اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ویلیام هیگ: به یک پیشنهاد دقیق و جزء به جزء از طرف ایران نیاز داریم



ویلیام هیگ , وزیر امور خارجه انگلیس

ویلیام هیگ: به یک پیشنهاد دقیق و جزء به جزء از طرف ایران نیاز داریم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت از فرصت به وجود آمده برای یافتن راه حل صلح آمیز مبتنی بر مذاکره برای برنامه هسته ای ایران استقبال می‌کنیم.

 ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با "چارلی رز" مجری شبکه تلویزیونی بلومبرگ آمریکا درباره گفتگوهای ایران با پنج بعلاوه ی یک در نیویورک صحبت کرد.

ویلیام هیگ درباره دیدار گروه پنج بعلاوه یک با وزیر امور خارجه ایران گفت: لحن خوبی در این دیدار و روح خوبی بر آن حاکم بود. ما به عنوان شش کشور یا یورو سه بعلاوه سه(سه کشور اروپایی آلمان و انگلیس و فرانسه در مقابل سه کشور غیر اروپایی آمریکا، روسیه و چین) با ایران دیدار کردیم یا همان پنج بعلاوه یک که شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان می‌شود.

 

آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در این دیدار به ما ملحق شد. ما خیلی نزدیک با یکدیگر کار کردیم. آقای ظریف سخنرانی بسیار خوب و سازنده‌ای برای همه ما کرد و قطعا خیلی دقیق درباره این سخنرانی فکر کرده بود. ازاین رو لحن و روح حاکم بر این دیدار بسیار متفاوت با تلاش‌های قبلی بود. مدت زمان زیادی است که دیدارها در سطح وزرا برگزار می‌شود اما اکنون پرسشی که وجود دارد این است که آیا با این لحنی که وجود دارد ما می‌توانیم وارد جزئیات شویم؟

 

ما درباره جزئیات مذاکرات در ژنو به توافق رسیدیم که قرار است در پانزدهم و شانزدهم اکتبر برگزار شوند. پس در طی سه هفته آینده این دیدار برگزار خواهد شد. همانطور که ما به آقای ظریف گفتیم ما به یک پیشنهاد دقیق و جزء به جزء از طرف ایران نیاز داریم تا این پیشنهاد پاسخی به پیشنهاداتی باشد که ما در گذشته به آنها داده بودیم.

ویلیام هیگ گفت: ما در ماه فوریه در آلماتی پیشنهادات را مطرح کرده بودیم و پرسیده بودیم که چگونه دو طرف می‌توانند گام برداشتن به سمت اعتماد سازی را شروع کنند تا ما بتوانیم مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای را حل کنیم. پس این پیشنهادات همچنان روی میز مطرح هستند. ما اکنون می‌خواهیم شاهد پیشنهادات ایرانی‌ها به صورت جزئی‌تر باشیم.

 

این دیدار یک دیدار خوب بود و من به آقای ظریف به علت این دیدار و تغییر فضا ادای احترام می‌کنم. ما یعنی تک تک وزرای خارجه در طی این یک هفته با وی به صورت انفرادی دیدار کردیم. برای تک تک وزرای خارجه شرکت در جلسه پنج بعلاوه یک، این دیدار دومین دیدار با ظریف بود. ما روابط کاری خوبی داشتیم.

وزیرامور خارجه انگلیس ادامه داد: آنچه که می‌گویم نشانه‌هایی از آمادگی برای انجام دادن کاری است. این چیزها به شیوه‌ای متفاوت از طرف تیم ایرانی مطرح شد که در سایر اطمینان بخشی قبلی ایران دیده نمی‌شد.

هیگ ادامه داد: پیشنهادی که در گذشته  شده بود شامل کاهش محدود تحریم‌ها و تضمین دادن در خصوص بکارگرفته نشدن تحریم‌های جدید در ازای برداشته شدن نخستین گام محدود ایران در زمینه محدود کردن غنی سازی اورانیوم بود. پس این نمونه‌ای از آن چیزی است که در گذشته مطرح شد اما توافقی روی آن صورت نگرفت. البته راه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما قطعا باید شامل شفافیت کامل باشد درحالیکه موضوع شفافیت یکی از مشکلات در برنامه هسته‌ای ایران بود.

مجری گفت: من دیروز از رئیس جمهور ایران پرسیدم که آیا وی آماده است که اطمینان بدهد همه نگرانی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی رفع می‌شوند؟

ویلیام هیگ گفت: این یک پرسش خوبی است. شفافیت بخشی از این مسئله است اما مسئله بیش از شفافیت است.

