اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ویژگی های بودجه 538 هزار میلیارد تومانی سال 90



 

 

 

بودجه

 

 

فارس: بودجه 538 هزار میلیارد تومانی سال 90 با رشد 46 درصدی نسبت به سال گذشته در حالی روز گذشته به مجلس ارائه شد كه احتمال تصویب بودجه قبل از پایان سال علیرغم زمان اندك قوت گرفت.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سرانجام بعد از 75 روز تأخیر روز گذشته اول اسفند لایحه بودجه 90 را به مجلس برد. بودجه سال آینده طبق اعداد و ارقامی كه توسط رئیس جمهور اعلام شد انبساطی است.

كل حجم بودجه عمومی در سال جاری 117 هزار میلیارد تومان بود كه این رقم برای سال آینده 176 هزار میلیارد تومان اعلام شده است كه رشد بالای 50 درصد را نشان می دهد. حجم بودجه عمرانی نیز از حدود 31 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 47 هزار و 500 میلیارد نومان برای سال 90 افزایش یافته است.

بر این اساس بودجه عمرانی با 16 هزار میلیارد تومان افزایش رشدی بالغ بر 51 درصد داشته است.

اعتبارات بخش جاری در بودجه سال 89 معادل 86 هزار میلیارد تومان بود كه این رقم نیز با رشد 48 درصدی به 128 هزار میلیارد تومان برای بودجه سال 90 ارتقاء یافته است.

همچنین بودجه شركتهای دولتی از 252 هزار میلیارد تومان در سال گذشته با رشدی 43 درصدی به 362 هزار میلیارد تومان رسید كه با این افزایش بودجه در مجموع سرمایه‌گذاری شركتهای موجود دولتی در اقتصاد افزیاش خواهد یافت.

با توجه به اعداد و ارقام كلی اعلام شده توسط احمدی نژاد می‌توان بودجه امسال را یكی از انبساطی‌ترین بودجه‌های سال‌های اخیر تلقی كرد.

*احتمال تصویب بودجه قبل از پایان سال قوت گرفت

هر چند در هفته‌های اخیر بیشتر نمایندگان مجلس تصویب لایحه بودجه را تا قبل از پایان سال را بعید می‌دانستند اما اظهارات روز گذشته رئیس جمهور و رئیس مجلس در فرایند ارائه لایحه بودجه توسط دولت ممكن است روند بررسی بودجه را تغییر داده و موجب تصویب آن قبل پایان سال شود.

محمود احمدی‌نژاد در حالی ظهر دیروز لایحه بودجه سال 90 را تقدیم مجلس كرد كه پس از توضیحات احمدی‌نژاد، لاریجانی از نمایندگان خواست به دلیل كمی‌ وقت كار خود را سریعتر شروع كنند تا كار بررسی و تصویب آن زودتر به پایان برسد.

وی همچنین از كمیسیون‌های تخصصی خواست كه كار بررسی بودجه را همزمان با نمایندگان حداكثر تا 12 روز انجام دهند و كمیسیون تلفیق هم كار خود را زودتر شروع كند.

لاریحانی همچنین پیشنهاد داد كه امروز متن بودجه در اختیار نمایندگان قرار بگیرد تا آنها بتوانند در فرصت كمی به مطالعه و بررسی لایحه بودجه بپردازند.

از طرفی رئیس جمهور نیز در صحن علنی مجلس اعلام كرد كه كار رسیدگی به لایحه بودجه آسان شده است؛ چرا كه بودجه با برنامه و سیاست‌ها تطبیق دارد و زمان كمتری از نمایندگان را خواهد گرفت.

به گزارش فارس، براساس قانون نمایندگان 10 روز فرصت دارند تا لایحه را خوانده و نظرات خود را به كمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند و پس از آن كمیسیون‌های تخصصی 15 روز زمان دارند تا آن را بررسی كرده و به كمیسیون تلفیق تحویل دهند.

كمیسیون تلفیق هم 10 روز زمان دارد تا آن را برای بررسی و تصویب به صحن علنی آماده كند با این حساب تا قبل از ارسال به صحن 35 روز زمان نیاز است كه روی كاغذ باتوجه زمان باقی‌مانده تا پایان سال بودجه تصویب نخواهد شد.

اما اگر با فرمول لاریجانی كار پیش رود و كمیسیون‌های تخصصی كارشان را همزمان با نمایندگان شروع كنند و حداكثر 12 روزه به اتمام برسانند به این صورت حداقل 13 روز در زمان صرفه‌جویی شده است.

