اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وندی شرمن: روس ها را از قرارداد «نفت - کالا» با ایران منصرف کردیم/ واکنش روسیه به اظهارت شرمن



اخبار ,اخبار سیاست خارجی , تحریم های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - وندی شرمن: روس ها را از قرارداد «نفت - کالا» با ایران منصرف کردیم/روسیه: معلوم نیست شرمن روی حساب کدام خبر این حرف را زده؛ ایران یار قدیمی ماست

امریکا اعلام کرد که موفق شده روسیه را برای چشم پوشی از انجام معامله تجاری – نفتی با ایران متقاعد کند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا، در این خصوص سخن گفته است.

روزنامه کامرسانت چاپ روسیه نوشت: امریکا اعلام کرد که موفق شده روسیه را برای چشم پوشی از انجام معامله تجاری – نفتی با ایران متقاعد کند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا، در این خصوص سخن گفته است.

به گزارش تیک در این میان، در وزارت امور خارجه روسیه نیز به نشریه «کامرسانت» اظهار داشته اند که بیانات وزارت امور خارجه امریکا صحت ندارد. به گفته الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، مسکو قصد دارد به همکاری های اقتصادی خود با تهران توسعه بیشتری بخشد و این ادعاهای واشنگتن «ساختگی» است.

خبر مبنی بر این که واشنگتن مسکو را برای چشم پوشی از انجام معامله بزرگ با تهران متقاعد کرده، از سوی وندی شرمن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام شده است. به گفته وی، مسکو و تهران بعد از انجام مذاکرات «در سطح بالا»، ناگزیر شدند از طرح توسعه همکاری های اقتصادی خود چشم پوشی کنند.

شرمن گفت: «من به شخصه باور دارم که ما بعد از توضیحات کامل، موفق شدیم طرفین را برای امتناع از هر اقدامی در آینده نزدیک در راستای انجام این معامله، متقاعد سازیم. ما در نهایت شفافیت توضیح دادیم که احتمال دارد امضای چنین توافق نامه ای میان روسیه و ایران، به اعمال تحریم های جدید (علیه شرکت های ایرانی و روسی) منجر شود و ضمن دشوار و یا ناممکن کردن انعقاد قرارداد جامع ( در رابطه با مساله هسته ای ایران)، جمع شرکت کنندگان در روند مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران را نیز با تهدید های بزرگی مواجه سازد ».

در وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده اند که بیانات خانم شرمن صحت ندارد. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، به نشریه «کامرسانت» گفت: «برای ما به هیچ وجه قابل درک نیست که خانم شرمن روی حساب کدام خبر و کدام ارتباط به چنین نتایج بی ربطی دست یافته است. ما به توسعه همکاری های خود با ایران، یار قدیمی خود، در زمینه ها و رویکردهای گوناگون علاقه مند هستیم. ما کمترین اقدام غیر قانونی انجام نمی دهیم».

گفتنی است که مسکو و تهران احتمال ارسال نفت ایران به روسیه (تا 500 هزار بشکه در روز) و ارسال کالاها و تجهیزات روسیه به ایران را بررسی می کنند. پیش از این، کاخ سفید، شورای امنیت ملی امریکا و وزارت امور خارجه امریکا با اعلام این که چنین توافق نامه ای با تحریم های اعمالی امریکا علیه ایران و قرارداد مقدماتی ماه نوامبر در رابطه با برنامه هسته ای ایران مغایرت دارد، بیانات تندی ایراد کردند.

دستگاه رهبری امریکا از آن بیم دارد که درآمدهای ناشی از انجام این معامله با روسیه (در حدود 5/1 میلیارد دلار در ماه) از علاقه ایران برای عقد توافق نامه بلند مدت در رابطه با برنامه هسته ای خود بکاهد ( مذاکرات مربوط در روز 18 فوریه از سر گرفته خواهد شد) و در کنگره امریکا، «شاهین ها» برای اعمال تحریم های مکمل علیه ایران بهانه ای به دست آورند که در نهایت، شانس حل و فصل برنامه هسته ای ایران را از میان بردارد.

