اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ویروس زیکا موجب نابودی سلول های مغز جنین می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,ویروس زیکا

طبق یک گزارش جدید مطالعاتی، نقایص وحشتناک ناشی از ویروس زیکا در هنگام تولد نتیجه واکنش سیستم ایمنی است که موجب مرگ سلول های مغز پیش از تولد شده و مانع از رشد مغز جنین می شود.

به گزارش مهر، طبق یافته محققان دانشگاه کالیفرنیا ظاهرا ویروس موجب فعال شدن گیرنده ایمنی موسوم به TLR۳ که بدن برای شناسایی و دفاع در مقابل ویروس های مهاجم استفاده می کند می شود.

طاریق رانا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «گیرنده بسیار فعال TLR۳ آنچنان پیش می رود که موجب خاموشی ژن های می شود که سلول های بنیادی مغز برای تخصیص به سلول های مغز لازم دارند و در نتیجه مرگ سلولی اتفاق می افتد.»

وی در ادامه می افزاید: «با فعال شدن TLR۳، ویروس زیکا ژن های را متوقف می کند که مسئول رشد سلول های بنیادی در بخش های مختلف مغز هستند.»

به گفته رانا، این یافته ها به توضیح در مورد چگونگی تاثیر زیکا بر بروز میکروسفالی و سایر مشکلات مغزی در حین تولد کمک می کند. همچنین می تواند خبر خوبی برای پیشگیری احتمالی از نقایص مغزی ناشی از زیکا در زمان تولد نیز باشد.

رانا و تیم تحقیقش توانستند به شکل موفقیت آمیزی این فرایند را در محیط آزمایشگاه و بر روی نمونه های سلول بنیادی با استفاده از ماده شیمیایی که مانع از علکرد TLR۳ می شود، متوقف سازند.

 


ویدیو مرتبط :
‫ویروس زیکا را بهتر بشناسیم! با زیرنویس فارسی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط سقط جنین با ویروس زیکا



اخبار,خبر های اجتماعی,جنین

پزشکان می‌گویند: علائم اثرات مخرب ویروس زیکا بر رشد جنین رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، دو زن باردار آمریکایی پس از بازگشت از مناطق آلوده به ویروس زیکا دچار سقط جنین شده‌اند.

پزشکان آمریکایی اظهار داشتند: هرچند هنوز مشخص نیست ویروس زیکا عامل سقط جنین در این دو زن باردار بوده اما یافته به دست آمده آخرین نشانه‌ای است که می‌تواند احتمال انتقال ویروس زیکا از مادر به جنین را تایید کند.

این دو مورد جزو اولین موارد ارتباط بین ویروس زیکا و سقط جنین در آمریکا هستند. ویروس زیکا نسبتا برای افراد بزرگسال بی ضرر است اما از سال گذشته و با آغاز شیوع آن در برزیل که با تولد نوزادان مبتلا به عارضه مادرزادی میکروسفالی همراه بوده، توجه جامعه جهانی بهداشت و سلامت را به خود جلب کرده است.

شواهد حاکی از آن است که عارضه میکروسفالی و کوچک ماندن سر نوزادان با ویروس زیکا ارتباط دارد. همچنین در موارد نادری این ویروس می‌تواند موجب بیماری عصب شناختی «گیلن‌باره» در افراد بزرگسال شود.

به گزارش مدیکال دیلی، «زو ویلیامز» از کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک گفت: این امکان برای عفونتی که به صورت ویروسی یا باکتریایی است وجود دارد که به سقط جنین در زنان باردار منجر شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا