اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وندی شرمن: تهران به تعهداتش پایبند بود  



اخبار,اخبار سیاست خارجی,وندی شرمن


 اخبار سیاست خارجی  - وندی شرمن: تهران به تعهداتش پایبند بود

معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ سخنرانی کرد.

به گزارش تسنیم،‌ معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای 5+1 سخنرانی کرد.

وندی شرمن گفت: علی رغم وجود بی اعتمادی گسترده بین غرب و ایران، آمریکا به تعهداتش برای دستیابی به توافق تا قبل از تاریخ 24 نوامبر ادامه می دهد.

وی افزود:اصول ما شفاف است، ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد و دست پیدا نخواهد کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا ایران مجهز به سلاح هسته ای را تهدیدی برای آمریکا و متحدانش و نیز به راه افتادن رقابت هسته‌ای در منطقه بی ثبات خواند.

وندی شرمن همچنین با اشاره به اجازه بی سابقه ایران برای دسترسی روزانه به تاسیسات هسته ای به عنوان بخشی از طرح (توافق ژنو) و نیز موافقت ایران برای عدم گسترش بیشتر برنامه هسته ای خود افزود: ایران تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کرد، ذخیره اورانیوم با غنای پایین را محدود کرد؛ پیشرفت قابل توجهی که فرضیه یک  ایران با قابلیت سلاح هسته ای را تضعیف کرد.

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای  تاکید کرد رفع گسترده تحریم ها زمانی و تنها زمانی اعمال خواهد شد که ما بتوانیم به توافق جامع دست یابیم.

 شرمن اذعان کرد شک و تردید در همه طرفها نسبت به امکان موفقیت مذاکرات وجود دارد به خصوص از طرف متحد آمریکا، اسراییل. مقامات اسرائیلی این گفتگو ها را تایید نمی کنند چرا که از این واهمه دارند آمریکا به جای فرار از گزینه جایگزین عدم توافق،‌ یک توافق سست با ایران امضا کند.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، کشورهای حاضر در گفتگوها با ایران درباره پارامترهای یک توافق قابل قبول همبستگی خود را اعلام کرده اند و این علی رغم اختلاف نظر آنها در دیگر مسائل جهانی است چرا که یک ایران هسته ای به نفع هیچ کسی نیست.

وی افزود اگر ایران واقعا می خواهد روابطش با جامعه بین المللی را بهبود ببخشد، باید از فرصت رسیدن به توافق تا قبل از 24 نوامبر استفاده کند. این زمان تمام کردن کار است. اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ نمی دانم.


 اخبارسیاست خارجی  - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
وندی شرمن و تعطیلی فردو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: دیپلماسی بین المللی مانندبازی در قمارخانه نیست / تهران به تمام تعهداتش پایبند بوده است



اخبار,اخبار  سیاست خارجی,ماری هارف

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت :ما به اجرای روند تحریم ها ادامه می دهیم و این کشورهای دیگر را ترغیب می کند همین کار را انجام دهند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما،ماری هارف گفت:من درباره جیسون رضائیان صحبت کردم اما فکر می نمی کنم وی به صورت خاص بخشی از کارزار برای آزادی مطبوعات باشد.من همواره درباره جیسون صحبت کرده ام. رئیس جمهور در روز شنبه درباره جیسون صحبت کرد.


ماری هارف گفت: همانطور که ما در دسامبر گفتیم،افرادی این خبر را به عنوان خبر فوری منتشر کردند مبنی بر این که ما فکر می کنیم ایران همچنان فعالیت های تدارک و تامین مشکل سازی را دنبال می کند. ما به صورت علنی اشخاص حقیقی و حقوقی را به خاطر تدارک و تامین برای ایران حتی پس از اجرای طرح اقدام مشترک در فهرست تحریم ها قرار دادیم. بنابراین،این مسئله به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست و این خبری فوری نیست و من فکر می کنم افراد با کارهایی که ما تاکنون انجام داده ایم،آگاه هستند.

