اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی فرد تابلودار حامی دولت مجری برنامه سیاسی می‌شود!



 

 

وقتی فرد تابلودار حامی دولت مجری برنامه سیاسی می‌شود!

 

در حالی که هنوز بازتاب‌ برخی برنامه های یکسویه و همراه با شایبه‌های سیاسی در اذهان مخاطبان عام و خاص صداوسیما مانده است، در دو هفته گذشته، ناگهان به جای یکی از مجریان کارشناس سازمان ـ که با وجود گرایش های مشخص سیاسی، دست کم تلاش کرده بود تا اندازه ای در اجرای برنامه هایش آن را نشان ندهد ـ یکی از افراد تابلودار حامی دولت مجری برنامه «نگاه دو» ـ همان جهان سیاست قدیم ـ شد.

به گزارش «تابناک»، عبدالرضا داوری، مدیرعامل موسسه صندوق بازنشستگی صنایع مس، که به تازگی به دلیل انتشار کتابی ـ محراب تولید ـ سراسر تبلیغاتی برای وزیر صنایع، حتی مورد عتاب تند رییس جمهور نیز قرار گرفته بود، مجری این برنامه، گفت‌گو محور در شبکه دوم سیما شده است!

بنا بر این گزارش، این شخص ـ فارغ از پیشینه سیاسی اش ـ که به هیچ وجه سابقه رسانه‌ای در صداوسیما نداشته و این نخستین(!) حضور او در یک برنامه زنده به عنوان مجری به شمار می رود، در برنامه نخست با پرسش هایی بسیار پیش پاافتاده، حضور نیم‌ساعته دکتر زاکانی را در آنتن شبکه دو کاملا خنثی کرد و نسبت به درآمد شخصی، فعالیت پزشکی و همچنین سایت جهان، سوالاتی پرسید که ضمن مشخص شدن تسلط نداشتن بر اجرا، از این رهگذر به برخی رسانه‌های مورد علاقه خود نیز اشاراتی داشت!

بنا بر این گزارش، بررسی همه برنامه‌های موفق رسانه‌ها، تقریبا در دنیا نشان می دهد در برنامه های گفت وگو محور، ویترین بسیار تعیین کننده برای جلب و جذب مخاطبان شیوه اجرای گویندگان و گردانندگان این نوع برنامه‌هاست، به گونه ای که اهالی رسانه برای ارزیابی موفقیت این عناصر نیز میزان بی طرفی گویندگان، در عین داشتن تسلط بر موضوع برنامه را از اصول بسیار اساسی می‌دانند؛ نکاتی که کار گوینده را از شکل بیرونی و جلوه های بصری صرف فراتر می برد و عیار ارزش های معنوی و مفهومی آن را تعیین می کند.

امروزه اگر مجری سعی در بروز سواد خود داشته باشد و از آن بدتر، مبتنی بر این سواد، جانب و طرفداری از یکی از جوانب گوناگون موضوعات را بر عهده گیرد، در واقع حکم به تعطیلی آن برنامه و در بسیاری مواقع آن رسانه داده است. در واقع، مخاطبان بسیاری با درک اینکه مجری به جای احاطه بر محور گفت و‌گو، خودش یکی از نقاط شعاع آن است، و در واقع در حدی فراتر از موضوع نیست و به جای اداره و پیش بردن آن، همه وقت و انرژی خود و بینندگان را به یاری گرفته تا خواسته شخصی‌اش را به آنها تلقین کند، آن برنامه را از پوشه برنامه‌های دلخواهشان حذف می‌کنند؛ ضمن اینکه این رفتار غیر حرفه ای، بدون تردید به معنای توهین به شعور مخاطب ارزیابی می شود و سرانجام چنین رفتاری، بر هر اهل فهمی معلوم است.

گفتنی است، در برنامه پنجشنبه شب «نگاه دو» نیز اسدالله بادامچیان در کمال ادب، متانت و صراحت هر آنچه  مجری پرسید، پاسخ داد، ولی در پایان هم گفت که اصلا قرار بر آن نبوده(؟!) که درباره «حزب موتلفه» گفت وگو کنند و اگر می دانست، با آمار و مستندات بهتری در برنامه حضور می‌یافت.

