اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقت آن رسیده که شاهد کنفرانس "دوستان مردم ایران" باشیم!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اظهارات گستاخانه وزیر خارجه بحرین ادامه دارد

وقت آن رسیده که شاهد کنفرانس "دوستان مردم ایران" باشیم!

به موازارت گسترش امواج قیام مردمی در بحرین و در شرایطی که مشکل بی ثباتی برای رژیم آل خلیفه روز به روز حادتر می شود، به نظر می رسد مقامات این رژیم، فرافکنی را به عنوان بهترین راه حل برای مسائل خود در نظر گرفته اند. در این راستا، وزیر خارجه این رژیم اظهاراتی شدیداللحن و غیرمعمول را علیه ایران مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»، در پی سخنان حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران و افشای این امر که رژیم آل خلیفه برای سکوب معترضان شیعه بحرینی از گازهای سمی استفاده می کند، وزیر خارجه این رژیم طی اظهاراتی غیرمعمول و کاملاً خلاف عرف دیپلماتیک، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است.

به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط»، شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، در این رابطه در صفحه «توئیتر» خود نوشته: «وقت آن رسیده که شاهد کنفرانس "دوستان مردم ایران" باشیم». به نوشته این روزنامه، جمله مذکور به دو زبان عربی و انگلیسی در صفحه توئیتر وی منتشر شده است.

گفتنی است اشاره وزیر خارجه بحرین، به مجموعه کنفرانس های موسوم به «دوستان مردم سوریه» بوده که تاکنون چندین دور از آن در کشورهای مختلف با هدف سرنگونی دولت سوریه برگزار شده است. 

اما پیش از این موضع گیری غیرمعمول، وزارت خارجه بحرین نیز با انتشار بیانیه ای رسمی به سخنان امیرعبداللهیان واکنش نشان داده بود که البته لحن آن بیانیه نیز دستکمی از سخنان خود وزیر خارجه اش نداشت. 

وزارت خارجه آل خلیفه در بیانیه خود در تلاشی آشکار برای فرافکنی، موضوع مشکلات اقتصادی در ایران را پیش کشیده و موضع گیری های مقامات ایرانی را به منظور سرپوش گذاشتن بر این مشکلات دانسته بود. در این بیانیه همچنین ادعا شده «اصلاحاتی که از سال 2001 توسط شاه حمد آغاز شد، ادامه خواهد یافت تا جامعه بحرین از آزادی، دموکراسی و احترام به حقوق بشر برخوردار باشد»!

علاوه بر این، در این بیانیه از سخنان امیرعبداللهیان با لفظ «تجاوز به حاکمیت بحرین» نام برده و تأکید شده بود این اقدامات باید از سوی ایران پایان یابد.

این اظهارات در حالی از سوی وزارت خارجه بحرین مطرح می شود که از زمان آغاز اعتراضات مردمی در این کشور در سال 2011 تاکنون، گروه ها و سازمان های بین المللی به طور فزاینده ای اقدامات رژیم آل خلیفه در سرکوب اکثریت شیعه مذهب این کشور را محکوم کرده اند.

با این حال، واکنشی تا این حد شدید به یک اظهارنظر کوتاه معاون وزارت خارجه ایران، نشان دهنده عمق بحران سیاسی در بحرین و هراس رژیم آل خلیفه از کوچکترین افشاگری هایی است که ماهیت واقعی اقدامات این رژیم را آشکار سازد. 

اما آنچه مشخص است، بیان سخنانی تا این حد تهاجمی و غیرمتعارف، نباید از سوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان بی پاسخ بماند؛ به ویژه آنکه اظهارنظر توئیتری وزیر خارجه بحرین، عملاً به معنای درخواست این رژیم برای انجام اقدامات براندازانه بین المللی علیه ایران است./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
استفاده از AMP و نقش آن در سئو سایت ( همراه باشید با برند یک سئو ایران )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بسته پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه: استفاده از گزینه امنیتی کاهش یابد/ دوستان سوری فقط تشکر کردند!



 

 

بسته پیشنهادی ایران برای حل بحران سوریه: استفاده از گزینه امنیتی کاهش یابد/ دوستان سوری فقط تشکر کردند!

یک منبع ایرانی از ارائه بسته پیشنهادی ایران به سوریه برای حل بحران این کشور خبر داد.

