اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی کالای «ناطق نوری» بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خریدار دارد



اخبار,اخبارسیاسی,ناطق نوری

 

 اخبار سیاسی - وقتی کالای «ناطق نوری» بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خریدار دارد /ترس از پیوند «شیخ نور» با «مثلث اعتدال»

جریان اصول گرایی به اتخاذهای سیاست‌های مختلف به دنبال بازگرداندن ناطق نوری به دامن اصول گرایی است.

  این روزها کالای ناطق نوری در فضای سیاسی ایران بسیار خریدار پیدا کرده است و گروه‌های مختلف سیاسی به دنبال به دست آوردن او به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین چهره‌های سیاسی ایران هستند. اصلاح طلبان به دنبال حضور او در جبهه خود هستند و اصول گرایان تلاش می‌کنند او را به جریان اصول گرایی بازگردانند. در این میان سکوت« شیخ نور» نیز بر شعله ور شدن آتش این بازار می‌افزاید.

ناطق نوری که بعد از انشقاق در جامعه روحانیت مبارز تهران و تشکیل مجمع روحانیون مبارز توسط نیروهای چپ، به عنوان یکی از نیروهای موثر جناح راست مطرح بود، در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 به عنوان نامزد جناح راست آن زمان به عنوان نامزد نهایی در مقابل سید محمد خاتمی معرفی شد.

 

بسیاری از محافظه کاران، پیروزی ناطق نوری را که در آن زمان عهده دار ریاست مجلس پنجم بود، قطعی می‌دانستند و معتقد بودند که نامزد ناشناخته اصلاحات که پس از انصراف میرحسین موسوی پای به عرصه انتخابات گذاشته، رقیبی جدی برای ناطق نوری نخواهد بود. اما در جریان رقابت انتخاباتی بازی تغییر کرد و سید محمد خاتمی توانست با شعارها و جذابیت ذاتی خود، ناطق نوری را پشت سر بگذارد و با بیست میلیون رای، راهی خیابان پاستور شود و بر صندلی هاشمی رفسنجانی در قوه مجریه تکیه بزند.

ناطق نوری پس از شکست در انتخابات، پیروزی خاتمی را به وی تبریک گفت و قسم خورد پس از این در هیچ انتخابات دیگری در جمهوری اسلامی شرکت نخواهد کرد. این سخن ناطق بیانگر این بود که وی به دنبال جریان سازی است و دیگر دوست ندارد مرد حاضر در صحنه باشد، بلکه می‌خواهد شطرنج باز پشت پرده اصول گرایان باشد.

ناطق نوری در انتخابات سال 84، تمام تلاش خود را در جهت انجام این ایده خود انجام داد و سعی کرد در غالب جبهه متحد اصول گرایی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را گرد هم آورد و از میان آنان یک نفر را به عنوان نامزد نهایی معرفی کند.

 

ناطق نوری پس از جلسات متعدد، علی لاریجانی را که از نظر مشی سیاسی شباهت‌های زیادی با وی داشت، به عنوان نامزد نهایی اصول گرایان معرفی کرد که این انتخاب چندان به مذاق دیگر اصول گرایان خوش نیامد و احمدی نژاد و قالیباف به عنوان نامزد مستقل از جریان ناطق نوری وارد انتخابات ریاست جمهوری شدند و محمود احمدی نژاد توانست با پیروزی بر تمام رقبای مشهور خود، بر صندلی کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند.

ناطق نوری هشت سال پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 76، شکست دیگری را تجربه کرد، شکستی که باعث شد ناطق بیش از پیش از سیاست فاصله بگیرد و روزهای خود را در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در کنار هاشمی رفسنجانی سپری کند. اما انتخابات سال 88، فصل تازه‌ای را در زندگی «شیخ نور» رقم زد.