با این اوصاف و باتوجه به صحبت‌های لاریجانی احتمال اینكه لایحه تا قبل از سال بررسی و تصویب شود تقویت شده و باوجود اینكه بیشتر نمایندگان تصویب بودجه را تا قبل از عید بعید می‌دانستند اما با صحبت‌های لاریحانی ممكن است این پیش‌بینی‌ها محقق نشود.

*احمدی‌نژاد: دولت انتظار ندارد لایحه جدیدی در مجلس نوشته شود

رئیس جمهور روز گذشته درباره ویژگی‌های لایحه بودجه سال 90 گفت: تأكید و توجه جدی بر كاهش فاصله طبقاتی ‌از جمله نكات ‌لحاظ شده در بودجه سال آینده كل كشور است.

به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور كشورمان كه ‌به منظور ارائه لایحه بودجه سال 90 روز گذشته در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، افزود: بودجه سال 90 در شرایطی ارائه می‌شود كه كشور و انقلاب در شرایط بسیار مناسب و آ‌ماده‌ای قرار دارد و همه زمینه‌ها برای جهش‌های بلند، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فراهم است البته مقررات و قوانین لازم نیز فراهم شده است.

رئیس جمهور تصریح كرد: برنامه پنجم توسعه را ‌كه اخیرا با همكاری دولت و مجلس تهیه شد نیز در اختیار داریم و فضای عمومی كشور، فضای امید، نشاط و پیگیری آرمان‌های بلند انقلاب است.

وی با بیان اینكه بودجه‌ای كه امروز تقدیم می‌شود، بر اساس قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی است، بودجه سال 90 را در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز عنوان كرد.

رئیس جمهور اضافه كرد: بودجه سال 90 اولین بودجه از دومین برنامه معطوف به چشم‌انداز 20 ساله است، لذا به برخی از ویژگی‌های بودجه اشاره می‌كنم.

وی یكی از مهمترین ویژگی‌های بودجه سال 90 را تأكید و توجه بر عدالت برشمرد و در ادامه اظهار داشت:‌ عدالت به عنوان ستون فقرات جامعه اسلامی از اهداف و آرمان‌های انبیاء، اولیا و انقلاب اسلامی است، لذا تلاش شده كه در بودجه سال آینده به مناطق گوناگون كشور در توزیع و تخفیف منابع با نگاه عدالت‌محور توجه شود.

رئیس قوه مجریه با تأكید بر این نكته كه بودجه سال 90 بین بخش‌های اقتصادی و اقشار مردم با نگاه عدالت‌محور تنظیم شده است، گفت: در بودجه سال آینده عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی لحاظ شده البته تأكید و توجه جدی بر كاهش فاصله طبقاتی نیز از جمله نكات دیگر لحاظ شده در بودجه سال آینده كل كشور است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: ‌با اجرای هدفمندشدن یارانه‌ها گام‌های بلندی برداشته شده است اما در توزیع سایر منابع، تسهیلات، حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای عمل شده كه‌ كاهش فاصله بین مناطق و فاصله طبقات درآمدی توجه شده است.

وی در بیان ویژگی دیگر بودجه سال آینده كل كشور اظهار داشت: توجه و تأكید در رشد فضائل اخلاقی و ترویج آرمان‌های انقلاب از جمله دیگر ویژگی‌های سال 90 است؛ نگاه فرهنگی به بودجه موجب شد كاری كه از سال گذشته آغاز شده است، در سال آینده نیز با سرعت ادامه یابد.

احمدی‌نژاد تصریح كرد: ویژگی دیگر بودجه سال آینده پشتیبانی و تأكید بر توانمندسازی بخش مردمی و تعاونی‌ها در عرصه‌های گوناگون است، البته از جهت‌گیری‌های اصلی سند چشم‌انداز و برنامه پنجم نیز تقویت بخش مردمی در همه زمینه‌ها است، لذا توانمندسازی مردم برای پذیرش مسئولیت در بودجه سال 90 نیز از جمله نكاتی است كه لحاظ كرده‌ایم.

رئیس جمهور كشورمان در ادامه با بیان اینكه 176هزار و 993 میلیارد تومان نیز مقدار بودجه عمومی دولت در سال 90 است گفت كه دولت به نمایندگی از كل كشور این لایحه را تهیه كرده و انتظار ندارد لایحه جدیدی در مجلس نوشته شود.

احمدی‌نژاد ‌گفت: در بودجه سال آینده دولت توجه ویژه‌ای به افزایش میزان تولید داخلی كرده است؛ به‌طوری‌كه امیدواریم سیر فزاینده سرمایه‌گذاری در سال آینده با سرعت بیشتری افزایش پیدا كند.

وی با بیان اینكه در سال جاری میزان صادرات غیرنفتی به فضل الهی از حدود 30 هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت، افزود: در پایان سال 83 و ابتدای سال 84 میزان صادرات غیرنفتی كشور 7 میلیارد تومان بود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بخش علمی در لایحه بودجه سال 90 تصریح كرد: هدف ما در بخش علمی لایحه بودجه 90 این بوده ‌كه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تولید علم، افزایش چشمگیری داشته باشد، ما اكنون در برخی امور رتبه اول منطقه را در اختیار داریم و امیدواریم قبل از پایان برنامه پنجم به لحاظ علمی نیز رتبه اول منطقه را بدست بیاوریم.

احمدی‌نژاد هدف لایحه بودجه در بخش اجتماعی را افزایش نشاط اجتماعی در كشور دانست و گفت: تقویت بودجه ورزش، تفریحات سالم و ایران‌گردی، انشاءالله نشاط اجتماعی را در كشور افزایش خواهد داد.

وی اضافه كرد: امیدواریم سال 90 سهم مردم ایران از سلامت افزایش پیدا كند و طرح پزشك خانواده در شهرهای كشور عملیاتی شود، چرا‌كه این تحول در نظام سلامت كشور لازم است.

رئیس جمهور كشورمان با بیان اینكه 70 درصد پزشكان كشور پزشك عمومی هستند و علی‌القاعده بار اصلی سلامت جامعه بر دوش پزشك عمومی است‌، خاطرنشان كرد: در حالی كه بار اصلی سلامت جامعه بر دوش پزشكان عمومی است، ساز و كار مناسب موجب شده كه پزشكان عمومی از درآمد و خدمات كمتری بهره بگیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه دولت به دنبال بیمه كارگران ساختمانی و اهمیت به بخش بیمه در لایحه بودجه سال 90 بوده است، گفت: تلاش داریم علاوه بر كارگران ساختمانی، قالیبافان و كسانی را كه در بخش حمل و نقل فعالیت می‌كنند، بیمه كنیم و این موضوع در لایحه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینكه توجه به بهبود فضای كسب و كار از ویژگی‌های لایحه بودجه 90 است، اظهار داشت: دولت ‌در بودجه سال 90 پیش بینی كرده است كه برخی مشكلات اساسی جوانان را به فضل الهی حل و فصل كند.

رئیس جمهور ‌از ‌‌اختصاص ‌6هزار میلیارد تومان ‌در لایحه بودجه 90 برای برطرف كردن مشكلات كشاورزان ‌خبر داد و گفت: اگر ‌طی 5 سال آینده درست عمل كنیم، سال به سال از مصرف آب در بخش كشاورزی كم ‌‌و حتی مشكل خشكسالی كشاورزان برطرف خواهد شد.

احمدی‌نژاد مشكل بیكاری را معضل 40 تا 45 سال اخیر كشور دانست و افزود: دولت تلاش می‌كند ‌بحث اشتغال كه به عنوان یك معضل برای جوانان ‌است را حل و فصل كند تا جوانان بتوانند شغل دلخواه خود را با تأمین مالی داشته باشد.

وی با تأكید بر اینكه حدود 2 میلیون و 400 نفر متقاضی شغل در كشور وجود دارد، گفت: طبق برآوردی كه انجام شده است، تا پایان سال 92 هر سال یك میلیون و 200 نفر به تعداد متقاضیان شغل اضافه خواهد شد و ما تلاش می‌كنیم كه نرخ بیكاری را در كشور طبیعی كنیم.

رئیس جمهور اضافه كرد: اگر تا سال 92 نرخ بیكاری دو تا سه درصد شود، یك نرخ طبیعی است؛ مشروط بر اینكه سالانه بین 2.2 تا 2میلیون و 400 شغل در كشور ایجاد شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه در صندوق توسعه ملی كار بزرگ و ماندگاری انجام می‌شود، افزود: البته در صندوق توسعه ملی محدودیت ایجاد شده و این محدودیت بخش وسیعی از اقتصاد ما را از صندوق محروم می‌كند كه البته امیدوارم نمایندگان اصلاح كنند تا مشكلات برطرف شود.

وی بر سرعت تولید مسكن در كشور تأكید كرد و گفت: مسكن مهر با همكاری خوبی كه مجلس انجام داد، بازار مسكن را برای اولین بار بعد از 50 سال كه با افزایش قیمت مواجه بود كنترل كرد و قیمت مسكن مقداری كاهش یافت.

