اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی نقشه‌ ترافیکی تهران به هم می ریزد


نمایشگاه کتاب تهران با این توجیه به مصلای تهران رفت که گرهی از ترافیک بزرگراه چمران و اطراف محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران باز کند. اما برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، دوباره خاطره ترافیک های سنگین بزرگراه چمران را زنده کرد.

مجله مهر: صبح روز شانزدهم اردیبهشت امسال، اگر مسیرتان به بزرگراه چمران خورده بود، حتما با ترافیک وحشتناکی روبرو می شدید. شاید کمی عجیب باشد، اما این ترافیک به خاطر برگزاری یک نمایشگاه کاملا تخصصی ایجاد شده بود. نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ایران که جزء پنج نمایشگاه نفتی برتر دنیا است، از نظر تعداد بازدید کننده در نوع خودش دست کمی از نمایشگاه کتاب تهران ندارد.

بازدیدکنندگانی که حضورشان باعث ترافیک شدیدی در این منطقه شد که یادآور روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب در نمایشگاه بین المللی تهران بود. نمایشگاهی که سال 86 از بزگراه چمران به مصلای تهران رفت. با این توجیه که بار ترافیکی منطقه را غیر قابل کنترل می کند و مردم برای رسیدن به نمایشگاه دچار رنج و زحمت می شوند.

اما این بار برای حل مشکل بسته شدن بزرگراه چمران در این چهار روز، رییس جمهور دولت نهم بر سرکار نبود تا به این نتیجه برسد که نمایشگاه نفت را هم باید در مصلی برگزار کرد تا مردم منطقه دچار رنج و زحمت نشوند.

نمایشگاهی که نقشه‌های ترافیکی تهران را به‌هم زد

گره ترافیکی که کور شد

نمایشگاه کتاب سال هاست که نیمه های اردیبهشت در تهران برگزار می شود. نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران که هر سال اواخر فروردین برگزار می شد، امسال سنت شکنی کرد و نوزدهمین دوره خود را در تاریخ16 تا19 اردیبهشت برگزار کرد تا همزمانی بزرگترین نمایشگاه های بین المللی ایران، برای چند روز قسمت هایی از پایتخت را قفل کند. برگزاری همزمان این دو رویداد که هر دو اعتبار بین المللی بالایی دارند، باز هم نشان داد که مدیریت گردشگری در برگزاری چنین رویدادهایی به راحتی نادیده گرفته می شود.

هتل های تهران بنا به گواه آمار در بیشتر فصل های سال خالی است. حدود 50 درصد از بازدیدکنندگان 6 میلیونی نمایشگاه کتاب به گفته سایت اطلاع رسانی دولت، شهرستانی ها هستند. گردشگرانی که برای بازدید از نمایشگاه کتاب ، اردیبهشت هر سال به تهران مسافرت می کنند و رونقی برای اقتصاد گردشگری تهران هستند. حضور بیش از 1800 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه نفت هم بسیاری را به تهران کشانده است. مهمانان نفتی خارجی و  بسیاری از متخصصین مناطق نفت خیز ایران برای بازدید یا شرکت  در این نمایشگاه در این دوره چهار روزه به تهران می آیند.

 نمایشگاه نفت با وجود تخصصی بودن، یکی از شلوغ ترین نمایشگاه هایی است که در کشور برگزار می شود.  «ریموند کهیل» مدیر منطقه خاورمیانه سازمان زمین شناسان و مهندسان اروپا  در مصاحبه ای با اشاره به حضور خود در نمایشگاه‌های بین المللی مختلف در سراسر جهان، گفته است که تعداد بازدید کنندگان و متخصصان در نمایشگاه نفت ایران شگفت آور است. گردشگری درون شهری و بین المللی این دو نمایشگاه که می توانست با فاصله زمانی مناسب از هم برگزار شود، اردیبهشت امسال تهران را با مشکلات شدید ترافیکی مواجه کرد.

نمایشگاه فرهنگی یا نفتی؟

اما این اولین باری نیست که تاریخ برگزاری این دو نمایشگاه با هم تداخل پیدا می کند. سال 83 ، زمانی که هنوز هر دو نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شدند هم این اتفاق افتاده بود. روابط عمومی وزات نفت اعلام کرده بود که نمایشگاه را در تاریخ 23 تا 26 اردیبهشت برگزار می کند در حالی‌که زمان برگزاری هفدهمین دوره نمایشگاه کتاب از 14 تا 24 اردیبهشت تعیین شده بود. نه وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران حاضر به تغییر زمان برگزاری شدند و نه وزارت نفت. هر دو وزارتخانه می خواستند در یک مکان و در یک تاریخ نمایشگاه برگزار کنند.

