اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی وام مسکن، به کارخریداران نمی‌آید!



وقتی وام مسکن، به کارخریداران نمی‌آید!

 

 ,وام مسکن,قیمت جدید وام مسکن,اخبار اقتصادی,اخبار اقتصادی

 

قیمت خرید وام 20 میلیون تومانی در بازار آزاد دو میلیون و 300 هزار تومان و خرید وام 18 میلیون تومانی یك میلیون و 300 هزار تومان است. قیمت فروش هر یك میلیون اوراق امتیاز تسهیلات مسكن 175 هزار تومان و قیمت خرید آن نیز 155 هزار تومان است.

 

آفتاب: درحالیكه قیمت فروش وام‌های 20 و 18 میلیون تومانی مسكن در بازار آزاد به ترتیب دو میلیون و 600 هزار تومان و دو میلیون و 200 هزار تومان است، خرید این وام‌ها نمی‌تواند بخش قابل توجهی از قیمت فعلی مسكن را پوشش دهد.

 

قیمت خرید وام 20 میلیون تومانی در بازار آزاد دو میلیون و 300 هزار تومان و خرید وام 18 میلیون تومانی یك میلیون و 300 هزار تومان است. قیمت فروش هر یك میلیون اوراق امتیاز تسهیلات مسكن 175 هزار تومان و قیمت خرید آن نیز 155 هزار تومان است.

در حالی كه این وام‌ها و اوراق امتیاز تسهیلات مسكن به راحتی در بازار آزاد به صورت غیر قانونی و غیر اصولی خرید و فروش می‌شود، قیمت آن در سه ماهه اخیر سال با نوسان شدیدی مواجه نبوده است.

 

خرید و فروش این وام‌ها و انتقال آن به صورت قولنامه‌ای بوده و در صورت بروز هر مشكلی نظیر فوت برای یكی از طرفین فروشنده و خریدار، مشكلات حقوقی و قضایی بسیاری را به وجود می‌آورد.

احمدرضا سرحدی –كارشناس اقتصاد مسكن—در این باره با تاكید بر این‌كه وام مسكن باید صرفا برای خرید مسكن وصول یابد، اظهار كرد:‌ آنچه كه در دنیا به عنوان وام مسكن مطرح است، طرحی است كه در خرید مسكن بتواند وضعیت تعیین‌كننده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: در كلانشهرهایی نظیر تهران كه مسكن با قیمت هر متر كمتر از دو میلیون تومان یافت نمی‌شود، عرضه وام‌های 18 و 20 میلیون تومانی در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 10 درصد از قیمت مسكن را پوشش می‌دهد.

 

سرحدی ادامه داد: این درحالی است كه در دنیا وام‌ها 90 تا 95 درصد از قیمت مسكن را پوشش می‌دهند و اقساط آن درحد اجاره‌بهار است.

این كارشناس اقتصاد مسكن با تاكید بر این‌كه اقساط وام‌ها در ایران در دو سه سال اول كمرشكن است، گفت: این وضعیت به دلیل تورم سیر نزولی دارد و در سال‌های میانی و پایانی فشار زیادی را بر سپرده‌گذار وارد نمی‌كند.

وی بیان كرد:‌ در ایران اگز میزان وام‌ها افزایش یابد، قیمت مسكن نیز افزایش می‌یابد به طور مثال اگر وام‌ها از 20 میلیون به 30 میلیون افزایش یابد قیمت مسكن هم به همان میزان افزایش پیدا می‌كند.

به گزارش ایسنا،سرحدی در

پایان با بیان این‌كه برای جلوگیری از خرید و فروش وام‌ها در بازار آزاد بهتر است تسهیلات در قالب وام ساخت به سازندگان عرضه شود، تصریح كرد: جای دادن این موضوع در این قالب هم باعث می‌شود وام ها در جای خود استفاده شود و هم در جهت تولید بهتر مورد استفاده قرار گیرد./آفتاب


ویدیو مرتبط :
جزئیات وام مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش وام مسکن در سال ۸۹ قطعی است



 

افزایش وام مسکن در سال ۸۹ قطعی است

 

 

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی گفت: نظام بانکی در حال بررسی افزایش تسهیلات ساخت مسکن برای سال آینده تا سقف ۷۵ درصد هزینه ساخت و ساز است.

 


ابوالفضل صومعلو در گفتگو با فارس افزود: نظام بانکی در حال بررسی افزایش وام ساخت مسکن تا سقف ۷۵ درصد است که اتفاقاً وزارت مسکن و شهرسازی نیز در جریان این بررسی قرار دارد.

 


صومعلو گفت: در حال حاضر وام ساخت مسکن ۱۵ میلیون تومان و برای واحدهایی که با فناوری نوین احداث شود ۲۰ میلیون تومان است، اما قطعاً میزان وام ساخت با این بررسی های صورت گرفته از سوی نظام بانکی برای سال آینده افزایش خواهد یافت.معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا نظام بانکی توانایی پرداخت این افزایش وام را دارد، تأکید کرد: به هر حال با اصلاح الگوی مصرف می توان این وام را پرداخت کرد.