مجری گفت: توضیح آن‌ها برای نادیده گرفتن درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت چیست؟

مجری گفت:ایرانی‌‌ها به تسلیحات هسته‌ای اسرائیل اشاره می‌کنند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: بله رئیس جمهور روحانی گفت دیگر کشورها باید به پیمان ان پی تی ملحق شوند. چندین کشور هستند که عضو ان‌پی‌تی نیستند که شامل اسرائیل، هند و پاکستان می‌شود.

ویلیام هیگ رد پایان گفت: ایران برخی زندانیان را آزاد کرد ما خواستار آزادی زندانیان بودیم. ما باید از این امر استقبال کنیم./باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
شرح جزء به جزء جملات زیارت جامعه كبیره - جلسه 44

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویلیام هیگ: توافق هسته ای با ایران ممکن است/ آلن ایر: « کری » در صورت نیاز بازهم به مذاکرات هسته ای ملحق می شود



توافق هسته ای ایران با 5+1 ,برنامه هسته ای ایران

 ویلیام هیگ: توافق هسته ای با ایران ممکن است

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت: اختلافات فعلی ایران با قدرت های جهانی بر سر توافق نامه احتمالی جزئی و دست یافتن به توافقی تاریخی ممکن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، وی در نشست خبری در استانبول افزود: اختلافات باقی مانده بین طرفین مذاکره جزئی است ومن باور دارم می توان از این اختلافات با اراده و تعهد سیاسی عبور کرد.

وی افزود: این فرصتی تاریخی برای دست یافتن به توافق به منظور توقف تکثیر هسته ای در خاورمیانه است و احتمال دارد بتوانیم روابط خود با ایران را در مسیر متفاوتی توسعه دهیم. این بهترین فرصت از مدت ها قبل است تا در مورد یکی از دشوارترین مشکلات سیاست خارجی به موفقیت دست یابیم.

دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 از ظهر امروز چهارشنبه (20 نوامبر/29 آبان) با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سرپرست گروه مذاکره کننده ایرانی در ژنو آغاز شده است.

 

------------------------------------------

 

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:« کری » در صورت نیاز بازهم به مذاکرات هسته ای ملحق می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: « جان کری » وزیر امور خارجه این کشور حاضر است در شرایطی که احساس کند حضور وی به حرکت مذاکرات به جلو کمک می کند در آن شرکت کند، همانطور که در دور قبلی مذاکرات در ژنو کمک کرد.

« آلن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص احتمال حضور دوباره کری در این دور از مذاکرات ژنو افزود: من نمی توانم از طرف دیگر وزرای امور خارجه صحبت کنم، اما به عنوان یک اصل کلی وزیر امور خارجه آمریکا حاضر است در شرایطی که احساس کند حضور وی به حرکت مذاکرات به جلو کمک می کند در آنها شرکت کند، همانطور که هفته گذشته در ژنو کمک کرد.

آلن ایر، درباره ارزیابی خود از رویکرد دولت جدید ایران در عرصه سیاست خارجی گفت: ما از آنچه شنیده ایم و تغییر لحن دلگرم شده ایم. به باور ما، مردم ایران با این امید به این دولت رأی داده اند که به دنبال تعامل و همکاری با جامعه جهانی باشد تا این کشور بتواند بار دیگر رابطه نیرومند اقتصادی و اجتماعی با سایر جهان داشته باشد.

وی افزود: اما همانطور که ما قبلا هم گفته ایم، حرف زدن به تنهایی کافی نیستند، و نهایتا اقدامات جامعه جهانی درمورد ایران براساس گام هایی خواهد بود که این کشور برای رسیدگی به نگرانی های جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ایش و قطعنامه های کنونی شورای امنیت سازمان ملل برمی دارد.

آلن ایر درباره ارزیابی خود از تماس هایی که میان مقامات عالی ایران و آمریکا در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت، اظهار داشت: آغاز خوبی بود و اینکه هردو طرف درباره رسیدن به هدف مشترک سخن می گفتند دلگرم کننده بود. همانطور که آقای اوباما گفت، حل مسئله هسته ای می تواند گام مهمی برای بهتر کردن روابط میان ایران و آمریکا باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد تا در پایان مذاکرات فشرده 10 روز قبل در ژنو توافق حاصل نشود؟ اظهارداشت: ما پیشرفت های خوبی در آخرین دور داشتیم که مواضع ما را نزدیکتر و اختلافات را کمتر کرد.

همانطور که وزیرامورخارجه کری گفت، «این یک مسابقه برای رسیدن به توافق نیست بلکه مسابقه ای برای رسیدن به یک توافق خوب است و نیاز به زمان دارد.»

وی در خصوص استفاده برخی رسانه های از واژه « شکست » برای توصیف نتیجه دور قبلی مذاکرات ژنو گفت: واژه ای که من برای توصیف آخرین مذاکرات به کار می برم «پیشرفت» است.