به گزارش عصر ایران، یک منبع ایرانی در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: ایران با ارائه مجموعه ای از پیشنهادات کتبی به سوریه، از این کشور خواسته است استفاده از " گزینه امنیتی " در بحران سوریه را کاهش دهد.

 

این منبع ایرانی در دمشق اضافه کرد: تهران بارها مجموعه ای از پیشنهادات را که بیشتر آنها سیاسی بودند، به مقامات سوریه ارائه کرد اما دوستان سوری تنها به شنیدن این نصیحت ها اکتفا کردند و از پشتیبانی ما از سوریه تشکر کردند.

به ادعای خبرگزاری آلمان ، این منبع ایرانی گفت: مقامات سوریه گفته اند که درحال انجام اجرای برنامه اصلاحات هستند و می توانند بحران فعلی در کشورشان را حل و از آن عبور کنند.

این منبع ایرانی که خواست نامش اعلام نشود افزود: پیشنهادات ایران شامل شماری از مسائل مهم و از جمله مسائل مربوط به بحران کنونی در سوریه است. بخشی از این پیشنهادات نیز مربوط به عملکرد رسانه های رسمی و شبه رسمی در سوریه (در برابر بحران این کشور) و روش های واقعگرایانه برای تعامل با طیف های گوناگون ملت سوریه است.

این منبع ایرانی ادامه داد: دهها بند از مجموعه پیشنهادات مکتوب ایران به مقامات سوریه شامل راه حل هایی بود که می توانست براساس دیدگاه ایران در حل بحران سوریه و کاهش تراکم نارضایتی  در میان مردم سوریه موثر باشند ، به ویژه در زمانی که بحران در مراحل اولیه خود بود. ما تجربه های خود را در اختیار دوستان سوری گذاشتیم و توجه آنها را به این موضوع جلب کردیم که ضروری است از شدت استفاده از گزینه امنیتی در سوریه کاسته شود.

در همین حال ، روزنامه النهار لبنان نیز نوشت که یک منبع ایرانی در دمشق ، ارائه بسته پیشنهادی ایران به سوریه برای حل بحران این کشور را تایید کرد.

سایت شبکه الجزیره نیز در گزارشی می نویسد: رضا سجادی سفیر ایران در مسکو نیز روز شنبه هفته گذشته گفته بود سوریه پیشنهاد ایران برای توقف بحران در این کشور را رد کرد و به مقامات تهران گفته بود که سوریه توانایی اداره این بحران را دارد.

سجادی اضافه کرده بود که ایران در سطح جهانی و سازمان های بین المللی تلاش هایی را برای انعکاس واقعی آنچه در سوریه روی می دهد انجام می دهد و در مقابل غرب به دنبال سیاه نمایی حوادث سوریه است.

سجادی گفته بود: در این طرح به سوریه پیشنهادهایی را ارائه کردیم اما دولت سوریه معتقد است که می تواند مشکلاتش را خود حل کند و نیازی به مشارکت دیگر کشورها برای حل مشکلات خود ندارد و تنها مشاورهای های سیاسی را می پذیرد.

سایت شبکه الجزیره به نقل از خبرگزاری مهر نیز گزارش داد که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران دیروز شنبه مطالبات مردمی مطرح شده در سوریه را مشروع توصیف کرد و از حکومت سوریه خواست تا به سرعت نسبت به پذیرش این خواسته ها اقدام کند.

شبکه الجزیره این اظهارات صالحی را بی نظیرترین واکنش از سوی ایران در برابر بحران سوریه می داند که از 5 ماه پیش آغاز شده و هم اکنون شدت بیشتری یافته است.

صالحی همچنین از خواسته های کشور های غربی برای کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه انتقاد کرد و آن را دخالت آشکار در امور داخلی سوریه توصیف کرد.

صالحی تاکید کرده بود که ایران در برابر اعتراضات در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا موضع مشترکی را اتخاذ کرده بود.

ایران اعتراضات در همه کشورهای عربی به استثناء سوریه را تایید کرده و ضمن دفاع از بشار اسد از فراخوان های وی برای اصلاحات نیز حمایت می کند.

صالحی درباره سقوط بشار اسد نیز هشدار داد و گفته بود این وضعیت به خلاء سیاسی در سوریه منجر خواهد شد که این حالت عواقب غیرقابل پیش بینی بر کشورهای همسایه و بر منطقه خواهد داشت. این وضعیت می تواند به فاجعه ای در منطقه منجر شود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز روز چهارشنبه گذشته از سوریه خواست تا راه حل به دور از خشونت را اجرا کند.

