اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی که «مِهر» مُهر آسیب می شود



اخبار,اخبار ا جتماعی , مسکن  مهر

خانه هایی برای اقشار کم درآمد ساخته شد. همان که روی کلون درش نام مهر خورده بود. درست در حاشیه شهرها، در همان جایی که می گویند آسیب های اجتماعی سر به فلک کشیده است. در وهله اول بوی مهر و آسودگی و آرامش می دهد ولی مثل اینکه اوضاع جور دیگری رقم می خورد. از سال های پس از جنگ جهانی دوم، این دستــــه از خانه های مسکونی توسط دولت ها ساخته شد. خانه هایی که بسیاری از مهاجران را در دل خود جای داد. بسیاری از مهاجران کم درآمد که نه تنها از امکانات اقتصادی و اجتماعی محرومند بلکه برچسبی را با خـــــود یدک می کشند به نام آسیب های اجتماعی.

سایه ای بر سر اقشار کم درآمد
از دولت نهم، طرح مسکن مهر، روی کار آمد. شعاری که با خود یدک می کشید، عدالت محوری بود و هدف خانه دار کردن قشر کم درآمد را دنبال می کرد. چند صد میلیون خانه مسکونی که سایه خود را بر سر اقشار کم درآمد گستراند. شاید کمتر کسی به پیامدهای آن توجه داشت. زمین ها و واحدها ارزان بود و این ارزانی به حیثیت انسانی هم کشیده شد. آمارها حکایت از آن دارد که کار جامع شناسانه در مورد مسکن مهر، هنوز جای خالی خود را نشان می دهد.


طبقات پایین در حاشیه
طبقــــات پایین جامعه به این حاشیه ها کشیده شدند. حاشیه هایی که گویا حاشیه های بسیاری با خود به همراه داشت. سکونت در حاشیه شهر، امرار معاش را باید با خود به همراه می آورد. امرار معاشی که اکثرا مولد شغل های کاذب را با خود یدک می کشید. فعالیت هایی که نام آسیب های اجتماعی را با خود به همراه داشت. زاغه نشین ها و حلبی آبادها، جای خود را به مسکن های شیکی دادند به نام مهر.


کوچه پس کوچه های تاریک
کوچه پس کوچه های میانه ساختمان ها، گویی حکایت از ناگفته های زیر پوستی دارد. حکایت هایی که نه تنها به همان حاشیه های کشیده می شود بلکه پا را فراتر گذاشته و همان حاشیه ها به خارج کشیده می شود. حاشیه هایی که در فرهنگ عامه حل شده است. می گویند حاشیه نشینی و فقر رابطه نزدیک و مستقیمی با جرم دارند. باید نگاه عمیق تری داشت که جرم در چه جاهایی رشد خواهد داشت.


رشد بیکاری و فقر برابر جرم
رشد بیکاری و فقر، جرم را به همراه دارد. مراکز خوبی برای افزایش بزهکاری... فرار از قانون را شاید بهتر از هر جایی در این سوراخ سنبه ها بتوانند بیابند. همه چیز برای یک فرار جانانه مهیاست. دزدی، خرید و فروش مواد مخدر، فحشا و سایر تبهکاری هایی می پردازند که هم امنیت ساکنان این مناطق را به هم می زنند و هم باعث از بین رفتن امنیت خانواده ها شده و فرزندان آنان را در نبود فضاهای ورزشی و تفریحی و فرهنگی در معرض انواع و اقسام کجروی های اجتماعی از جمله اعتیاد قرار می دهند.


عمده فروش های مواد مخدر
معضل از جایی پیچیده و پیچیده تر می شود که نه خرده فروش های مواد مخدر بلکه عمده فروش ها به کوچه های تنگ و باریک این خانه ها که این روزها، نام مسکن مهر را به خود اختصاص داده است، پناه آورده اند. معضلی که گریبان آنهایی را می گیرد که به خاطر پایین بودن قیمت خانه ها ناگزیر به انتخاب این محل ها هستند. محل هایی که با این نام ولی در حاشیه شهر برپا شده اند. و اما چرا این حاشیه نشینی حتی در نگاه مسئولان ما به عنوان معضلی تلقی می شود؟ مدیریت این آسیب ها به چه صورتی می تواند باشد؟ چرا این آسیب هایی که بعضا در داخل شهر هم دیده می شود، کنترل و مدیریت نمی شود؟ آیا مهاجران یکی از مهم ترین علل گرایش افراد به حاشیه نشینی است؟ بستر اقتصادی این حاشیه ها را چطور می توان مدیریت کرد؟


نظارت نیروی انتظامی بر این مناطق
در ارائه تعریف کلی از حاشیه نشینی به این نکته اشاره شده که افراد از جایی بدون امکانات به جایی نزدیک به امکانات کشیده می شوند. گاهی اوقات نیز این افراد از وضع زندگی خود رضایت کامل ندارند. محمد یکی از ساکنان، این شهرک ها در شهر جدید پرند ست. وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ابتکار می گوید: ما در اینجا شاهد رد و بدل شدن سهل و آسان مواد مخدر هستیم. در همه جا این مورد به خوبی دیده می شود. از نظر فحشا که واقعا نگویید و نپرسید. عمدتا هم افرادی هستند که جویای کارند و جای تعجب اینجاست که نیروی انتظامی چرا نظارت دقیق تری روی این منطقه ندارد.


بیکاری و فقر و فحشا با هم می آیند
حاشیه نشینی را می توان به طبقات پایین اجتماع نسبت داد. بازتابی از زندگی افرادی که با فرهنگ فقر گره خورده اند. البته این را هم باید اضافه کنیم که حاشیه نشینی محدود به کشور ما نمی شود. بلکه مشکل اصلی کشورهای جهان سوم است. افرادی که برای فرار از وضعیت نابسامان خود کوله بارشان را می بندند و راهی این حاشیه ها می شوند. یک نکته در اینجا پرواضح است و آن هم اینکه بیکاری جوانان، ربطی به کلان شهر و حاشیه شهر ندارد. در هر جایی که بیکاری باشد، فقر و فحشا هم به دنبالش می آید. می خواهد این محل در بالای شهر کلانشهرها باشد یا در حاشیه های شهرهای بزرگ. البته جامعه شناسان بر این باور هستند که افزایش سرمایه اجتماعی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود. افزایش رفتارهای پرخطر و افزایش آسیب ها خود را به خوبی نمایان می کنند.


آمار بالای خودکشی
کمی شاید لازم باشد، ساده تر توضیح بدهیم. امیری، یکی از ساکنان مسکن مهر می گوید: حس می کنم که این روزها، خودکشی در این منطقه بیش از پیش دیده می شود. اکثرا به خاطر مسایل خانوادگی یا اقتصادی. شاید همان فقر فرهنگی را که می گویند، در اینجا معنا پیدا می کند. در این منطقه، فرهنگسرا و تفریحگاه و ... وجود ندارد. حتی یک عابربانک هم به درستی دیده نمی شود.


فاصله طبقاتی باعث و بانی است
البته ناگفته نماند که در این منطقه، دانشگاه آزاد اسلامی نیز احداث شده است. بنابراین فاصله طبقاتی بین افراد ساکن در این منطقه و افرادی که از بیرون به آنجا آمده اند دیده می شود. بر همه روشن است که فاصله طبقاتی همیشه یکی از عوامل افزایش آسیب های اجتماعی در هر منطقه است است. تقابل دو طبقه در منطقه ای که قرار بود آرامش را با خود به همراه داشته باشد.

 

 اخبار  اجتماعی -  ابتکار 


ویدیو مرتبط :
بهار در شهرستان مُهر استان فارس - طبیعت تنگ مُهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع ماسک مو برای موهای آسیب دیده



ماسك تقويتي با جعفري براي سلامت موهاي شما:آن‌چه لازم داريد:- 2 قاشق غذاخوري روغن زيتون - 2 قاشق غذاخوري جعفري خردشده

جعفري خردشده و روغن زيتون را در مخلوط ‌‌كن ريخته و خوب مخلوط كنيد. تركيب را به ريشه موهاي‌تان بماليد و كمي ماساژ دهيد. سپس موهاي‌تان را به مدت يك ساعت با حوله گرمي بپوشانيد. بعد از اين مدت موهاي‌تان را با آب ولرم بشوييد و با شامپو ماسك را از روي موهاي‌تان پاك كنيد و درنهايت موهاي‌تان را خشك كنيد.

ماسک مو


شادابي و طراوت مو با ماسك زرده تخم‌‌مرغ

آن‌چه لازم داريد:

- يك عدد زرده تخم‌مرغ

- يك فنجان شير پرچرب

زرده تخم‌مرغ را آن‌قدر هم بزنيد تا كف كند. سپس شير را به آن اضافه كنيد و كمي هم بزنيد. در صورتي كه دوست داشته باشيد، مي‌توانيد يك قاشق چاي‌خوري گلاب به تركيبات اضافه كنيد. تونيك را روي موهاي‌تان بماليد و بگذاريد به مدت 10 تا 15 دقيقه روي موهاي‌تان بماند. سپس با آب ولرم موهايتان را بشوييد.