رئیس جمهور مسكن مهر را كار مشترك مجلس و دولت دانست و ابراز امیدواری كرد ‌در طول برنامه پنجم دغدغه مسكن به عنوان یك آرزوی دست نیافتنی برای جوانان مطرح نباشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه دولت سه هزار میلیارد تومان به بهسازی روستاها اختصاص داده است، افزود: طی سه سال آینده تمام روستاهای بالای 20 خانوار بهسازی خواهند شد و بنیاد مسكن همه ساكنان این روستاها را بهسازی خواهد كرد.

وی از افزایش سهم اعتبارات عمرانی در كشور به عنوان یك خبر خوشحال كننده برای نمایندگان مجلس یاد كرد و گفت: بودجه عمرانی 47هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا كرده است.

رئیس جمهور بر كنترل تورم در كشور تأكید كرد و گفت: كنترل تورم در سه سال اخیر روند نزولی داشته است؛ به‌طوری‌كه سوداگری در بخش مسكن، طلا و سكه و مایحتاج عمومی كنترل شده ‌و منابع به سمت سرمایه‌گذاری حركت كرده است.

رئیس جمهور با بیان اینكه تراز منفی عملیاتی بودجه حدود 50 درصد كاهش پیدا كرده است، خطاب به نمایندگان گفت: لایحه بودجه 90 بر پایه متن برنامه و در جهت‌گیری به سمت چشم‌انداز است؛ قانون روان، شفاف، منسجم و ساده است.

احمدی‌نژاد درباره ویژگی‌های لایحه بودجه 90 گفت: استفاده از عبارات تكراری و نامعلوم در لایحه حذف شده است.

وی با بیان اینكه طی 4 - 5 سال اخیر قوانین مهم توسط مجلس و دولت به تصویب رسیده است، سیاست‌های اصل 44، مدیریت سوخت و حمل و نقل عمومی، طرح قانون جامع مسكن، مدیریت خدمات كشوری و هدفمندسازی یارانه‌ها را از جمله این قوانین برشمرد و گفت: دولت با پشتیبانی مجلس به دنبال ساخت كشور است.

رئیس جمهور افزود: دولت به دنبال این است كه پیشرفت‌های مبتنی بر عدالت بدون توجه به حاشیه‌ها و برخی شعارهای بی‌پشتوانه در كشور اجرایی شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه دولت انتظار ندارد لایحه جدیدی در مجلس نوشته شود، گفت: ما به نمایندگی از نمایندگان مجلس و به نمایندگی از كل كشور لایحه بودجه را تهیه كرده‌ایم و سعی كردیم جهت‌گیری‌ها در لایحه درست رعایت شود.

وی افزود:‌ كار رسیدگی به لایحه بودجه آسان شده است چرا‌كه بودجه با برنامه و سیاست‌ها تطبیق دارد و زمان كمتری از نمایندگان را خواهد گرفت.

رئیس جمهور در عین حال گفت: بودجه انعطاف دارد و مثلا اگر راه‌آهن یك منطقه ظرفیت جذب منابع را داشته باشد، دولت كمك خواهد كرد.

احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود مقدار بودجه عمومی دولت سال 90 را 176هزار و 993 میلیارد تومان دانست و گفت كه از این مقدار 15هزار میلیارد به درآمدها اختصاص یافته و 25 هزار و 400 میلیارد تومان نیز دارایی‌های مالی است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی بانک ها در سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بودجه عمومی سال 90 كشور/176 هزار و 993 میلیارد تومان



 

 

 

 

بودجه عمومی سال 90 كشور/176 هزار و 993 میلیارد تومان

 

لایحه بودجه سال 1390 كل كشور كه امروز( یكشنبه) ،' محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران تقدیم مجلس شورای اسلامی كرد، گفت كه بودجه عمومی كشور 176 هزار و 993 میلیارد تومان است.

رییس جمهوری هنگام ارائه لایحه بودجه، ویژگی ها این لایحه را تشریح و بودجه عمرانی سال 90 كل كشور را بیش از 47 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام كرد.

احمدی نژاد تاكید كرد كه دولت از افزایش بودجه عمرانی در مجلس استقبال می كند.

رییس جمهور ، بودجه هزینه ای كشور را از مجموع كل بودجه، 89 هزار میلیارد تومان ذكر كرد و

گفت كه 15 هزار میلیارد تومان برای درآمدهای اختصاصی (درآمد- هزینه) و 25 هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای تملك دارایی های مالیاتی است.

احمدی نژاد ، بودجه شركت های دولتی و موسسات وابسته را 362 هزار میلیارد تومان اعلام و تاكید

كرد كه در بودجه سال 90 هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی شده است.

رییس جمهور از نمایندگان مجلس خواست تا برای حفظ انسجام ، شاكله و جهت گیری های بودجه سال 90 تلاش كنند...../تحلیل:ایرنا