اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقوع 55 زلزله در اردبیل در سال 1392


مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 55 مورد زلزله در حد متوسط دو تا چهار ریشتر در شهرهای مختلف استان اردبیل رخ داده است. ایسنا: علی اسلامی مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اعلام این خبر افزود:‌ استان اردبیل از استان‌های حادثه‌خیز و پرخطر کشور است که سالانه بیش از 100 مورد زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی در آن رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: ‌آخرین حادثه غیرمترقبه مربوط به زلزله چند روز پیش شهرهای جنوبی استان اردبیل بود که با قدرت چهار ریشتر در شهرهای کوثر و خلخال رخ داد.

اسلامی با اعلام این که از ابتدای امسال تاکنون 55 مورد زلزله در مناطق مختلف رخ داده است، خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در دو حوزه پیشگیرانه و مقاوم‌سازی مساکن روستایی و شهری برای به حداقل رساندن خسارات و تلفات ناشی از آن اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد:‌ در 50 سال آینده مشکل اساسی در تأمین آب شرب و کشاورزی است که در این باب باید با برنامه عمل کرد.

اسلامی افزود: 93 درصد تولید آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که 70 درصد این منابع هدر رفت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان یادآور شد:‌ براساس قانون مصوب مجلس و الحاق دولت با هدف تغییر سیستم آبیاری در بخش کشاورزی پرداخت 85 درصد تسهیلات بلاعوض به زارعان انجام می‌شود تا کشاورزان بتوانند منابع آب مصرفی را درست مدیریت کنند.

اسلامی ادامه داد:‌ کشاورزان تنها با آورده 15 درصدی می‌توانند سیستم آبیاری سنتی را در بخش کشاورزی اصلاح کرده و در کنار آن صرفه‌جویی در مصرف آب خانگی را نیز محقق کنند.

وی اهمیت موضوع بیمه در محصولات کشاورزی و واحدهای ساختمانی را یادآور شد و گفت: کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات و عوامل تولید اقدام نمایند.

اسلامی افزود: در سال زراعی90-91 در استان اردبیل خسارت 21 میلیارد تومانی از سوی صندوق بیمه کشاورزی جبران شده و امسال هشت میلیارد تومان پرداختی از محل جبران خسارت وارده از حوادث غیرمترقبه را شاهد بودیم و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 19 میلیارد تومان نیز برسد.

وی تشکیل سازمان مدیریت بحران را در استان‌ها با هدف انسجام‌ بخشی در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: براساس قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کارگروه‌های 14 گانه ملی و 18 گانه استانی در زیرمجموعه این سازمان فعالیت می‌کنند و از سال 87 ما در حوزه مدیریت بحران سعی داریم با تجهیز کارگروه‌های تخصصی و تشکیل آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر ‌ریاست کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: ما با جذب تجهیزات و امکانات مناسب امداد و نجات سعی کردیم این کارگروه‌ها را فعال کنیم.


ویدیو مرتبط :
هنگام وقوع زلزله چه کنیم؛ نکاتی برای آمادگی قبل از زلزله و کاهش آسیب‌های پس از زلزله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقوع 720پس‌لرزه بی‌سابقه است/تخریب ساختمان دولتی دو سال ساخت در زلزله



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ایران پیشنهاد آمریكابرای ارسال كمك به زلزله‌زدگان را نپذیرفت

قدمی: وقوع 720پس‌لرزه بی‌سابقه است/ آماری ازمفقودان نداریم/ نیاز 9000 واحد مسكونی به ترمیم

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه گزارشی مبنی بر ارسال كنسروهای فاسد نداشتیم، گفت: ایران پیشنهاد آمریكا مبنی بر ارسال كمك به زلزله‌زدگان را نپذیرفت.

به گزارش ایسنا، مهندس حسن قدمی در تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده توسط نیروهای امدادی برای پوشش زلزله شمال غرب كشور، با بیان اینكه خوشبختانه این زمین لرزه در روز اتفاق افتاد، گفت: با توجه به حجم آوار سنگین و همچنین نوع بافت منطقه زلزله‌زده كه از خشت و گل بود، اگر این حادثه در هنگام شب رخ می‌داد، تلفات بیشتر از زلزله بم بود.

وی با بیان اینكه بافت فرسوده روستایی و شهری دغدغه مسئولان مدیریت بحران است، گفت: متاسفانه در گذشته مدیریت جامع بحران وجود نداشت و در مورد نحوه مدیریت در هنگام بحران، بازنگری كاملی صورت نگرفته بود و تمام هم و غم مسئولان در گذشته این بود كه منتظر بروز حادثه بودند تا پس از آن به امدادرسانی بپردازند.

