اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ویراژ موتورسیکلت‌ها روی هنجارهای ترافیکی


از یك طرف ما فقر در آموزش‌های لازم به مردم را مشاهده می‌كنیم و از طرف دیگر مشكل ما ضعف در قوانینی است كه نقش بازدارنده ندارند

روزنامه همشهری: وسیله‌ای با ۹۰ دسیبل آلودگی صوتی اعلام خطر می‌کند و نزدیک می‌شود. پیش از آنکه سر برگردانی، صورتت را به بادی سرد مهمان می‌کند و رد می‌شود. موتور دیگری می‌گذرد و صدای سرسام‌آورش را با خودش می‌برد.

این حكایت هر روز و سال و‌ماه كوچه‌ها و خیابان‌های شهر است. همین موتورسیكلت‌ها عامل 50درصد آلودگی صوتی و 20درصد آلودگی هوا شناخته شده‌اند، اما به راستی چه‌كسی برای ساماندهی حركت آنها آستین بالا می‌زند؟

سرعت سرسام‌آور عبور از كوچه‌های تنگ، قانون‌گریزی‌ها در خطوط ویژه اتوبوسرانی، آلودگی‌های خارج از تصور صوتی و هوایی و از همه مهم‌تر خطر جانی كه برای راكب و سرنشین و عابران ایجاد می‌كنند، همه و همه تنها بخشی از سیاهه ویژگی‌های موتورسیكلت‌هاست.

سیدجعفر تشكری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهردار تهران در این‌باره می‌گوید:‌ به‌نظر می‌رسد در بحث هنجارهای ترافیكی، تهران دچار یك عقب‌ماندگی و فقر رفتارهای استاندارد است. این فقر البته مربوط به مردم نمی‌شود. شهروندان پایتخت بارها اثبات كرده‌اند كه آموزش‌پذیر هستند و اگر كسی آموزش لازم را به آنها بدهد و توقع رعایت اصول ترافیكی را داشته باشد، این توقع محقق می‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، مشكل و حلقه مفقوده در بحث رفتارهای ترافیكی شهروندان، آموزش‌هایی است كه در مقاطع مختلف و مستمر باید به یك شهروند داده شود. وی می‌افزاید: از یك طرف ما فقر در آموزش‌های لازم به مردم را مشاهده می‌كنیم و از طرف دیگر مشكل ما ضعف در قوانینی است كه نقش بازدارنده ندارند. آموزش هدفمند و قوانین جامع می‌تواند موجب حمایت از رعایت‌كنندگان هنجارهای ترافیكی شوند. ما باید به موجب قانون آنقدر هزینه جرم سرپیچی از قوانین ترافیكی را افزایش دهیم كه كسی حتی میل به انجام این كار را نداشته باشد. یك تخلف باید برای هیچ‌یك از شهروندان مقرون به صرفه نباشد تا حاشیه امنی برای قانونمداران پدید‌ آید.

قانون‌گریزی‌های موتورسیكلتی

آمارهای موجود نشان می‌دهد كه تعداد موتورسیكلت‌های تهران به‌دلیل شرایط اقتصادی موجود و رشد قیمت انواع خودرو‌، از تعداد خودروها در این كلانشهر سبقت گرفته كه به‌خودی خود نشانه تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه بر چرخه ترافیك تهران است.

در این وضعیت، بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی، به هر معبری كه اراده كنند وارد می‌شوند، از هر چراغ قرمزی كه بخواهند عبور می‌كنند و تابلوهایی همچون ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای راكبان این وسایل نقلیه معنا و مفهوم چندانی ندارد. رعایت نكردن حق تقدم و تغییر مسیر ناگهانی، نقص سیستم روشنایی و دیده نشدن هنگام تاریكی، حمل بار و سرنشین اضافه و تبدیل موتورسیكلت به وسیله‌ای برای باربری و مسافربری، بخشی دیگر از این واقعیت تلخ ترافیكی است. ورود به خطوط ویژه و تندروی اتوبوسرانی، انجام حركات نمایشی در معابر، بی‌توجهی به معاینه فنی و تولید آلودگی هوا و صدا و نیز استفاده نكردن از كلاه ایمنی، از دیگر تخلفاتی است كه در افزایش تعداد و شدت سوانح رانندگی مؤثر است.