الکساندر لوکاشویچ می گوید: «ما برای فاجعه آمیز نشان دادن اوضاع پیرامون همکاری تجاری – اقتصادی خود با تهران دلیلی نمی بینیم. ما روابط دو جانبه خود با ایران را براساس مطالبات ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و قوانین روسیه تحکیم می بخشیم. در این برنامه چیز غیر معمولی وجود ندارد». به گفته وی، ادعاهای امریکا «صحت» ندارند.

وی به نشریه «کامرسانت» توضیح داد: «همکاری اقتصادی کمترین ارتباطی با تلاش های «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی در رابطه با ادامه گفتگوها با ایران در آینده ندارد و افزون بر آن، با قرارداد ژنو (در رابطه با مساله هسته ای ایران) مورخ 24 نوامبر سال 2013 میلادی، نیز کمترین مغایرتی ندارد».

گفتنی است که لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، به نشریه «کامرسانت» گفت «تاکنون هیچ توافق نامه ای (در عرصه تجاری – نفتی) امضا نشده»، اما «روند مذاکرات مربوط ادامه دارد». در این میان، وی خاطر نشان کرد که «نه فقط شرکت های روسی، بلکه رقبای آنها در کشورهای دیگر ، از جمله کشورهای غربی نیز در رویکرد ایران فعالیت خود را آغاز کرده اند».

در مجموع، این قبیل فعالیت ها نمی توانند باب میل دولت رئیس جمهور امریکا باشند. واشنگتن تلاش می کند دقیقا روابط اقتصادی تهران را نه فقط با مسکو، بلکه با دیگر یاران بالقوه اش نیز تجت کنترل خود داشته باشد. دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی امریکا در امور مالی و ضد تروریسم، نیز در همین جلسه اعلام کرد: «همانند گذشته، تجارت ،برای ایران ممنوع است».

در این میان، این فقط مسکو نیست که از گوش فرا دادن به هشدارهای واشنگتن امتناع می کند. در هفته جاری، هیات بزرگی (116 نفر) از نمایندگان شرکت های فرانسوی با هدف بحث و بررسی پیرامون همکاری تجاری – اقتصادی با ایران، به تهران سفر کردند. وزارت امور خارجه امریکا به این سفر نمایندگان نیز واکنش منفی نشان داد و پیر ماسکویچ، وزیر دارایی فرانسه، اعلام کرد: چشم انداز انعقاد معامله های سودمند با شرکت های خارجی نه فقط تمایل تهران را برای حل و فصل هر چه سریع تر مناقشه پیرامون برنامه هسته ای خود تضعیف نمی کند، بلکه بیشتر نیز می کند.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
واکنش نسبت به اراجیف توهین آمیز اوباما،کری و وندی شرمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

المانیتور: سخنان اخیر ظریف برای اسرائیل تعجب برانگیز بود/ چرا قرارداد «نفت – کالا» ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دور جدید روابط ایران و کشورهای خلیح فارس

 

اخبار سیاست خارجی - المانیتور: سخنان اخیر ظریف برای اسرائیل تعجب برانگیز بود/ روزنامه روسی: چرا قرارداد «نفت – کالا» ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟

دور جدید روابط ایران و کشورهای خلیح فارس و اذعان تحلیلگران به قدرت فزاینده ایران در کنار مواضع اخیر ظریف در خصوص اسرائیل و هلوکاست از جمله مهمترین موضوعات مربوط به ایران در رسانه های خارجی است.

به گزارش نامه نیوز، سایت شبکه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «خلیج فارس و ایران: واقعیت‌های جدید، استراتژی های جدید» به گشوده شدن صفحه جدیدی از روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره می‌کند.

در این گزارش آمده است: کشورهای حاشیه خلیج فارس باید یک استراتژی مشترک منطقه ای را برای توافق با قدرت رو به گسترش ایران داشته باشند.

