اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقیح‌ تر از عربستان نداریم!


روزنامه الاخبار لبنان به نقل از جفری فلتمن فاش کرد، عربستان به هیچ وجه خواهان تشکیل دولت در لبنان نیست.

خبرگزاری ایسنا: روزنامه الاخبار لبنان به نقل از جفری فلتمن فاش کرد، عربستان به هیچ وجه خواهان تشکیل دولت در لبنان نیست.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت، برخی از مسئولان لبنانی و عرب حاضر در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کردند که جفری فلتمن، معاون بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و سفیر سابق آمریکا در بیروت در دیدارش با این مسئولان ضمن انتقاد شدید از عربستان تاکید کرده که عربستان به هیچ وجه نمی‌خواهد دولتی در لبنان تشکیل شود.

بنا به گفته مسئولان مذکور فلتمن همچنین تاکید کرده که من دولتی "بدتر" و "وقیح‌تر" از دولت عربستان ندیده‌ام و نمی‌دانم که چطور دولت عربستان همچنان به حکومت خود ادامه می‌دهد.

این مسئول آمریکایی همچنین به برخی از مواضع دولت عربستان اشاره کرده و اعلام کرد: روابط عربستان و عراق پس از ایجاد اختلاف میان دو کشور، به طور کامل قطع شد، اما زمانی که نشانه‌های نزدیکی ایران و آمریکا ظاهر شد، مقامات عربستانی به شدت خشمگین شدند، به نحوی که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به عدم سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اکتفا نکرده و در این جلسه حاضر نشد. اما آیا این همه کینه‌توزی عاقلانه است؟

فلتمن همچنین خاطرنشان کرد: ریاض به همین شیوه با لبنان تعامل می‌کند و نمی‌خواهد نه اسمی از لبنان بشنود و نه نامی از میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری این کشور و همه اینها به خاطر دولت بدی است که در عربستان حاکم است. عربستان به هیچ وجه خواهان تشکیل دولت در لبنان نیست بلکه می‌خواهد همه تلاش‌ها به تعطیلی کشیده شود.


ویدیو مرتبط :
جالب!! در ایران زنده خوب نداریم و مرده بد نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون ظریف: هیچگونه دخالتی در یمن نداریم/ / پاسخ به اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل



اخبار,اخبار سیاست خارجی , حسین امیر عبداللهیان

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه افزود: مراجع تقلید با اشاره به حادثه غیر قابل قبول در فرودگاه جده و تاکید بر تامین امنیت کامل زوار ایرانی عازم حرمین شریفین، بر ضرورت نظارت همه کشورهای اسلامی بر حرمین شریفین تاکید و توصیه‌هایی در این مورد ارائه کردند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: مقامات عربستان سعودی و در عالیترین سطوح اعلام کرده‌اند که ‏عوامل خاطی فرودگاه جده دستگیر شده‌اند و مجازات خواهند شد و ما نیز خواستار تسریع در ‏انجام مجازات عاملین این اقدام هستیم

به گزارش فارس، حسین امیر عبداللهیان بعد از ظهر امروز در نشست خبری پس از دیدار با مراجع عظام تقلید در قم اظهار کرد: در سفر امروز به قم با حضرات آیات مکارم، صافی‌گلپایگانی و سبحانی دیدار داشتم و گزارشی از آخرین وضعیت سوریه، یمن و بحرین ارائه کردم و سپس در خصوص تجاوز عربستان سعودی به کشور مسلمان یمن توضیحات و گزارش مبسوطی ارائه دادم.

*امکان ارسال کمک به یمن فراهم نیست
وی افزود: وضعیت در یمن به گونه‌ای است که متاسفانه عربستان سعودی بدون هیچگونه توجیه سیاسی و حقوقی، به این کشور حمله کرده و مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن، بیشترین قربانیان این تجاوز نظامی را تشکیل می‌دهند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان سعودی یمن را محاصره نظامی از دریا و هوا کرده است گفت: امکان ارسال مقادیر زیاد کمک‌های انسان‌دوستانه که توسط جمهوری اسلامی ایران آماده شده و همچنین صلیب سرخ جهانی و هلال احمر کشورهای اسلامی تدارک دیده‌اند فراهم نیست.

وی ادامه داد: سعودی‌ها حتی در پاسخ به صلیب سرخ هم حاضر نشدند دو ساعت توقف در حملات را قبول کنند.