مناظره انتخابات سال 88 بین مهندس میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد و روایت رئیس جمهور ایران از وضع زندگی ناطق نوری و پسرش، موجب شد که رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی از دوستان اصول گرای خود انتظار داشته باشد تا تمام قامت برای حمایت از او در برابر احمدی نژاد به میدان بیایند، اما اصول گرایان با توجه به احتمال پیروزی موسوی در انتخابات، ترجیح دادند که در این دعوا سکوت اختیار کنند، تا انتخابات به پایان برسد.

این سکوت اصول گرایان و سخنان احمدی نژاد باعث شد که ناطق نوری دل شکسته‌تر از همیشه، به نوعی قهر سیاسی کند و مسیر خود را از جریان اصول گرایی جدا کند و بیش از پیش به جریان اصلاحات و رقبای دیروزش نزدیک شود که حاصل آن پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود. وحدت ناطق، هاشمی و خاتمی باعث شد که حسن روحانی با حمایت این سه نفر بتواند با پیشی گرفتن از رقبای خود بر صندلی کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند و پس از هشت سال ایران، شاهد چرخش قدرت باشد.

گرایش ناطق نوری به خاتمی و هاشمی یک هشدار بزرگ به جریان اصول گرایی بود، تا آنان برای آینده سیاسی خود به دنبال بازگشت به ناطق نوری باشند. آنها می‌دانند پیوستن ناطق نوری به مثلث« هاشمی، خاتمی و روحانی» می‌تواند پایانی باشد بر حضور چندین ساله خود، بر مسند قدرت و این معنا باعث ایجاد نگرانی بزرگی در این جریان شده است.

اصول گرایان در اولین گام خود به دنبال رایزنی‌های سیاسی با « شیخ محاسن سفید نور» هستند تا بازهم شاهد حضور او در جریان اصول گرایی باشند. آنها می‌خواهند از توان مدیریت ناطق استفاده کنند تا با کمک او به رقابت با رقیب دیرین خود بپردازند. در کنار این رایزنی‌های رسانه‌های منتسب به جریان اصول گرایی از جمله «خبرگزاری فارس و تسنیم» به دنبال بازخوانی مواضع سیاسی ناطق هستند.

خبرگزاری فارس در اقدامی تازه دست به باز نشر جلد دوم خاطرات ناطق نوری که متعلق به حوادث بعد از انقلاب است می‌پردازد و در اقدامی حساب شده، قسمت‌هایی از خاطرات ناطق نقل می‌شود که رئیس سابق مجلس در آن با کنایه و یا با کلامی انتقادی در مورد آیت‌الله هاشمی و سید محمد خاتمی سخن گفته باشد.

این رسانه منتسب به جریان راست، با این کار به دنبال القای این معناست که در گذشته ناطق با هاشمی و خاتمی مشکل داشته است و پیوند این دو نمی‌تواند پیوند محکمی باشد.

به طور نمونه، فارس با اشاره به خاطرات ناطق، خاطرات او در مورد روز 18 تیر سال 78 را مرور می‌کند و به نقل از رئیس سابق مجلس می‌نویسد:«ا ختلاف من با آقای خاتمی سلیقه‌ای بود و به این معنا که در ماجرای هیجده تیر 1378، قائل بودم که باید سران نهضت آزادی دستگیر، محاکمه و با آنها برخورد قاطع شود، اما ایشان این اعتقاد را نداشت، تفاوت ما این است»

در مرور دیگری اینبار به بازخوانی خاطراتی در مورد هاشمی رفسنجانی پرداخته می‌شود. فارس به نقل از کتاب خاطرات ناطق می‌اورد: «آقای سید‌مهدی طباطبایی شیرازی که حاکم‌شرع شهرداری تهران بود، زمین‌های اطراف تهران را به افراد بی‌بضاعت و نهادها واگذار می‌کرد. این کار آقای طباطبایی اعتراض وزارت مسکن را در پی داشت و آقای گنابادی که وزیر مسکن بود، مرتب به مجلسی‌ها می‌گفت: من این موضوع را به وزیرکشور می‌گویم ولی گوش نمی‌دهد… مجلس شورای اسلامی با امضای چند نفر نماینده مرا استیضاح کردند… روز استیضاح که به مجلس رفتم، آقای هاشمی خیلی نگران بود و گفت: آقای ناطق استیضاح‌کنندگان خیلی قوی برخورد می‌کنند.

