اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی زیبایی شناسی ایرانیان زیر و رو شد


چهره‌هایی با بینی عمل کرده و میک آپ شده هنوز بخش بزرگی از جامعه بانوان را تشکیل می‌دهند؛ اما پیشروها روی اندام تاکید دارند و علاقه به صورت‌های رنگ شده را از دست داده اند.

روزنامه ابتکار: لباس فروشی‌های لوکس پایتخت از کاسبی راضی به نظر می‌رسند. چند فروشنده اعتراف می‌کنند گاهی سودهای بالای دویست درصد نصیبشان می‌شود و روزی سه تا چهار مشتری برایشان کافی است. مغازه‌های معمولی و فروشگاه‌های بزرگ هم از فروش تابستانی راضی اند؛ با توجه به بحران اقتصادی پیش آمده، زنانه فروشی‌ها پر از البسه مد روز و در عین حال ارزان است.

لباس‌های تابستانه، به خاطر دمای هوا، بیشتر با پارچه‌های نازک و بی کیفیتی تولید شده اند که قیمت تمام شده شان خیلی بالا نیست. یک خانم برای به روزبودن لباسهایش لازم نیست خیلی دست به جیب شود؛ قیمت یک مانتوی کتی یا جلو باز با ساپورت و یک جفت کفشِ تخت، کمتر از صدهزارتومان می‌شود. البته همین پوشش ممکن است در همان فروشگاه تا پانصد هزار تومان هم فروخته شود. اصل یا بدل لباسی به اسم ساپورت بی معنی به نظر می‌رسد.

تولیدی ها، خیلی خوب نبض جیب مردم را در دست دارند و در زمانه بحران اقتصادی، با وارد کردن شلواری با قیمتِ تمام شده بسیار کم و در عین حالا محبوب، به بازار، فروش خود را بالا می‌برند. خانم‌ها در فروشگاه‌های 7 تیر دنبال شلوار جین، پارچه ای یا کتان نیستند. آنها دنبال ساپورت می‌گردند؛ هم ارزان تر است و هم مد روز. مانتو‌های قدیمی که پارچه بیشتری برایشان مصرف می‌شود، گران ترند و خریدار کمتری هم دارند. مانتو‌های جلو باز و کتی با قیمتی در حدود سی هزار تومان، بیشترین مشتری را دارند. همین مدل مانتو با پارچه و دوخت بهتر ممکن است تا سیصد هزار تومان هم قیمت خورده باشد، اما جا برای تخفیف هست. امسال مانتو‌های رنگی فروش زیادی ندارند و خانم‌ها بیشتر رنگ‌های تیره را انتخاب می‌کنند.

اوضاع برای آقایان اما خیلی مناسب نیست. در حال حاضر شلوار ارزان قیمتی معادل ساپورت در بازار برایشان وجود ندارد، اما گرمکن‌های ورزشی، که آقایان این روزها در محیط‌های عمومی می‌پوشند، قیمت کمتری نسبت به شلوارهای جین و یا کتان کلاسیک دارد. با کمتر ازچهل هزار تومان می‌توان شلوار مد روز پسران را خرید و یک تی شرت تابستانی هم در فروشگاه‌های بزرگ با قیمتی حدود سی هزار تومان در دسترس است؛ اما برای خرید شلوارهای کلاسیکِ جین یا پارچه ای خوب باید تا حدود دویست هزار تومان کنار گذاشت. اوضاع کفش کمی نامساعد است و آقایان باید نزدیک 200 هزار تومان هزینه کنند تا بتوانند نسخه تقلبی یکی از کتانی‌های فسفری مد روز را به پا کنند؛ یا با حدود هفتاد هزار تومان یک جفت کفش تخت مدل زنانه بخرند. کفش‌های کلاسیک قیمت‌های بیشتری دارند و در بازار فردوسی برای خرید یک کفش اسپرت یا چرم باید جیب پر از پولی داشت.

زیبایی شناسی ایرانی مدت‌ها به صورت متکی بود؛ این سنت از صدها سال پیش تا دوران ویدئو سی دی ادامه داشت. عکس‌های زنان سوگلی ناصرالدین شاه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها تا حدود 100 سال پیش به چه کسانی"زیبا" می‌گفتند. کسب و کار آرایشگاه‌های زنانه و فروش لوازم آرایشی، در دوره ای که عرف اجتماع اجازه نمی‌داد بانوان به جز صورتشان عرصه هنرنمایی داشته باشند، پررونق بود. این رونق همچنان ادامه دارد و آرایش به گریم تبدیل شده است. روی تابلوی آرایشگاه‌های بانوان از اصطلاح میک آپ استفاده می‌شود، اما صورت انحصار خود را از دست داده. با آمدن مانتو، مانتو‌های کوتاه، مانتو‌های خیلی کوتاه و ساپورت، زیبایی شناسی به سمت اندام‌ حرکت کرد و باشگاه رفتن و تردمیل و ایروبیک جزو برنامه‌های بانوانی شد که نمی‌خواستند از زیبایی شناسی روز عقب بمانند.