وزارت ارشاد با ار سال نامه ای به رییس جمهور وقت خواستار تغییر برنامه زمانی نمایشگاه نفت شد و رئیس جمهور دولت هشتم با این درخواست موافقت کرد. اکبر نعمت اللهی، مدیر نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی هم در مصاحبه ای گفت: «با توجه به برنامه ریزی یکساله برپایی نمایشگاه صنعت نفت به نظر می رسد که سعی شده است با تاکید غیر متعارف بر اهمیت فعالیت های فرهنگی در مقایسه با فعالیت های اقتصادی موجب تغییر زمان برپایی این نمایشگاه شوند.»

 روابط عمومی وزارت نفت که پیش از این نیز اعلام کرده بود به دلیل دعوت از شرکت های نفتی بین المللی نمی تواند تاریخ نمایشگاه خود را تغییر دهد ، پس از اعلام دستور رئیس جمهوری ، گفت که این نمایشگاه را از 23 اردیبهشت (2 روز قبل از پایان نمایشگاه کتاب) برگزار خواهد کرد. مدیر روابط عمومی نمایشگاه کتاب هم همزمان از  برگزاری نمایشگاه تا پایان روز 24 اردیبهشت خبر داد. در نهایت هم با دستور رییس جمهور به وزاری بازرگانی و نفت، وزرات ارشاد توانست نمایشگاه کتاب را در تاریخ مقرر برگزار کند و نمایشگاه نفت تابستانی شد.

اما تداخل زمان برگزاری این دو نمایشگاه را از بعد دیگری هم می توان بررسی کرد. گردشگری شهری، یکی از عوامل مهم توسعه‌‌ اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب می‌شود. تهران این فرصت را دارد که با برگزاری این دو نمایشگاه در دو فصل متفاوت، مسافران بیشتری را به سمت خود بکشاند. بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه نفت امسال فرصت نکردند تا به نمایشگاه کتاب سر بزنند در حالیکه سال های قبل جزء مخاطبین هر دو نمایشگاه بودند.

 مدیریت گردشگران نمایشگاهی و توزیع آنها در زمان های مختلف می تواند رونقی باشد برای هتل هایی که در طول سال در بهترین حالت با ظرفیت 50 درصدی کار می کنند. شاید بعد از برگزاری 27 دوره نمایشگاه کتاب و نوزده دوره نمایشگاه نفت و قدرت بالای این دو رویداد در جذب گردشگر، وقت آن باشد که متولیان گردشگری کشور به فکر بیفتند تا از ظرفیت های این دو حوزه برای جذب توریست های نمایشگاهی استفاده کنند.

امروز، آخرین روز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. شاید هم آخرین روز برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلای تهران. چرا که به گفته شهردار تهران، قرار است این نمایشگاه از سال آینده در شهرآفتاب برگزار شود. آیا  قالیباف می تواند گره کور ترافیکی تهران را باز کند؟


ویدیو مرتبط :
سرویس نقشه ترافیکی HERE

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محدودیت‌های و ممنوعیت‌های ترافیکی 22 بهمن در تهران (+نقشه)



 

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رانندگانی که قصد عزیمت به کرج را دارند می‌توانند از طریق اتوبان تهران کرج و یا جاده قدیم کرج تردد کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن را تشریح کرد.

سرهنگ تیمور حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن با اشاره مسیرهای ده گانه راهپیمایی، گفت: در محورهای منتهی به محدوده میدان آزادی و خیابان آزادی و انقلاب اسلامی یکسری محدودیت‌ و ممنوعیت ترافیکی اعمال خواهد شد که مرحله اول آن از ساعت 23 روز سه شنبه 21 بهمن ماه آغاز خواهد شد که بر اساس آن تردد کلیه وسایط نقلیه از خیابان آزادی شرق به غرب از ابتدای خیابان شهید برادران عزیزی به سمت غرب (منطقه10)، بزرگراه مخصوص غرب به شرق از ابتدای راستگرد مخصوص به آیت اله سعیدی به سمت میدان آزادی (منطقه21)، بزرگراه جناح شمال به جنوب از خیابان دانش به سمت جنوب(منطقه5) و دسترسی رینگ خارجی ضلع جنوب میدان آزادی به رینگ داخل میدان(منطقه9) ممنوع خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ همچنین در این مدت در مسیرهای میدان آزادی، خیابان آزادی، خیابان انقلاب، بخشی از خیابان دماوند تا راست‌گردهای بزرگراه امام علی، بزرگراه سعیدی تا میدان فتح، بزرگراه محمدعلی جناح تا پل‌های شیخ فضل‌الله نوری، بزرگراه یادگار تا پل شیخ فضل‌الله نوری، از میدان توحید تا تقاطع انقلاب، خیابان ولی‌عصر از میدان ولی‌عصر تا تقاطع انقلاب، تمام خیابان‌های ضلع جنوب انقلاب و آزادی از خیابان جمهوری اسلامی و امام خمینی (ره) به بالا، محدودیت توقف خواهیم داشت و اگر وسیله نقلیه‌ای در حاشیه این مسیرها پارک شده باشد، ماموران ما آن را به وسیله جرثقیل به محلی دیگر جابه‌جا خواهند کرد؛ اما وسیله به پارکینگ نمی‌رود و اطلاعات وسیله نقلیه به مرکز 110 و مرکز پیام داده می‌شود و شهروندانی که خودرویشان جابه‌جا شده می‌توانند از طریق تماس با مرکز فوریت‌های 110 یا شماره 66926666 و 663951460 از محل خودروی خود مطلع شوند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اجرای مرحله دوم محدودیت‌های و ممنوعیت‌های ترافیکی راهپیمایی22 بهمن از ساعت شش صبح روز چهارشنبه ، 22 بهمن اظهارکرد: این وضعیت تا پایان مراسم راهپیمایی وعادی شدن وضعیت ترافیکی ادامه خواهد داشت و بر اساس آن یکسری ممنوعیت تردد در محورها اعمال خواهد شد و ممنوعیت‌های توقف نیز ادامه می‌یابد.

