اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگتر از 7 ریشتر در منطقه زاگرس دور از انتظار است



اخبار,اخبار اجتماعی,منطقه زاگرس

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به تفاوت رخدادهای لرزه‌ای مناطق مرکزی و شمالی ایران گفت: در زون زاگرس، فرکانس وقوع زمین لرزه‌ها بالاست؛ اما انتظار رخداد زلزله‌ای بزرگتر از 7 ریشتر را نداریم.

دکتر محمد تاتار در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، افزود: در مناطق شمالی کشور با وجود تعداد نسبتا کمتر رخدادهای لرزه‌ای، احتمال وقوع زلزله‌های با بزرگای بیش از 7 ریشتر وجود دارد.

وی ایران را از مناطق خاص دنیا به لحاظ زمین‌شناختی توصیف کرد و افزود: در همکاری‌های بین المللی که این پژوهشگاه با پژوهشگران سایر کشورها داشته است، اکثر محققان خارجی، ایران را به عنوان یک "آزمایشگاه طبیعی برای مطالعات زلزله‌شناسی" معرفی می‌کنند.

تاتار، ایران و منطقه هیمالیا را دو منطقه بارز لرزه‌خیز در کره زمین دانست که تقریبا دارای ویژگی‌های مشابه زمین شناختی هستند و اظهار داشت: هیمالیا منطقه بسیار زلزله‌خیزی است که از شمال شرق پاکستان آغاز می‌شود و تا سرتاسر شمال هند، نپال و بوتان ادامه دارد. زمین‌لرزه بزرگ اخیر در نپال با بزرگای گشتاوری 7.8 در این رشته کوه به وقوع پیوست.

تاتار به ویژگی زمین‌شناختی ایران اشاره کرد و ادامه داد: ایران از جمله زون‌های برخوردی است که میان دو صفحه همگرای عربی در جنوب و اوراسیا در شمال قرار گرفته و فلات ایران دائماً در حال فشردگی است. در اثر برخورد این دو صفحه، ایران سالانه حدود 25 میلی‌متر در حد فاصل مرزهای شمال و جنوب کشور کوتاه‌تر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، علت اصلی لرزه خیزی بالای کشور را گسلش لایه‌های سخت و شکننده پوسته فوقانی فلات ایران دانست که در اثر نیروهای وارد شده از طرف این دو صفحه اتفاق می‌افتد و ادامه داد: تنش‌های وارد شده از طرف این صفحات به مرور در توده‌های سنگی طرفین شکستگی‌ها تجمع می‌یابد و زمانی که از قدرت و توان تحمل سنگ‌های موجود و یا اصطکاک توده‌های واقع در طرفین صفحه گسل تجاوز کند، موجب آزاد شدن ناگهانی انرژی و ایجاد امواج زمین‌لرزه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این پدیده در همه جای ایران مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: به جز مناطق کویری که سخت و پایدار هستند کمتر جایی از ایران است که شاهد وقوع زمین‌لرزه نباشد.

تاتار در عین حال با بیان این که تفاوت‌هایی در رخدادهای لرزه‌ای در ایران وجود دارد، توضیح داد: در زاگرس فرکانس وقوع زمین‌لرزه‌ها بالاست، به این معنی که تعداد زمین لرزه‌هایی که اتفاق می‌افتد بسیار زیاد است؛ به گونه‌ای که هر روز چند زمین‌لرزه با بزرگای 3 تا 4 ثبت می‌شود اما در زون لرزه زمین‌ساختی البرز، منطقه تبریز واقع در شمال غرب، و زون کپه داغ واقع در شمال شرق، تعداد زمین‌لرزه‌های رخ داده نسبت به منطقه زاگرس به مراتب کمتر است ولی دارای بزرگای خیلی بیشتری هستند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه منطقه البرز به لحاظ مقدار انرژی آزاد شده ناشی از وقوع زمین لرزه‌های بزرگ قابل مقایسه با منطقه زاگرس نیست، اضافه کرد: اگر چه در نقشه‌های لرزه‌خیزی ایران، ظاهرا زاگرس لرزه خیزتر به نظر می‌رسد، ولی به لحاظ میزان انرژی لرزه‌ای نهفته و پتانسل وقوع زمین لرزه‌های بزرگ، مناطق واقع در شمال، شمال غرب، و شمال شرق کشور وضعیت بسیار بحرانی‌تری دارند.

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
فیلمی از لحظه وقوع زمین لرزه مهیب در چین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقوع 8 زمین لرزه در خراسان شمالی



 

 

 

وقوع 8 زمین لرزه در خراسان شمالی

 

مهر: زمین لرزه ای نسبتا شدید صبح دوشنبه ساعت 5.19 دقیقه لوجلی در خراسان شمالی را لرزاند.

کانون این زمین لرزه که شدت آن 4.2 ریشتر ثبت شده است در عمق پنج کیلومتری زمین و مشخصات جغرافیایی آن 57.66 درجه طول جغرافیایی و 37.57 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.

بر اساس این گزارش بعد از زلزله که مقارن با اذان صبح به افق بجنورد بود اغلب چراغهای منازل مردم روشن و برخی از مردم نیز به بیرون از منازل آمدند.

پس از این زمین لرزه هفت پس لرزه لوجلی و شهر بجنورد را بار دیگر تکان داد که کمترین آنها از لحاظ شدت 2.5 و بیشترین 3.7 ریشتر ثبت شده است.

هنوز گزارشی در خصوص خسارات این زمین لرزه ها دریافت نشده است.

امروز پنجم دی ماه مقارن با سالگرد وقوع زمین لرزه شدید بم در استان کرمان است.... /  mehrnews.com