آلن ایر اضافه کرد: ما پیشرفت های خوبی داشتیم و امیدوار به ادامه آن هستیم. کشورهای ١+5 هدف مشترکی دارند و آن دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای و تعهدش به پیگیری راه حلی صلح آمیز از طریق دیپلماسی به مسئله هسته ای این کشور است.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا درباره نقش فرانسه در به توافق نرسیدن دور قبلی مذاکرات اظهار داشت: اجازه بدهید واضح بگویم؛ گروه ١+5 با یک پیشنهاد متحد موافقت کرد و آن چیزی بود که اواخر این ماه در ژنو مورد بحث بود.

آلن ایر افزود: گمانه زنی های بسیاری درباره جزئیات پیشنهاد مورد بحث و جزئیات مذاکرات دور گذشته شده است. من می خواهم از همه بخواهم در مورد باورشبهات، شایعات و گزارش های نادرست احتیاط کنند.

وی ادامه داد: گروه ١+5 و ایران درمورد محرمانه نگاه داشتن جزئیات مذاکرات دقیق عمل کرده اند. این نشانه جدی بودن آنچه در حال اتفاق افتادن است و باعث پیشرفت کنونی ما شده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره سخنان روز دوشنبه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در پارلمان این کشور مبنی بر این که می توان با ایران به توافق رسید و همچنین درخصوص اظهار نظرهای مثبت مقامات فرانسه، آلمان و آمریکا در این زمینه گفت: همانطور که وزیرامرخارجه کری پس از تازه ترین دور مذاکرات گفت، ما براین باوریم که می توانیم به توافق برسیم.

آلن ایر گفت: این موضوع به معنای آن نیست که موفقیت مطمئن و تضمین شده است، اما به این معنی است که ما به راهی که پیش گرفته ایم ادامه خواهیم داد، تا زمانی که جایی برای امیدواری منطقی باشد.

یادآوری می شود ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در صحبت های روز دوشنبه خود گفته بود که من هیچ تردیدی ندارم که می توانیم (درباره موضوع هسته ای) با ایران به توافق برسیم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم اخیر گفته بود رسیدن به توافق با ایرانی ها دور از دسترس نیست اما هنوز به آن مرحله نرسیده ایم.

وزیران خارجه آلمان و آمریکا هم از وجود پیشرفت هایی در مذاکرات و کم شدن فاصله ها سخن گفتند.

در ادامه این گفت و گو از آلن ایر سوال شد: سه سال دیگر تا پایان دومین دور ریاست جمهوری آقای اوباما باقی است. به نظر می رسد دمکرات ها راحت تر می توانند با ایران به توافق برسند.از سویی هم به نظر می رسد حل اختلافات با ایران و از سرگیری روابط با تهران می تواند امتیاز مثبتی برای دمکرات ها برای حفظ قدرت سیاسی در آمریکا در جریان انتخابات 2016 باشد. با توجه به این موارد، آیا فکر می کنید آقای اوباما می تواند در مدت سه سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش، به توافقات خوبی با ایران برسد؟

وی پاسخ داد: ابهامات درمورد برنامه هسته ای ایران تنها مربوط به ایالات متحده نیست؛ جهان در هدف مشترکش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای متحد است. اما بله، من فکر می کنم که گروه ١+5 می تواند با ایران به توافق برسد، درصورتی که ایران تصمیم بگیرد درمورد پرداختن به نگرانی های جامعه جهانی درمورد برنامه هسته ایش اقدام کند.

آلن ایر در پاسخ به این سوال که چه موانعی بر سر راه عادی شدن روابط ایران و آمریکا و به طور خاص چه موانعی پیش پای اوباما برای عادی کردن روابط با ایران وجود دارد، گفت: همانطور که اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند ما باور نداریم که بتوانیم به طوری سریع بر تاریخ سخت میان ایران و ایالات متحده غلبه کنیم. اما باور داریم که اگر بتوانیم مسئله اتمی ایران را حل کنیم، آن می تواند به عنوان گامی عمده در راه روابطی متفاوت بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک باشد .

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا همه طرف های مذاکرات هسته ای اصرار به محرمانه ماندن محتوای گفت و گو ها دارند؟ گفت: هردو طرف می دانند که حفظ محرمانه محتویات گفت و گوها هم نشانه ای از جدیت مذاکرات است که به آن اشاره کرده ایم و همچنین بهترین تضمین که این روند می تواند رو به جلو و به سمت هدف مشترک حرکت کند.

در پایان این گفت و گو وقتی از آلن ایر سوال شد که آیا فکر می کنید خبرهای خوبی برای مردم ایران و آمریکا در ماه های آینده در راه است یا خیر؟ گفت: انشا الله، همانطور که آقای اوباما گفت، حل مسئله اتمی می تواند گام عمده ای به جلو در روابط جدید بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و احترام متقابل باشد.

/ایرنا