«بلونت آراس» در گزارش خود در سایت شبکه خبری الجزیره قطر می‌نویسد: توافق هسته ای ایران همانند پایان دادن به وضعیت موجود میان کشورهای خلیج فارس و ایران است. در حالی که خروج نیروهای آمریکا از عراق توازن قدرت در منطقه را متزلزل می کند توافق هسته ای با ایران به این معنا است که قدرت این کشور در منطقه به طرز تعجب برانگیزی در حال افزایش است. این پیشرفت به وجود یک فاصله سیاسی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران منجر شده است.

مواضع ظریف در خصوص به رسمیت شناختن اسرائیل و امیدوار کننده خواندن آن از سوی تایم
هفته نامه امریکایی تایم نیز در گزارشی با عنوان «وزیر خارجه ایران شرایط ایران برای به رسمیت شناختن اسرائیل را تشریح کرد» گریزی به سخنان اخیر ظریف در خصوص هلوکاست و اسرائیل زده است.

این هفته نامه آمریکایی با اشاره به اینکه سخنان مقامات رسمی ایران تغییری در رفتارهای گذشته ایجاد کرده است می نویسد: یک روز پس از آنکه مقام ارشد دولت اسرائیل اتاق محل سخنرانی ظریف در کنفرانس مونیخ را ترک نکرد و پای صحبت های وزیر خارجه ایران نشست، ظریف به مصاحبه گر تلویزیون آلمان گفت که تهران می تواند رفتار دیپلماتیک خود با اسرائیل را در صورت توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین بازسازی کند.

سخنان ظریف نخستین اظهار نظر از سوی یک مقام ایرانی در خصوص آنکه جمهوری اسلامی ایران می تواند راهی را برای اشتی با اسرائیل پیدا کند نیست، اما مطرح شدن این سخنان از سوی وزیر خارجه ایران می تواند بسیار امیدوار کننده باشد.

محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران نیز نزدیک به یک دهه گذشته مواضع متفاوت خود را در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل مطرح کرد که با انتقاد و هجمه تندروها نیز مواحه شد.

المانیتور: سخنان اخیر ظریف برای اسرائیل تعجب برانگیز بود
سایت المانیتور نیز در گزارشی به سخنان اخیر ظریف اشاره و آن را برای اسرائیلی ها تعجب برانگیز خواند.

در ادامه این گزارش آمده  است: به یاد آوردن سخنانی از سوی مقام های ایران درباره به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی پس از انقلاب اسلامی ایران دشوار است.

المانیتور می نویسد:اسرائیل برای ایران یک دشمن است  که حتی اجازه بردن نامش نیز وجود ندارد.

روایت نیویورک تایمز از صف های طولانی دریافت سبد کالا در ایران
روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی به صف های طویل دریافت یارانه کالایی که از روز یکشنبه در تهران و دیگر شهرهای دیگر ایران آغاز شده، پرداخته است.

به گزارش عصر ایران در این گزارش با توجه به محتویات سبد کالا که برنج هندی، دو مرغ یخ زده ترکیه ای، تخم مرغ، روغن و پنیر است می نویسد دولت روحانی این یارانه کالایی را بیشتر به دلیل مقابله با گرانی مواد غذایی عرضه کرده است و جامعه هدف دریافت این سبد کالایی 15 میلیون خانوار کم درآمد ایرانی است که ماهانه زیر 500 هزار تومان (170 دلار) در آمد دارند.

نیویورک تایمز می افزاید از زمان روی کار آمدن روحانی تورم این کشور از 42 درصد به 37 درصد رسیده است و توزیع سبد کالا نیز اقدامی است در راستای سیاست های مهار تورم دولت در بخش مواد غذایی و مایحتاج زندگی مردم.