قدمی با بیان اینكه مدیریت بحران در مرحله پیشگیری و نوسازی بسیار جدی است، گفت: می‌توان قبل از وقوع حادثه با بسیج نیروها از بروز اتفاقات جلوگیری كرد.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه با توجه به تسهیلات ارائه شده از سوی دولت، تاكنون یك میلیون و 400 هزار واحد روستایی نوسازی شده است، گفت: در حال حاضر و با اجرای طرح نوسازی، روستاهایی كه با زلزله 3.5 ریشتری نیز تخریب می‌شدند، با زلزله 6 ریشتری تلفاتی ندادند.

وی با بیان اینكه ضعف در ساخت و سازها موجب بروز خسارت شده است، گفت: امیدواریم با پیشگیری و همچنین جدیت مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده دیگر شاهد چنین حجم آوار و تخریب در زمین لرزه‌ها نباشیم.

زلزله در شب، فاجعه بم را تكرار می‌كرد

تخریب ساختمان دولتی دو سال ساخت در زلزله

قدمی با بیان اینكه در مورد نظارت بر ساخت و ساز ساختمان‌ها، نقش سازمان‌ها مشخص شده است، گفت: متاسفانه در زلزله آذربایجان شاهد تخریب ساختمانی دولتی كه تنها دو سال از ساخت آن می‌گذشت، بوده‌ایم كه این نشان می‌دهد نظارت جدی بر نحوه ساخت و سازها نیست و باید فكری برای این مهم اندیشید.

وی در ادامه در مورد برخی انتقادات مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده و صف‌های طولانی برای استفاده آسیب‌دیدگان از حمام و سرویس‌‌های بهداشتی، گفت: تامین سرویس‌های بهداشتی و حمام بر اساس قانون بر عهده شهرداری‌ها است، اما باید توجه داشته باشید كه پس از وقوع حادثه، مراحل كار براساس اولویت‌بندی پیش می‌رود به عنوان مثال می‌توان گفت كه در روز اول بحث جست‌وجو و نجات و پس از آن بحث تغذیه و اسكان اضطراری بسیار مورد اهمیت است.

قدمی در مورد نحوه تقسیم آذوقه و غذا میان آسیب‌دیدگان، گفت: نحوه توزیع غذا بسیار خوب است و حتی معتقد هستیم كه عده‌ای این كمك‌ها را حیف و میل می‌كنند. چرا كه مردم هنگامی كه شخصا اقدام به كمك و توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌كنند، نمی‌‌دانند كه چگونه باید این كمك‌ها را ارائه و توزیع كنند و ممكن است مردم در بخشی از مناطق با حجم زیادی از كمك‌ها روبرو شوند، در حالی كه در بخش دیگر كمك‌ها به نسبت كمتر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه چرا سپاه پاسداران اقدام به دپو كمك‌های مردمی می‌كند، گفت: سازمان‌های دیگر نیز اقدام به دپو و انبار كالاها می‌كنند، چرا كه بر اساس قانون ما باید تا 45 روز آذوقه و غذای افراد زلزله‌زده را تامین كنیم و این اقلام انبار می‌شود تا در روزهای بعدی توزیع شود.

صف‌های طولانی سرویس بهداشتی و حمام در مناطق زلزله‌زده

ممنوع الفعالیت شدن عكاسان خارجی را از وزارت ارشاد بپرسید

رییس سازمان مدیریت بحران در مورد ممنوع‌‌‌‌الفعالیت شدن عكس‌های خارجی در ایران، گفت: ساماندهی عكاسان خارجی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این مورد از آنان باید پاسخ بخواهید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه برخی بانك‌های دولتی وام بازسازی و نوسازی را به جای بهره 4 درصد با بهره 21 درصد به مردم می‌دهند، گفت: بر اساس قانون وام بازسازی باید با بهره 4 درصد به مردم داده شود و در صورت بروز تخلفات با شدت با بانك‌های متخلف برخورد می‌شود.

وجود سه هزار و 200 هكتار بافت فرسوده در تهران

قدمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه تهران در صورت بروز زلزله با چه فاجعه‌ای روبرو خواهد شد، گفت: بر اساس آمار سه هزار و 200 هكتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد كه متاسفانه عده‌ای تمایلی به انجام نوسازی و بازسازی ندارند و مردم می‌توانند با دریافت وام‌های در نظر گرفته شده، منازل مسكونی خود را در مقابل زمین‌لرزه مقاوم كنند.