حسینی اضافه کرد: بر این اساس محدودیتهای اعمالی درخیابان آزادی به سمت غرب ابتدا ازتقاطع یادگارامام (ره)- آزادی اجرا وسپس درمراحل بعدی به تقاطع توحید-آزادی و به تدریج باحضور حجم راهپیمایی کنندگان به سمت شرق افزایش یافته و در مراحل بعدی به میدان انقلاب، تقاطع جهان نما، میدان فردوسی و میدان امام حسین (ع) گسترش خواهد یافت. همچنین در طول جاده مخصوص نیز محدودیت اعمال شده از دور برگردان سازمان تامین اجتماعی شروع و با توجه به افزایش حضور راهپیمایی کنندگان تا دور برگردان ارج و در نهایت تهرانسر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه محدودیت طول بزرگراه یادگار امام در مرحله اول از خیابان تیموری شروع و با توجه به ترافیک محور و حجم جمعیت به سمت شمال گسترش و در ادامه شیخ فضل اله و در صورت نیاز تا بزرگراه حکیم گسترش خواهد یافت، گفت: در بزرگراه شیخ فضل اله نوری از رمپ و لوپهای ورودی جناح و نیز رحمانی به سمت جنوب، طول بزرگراه آیت اله سعیدی از میدان فتح به سمت شمال، طول محمد علی جناح از میدان صادقیه به سمت جنوب تا میدان آزادی در هردو مسیر محدودیت تردد خواهیم داشت.

وی همچنین تاکید کرد: از ساعت شش صبح روز راهپیمایی در مسیر خیابان آزادی حد فاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی، خیابان انقلاب حد فاصل میدان امام حسین تا میدان انقلاب، خیابان آیت اله سعیدی حد فاصل میدان فتح تا میدان آزادی، جاده مخصوص کرج حد فاصل دور برگردان تامین اجتماعی تا میدان آزادی و بزرگراه محمد علی جناح حد فاصل فلکه دوم صادقیه تا میدان آزادی ممنوعیت تردد وجود دارد و این ممنوعیت در هر دو مسیر رفت و برگشت معابرفوق اعمال خواهد شد.

تعطیلی پایانه مسافربری غرب
حسینی در ادامه با بیان اینکه پایانه مسافربری غرب از ساعت 21 روز سه شنبه 21 بهمن ماه تا خاتمه مراسم تعطیل است، گفت: اتوبوس‌هایی که از شهرستانهای غرب کشور به مقصد تهران مسافرحمل کرده‌اند با استفاده از مسیر کمربندی آزادگان به سمت ترمینال جنوب هدایت خواهند شد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت در محدوده فرودگاه مهرآباد در همین ساعات ادامه داد:‌ کارکنان و ساکنان محدوده فرودگاه مهرآباد و مسافرانی که دارای بلیط مسافرت هستند نیز می‌توانند با استفاده از بزرگراه شیخ فضل الله نوری، اتوبان تهران کرج، پل ورودی شهرک اکباتان، بزرگراه ستاری، جاده مخصوص کرج، بلوار فرودگاه تردد کرده ومسیر بازگشت نیز از طریق خیابان فرودگاه، معراج، آیت الله سعیدی، میدان فتح خواهد بود.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ رانندگانی که قصد عزیمت به کرج را دارند می‌توانند از طریق اتوبان تهران کرج و یا جاده قدیم کرج تردد کنند.

حسینی تاکید کرد: همچنین درکلیه معابر دارای محدودیت تردد ورود و تردد موتورسیکلت سواران نیز ممنوع و از حرکت خلاف جهت وسایل نقلیه جلوگیری خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه در این روز از صددرصد توان پلیس راهور برای خدمت به راهپیمایان و تمهیدات ترافیکی استفاده خواهد شد به ایسنا گفت: ما تمامی توان انسانی و لجستیکی خود در این روز به کار خواهیم بست.
 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخبار,اخباراجتماعی , محدوده ترافیکی   برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

 

اخباراجتماعی  -  ایسنا