 

گفتم نگران نباشید… لیست اکثریت نمایندگان مجلس که زمین گرفته بودند یا با نوشتن نامه درخواست زمین کرده بودند را تهیه کردم. حتی اسم آقای هاشمی‌رفسنجانی هم بود… شروع کردم به خواندن اسامی نمایندگان… نمایندگان دیدند دارم اسامی همه را می‌خوانم و آبروریزی می‌شود. گفتند نخوانید. جاروجنجال مفصلی در مجلس به راه افتاد. عاقبت آقای هاشمی‌رفسنجانی گفت: اسامی را نخوانید… و عاقبت رای آوردم»

همانطور که مشاهده می‌شود خبرگزاری فارس، در دو خاطره نقل شده به اختلاف سلیقه با خاتمی و اموال هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند. این بیان خاطره‌ها آنهم چندین سال بعد از انتشار نشان می‌دهد که جریان اصول گرایی به شدت از پیوند، روحانیون جریان اعتدال به یکدیگر  نگران است و به هرطریقی به دنیال بازگشت ناطق به دامن اصول گرایی است.

به زبان ساده تر می‌شود گفت، از دست دادن روحانی برای آنها کافی است و دوست ندارد ناطق نوری را نیز به سادگی به رقیب واگذار کنند تا شاهد پیروزی‌های چشمگیر آنان در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری باشند.

 اخبار سیاسی - نامه نیوز       


ویدیو مرتبط :
انتقاد استاد رایفی پور از اصولگرایان و اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناطق نوری با جریان سوم «اعتدال»، به مصاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌آید



 اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

ناطق نوری با جریان سوم «اعتدال»، به مصاف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌آید/ تکاپوی جریان‌های سیاسی برای مصادره شیخِ نور به نفع خود!

پوست اندازی جریانات سیاسی از دو قطبی بودن به سمت تشکیل حزب فراگیر آغاز شده است و در این میان شیخ نور محور اصلی توجهات چپ و راست سیاسی کشور برای لیدری این حزب است. شیخ اما گویی در اندیشه ایجاد جریان سوم سیاست ایران است.

به گزارش نامه، مفهوم اعتدال و میانه‌روی گرچه مفهومی رایج در سپهر سیاست ایران از دیرباز بوده است اما طی سال‌های اخیر و در هر انتخاباتی نه میانه رویی و نه اعتدال هیچ یک مرجع توجهات سیاسی و انتخاباتی نبوده‌اند. چه آنکه چپ اصلاح طلب و راست اصولگرا هربار قطب‌های اصلی انتخابات چه از نوع مجلس و شورا و چه از نوع ریاست جمهوری را تشکیل داده‌اند.

در این میان اما عملکرد محمود احمدی نژاد و طیف‌هایی از تندروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب، سبب شد نیروهای منتقد اصولگرا و اصلاح‌طلب آرام آرام در یک صف واحد کنار یکدیگر قرار گیرند. صفی که نتیجه آن پیروزی جریان اعتدال و میانه رو در انتخابات 24 خرداد 92 بود.

روی کار آمدن شیخی از جنس اعتدال گرایی که وعده‌ها و قول‌های انتخاباتی و برنامه‌های ریاست جمهوری‌اش را بر کلید واژه «اعتدال» بنا نهاده بود گویی قرار است معادلات سیاسی کشور در انتخابات آتی رو نیز تحت الشعاع قرار دهد تا این روزهایی که تحلیل‌ها حول انتخابات مجلس دهم می‌چرخد در کنار دو ضلع اصولگرا و اصلاح‌طلب ضلع سوم اعتدال گرایان نیز از وزنه سنگینی برخوردا شوند. و در این میان گویی شیخی دیگر از جنس اعتدال قرار است محور ضلع سوم جریان سیاسی کشور باشد. شیخ علی اکبر ناطق نوری!