وی همچنین در مورد برخی آمار متناقض از سوی سازمان‌های درگیر در حادثه، گفت: ارائه آمارهای متناقض در روزهای اول طبیعی است و هر دستگاهی سعی می‌كند متناسب با عملكرد خود، آمار ارائه كند.

زلزله 253 كشته و یك هزار و 380 مجروح بر جای گذاشت

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه بر اساس آمارهای تایید شده از سوی ستاد مدیریت بحران، زلزله 6.2 ریشتری شمال غرب كشور، 253 كشته و یك هزار و 380 مجروح بر جای گذاشته است، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی آمار 306 كشته و سازمان پزشكی قانونی نیز آمار 169 تن را داده است كه در حال حاضر تلاش مسئولان برای تجمیع آمارها ادامه دارد و به زودی آمارهای مستند با اسم و فامیلی افراد مجروح و كشته شده منتشر می‌شود.

قدمی با بیان اینكه در بحران آمار مفقودی بسیار مهم است، گفت: در سه روز اول پس از بروز حادثه، تناقض در آمار مسئله‌ای نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر توزیع كنسروهای فاسد میان زلزله‌زدگان، گفت: من تاكنون آماری دریافت نكرده و حتی نشنیده‌ام و ممكن است این مسئله در كمك‌های مردمی باشد و ما حتما پیگیر این موضوع خواهیم بود.

قدمی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر توزیع كانكس در میان زلزله‌زدگان، گفت: كانكس‌های پیش‌ ساخته در مرحله اسكان موقت و بعد از 45 روز از وقوع حادثه میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران، تاكنون آماری از مفقودان این زمین لرزه ارائه نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كمك‌های ارسال شده به ایران گفت: سازمان مدیریت بحران مسئول دریافت كمك‌های خارجی است و با وجود آن كه این سازمان درخواستی مبنی بر دریافت كمك‌های بین‌المللی نداشته است، اما كشورهایی همچون قطر، تركیه، پاكستان، آذربایجان كمك‌های خود را ارسال كرده‌اند.

قدمی با بیان اینكه آمریكا نیز پیشنهاد ارسال كمك داده‌ است، گفت: ما اعتقادی نداریم كه آمریكا از روی حسن نیت این پیشنهاد را داده باشد، چرا كه ما در حال حاضر به دلیل تحریم مشكل دارویی داریم. بنابراین لطف كند و تحریم‌ها را بردارد.

وی در باره اعزام گروه‌های بهداشت روان و حمایت‌های روانی به مناطق زلزله‌زده به ایسنا گفت: پس از اسكان اضطراری زلزله‌زدگان، تیم‌های توانبخشی به منطقه اعزام شده‌اند. به گونه‌ای كه سازمان بهزیستی كه متولی این امر است، 35 تیم روان‌شناسی و اورژانس اجتماعی به منطقه اعزام كرده‌ است.

قدمی با بیان اینكه سازمان بهزیستی اقدام به راه‌اندازی مهدهای كودك سیار در مناطق زلزله‌زده كرده است، گفت: این سازمان در برخی از روستاها، مهدهای كودك سیار زده است و قرار شد كه سازمان بهزیستی مسئولیت تعیین غذای گرم 10 هزار تن را تقبل كند.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه در مناطق زلزله‌زده 150 تن تحت پوشش بهزیستی بودند، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مدیریت دقیق باید شرایط خاصی برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به انتقادات برخی افراد مبنی بر عملكرد ضعیف سازمان پزشكی قانونی در كفن و دفن كشته‌شدگان زمین‌لرزه آذربایجان، گفت: در حوادث طبیعی نیازی به حضور پزشكی قانونی نیست، چرا كه پزشكی قانونی در فوت‌های مشكوك یا بر اساس خواسته ورثه وارد موضوع می‌شود.

قدمی با بیان اینكه در بسیاری از روستاها كشته‌شدگان حوادث توسط روستاییان دفن شده‌اند، گفت: پزشكی قانونی نباید جلوی دفن را بگیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران همچنین در مورد برخی انتقادات مبنی بر امنیت ضعیف مناطق زلزله‌زده و هجوم برخی افراد برای دریافت كمك، گفت: برخی افراد به دلیل عصبی‌بودن از شرایط موجود و برخی دیگر به دلیل طمع و شاید دل‌نگرانی برای آینده برای دریافت كمك‌های مردمی اصرار دارند كه این مسئله مرتفع شد.

وی با بیان اینكه گاها دیده شده است كه برخی از زلزله‌زدگان چادری اضافه‌تر و موقت می‌خواهند، گفت: این افراد با ارائه كارت ملی یا مدرك، چادری را به مدت چند روز دریافت و پس از آن باید مجددا تحویل سازمان‌های مربوطه دهند.