اصلاح رفتار راكبان

بخش قابل توجهی از مشكلات ترافیكی تهران ریشه در رفتارهای موتورسواران دارد و درصورت اصلاح رفتار آنها، بسیاری از مسائل و مشكلاتی كه امروز در معابر شهری وجود دارد، برطرف خواهد شد. در سال‌جاری 5/7میلیارد تومان اعتبار برای آموزش ترافیك در پایتخت درنظر گرفته شده است.

ركورد مرگ

براساس آمار موجود، هر 48ساعت یك موتورسوار در تهران كشته می‌شود و این در حالی است كه با وجود میلیون‌ها دستگاه موتورسیكلت و تردد میلیون‌ها موتورسوار در تهران و اقصی نقاط كشور، هنوز جای مناسبی برای آموزش اصول و مهارت‌های موتورسواری در كشور وجود ندارد.


ویدیو مرتبط :
پایان نامه تبیین تفاوت هنجارهای پنهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محدودیتهای ترافیکی جاده‌هادرتعطیلات



 

 

 

محدودیتهای ترافیکی جاده‌هادرتعطیلات

 

محدودیتهای ترافیکی جاده‌هادرتعطیلات

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته در محورهای مواصلاتی گفت:این محدودیتها به منظور افزایش ایمنی و تسهیل در عبور و مرور شهروندان اعمال می شود.

سرهنگ البرزی در گفتگو با مهر افزود: تردد تمام موتورسیکلتها از روز پنجشنبه17 تیرماه تا ساعت 12 روز شنبه 19 تیرماه در محورهای کندوان، کرج، چالوس، هراز، فیروزکوه، قزوین - رشت، تهران - ساوه - همدان ممنوع است.

وی گفت: همچنین تردد انواع تریلرها و کامیونها در محور کرج - چالوس ممنوع است.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راه کشور افزود: تردد تمام وسایل نقلیه از ساعت 6 بعدازظهر تا 10 شب روز جمعه 18 تیرماه در محور کرج - چالوس تا تونل کندوان در استان تهران به منظور تخلیه بار ترافیکی ممنوع است.

وی ادامه داد: عبور تمام وسایل نقلیه از ساعت 12 روز شنبه تا بامداد روز یکشنبه از محور کرج به مرزن آباد و از ساعت سه بعدازظهر روز شنبه تا یک بامداد روز یکشنبه از بالای مرزن آباد به کرج یکطرفه است.

البرزی با اشاره به ممنوعیتهای ترد در محور هراز گفت: تردد تمام تریلرها وکامیونها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب شبنه 17 مرداد و از ساعت 6 صبح تا 12 شب روزهای جمعه و شنبه 18 و 19 مردادماه از محور هراز ممنوع است.

وی عنوان کرد: از ساعت 2 بعدازظهر تا 12 شب روز شنبه 19 تیر تردد تمامی وسایل از رودهن (انتهای بلوار کریتون) به آمل ممنوع است.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راه کشور با اشاره به ممنوعیتهای تردد در محور دماوند گفت: عبور تمامی تریلرها از ساعت 6 صبح تا 12 شب روزهای جمعه و شنبه 18 و 19 تیرماه از تهران به قائم شهر ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین تردد تمام تریلرها و کامیونها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب پنجشنبه 17 تیرماه و از ساعت 6 صبح تا 12 شب روزهای جمعه و شب از ساوه به همدان ممنوع است.

البرزی افزود: در محور زاهدان - زابل نیز تردد تمام تریلرها و کامیونها از ساعت 3 بعدازظهر تا هشت شب پنجشنبه و شنبه 17 و 19 مردادماه ممنوع است.

وی گفت: همچنین از ساعت هشت صبح تا 10 روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه 17، 18 و 19 مردادماه تردد تمامی تریلرها از سقز به دیواندره و بالعکس ممنوع است.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راه کشور با اشاره به ممنوعیت تردد در محور مریوان اظهار کرد: تردد تمامی تریلرها و کامیونها از ساعت 6 صبح تا 12 شب 18 و 19 مردادماه از سنندج به مریوان ممنوع است..../تحلیل:ایلنا