 

ما اکنون در حال گفتگوهایی با سازمان ملل متحد هستیم و ما نگرانی ها خود در این زمینه را اعلام کرده ایم و همین نگرانی ها را به صورت علنی نیز بیان کرده ایم.ما می دانیم ایران مدتها است که از الزامات شورای امنیت تبعیت نکرده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای تایید کرده است که آنها به همه کارهایی که براساس طرح اقدام مشترک باید انجام شود و به تعهدات خود عمل کردند.اما بار دیگر می گویم به خاطر به قوت خود باقی بودن نگرانی های ما درباره تامین و تدارکات ،اخیرا نیز برای قرار دادن اشخاص حقوقی و حقیقی در فهرست تحریم ها به خاطر تامین وتدارکات گام هایی برداشته ایم.


ماری هارف گفت:همه چیز که در طرح اقدام مشترک تشریح شده است تعهدات آنها است. طرح اقدام مشترک می گوید در توافق نهایی درباره قطعنامه های شورای امنیت صحبت می شود.آنها همچنان در حال عمل به تعهدات خود در طرح اقدام مشترک هستند. موضوع قطعنامه های شورای امنیت اکنون عنوان گفتگوها است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:گفتگوهای بیشتری با جزایر مارشال انجام شده است و ما در حال همکاری با آنها هستیم تا ببینیم چگونه می توانیم به بهترین شکل کمک کنیم.
من اطلاعات بیشتری ندارم.

وی درباره حضور مقامات دفاعی سوریه در تهران و گزارش ها در خصوص افزایش همکاری در خصوص مبارزه با تروریسم در سوریه گفت:من این گزارش ها را ندیده ام. همانطور که گفتم وزیر امور خارجه در نشست امروز خود روشن ساخته است که رژیم اسد نمی تواند بخشی ازمبارزه با تروریسم باشد.

ماری هارف گفت: همانطور که گفتم از دیدگاه آمریکا ما به گفتگوبا سازمان ملل متحد درباره نقض آنها (ایرانی ها) و همچنان به قرار دادن اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم ها به خاطر فعالیت های غیرقانونی ادامه می دهیم.ما به قراردادن در فهرست تحریم ها و اجرای روند تحریم های ما ادامه می دهیم و این کشورهای دیگر را ترغیب می کند همین کار را انجام دهند.


ماری هارف گفت: ایرانی ها به همه تعهدات خود براساس طرح اقدام مشترک پایبند هستند و این مدل آزمایش خوبی برای مسولیت روشن یک شخص است وایرانی ها به آن پایبند بوده اند.ما همیشه گفتیم طرح جامع درباره اعتماد نخواهد بود بلکه براساس راستی آزمایی ،شفافیت ونظارت و اقدامات واقعی ایران است که ما و جهان بتوانیم ببینیم و اطمینان یابیم آنها یک سال گریز هسته ای خود را رعایت خواهند کرد و از چهار مسیر برای دستیابی به سلاح هسته ای جلوگیری شده است. دقیقا به همین دلیل بر چنین شفافیت و بازرسی سرزده تاکید می کنیم. مسئله اعتماد نیست بلکه مسئله آن چیزی است که ما می بینیم و ما نظارت بر این برنامه را حفظ خواهیم کرد.


این گزارش(نقض ) گروه کارشناسان به صورت محرمانه به کمیته تحریم ایران در شورای امنیت ارسال شده است و سپس در ماه ژوئن به صورت علنی منتشر می شود. بنابراین من نمی خواهم درباره این گزارش صحبت کنم.ما دلایلی برای قراردادن اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم ها به خاطر اهداف مربوط به تامین و تدارک داریم. ما به صورت روشن معتقدیم تحریم ها ضرورت دارد همچنان اجرا شود و ما به صورت علنی این کار را انجام داده ایم.