سخنان شرمن در کنگره در خصوص توافق هسته ای با ایران
خبرگزاری رویترز در گزارشی به سخنان شرمن در سنا اشاره کرده و می نویسد: وندی شرمن در مورد برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها گفت: «وزیر کری در حاشیه نشست مونیخ در دیدار با ظریف تاکید کرد که آمریکا به تحریم‌های موجود ادامه خواهد داد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست روز سه‌شنبه کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به رآکتور آب‌سنگین اراک ندارد.

«وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده این کشور که گفت‌وگوهای هسته‌ای برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای با ایران در کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر شده بود. این سخنان را مطرح کرد که بلافاصله با پاسخ ظریف و افخم مواجه شد.

روزنامه روسی: چرا قرارداد "نفت – کالا " ایران و روسیه برای کاخ سفید فاجعه بار است؟
روزنامه کامسامولسکایا گازتا چاپ روسیه نوشت: واشنگتن از مسکو می خواهد از معامله پایاپای نفتی مورد بحث با تهران چشم پوشی کند. واشنگتن از این وحشت دارد که موفقیتش در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران ناپایدار باشد.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: در اینجا، ما آگاهانه واژه «موفقیتش» را به کار برده ایم. زیرا، اگر چه به طور رسمی مذاکرات در میان ایران و «گروه 1+5» در جریان است، اما در عمل اتم ایران بیش از همه باعث دغدغه فکری امریکا شده است . امریکا مار گزیده ای است که از ریسمان سفید و سیاه می ترسد و می کوشد به شیوه خاص خود پیش برود – با تکیه بر دیگری.

امریکا سعی دارد در سطوح گوناگونی مسکو را برای چشم پوشی از انجام معامله ای بر اساس طرح "نفت – کالا " متقاعد کند. زیرا باور دارد که این معامله ، سازمان تحریم ها را تضعیف و تهران را بار دیگر برای امتناع از اجرای توافق نامه پیشین ترغیب خواهد کرد.

نشریه کامرسانت با استناد بر سخنان منابع دیپلماتیک خود می نویسد که تلاش های مصرانه برای متقاعد کردن مسکو در راستای چشم پوشی از معامله مورد نظر ، «نفت – کالا» در سطوح گوناگون و از هر راه ممکن ادامه دارد. در این میان، از اعمال فشار های شدید به همراه تهدید به اعمال تحریم های اقتصادی علیه شرکت ها و بخش های مالی روسیه که در این معامله شرکت خواهند کرد، سخن در میان است و نه هشدارهای نرم.

روزنامه آمریکایی: امید؛‌ سوغاتی که ایرانیان به آمریکا می برند/ نسیم تغییرات در ایران وزیدن گرفته است
هوستون کرونیکل نوشت: شاید هیچ کشور دیگری مانند ایران خشم آمریکا را بر نیانگیخته باشد. از زمان انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در ایران، روابط ایران و آمریکا که قبل از آن بسیار نزدیک بود، رو به سردی گذاشت.

در سال های اخیر، من با ایرانیان زیادی در هوستون آشنا شدم. ایرانیان هوستون، یکی از بزرگترین تجمعات ایرانیان در آمریکا است. در سال های اخیر، متوجه یک بدبینی عمومی در بین ایرانیان شده بودم، اما اخیرا متوجه شده ام که خوشبینی – شاید امید کلمه بهتری باشد- در میان دوستان ایرانی ام بیشتر شده است و نسیم تغییرات در کشورشان وزیدن گرفته است.

اول اینکه ایرانیان بیشتری را دیده ام که به ایران سفر می کنند. دوستان ایرانی من که به ایران رفته بودند گزارش دادند که همه شایعات دروغ بوده و سفر به ایران مثل سفر به هر کشور خارجی دیگری است. ارمغانی که از سفر خود به ایران می آورند، امید است.

قبل از هر چیز دوستانم می گویند که وضعیت اقتصادی خوب نیست اما مردم ترجیح دادند که یک تغییر اساسی سیاسی را در سکوت رقم بزنند و در رای گیری اخیر یک رئیس جمهور میانه رو را برگزیدند.
اخبا سیاست خارجی - نامه نیوز