چهره‌هایی با بینی عمل کرده و میک آپ شده هنوز بخش بزرگی از جامعه بانوان را تشکیل می‌دهند؛ اما پیشروها روی اندام تاکید دارند و علاقه به صورت‌های رنگ شده را از دست داده اند، هر چند عده زیادی هم روی هر دو تاکید دارند. این تغییر زیبایی شناسی با دسترسی مردم به تصویر جهان خارج از طریق فیلم‌ها و کلیپ‌ها و عکس‌ها آغاز شد. روزگاری که استفاده از شلوار جین یک تابو بود و منکراتی‌ها با دیدن جوان‌های خوش تیپ به سمتش می‌رفتند تا حال اساسی بگیرند، کسی پیش بینی نمی‌کرد روزی به جای شلوار جین که آن روزها تنگ محسوب می‌شد، روزگاری بانوان با جوراب شلواری بیرون بیایند. گشت ارشاد هم در این مبارزه بی سرانجام تسلیم موج زیبایی شناسی جدید شد. مصرف کننده‌ها بیشتر از آن بودند که با تذکر شلوارشان را عوض کنند. زیبایی شناسی تغییر اساسی کرده و عده ای دوست دارند اندام‌های متناسبشان را نشان دهند. در زمانه ای که به شهادت صدا و سیما، داشتن خانه، ماشین و اندام خوب تنها ارزش‌های موجود هستند و رویای میلیونر شدن هر روزه توسط مخابرات تبلیغ می‌شود، تغییر جهت بخشی از جامعه و دگرگون شدن عرف نباید باعث تعجب کسی شود.

عمل زیبایی چهره یک عمل شایع در ایران است و دستکاری لب‌ها و گونه‌ها به قصد جذاب شدن یک پدیده معمول است. با کمک موجودی حساب، یک خانم می‌تواند به جز عمل بینی، صاحب لب دلخواه، گونه ی دلخواه و حتی دیگر اعضای دلخواهش شود. اما اگر کسی وقت خود را تنها روی چهره صرف کند از قافله عقب مانده و احتمال اینکه بانویی با صورت بی نهایت زیبا ولی اندام بد،عاشق پیدا کند بسیار سخت است؛ تعداد کسانی که به سنت وفادار مانده اند رو به کاهش است.

ایده زن و مرد خوش چهره حالا کمتر طرفدار دارد و اندام اغواگر ایده پرطرفدار جامعه است؛ از پسران و دختران مجرد گرفته تا مردان و زنان متاهلی که همراه خانواده برای گشت و گذار بیرون می‌آیند، همه برای اغواگر بودن نهایت تلاش خود می‌کنند. البته این بدان معنی نیست که این قشر در اکثریت هستند؛ اما به تناسب نحوه زندگی و علاقه به حضور در اماکن عمومی، بیشتر به چشم می‌خورند. شاید به خاطر استفاده از رنگ‌های فسفری در کنار لباس‌های تیره است که بیش از بقیه شهروندان دیده می‌شوند. تبلیغات مربوط به زیبایی حالا به صدا و سیما هم راه پیدا کرده و کرم‌های زیبایی و ابزار تناسب اندام به جز کانال‌های ماهواره در جام جم نیز تبلیغ می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
نظر خنده دار مردم درباره عمل جراحی زیبایی بین ایرانیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار+ تصاویر



زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار+ تصاویر

این جزیره از تنوع زیستی بسیاری برخودار است: گل ها و گیاهان رنگارنگ؛ درختان متنوع؛ گونه های خوشرنگ حشرات و خزندگان؛ و.... چشم به یاری و توجه انسان ها دارند.

ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است و سه و نیم برابر اندازه بریتانیا؛ اما زیبایی هایش رو به زوال.

دیل موریس، عکاس بریتانیایی، با نگرانی نسبت به زوال حیات و زیبایی های طبیعی در ماداگاسکار در تلاش است تا دوستداران طبیعت را به یاری بطلبد.