این در حالی است که در روز جمعه گذشته امیر قطر در سفر چند ساعته به تهران، با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دیدار و گفت وگو کرد.

به اعتقاد تحلیلگران موضوع سوریه مهمترین مسئله مورد بحث در مذاکرات دوحه - تهران بوده است.

رسانه های خارجی گزارش داده بودند که امیر قطر پس از دیدار با مقامات ایرانی گفته بود: راه حل امنیتی در سوریه شکست خورده و این موضوع ثابت شده است. به نظر نمی رسد ملت سوریه از مطالبات خود عقب نشینی کند. ملت سوریه قیام مردمی غیرمسلحانه واقعی را برای مطالبه آزادی و عدالت را آغاز کرده است.

امیر قطر ابراز امیداری کرده بود تصمیم گیران در سوریه به ضرورت تغییر براساس آرمان های ملت خود پی ببرند.

ایران و قطر هر دو از کشورهای نزدیک به حکومت سوریه به شمار می روند اما با آغاز اعتراضات در سوریه از حدود 5 ماه پیش، روابط دوحه - دمشق به تیرگی گرایید چرا که شبکه الجزیره مستقر در دوحه به شدت روند اعتراضات ضدحکومتی در سوریه را پوشش می دهد.

چندی پیش نیز سفارت قطر در دمشق مورد حمله شماری از حامیان بشار اسد قرار گرفت و پس از آن سفیر و تمامی دیپلمات های قطری در دمشق بدون اطلاع مقامات وزارت خارجه سوریه، این کشور را به مقصد دوحه ترک کردند و سفارت قطر به طور کامل تعطیل شد.

پس از چندی کویت، عربستان سعودی و بحرین نیز در اعتراض به خشونت دولتی علیه مردم معترض در سوریه، نیز سفرای خود را از دمشق فراخواندند.

اتحادیه عرب نیز دیروز در نشستی در سطح وزیران خارجه، تصمیم گرفت هیاتی را بررسی وضعیت سوریه و بازدید از برخی شهرهای این کشور و تاکید به مقامات سوری بر اجرای سریع اصلاحات، به دمشق اعزام کند.

سوریه از پنج ماه پیش تاکنون با موجی از اعتراضات با مطالبه کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و پایان حکومت 40 ساله حزب بعث و خانواده اسد براین کشور روبه روست.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد و فعالان حقوق بشر، تاکنون 2200 نفر در سرکوب دولتی اعتراضات مردمی در سوریه کشته شده اند.

در همین حال روسیه اعلام کرد فرستاده "بسیار مهم"ی را برای انتقال پیام به دمشق اعزام می کنند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز در سخنانی در روز جمعه گذشته همزمان با روز جهانی قدس ضمن هشدار نسبت به سقوط حکومت بشار اسد در سوریه گفته بود که اگر حکومت فعلی سوریه نبود، کمک های ایران به حزب الله لبنان نمی رسید. اگر حکومت سوریه نبود حزب الله در جنگ 33 روزه و جنبش حماس در جنگ 22 روزه در مقابل اشغالگری اسرائیل پیروز نمی شدند.

نصرالله هشدار داده بود در صورت ناآرامی و بی ثباتی در سوریه، این وضعیت به کل منطقه سرایت خواهد کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان درعین حال بر ضرورت انجام اصلاحات بزرگ در سوریه تاکید کرد و گفت هر آنکه خواهان خوبی برای سوریه است باید از روند اصلاحات در این کشور حمایت کند و نخستین شرط انجام اصلاحات، برقراری ثبات و آرامش است.

درهمین حال اعتراضات به دمشق هم رسیده است. در دو روز گذشته حامیان دولت سوریه به دو مسجد در دمشق از جمله مسجد الرفاعی حمله کردند و مانع از برگزاری تظاهرات معترضین شدند.

در سرکوب اعتراضات مردمی دیروز شنبه در شهرهای مختلف سوریه، دو نفر کشته شدند.

دولت سوریه با رد وجود اعتراضات مردمی، ناآرامی های این کشور را به گروه های مسلح تبهکار و تروریستی نسبت می دهد و مدعی کشته شدن 500 نفر از نیروهای امنیتی سوریه به دست این گروه هاست..../ عصر ایران