*اشد مجازات مقامات عالی عربستان ‌برای خاطیان فرودگاه جده‌
امیر عبداللهیان در ادامه با اشاره به توهین به دو نفر از اتباع ایرانی در فرودگاه جده خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد اعزام زائران عمره‌گذار تا محاکمه عاملین این جرم متوقف شود.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه این تصمیم اجرایی شده است گفت: خدمت مراجع تقلید توضیح داده شد که در عربستان سعودی و در عالی‌ترین سطوح اعلام کرده‌اند که عوامل این اقدام دستگیر شده‌اند و مجازات خواهند شد.

وی تاکید کرد: خواستار تسریع در انجام مجازات عاملین این اقدام هستیم؛ طی دیداری که سفیر ایران با سعود الفیصل داشت، وزیر امور خارجه عربستان از انتقال پرونده این دو مأمور خاطی به دستگاه قضایی عربستان و صدور حکم اشد مجازات آنها در اسرع وقت خبر داده است.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه منتظر صدور حکم و مجازات این افراد خواهیم ماند عنوان کرد: بدیهی است در این صورت پرواز عمره‌گذاران ما به روال معمول خود انجام خواهد شد و این امر نیازمند این است که اخبار اطمینان‌بخشی از صدور حکم و مجازات این دو فرد خاطی به صورت رسمی از سوی عربستان دریافت کنیم.

* توصیه‌های ارزشمند‌ از سوی آیات عظام
معاون وزارت امور خارجه به ابتکار آیت‌الله مکارم شیرازی و مراجع تقلید مبنی بر برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری و پیامدها و آثار مثبت این کنگره اشاره کرد و افزود: ضرورت پیگیری مصوبات و قطعنامه پایانی این کنگره و مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و اقدامات تکفیری‌ها مورد توجه جدی و اکید مراجع عظام تقلید قرار گرفت.

وی ادامه داد: توصیه‌های ارزشمندی از سوی آیات عظام در مورد توجه به وضعیت بحرین ارائه شد همچنین ضرورت یافتن راهکار فوری برای توقف جنگ در یمن و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مظلوم این کشور جزو توصیه‌های ایشان بود و در مجموع، در دیدارها رهنمودهای ارزشمند و ارزنده‌ای دریافت کردیم.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: اطمینان داریم که این رهنمودها برای دولت جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه در ادامه کار راهگشا خواهد بود.

*هیچگونه دخالتی در یمن نداریم
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه افزود: مراجع تقلید با اشاره به حادثه غیر قابل قبول در فرودگاه جده و تاکید بر تامین امنیت کامل زوار ایرانی عازم حرمین شریفین، بر ضرورت نظارت همه کشورهای اسلامی بر حرمین شریفین تاکید و توصیه‌هایی در این مورد ارائه کردند.

وی با بیان اینکه همه کشورهای منطقه باید در تامین امنیت نقش‌آفرین باشند گفت: هیچ الگویی بدون حضور همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی نمی‌تواند موفق باشد؛ ما هیچگونه دخالتی در یمن نداریم و بر خلاف اتهاماتی که وارد می‌کنند هیچ نیروی نظامی در این کشور نداریم و حتی هیچ گونه مستشار نظامی هم برای آموزش یا مبارزه با تروریسم در یمن نداشته‌ایم.

*سفیر عربستان در سازمان ملل حرف نادرستی مطرح کرد
امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: موضوع یمن یک مسئله داخلی است و تجاوز عربستان به این کشور یک خطای استراتژیک به شمار می‌رود؛ قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل هیچ توجهی به وضعیت تجاوز عربستان سعودی به یمن نکرده و از این نظر، نسبت به بی‌توجهی سازمان ملل و نادیده گرفتن تجاوز سعودی در قطعنامه انتقاد جدی داریم، اینکه سفیر عربستان در سازمان ملل حرف نادرستی مطرح کرده مبنی بر اینکه ایران در آینده یمن هیچ نقشی نخواهد داشت باید گفت ما از نفوذ خود در منطقه برای برقراری صلح و ثبات حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه امنیت منطقه امنیت ایران است گفت: عربستان سعودی با عملیات نظامی و تجاوز به یمن، امنیت منطقه حساس و استراتژیک ما را به مخاطره انداخته است؛ بار دیگر به مقامات عربستان هشدار می‌دهیم سریعا هرگونه عملیات نظامی علیه یمن را متوقف و با توجه به طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزیر امور خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل، نسبت به تقویت روند سیاسی در یمن، نقش سازنده‌ای ایفا کند.