ماسك مو با عسل، روغن زيتون و سركه براي براق‌شدن موهايتان

آن‌چه لازم داريد:

2- قاشق غذاخوري عسل

- يك قاشق غذاخوري روغن زيتون يا روغن بادام

- يك قاشق غذاخوري سركه سيب

مواد را مخلوط كرده و قبل از شست‌وشو، روي موهاي‌تان بماليد و با شانه‌زدن مواد را از ريشه به سمت نوك موها هدايت كنيد. تونيك را به‌مدت يك ساعت روي موهاي‌تان بگذاريد، سپس موهايتان را بشوييد.

ماسک مو

ماسك تقويتي ريشه‌هاي مو

آن‌چه لازم داريد:

- يك عدد زرده تخم‌مرغ

2- قاشق غذاخوري روغن كرچك

- يك قاشق غذاخوري پودر ويتامين A (شما مي‌توانيد چند عدد كپسول ويتامين A را پودر كنيد)

تمام مواد را مخلوط كنيد و روي موها بماليد. كمي ريشه موهاي‌تان را ماساژ دهيد و بگذاريد ماسك به مدت دو ساعت روي موهايتان بماند سپس آن‌را با آب ولرم بشوييد. اين ماسك براي جلوگيري از ريزش مو نيز مفيد است.

ماسك مو براي رفع شوره سر و جلوگيري از آن

آن‌چه لازم داريد:

- 3 قاشق غذاخوي سركه سيب

- يك قاشق غذاخوري روغن زيتون

سركه و روغن زيتون را مخلوط كنيد. ابتدا موهايتان را خوب با شامپو بشوييد سپس مخلوط را روي موها بماليد و بگذاريد 10 تا 15 دقيقه بماند. بعد موهايتان را با آب ولرم بشوييد سپس با آب سرد آبكشي كنيد.

ماسك عسل براي موهاي آسيب‌ديده شما

آن‌چه لازم داريد:

- مخلوط 2 قاشق غذاخوري عسل و روغن كرچك

- يك عدد زرده تخم‌مرغ

- يك عدد آمپول ويتامين A يا ويتامين D

تمام مواد را خوب مخلوط كنيد تا به ‌صورت مايعي يكنواخت شود. ماسك را روي ريشه موهاي‌تان بماليد و به آرامي به كمك شانه مواد را به سمت نوك موها هدايت كنيد. موهايتان را ب كلاه پلاستيكي بپوشانيد و بگذاريد به مدت دو ساعت بماند سپس موهايتان را با آب ولرم بشوييد.

ماسك تقويتي براي موهاي نازك و شكننده

آن‌چه لازم داريد:

- يك قاشق غذاخوري جو پخته‌شده و له‌شده

- يك قاشق چاي‌خوري روغن كرچك يا روغن بادام

- يك قاشق چاي‌خوري شير

- يك قاشق چاي‌خوري ويتامين A يا ويتامين D (مي‌توانيد آن‌را از كپسول يا آمپول تهيه كنيد).

مواد را مخلوط كنيد و روي تمام موهايتان بماليد. بگذاريد ماسك به مدت چهار ساعت بماند سپس موهايتان را خوب بشوييد.

ماسك ضدشوره مو

آن‌چه لازم داريد:

عدد حبه سير

- يك قاشق غذاخوري روغن زيتون

سير و روغن زيتون را در مخلوط ‌كن ريخته و مخلوط كنيد سپس آن‌را در ظرفي ريخته و در ماكروفر به مدت 20 ثانيه گرم كنيد. ماسك را روي موهايتان بماليد و ريشه‌‌هاي مو را ماساژ دهيد سپس موهايتان را با حوله گرمي بپوشانيد. بگذاريد ماسك به مدت يك ساعت بماند و بعد موهايتان را با شامپو بشوييد. اين ماسك را هفته‌اي دو بار استفاده كنيد تا نتيجه رضايت ‌بخش حاصل شود.

ماسك تقويتي براي موهاي چرب

آن‌چه لازم داريد:

- 5 قاشق غذاخوري ماست

- يك قاشق غذاخوري جوش‌شيرين

- يك قاشق غذاخوري آب‌ليموي تازه

مواد را با يكديگر مخلوط كنيد و روي موها بماليد. سعي كنيد تركيب را بيشتر روي ريشه موها استفاده كنيد. بگذاريد ماسك به مدت 40 دقيقه روي موهاي‌تان باشد سپس آن‌را بشوييد. موهايتان را فقط با آب بشوييد. اين ماسك را هفته‌اي يك ‌بار استفاده كنيد