به هر روی، هرچند این ناهماهنگی در کنار بی‌تجربگی و همچنین سیاسی‌بودن صرف مجری برنامه «نگاه دو» معلوم نیست با چه هدفی امکان پخش یافته است، یادآوری این نکته به مسئولان محترم رسانه ملی ضروری می نماید؛ حال که پس از مدت ها بایکوت اصولگرایان منتقد دولت، فرصتی هر چند اندک در اختیار آنان قرار گرفته است، رفتار حرفه ای ایجاب می کند که دست کم برای برقراری توازن سیاسی از دو مهمان حامی و منتقد در کنار یک مجری مسلط اما بی طرف استفاده شود، نه اینکه مجری برنامه خود یک سوی ماجرا قرار گیرد و...../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
برنامه 21 قسمت اول موضوع سیاسی مجری رضا رشیدپور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رفسنجانی: برنامه­‌های دولت روحانی برای جلوگیری از اثرات تحریم­‌ها منطبق بر واقعیت­‌های سیاسی است



 اخبار,اخبار سیاسی,برنامه­‌های دولت  روحانی

 

 اخبار سیاسی - رفسنجانی: برنامه­‌های دولت روحانی برای جلوگیری از اثرات تحریم­‌ها منطبق بر واقعیت­‌های سیاسی است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز، در دیدار اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: هر عید این ماه عزیز، نور امیدی در آسمان تشیع می­‌تاباند که ایثار، وفاداری، صبر و انتظار را شامل می­‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به ابراز نگرانی حاضران از تنگناهای اقتصادی، انباشته شدن تدریجی مشکلات در سال­‌های گذشته را به خاطر عدم درک ویژگی­‌های ایران از سوی جمعی از مدیران اجرایی دانست و گفت: در جهت معکوس هم، هر روزنه­‌ای را که می­‌توانست باعث امیدواری شود، می­‌بستند.

ایشان رونق کسب و کار را شاخص مهم توسعه کشورها خواند و گفت: بخش خصوصی می­‌تواند با حضور در همه جای کشور به کمک دولت بیاید تا تولید دوباره به راه افتد که در این صورت رونق اشتغال و امیدواری جوانان نیز محقق خواهد شد.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه­‌های دولت آقای روحانی برای جلوگیری از اثرات تحریم­‌ها را منطبق بر واقعیت­‌های سیاسی در بعد داخلی و خارجی دانست و گفت: در جهانی که اصل بر تعامل است، هر واردات و صادراتی در اقتصاد کشورها تأثیر دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربه دولت پس از جنگ را برای تدوین رفتار درست با دنیا بسیار مفید دانست و گفت: با سیاست تنش‌زدایی، کار به جایی رسیده بود که شرکت­‌های خارجی برای فایناس طرح­‌های ایران با هم مسابقه می­‌گذاشتند.

ایشان تلاش برای کم کردن مشکلات اقتصادی مردم را بسیار ارزنده دانست و گفت: هرکس در هر مسؤولیتی باید برای رفاه عمومی جامعه برنامه­‌ریزی نماید و اتاق بازرگانی­‌ها هم با توجه به سرمایه­‌های نیروی انسانی و تجربه، می­‌توانند باعث رونق صادرات شوند.

در آغاز این دیدار، آقایان دکتر حسینی، عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی تهران، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، احمد ترک‌نژاد، عضو کمیسیون اصل ۴۴ اتاق ایران، علی دیلمقانیان، نائب رئیس کمیسیون اصل ۴۴ اتاق ایران، مجیدرضا حریری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، سرکار خانم فاطمه دانش­ور، رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و آقای عباس وطن‌پرور، فعال اقتصادی، ضمن ارائه گزارشی از برنامه­‌ها و فعالیت­‌ها، به بیان دیدگاه خویش در خصوص مسایل اقتصادی پرداختند و خواستار فعالیت بیشتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای عبور کشور از گردنه­‌هایی شدند که بعضی­‌ها در داخل و بعضی­‌ها در خارج در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایجاد کرده­‌اند.
اخبار سیاسی - تسنیم