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

این جزیره از تنوع زیستی بسیاری برخودار است: گل ها و گیاهان رنگارنگ؛ درختان متنوع؛ گونه های خوشرنگ حشرات و خزندگان؛ و.... چشم به یاری و توجه انسان ها دارند.

در ادامه، برخی از عکس های دیل موریس از تنوع زیستی در ماداگاسکار را می بینیم:

ماداگاسکار ( Madagascar )

پایتخت: آنتاناناریوو نام رسمی(تاناناریو) 

زبان رسمی: مالاگاسی و فرانسوی (هر دو رسمی) 

نوع حکومت: جمهوری 

واحد پول: فرانک مالاگاشیMalagasy Franc)) 

مذهب: آنیمیست (47%) ، كاتولیك رومی (28%) ، كلیسای پروتستان عیسی مسیح در ماداگاسكار (22%) . 

امید طول عمر: 51/5 سال 

رشد سالانه جمعیت: 3.03 درصد (July 2004 est.) 

جمعیت: 17.501.871نفر (July 2004 est.) 

جغرافیای کشور ماداگاسکار

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

گرانكوه ها ستون فقراتی را تشكیل می دهد كه از شمال تا جنوب این جزیره امتداد دارد . به طرف شرق یك جلگه باریك ساحلی ، و به طرف غرب جلگه هایی حاصخیز قرار دارد . 

رودهای مهم : ایكوپا ، مانیا ، مانگوسی .  بلندترین نقطه : گرانكوه ماروموكوترو تساراتانانا ، 2885 متر .  آب و هوا : آب و هوا‌ استوایی است ، هر چند ارتفاعات خنك تر است . شمال در معرض بارانهای موسمی قرار می گیرد ، ولی جنوب خشك است .

شهرهای مهم: تواماسینا, فیانارانتسوا, ماهاجانگا 

مساحت: 587.040 کیلومتر مربع 

خط ساحلی: 4.828کیلومتر 

مختصات جغرافیایی: 20 درجه جنوبی و 47 درجه شرقی 

حکومت

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

 

رئیس جمهور برای دوره ای هفت ساله با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می شود . او و شورای وزیران انتصاب می كنند . مجمع ملی 137 نفره مستقیماً برای پنج سال انتخاب می گردد .  احزاب عمده‌ سیاسی عبارتند از: • طلایه دار انقلاب مالاگاسی (AREMA ؛‌تنها احزاب قانونی سابق) ، • روح مردمی وحدت ملی (VONJY ، میانه رو ) • جنبش ملی برای استقلال ماداگاسكار .

عضویت: سازمان ملل متحد ، سازمان وحدت افریقا . 

تاریخ معاصر

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

 

در قرن نوزدهم ، این جزیره را پادشاهی مرینا متحد كرد . پادشاهان مرینا كوشیدند تا ماداگاسكار را مدرنیزه كنند ولی در 1896 این جزیره تحت سلطه‌ی فرانسه درآمد ، هر چند مقاومت تا 1904 ادامه داشت . احساسات شدید ملی گرایانه در قیامی بزرگ (1947 تا 1948) بروز كرد ولی با تلفات جانی سنگین سركوب شد . سرانجام در 1960 استقلال به دست آمد ، ولی حكومت طرفدار غرب پرزیدنت قیلیبرت تسیرانانا به طور فزاینده ای از محبوبیت افتاد . به دنبال كودتایی نظامی در 1972 ، ماداگاسكار دولتهای چپ گرا داشت تا این كه در 1993 انتخابات ریاست جمهوری چند حزبی منجر به تغییر قدرت گردید .

دفاع

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

 

كل نیروهای مسلح :‌ 21.000 (1991) . به علاوه‌ی 7.500 ژاندارم شبه نظامی . خدمت سربازی : ندارد .

آموزش

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

 

میزان با سوادی : 2/80% (1990) سنین تحصیل اجباری :‌ (فرضاً) 6 تا 13 سال . تعداد دانشگاه :‌ 6.

اقتصاد

زیبایی های رو به زوال ماداگاسکار,ماداگاسکار

 

سه چهارم نیروی كار به كشاورزی و دامدای اشتغال دارد . محصولات عمده عبارتند از : قهوه و وانیل برای صادرات و برنج و مانیوك بر مصرف داخلی ، این جزیره از تولید كنندگان مهم كرومیت است . خشكسالی و تغییرات در بهای مواد اولیه به مشكلات شدید اقتصادی ماداگاسكار افزوده است ./روزگار نو