وی درباره ادامه نقض قطعنامه های شورای امنیت گفت:ما نیز به اجرای تحریم هایی که معتقدیم باید اجرا شوند، ادامه می دهیم.ما به صورت علنی این اشخاص حقیقی و حقوقی را در فهرست تحریم ها قرار داده ایم. دلیل آن اجرای تحریم ها است اما ما بر توافق جامعی تاکید می کنیم که همه نکات اصلی را در بر داشته باشد.ما در این جهت کار می کنیم.ما بسیار روشن درباره ضرورت ادامه اجرای تحریم ها صحبت کردیم.آنها به تعهدات خود براساس طرح اقدام مشترک پایبند هستند و ما تلاش می کنیم درباره توافق جامعی گفتگو کنیم که همه موضوعات مورد نیاز را در برداشته باشد.


وی درباره وجود تناقض بین نقض قطعنامه های شورای امنیت و عمل به تعهدات براساس طرح اقدام مشترک گفت:این دو مسائل از هم جدا هستند.طرح اقدام مشترک تعهدات مشخص ایران است که تاکنون به آنها عمل کرده اند. برنامه آنها متوقف شده است.هدف توافق جامع این است که همه این موضوعات را حل کند و ما هنوز به آن نرسیدیم.


خبرنگار پرسید مقداری در اینجا با یک معما روبرو می شویم.ایران با دو دست بازی می کند و در یک دست با کارت فریب بازی می کندو در دست دیگر با فریب بازی نمی کند. دراین صورت به هیچ نتیجه ای نمی توان رسید.ایران هیچ کارتی را کنار نمی اندازد.
ماری هارف گفت: دیپلماسی بین المللی کازینو(قمارخانه) نیست.


وی گفت:همه(کشورها) به الزامات خود (درباره تحریم های ایران) پایبند هستند.ما به صورت روشن قبلا از نهایی شدن طرح اقدام مشترک و بعد از آن درباره(تحریم های) ایران صحبت کردیم.ما براساس تحریم های موجود (اشخاص حقیقی و حقوقی را ) در فهرست تحریم ها قرار می دهیم. قانون می گوید تحریم های جدید مربوط به هسته ای وضع نشود و تحریم های جدیدی وضع نشده است.اینها براساس تحریم های موجود است.


خبرنگاری پرسید آیا اقدام ایران در توقیف کشتی مرسک را می توانیم دزدی دریایی بنامیم؟


ماری هارف گفت:من تعریف جدیدی در این زمینه ندارم.ما می خواهیم ببینیم چگونه می توانیم برای حل این مسئله کمک کنیم.


خبرنگاری پرسید چرا ایران درخواست سه میلیون و ششصد هزار دلار از مرسک درخواست باج کرده است؟
ماری هارف گفت:من این گزارش را ندیده ام. ما تلاش می کنیم ببینیم چگونه می توانیم کمک کنیم.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:براساس پیمان اتحادیه آزاد بین آمریکا و جمهوری جزایر مارشال ، آمریکا اختیار و مسئولیت کامل برای مسائل مربوط به امنیتی و دفاعی از جمله درباره کشتی های با پرچم جزایر مارشال را دارد.بنابراین ما در حال گفتگو با آنها هستیم تا ببینیم چگونه به بهترین نحو می توانیم کمک کنیم.


خبرنگاری پرسید آیا آمریکا از ایران درباره یمن درخواست کمک کرده است؟
ماری هارف گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با آقای ظریف در نیویورک دیدار کرد.وی قبل از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی گفت که انتظار دارد درباره یمن صحبت کنند. آنچه که وی به صورت محرمانه گفت همان چیزی است که ما به صورت علنی می گوییم و آن این است که همه طرف ها باید در روند گفتگوی سیاسی شرکت کنند و هر کسی که بتواند کمک کند آنها در این روند شرکت کنند،خوب است.بنابراین ایرانی ها مسلما بسیار بر حوثی ها نفوذ دارند و هر کاری که ایرانی ها بتوانند برای آوردن حوثی ها بر روی میز انجام دهند،کمک خواهد بود.


خبرنگار پرسید شما از آنها به صورت خاص درخواست نکردید؟
ماری هارف گفت: ما از همه کسانی که می توانند طرف ها به خصوص حوثی ها را با توجه به این که متجاوز هستند،بر روی میز بیاورند،درخواست کردیم.مسلما ایران نفوذ بسیاری بر حوثی ها دارد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  واحد  مرکزی  خبر