وی در مورد عملکرد حوثی‌ها و یمنی‌ها در مقابل تجاوز عربستان سعودی خاطرنشان کرد: اینکه آنها چه تاکتیکی را انتخاب کنند موضوعی کامل داخلی برای یمن است؛ ما از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت می‌کنیم و معتقد هستیم یمن متعقل به همه گروه‌ها و آحاد مردم این کشور است؛ با همه طرف‌ها و گروه‌های یمنی ارتباط داریم، اقدامات انصارالله در تقویت روند سیاسی در یمن و مبارزه با تروریسم، مورد توجه جدی ماست.

*عربستان به روش غلطی متوسل شده است
امیر عبداللهیان تداوم عملیات نظامی عربستان سعودی را موجب خطر گسترش جنگ و مقابله به مثل گروه‌های یمنی علیه این کشور دانست و افزود: امیدواریم رهبران عربستان سعودی، با اتخاذ رویکردی صحیح مانع تداوم و توسعه جنگ در منطقه شوند و متاسفیم که عربستان سعودی به جای تمرکز بر راهکار سیاسی و حفظ حرمت خون مسلمانان در یمن، به روش غلط اقدام نظامی متوسل شده است.

‌معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود حفظ امنیت حرمین شریفین عامل حمله نظامی به یمن است، سخنی بی‌اساس و فاقد منطق خواهد بود چرا که همه مسلمانان جهان و از جمله مردم یمن و انصارالله در یمن، از مدافعان جدی حفظ حرمت و امنیت حرمین شریفین هستند.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز و رهنمودهای مراجع تقلید، آیات عظام بر این موضوع که همه مسلمانان جهان خود را ملزم به حفظ امنیت حرمین می‌دانند تاکید ویژه داشتند به همین دلیل طرح این اظهارات واهی از سوی مقامات عربستان، به یقین مجوزی برای کشتار مردم بی گناه یمن نخواهد بود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه امنیت عربستان سعودی و امنیت منطقه برای تهران مهم است گفت: ما همچنان به تلاش‌های خود برای گفت‌وگو با عربستان سعودی و تقویت همکاری‌های دو کشور ادامه می‌دهیم، معتقدیم عربستان سعودی از ظرفیت‌های موجود خود باید در راستای کمک به صلح، ثبات و امنیت در منطقه بهره بگیرد، جمهوری اسلامی در این مسیر، از گفت‌وگو و همکاری با عربستان استقبال می‌کند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه افزود: بر اساس اطلاعاتی که برخی مقامات نظامی در منطقه اعلام کرده‌اند، به واقع عملیات و تجاوز علیه یمن، عمدتا توسط عربستان سعودی است، امارات نقش اندکی در این موضوع دارد که ما از همین مقدار مداخله نظامی امارات در یک کشور اسلامی متعجب هستیم.

*درگیری عربستان در تجاوز به یمن نوعی توطئه صهیونیستی است
وی ادامه داد: آمریکا همکاری اطلاعاتی و لجستیک با عربستان سعودی در این عملیات دارد و سایر کشورها، برخی مواضع حمایتی خود را اعلام کرده‌اند ولی از هوشمندی لازم برای عدم درگیر شدن در یک جنگ منطقه‌ای برخوردارند؛ وزارت امور خارجه تلاش‌های خود را برای تحقق صلح و جلوگیری از تقویت ائتلاف علیه یک کشور اسلامی در منطقه یعنی یمن، ادامه خواهد داد.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم درگیری عربستان در جنگ علیه یمن، نوعی توطئه صهیونیستی است خاطرنشان کرد: صهیونیست‌هایی که به دنبال تجزیه و تضعیف قدرت کشورهای اسلامی هستند پس از عراق و سوریه و مصر، امروز به سراغ عربستان آمده‌اند و امیدواریم رهبران این کشور با هوشمندی در قبال این توطئه پنهان رژیم صهیونیستی عمل کنند و مانع تقویت جنگ در منطقه شوند.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس