراض تعدادی از فعالان محیط زیست شکل گرفت و بعد از آن شکل گسترده به خود گرفت و به دیگر نقاط ترکیه کشیده شد.


ویدیو مرتبط :
هتل گرین پارک مرتر استانبول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استانبول: معترضان پارک گِزی درخت شدند (+عکس)



استانبول: معترضان پارک گِزی درخت شدند (+عکس)

صدها تن در شهرهای استانبول و آنکارا، به پیروی از شیوه‌ی اعتراض «مردِ ایستاده» ایستاده‌اند؛ به روبه‌رو چشم دوخته‌اند یا کتاب و روزنامه خوانده‌اند.

تظاهرات درترکیه,تصاویرمعترضان ترکیه,اعتراضات درترکیه

در روزهای اخیر برخورد پلیس ترکیه با معترضان شدیدتر از پیش شده بود و در نتیجه‌ی این برخورد، دو روز پیش پارک گِزی و میدان تقسیم تخلیه و تعدادی از معترضان نیز دستگیر شده بودند. در حالی‌که انتظار می‌رفت اعتراض‌ها سرکوب شده و میدان‌ها از معترضان خالی شود، عصر دیروز یک مرد با خلاقیت خود باعث شد امروز دوباره مردم با شیوه‌ای جدید به میدان‌ها بیایند. هویت مردی که این طرح نو را درانداخت نخستین ساعات بامداد امروز توسط کاربران شبکه‌های مجازی تشخیص داده شد.

Erdem Gündüz که با نام «مردِ ایستاده» معروف شده یک رقصنده و بازیگر پانتومیم است. او شنبه در فیس بوک خود خطاب به رییس جمهوری ترکیه نوشته بود: «عبدالله گل! داری گناه می‌کنی. به خاطر سکوتت در برابر زخمی‌شدن و مردن انسان‌ها، در آن دنیا باید پاسخگو باشی.»

اگر چه این مرد و برخی از معترضانی که دیشب به او پیوسته بودند دستگیر شدند اما امروز مردم زیادی، که بین‌شان هنرمندان تلویزیون و سینما و فعالان سیاسی دیده می‌شوند، در میدان‌ها، معابر عمومی و حتی مقابل شهرداری‌ها، ایستاده‌ و به روبه‌رو خیره شده‌اند.

به نظر می‌رسد این یک واکنش اعتراضی در مقابل آشوب‌های برخی معترضان و سرکوب پلیس باشد.

دولت و معترضان در این هم‌نظرند که برخی، با پرتاب سنگ یا شکستن شیشه‌ها، اعتراض‌ها را به خشونت می‌کشند، اما بنابر ادعای دولت،آشوبگران همان معترضان گِزی هستند و بنابر نوشته‌های برخی کاربران ترکیه،آشوبگران یا از سوی دولت سازماندهی می‌شوند یا کسانی هستند که در برابرسرکوب شدید پلیس صبرشان تمام شده و به آموختن شیوه‌های اعتراض مدنی نیاز دارند.

رحب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در سخنرانی‌های شنبه و یکشنبه، در میان هوادارانش و در شهرهای استانبول و آنکارا، گفته بود صبرش تمام شده و دیگر اجازه نخواهد داد اعتراضات خیابانی ادامه پیدا کند.

ماجرای «مردِ ایستاده» و «مردم ایستاده» مهم‌ترین موضوع شبکه‌های مجازی ترکیه از شب گذشته تا کنون است./عصرایران