پایان عزلت نشینی و سکوت شیخ نور!
در کشاکش انتخابات ریاست جمهوری و در روزهایی که یکی پس از دیگری کاندیداها وارد صحنه رقابت می‌شدند صحبت از کهنه سیاستمداری بود که سال‌ها با دلخوری از نامهربانی‌ها و تندروی‌های دولت سابق در لاک سکوت فرو رفته بود، روزهایی که بسیاری بر این اعتقاد بودند هاشمی سالخورده دیگر توان به میدان رقابت آمدن و پذیرفتن مسئولیت سنگین ریاست جمهوری را ندارد و در این میان از ناطق نوری به عنوان گزینه اصلی آیت‌الله سخن می‌گفتند، امری که در چند روز مانده به انتخابات 24 خرداد از سوی هاشمی رفسنجانی نیز مورد تایید قرار گرفت اما در نهایت شیخ نور تن به این خواسته نداد.

 

اکراه ناطق نوری در پذیرش خواسته‌های سیاسیون برای کاندیداتوری ریاست جمهوری گرچه تصورات را به سوی ادامه دوری و عزلت نشینی شیخ برده بود اما گویی ناطق نوری این روزها با تفکر و ایده هایی جدید بازگشت به عرصه سیاست را کلید زده است. ایده‌ای که دورنمای نزدیک آن را شاید بتوان در تشکیل حزب فراگیر و دورنمای دورتر آن را در فتح کرسی های پارلمان دهم دانست.

اصولگرایان و اصلاح طلبان به دنبال تشکیل حزب فراگیر
گذشت بیش از 3 ماه از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و آنچه بر اصولگرایان و اصلاح طلبان در نتیجه تشتت و تکثر کاندیداها در این انتخابات گذشت، جریانات و تشکل‌های سیاسی را به یافتن راهکاری برای 4 سال آینده کشانده است.

 

چنانچه روی کار آمدن رییس جمهوری برخواسته از مشی اعتدال و بدون وابستگی به جریانات سیاسی مطرح، با طرح ایده‌هایی چون راه‌اندازی حزب فراگیر همراه شده است. حزب فراگیری که توجهات از سمت حزب دولت ساخته را به سمت تشکیلاتی فراگیر در بدنه اصولگرایان و اصلاح طلبان یا تشکیلاتی ملهم از هر دو جریان کشانده است.

گرچه ایده تشکیل حزب فراگیر از ایده‌های مورد نظر آیت الله هاشمی بود که طی سال های گذشته در چندین نوبت از آن سخن گفته و وجود احزاب کارآمد و فراگیر را به منزله ضربه‌گیر نظام خوانده بود. ام این ایده بار دیگر در در ایام بعد از انتخاباب از سوی برخی چهره‌ها چون عارف و باهنر مطرح شد.

 

محمدرضا باهنر از اصولگرایان و محمدرضا عارف از بدنه اصلاح‌طلبان اولین بار زمزمه‌های تشکیل چنین حزب فراگیری را مطرح ساختند. چنانچه محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه مهندسین طی ماه‌های در چندین نوبت از ضرورت تشکیل چنین حزبی سخن گفت و از کسانی که می‌توانند لیدر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در لفافه نام برده است. سخنان باهنر را اما محسن کوهکن از نزدیکان به وی تکمیل کرده و از احتمال لیدری ناطق نوری در جریان اصولگرا سخن گفت.

گویی اصولگرایان سرخورده از چند انتخابات اخیر راه چاره را در جمع شدن گرد شیخ الرییس سال های دورشان دیده‌اند، همو که سال‌های زیاد پیش از 84 محور تجمع اصولگرایان بود و ایده های تشکیلاتی او سبب بازگشت دوباره اصولگرایان به قدرت بعد از دولت اصلاح طلب بود.

