اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«وندی شرمن» از سمت خود کناره‌گیری می‌کند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,وندی شرمن

معاون وزیر امور خارجه ‎آمریکا اعلام کرد پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از مقام خود استعفا می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا و عضو ارشد این هیات کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد پس از انجام این مذاکرات از مقام خود استعفا می‌کند.

«جان کری» وزیرخارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:«وندی شرمن به طور قطع عضوی کلیدی در تیم من بوده است و نه تنها مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان یکی از شاخص‌ترین کارهای وی به شمار می‌رود، بلکه در هر موضوع مهم دیگری که با آن مواجه شدم نقش مهمی ایفا کرده است.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایلنا 


ویدیو مرتبط :
وندی شرمن و تعطیلی فردو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وندی شرمن:‌ در صورت کناره‌گیری از توافق تنها خواهیم ماند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,وندی شرمن

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ اگر امروز آمریکا از توافق گروه 1+5 با ایران کناره‌گیری کند و برخلاف آنچه تاکنون در همکاری با شرکای خود علیه ایران انجام داده ایم عمل کنیم، تنها خواهیم ماند و ایران برنامه هسته‌ای‌اش را در هر مسیری که بخواهد ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا ، "وندی شرمن" با حضور در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توضیح توافق هسته‌ای با ایران، گفت: این توافق تضمین می‌کند که برنامه اتمی ایران در درازمدت صلح‌آمیز خواهد بود. در مفاد این توافق، ایران دو سوم از سانتریفیوژهایش را طی 10 سال آینده کاهش خواهد داد، همچنین ایران 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش را می‌کاهد و غنی‌سازی خود را به 3/67 درصد خواهد رساند.

او افزود: ما با راستی‌آزمایی که در توافق لحاظ شده است، می‌توانیم اطمینان یابیم که آیا ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود و اگر ایران هر یک از تعهدات خود را نادیده بگیرد ما به سرعت تحریم‌ها را برمی‌گردانیم.

شرمن گفت: ما همه گزینه‌ها را روی میز خواهیم داشت. اما ما نیز باید به این جنبه اخلاقی و حمایتی توجه داشته باشیم تا مطمئن باشیم که همه گزینه ها را برای حل برنامه هسته‌ای ایران از طریق صلح آمیز بررسی کرده‌ایم. برخی از مفاد قرارداد، 15 تا 25 سال و برخی تا مدت بسیار طولانی‌تر ادامه می یابد.

او تاکید کرد که ایران در توافق اعلام کرده است که هیچگاه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت و این توافق همان چیزی است که ما خواستار دسترسی به آن بودیم.

شرمن تاکید کرد که اگر آمریکا امروز از این توافق کناره‌گیری کند برخلاف آنچه که تاکنون با شرکای خود در این موضوع همکاری کرده‌ایم،‌ تنها خواهیم ماند و این به ایران فرصت می‌دهد که برنامه هسته‌ای اش را در هرسطح و میزانی در هر مسیری که می‌خواهد ادامه دهد و شفافیتی را که هم اکنون در این توافق به آن متعهد شده است، اجرا نکند و در این صورت ما قادر نخواهیم بود که برنامه هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کنیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: در این توافق هدف، حل اختلافات با ایران بر سر مسائل دیگری نبوده است و به همین دلیل ما سعی می کنیم تا همکاری خود با اسرائیل را به سطوح بالاتری برسانیم و با کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) نیز همکاری می کنیم.

او تصریح کرد: فقط در شرایط کنونی و با اجرای برجام می‌توانیم مطمئن باشیم که ایران سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت، مقامات 90 کشور از این توافق و همکاری برای اجرای آن استقبال و اعلام آمادگی کرده‌اند و ما سال‌های زیادی برای رسیدن به نقطه کنونی تلاش کرده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه تحریم‌ها ضررهای زیادی را برای ایران در پی داشته است، تاکید کرد: تحریم‌ها برای آنکه بتواند فعالیت هسته‌ای ایران را به طور کامل متوقف کند، کافی نبود.

گفتنی است، برخلاف ادعاهای معاون وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن رد اتهامات آمریکا و غرب مبنی بر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، همواره تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  ایسنا