اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ولایتی به اسد: ایران در کنار سوریه است


علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری روز یکشنبه 8 آذرماه در سفری رسمی به سوریه سفر کرده و با بشار اسد دیدار و در خصوص تحولات منطقه‌ای، همکاری‌های دو جانبه به بحث و تبادل نطر پرداخت.

 نامه نیوز: علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری روز یکشنبه 8 آذرماه در سفری رسمی به سوریه سفر کرده و با بشار اسد دیدار و در خصوص تحولات منطقه‌ای، همکاری‌های دو جانبه به بحث و تبادل نطر پرداخت.

ولایتی در این برنامه که در دو بخش خصوصی و عمومی برگزار شد، ضمن ابلاغ سلام مقام معطم رهبری و ملت و دولت ایران به رئیس‌جمهور و دولت و ملت سوریه از دیدار دوباره بشار اسد ابراز خرسندی کرد.

در ابتدای این دیدار که شیبانی سفیر ایران در سوریه و امیر عبداللهیان معاون افریقا و عربی وزیر امور خارجه نیز حصور داشتند، رئیس‌جمهور سوریه ضمن تشکر از مواضع اصولی مقام معطم رهبری و همراهی دولت و ملت ایران از پایداری سوریه گفت: تحولات جدی در منطقه در طول ماه‌های اخیر به وقوع پیوسته و اگر همراهی جمهوری ایران به صورت مستقیم و عیر مستقیم وجود نداشت حتما شاهد این پیروزی ها نبودیم و من از مواضع اصولی مقام معظم انقلاب در این خصوص اطلاع دارم و تشکر می‌کنم .

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در این دیدار گفت:با حضور و شجاعت شما و ملت سوریه دوره‌ای افتخارامیز و بی نظیر از سوریه در تاریخ بر جای مانده است و به دلیل آن که در مقابل دشمنان اسلام و این جنگ جهانی و جریانات افراطی و تکفیری ایستاده‌اید مایه مباهات و افتخار هستید و رهبر معطم انقلاب همواره از دولت و ملت سوریه حمایت کرده اند و برای پیروزی شما دعا می‌کنند و ریاست محترم جمهور ایران نیز پیام محبت و سلام خود را ابلاغ کردند و همواره از این مسیر حمایت کرده‌اند و مطمین هستیم پیروزی نصیب مقاومت و مردم سوریه خواهد بود.
رئیس‌جمهور سوریه نیز با تاکید بر اگاهی کامل از حمایت مردم ایران گفت: همه پیروزی‌ها و استقامت و پایمردی انجام شده مرهون حمایت‌های رهبری دولت و مردم شریف ایران است و اگر این حمایت‌ها نبود حتما پیروزی محقق نمی‌شد.

در ادامه این دیدار مهمترین تحولات و مسایل منطقه‌ای و چشم انداز آینده در جلسه جداگانه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


ویدیو مرتبط :
بشار اسد: ایران با خون خود کنار مردم سوریه ایستاد | ویدئو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح جدید عنان درباره سوریه: خروج اسد از قدرت با مشارکت ایران



طرح جدید عنان , ایران و روسیه , خروج بشار اسد

 

نکته جالب در طرح جدید عنان، اعطای برخی مشوق ها به ایران و روسیه است تا آنها با خروج بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت موافقت کنند و در مقابل، منافع این دو کشور در سوریه پس از اسد، محفوظ بماند.

منابع آگاه گفته اند کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه طرح جدیدی را برای حل بحران این کشور ارائه می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، براساس گزارش منابع دیپلماتیک، عنان امروز پنجشنبه پیشنهاد خواهد کرد گروه تماس جدیدی برای موضوع سوریه با حضور کشورهای مهم غربی، روسیه، چین برای اقناع دمشق به آغاز مذاکرات سیاسی با مخالفان تشکیل شود.

عنان همچنین پیشنهاد خواهد کرد ایران و دیگر کشورهای دارای نفوذ در خاورمیانه نیز در این گروه تماس حضور یابند.

عنان قرار است امروز پنجشنبه در نشست های جداگانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سخنرانی و گزارشی را درباره تحولات سوریه ارائه کند.

روزنامه های لوموند فرانسه و واشنگتن پست نوشته اند: عنان در سخنانش در شورای امنیت ایده حضور کشورهای ترکیه، عربستان، قطر، ایران و 5 کشور عضو دائم شورای امنیت را در گروه تماس با سوریه مطرح می کند. یک دیپلمات حاضر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک هم این اطلاعات را تایید کرد.

واشنگتن پست نوشته است که عنان پیشنهاد جدیدی را مطرح خواهد کرد که براساس آن سوریه شاهد جابه جایی سیاسی خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: نکته جالب در طرح جدید عنان، اعطای برخی مشوق ها به ایران و روسیه است تا آنها با خروج بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت موافقت کنند و در مقابل، منافع این دو کشور در سوریه پس از اسد، محفوظ بماند.

براساس این طرح ، تنها بشار اسد از قدرت خارج می شود و کلیت حکومت باقی خواهد ماند تا از فروپاشی حکومت جلوگیری شود.

البته این موضوع، با مخالفت عربستان و اسرائیل روبه رو خواهد شد که با اعطای ضمانت هایی به ایران مخالفت خواهند کرد.

براساس طرح عنان، گروه تماس ، طرح خروج اسد از قدرت را به دولت و مخالفان سوریه ارائه می کند. این طرح خواهان برگزاری انتخابات فوری ریاست جمهوری برای انتخاب جانشین اسد ، انتخابات پارلمانی و تدوین قانون اساسی جدید در مهلت زمانی معین است.

روزنامه واشنگتن پست همچنین می نویسد که در قالب این طرح ، اسد به روسیه خواهد رفت و این در حالی است که شایعه هایی درباره انتقال 6 میلیارد دلار از ذخایر ارزی سوریه به بانک های مسکو خبر منتشر شده است. همچنین این شایعه وجود داد که ایران هم علاوه بر روسیه، پیشنهاد میزبانی به اسد و خانواده اش را مطرح کرده است.

 

مخالفت آمریکا با پیشنهاد روسیه

این در حالی است که قبل از این سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار برگزاری نشست بین المللی با حضور کشورهای موثر در سوریه و از جمله ایران شده بود اما این پیشنهاد با واکنش منفی وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه روبه رو شد.

هیلاری کلینتون در این باره با متهم کردن ایران به "مشارکت در کشتار دولت دمشق علیه ملت سوریه" با حضور ایران در مذاکرات بین المللی مربوط به سوریه مخالفت کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت که قطعا ایران نمی بایست در این مذاکرات مشارکت کند.../عصرایران