در دیگر سو نیز خبرها حکایت از تلاش های جریان چپ سیاسی کشور برای تشکیل حزبی فراگیر با محوریت محمدرضا عارف است. چه آنکه گویی تشکیل این حزب توصیه رهبر جریان اصلاحات به عارف برای در اختیار گرفتن کرسی های پارلمان دهم بوده است.

تکاپوی جریان‌های سیاسی برای مصادره ناطق نوری به نفع خود
در این میان اما گویی شیخ نیز بی‌تمایل به بازگشت به عرصه سیاست در نقش لیدری و رهبری جریانات سیاسی نیست، امری که تکاپوی جریانات سیاسی برای کشاندن شیخ به سوی خود کلید زده است، در یک سو اصولگرایان در سوی دیگر اصلاح‌طلب.

هفته پیش بود که محمدرضا باهنر چهره شاخص اصولگرایان بار دیگر تشکیل حزب فراگیر اصولگرایان را بعد از مدتی سکوت خبری مطرح ساخت و بار دیگر بر لیدری ناطق نوری در این حزب تاکید کرد.

 

وی گرچه به رایزنی‌های اصولگرایان برای لیدری "ناطق‌نوری" در رأس این جریان سیاسی در صورت تشکیل حزب فراگیر سخن گفت اما این را نیز عنوان کرد که رایزنی‌های انجام شده فقط با آقای ناطق‌نوری انجام نمی‌شود، بلکه با اشخاص بسیار زیادی در این زمینه در حال رایزنی هستیم تا بتوانینم 2 یا 3 حزب واحد و منسجم در قالب حزبی فراگیر تشکیل دهیم. سخنانی که شاید بتوان ریشه آن را نزدیکی شیخ به اصلاح‌طلبان و ادامه دلخوری‌هایش از اصولگرایان جستجو کرد.

احمد نیک‌فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز از رایزنی خود با ناطق نوری خبر داد و گفت: «بنده با وی در این باره صحبت کردم و وی موافقت خود را با تشکیل حزب فراگیر اعلام کرد اما هیچ مطلب مبنی بر پذیرش محوریت از سوی وی مطرح نشده است. ناطق نوری تشکیل حزب فراگیر را راهکاری صحیح می‌داند.»

در همین راستا اصلاح طلبان نیز تلاش‌های هماهنگی را برای کشاندن ناطق نوری به سمت خود و نسبت دادن او به خود آغاز کرده‌اند. آنگونه که آنها از مدت ها پیش شیخ را نه دیگر در جرگه اصولگرایان بلکه مردی از جریان و تبار اعتدال می دانند، که نزدیکی‌اش به اصلاح طلبان و لبخندهای پی در پی اش به رهبران این جریان بیش از نزدیکی اش به یاران دیروز اصولگرایش بوده است.

ناطق نوری و جریان سوم سیاست ایران
در این میان اما بازگشت دوباره ناطق گویی قرار است با مشی‌ای متفاوت از گذشته باشد. او که این روزهای خود را در نزدیکی با اصلاح طلبان و رقبای پیشین‌اش می‌گذراند شاید بی میل نباشد تن به تشکیل تشکیلات سیاسی ملهم از میانه‌روهای هر دو قطب اصولگرا و اصلاح طلب بدهد تا اینگونه لیدری تشکیلات سیاسی فراگیرتر از یک جریان را عهده دار شود.  گویی او دیگر این روزها متعلق به هیچ جریانی نیست و جریان سومی که کلید آن با حسن روحانی زده شد را قرار است او در سانس دوم ادامه داد. راه اعتدالی فارغ از چپ و راست سنتی و مدرن. و گام بعدی این جریان فتح کرسی های پارلمان دهم!/نامه نیوز