به گفته قدمی، اقدامات فرهنگی در مورد افزایش آگاهی و فرهنگ مردم باید در هنگام دریافت كمك‌ها انجام شود.

آسیب دیدن 245 روستا در زلزله

رییس سازمان مدیریت بحران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد میزان خسارت‌های این زمین‌لرزه، گفت: بر اثر این زمین‌لرزه، 245 روستا آسیب دیده‌اند كه بر اساس تصمیمات كارگروه دولت مقرر شد ظرف دو ماه آینده این مناطق بازسازی شود.

9 هزار و 384 واحد مسكونی نیاز به بازسازی دارد

وی گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته تاكنون 9 هزار و 384 واحد مسكونی نیاز به بازسازی و ترمیم دارند.

قدمی با بیان اینكه بر اساس تصمیمات كارگروه دولت به زلزله‌زدگان یك میلیون تومان برای كمك هزینه معیشت، دو میلیون تومان برای ترمیم منازل با تایید كارشناس پرداخت می‌شود، گفت: بر اساس تصمیمات صورت گرفته 12.5 میلیون وام چهار درصد دراز مدت برای زلزله‌زدگانی كه منازل آنان تخریب شده، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر همین اساس تعیین شد زلزله‌زدگانی كه به وام‌های دیگر مقروض هستند، مدتی بازپرداخت آنان به تعویق بیفتد.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینكه یكی دیگر از مشكلات حاضر در مناطق زلزله‌زده بحث ساماندهی دام و احشام است، گفت: برنامه‌ای در نظر گرفته شده است كه دام و طیور زلزله‌زدگان كه عمدتا كشاورز هستند در كنار مسكن آنان نگهداری شود.

قدمی با بیان اینكه زلزله 5.3 ریشتری شب گذشته ورزقان مصدوم و خسارتی نداشته است، گفت: از شنبه و پس از وقوع زمین‌لرزه تا روز گذشته 720 پس لرزه در منطقه رخ داده است كه 27 مورد آن بالای 4 ریشتر بوده كه این رقم بی‌سابقه است.

وی با بیان اینكه در سال 90، 7 هزار و 900 زلزله در كشور رخ داد كه 117 مورد آن بالای 4 ریشتر بود، گفت: این میزان زمین‌لرزه بالای 4 ریشتر در منطقه شمال غرب آذربایجان بی‌سابقه است كه مراتب برای بررسی به موسسه ژئوفیزیك و دیگر موسسات مربوطه ارجاع شد.

به گفته وی، از سال 1352 تاكنون تنها دو زلزله بالای سه ریشتر در محدوده 50 كیلومتری اهر رخ داده بود و زلزله 6.2 ریشتری اهر و همچنین 720 پس لرزه آن، بی‌سابقه است.

رییس سازمان مدیریت بحران درباره محدودیت در ارسال كمك‌های مردمی، گفت: ما محدودیتی برای مردم برای توزیع و ارسال كمك به مناطق زلزله‌‌زده ایجاد نكردیم، اما توصیه می‌كنم كه كمك‌های مردم نقدی باشد، چرا كه این كمك‌ها در حساب بانكی خاصی ذخیره و صرف كمك‌رسانی به زلزله‌زدگان با توجه به نیازهای آنان می‌شود.

قدمی با بیان اینكه مردم می‌توانند كمك‌های نقدی خود را به حساب 99999 در بانك ملت جمعیت هلال‌احمر ایران واریز كنند، گفت: با تدابیر اندیشیده شده روز جمعه (روز قدس)، پایگاه‌های هلال‌احمر و سازمان‌های دیگر نیز برای جمع‌آوری كمك‌های نقدی و غیرنقدی مردم مستقر می‌شود.

وی با بیان اینكه گاها دیده می‌شود كه مردم مایل هستند كه كمك‌های غیرنقدی خود را به دست زلزله‌زدگان برسانند، گفت: از مردم خواهش می‌كنیم كه اجناس كاركرده و دست دوم برای كمك به زلزله‌زدگان تحویل ندهند. چرا كه در حوادث قبلی تحویل اجناس كاركرده و دست دوم به معضلی بدل شده بود و این مسئله در شان و شخصیت زلزله‌زدگان نیز نیست.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران، در حال حاضر انبارهایی در سازمان مدیریت بحران وجود دارد كه مملو از اقلام دست دوم و كاركرده است كه توزیع آنان میان هیچ آسیب‌دیده‌ای مقدور نیست./ایسنا