اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

وقتی زورمان به صدا و سیما نمی رسد


دقت کرده اید وقتی حمید فرخ نژاد به سوالی درباره «سفر سرخ» پاسخ می دهد، چطور به شوخی برگزار می کند؟ سعی می کند عصبیت و عصبانیتش را از صادر نشدن مجوز نمایش فیلم با طنزی بالغانه نشان دهد.





مجله چلچراغ:
 دکتر حامد محمدی کنگرانی (روانپزشک و عضو کمیته رسانه و کمیته روان درمانی انجمن روانپزشکان ایران)

دقت کرده اید وقتی حمید فرخ نژاد به سوالی درباره «سفر سرخ» پاسخ می دهد، چطور به شوخی برگزار می کند؟ سعی می کند عصبیت و عصبانیتش را از صادر نشدن مجوز نمایش فیلم با طنزی بالغانه نشان دهد. این میزان از شوخی برای کسی که آن را درک می کند، روشی برای تخلیه بار شدید عاطفی و روانی است تا از دردناک بودن این ماجرا برای خودش و دیگران کم کند. به این روش از پاسخ دهی، می گویند مکانیسم دفاعی شوخی یا همان HUMOR. اتفاقی که برای عادل فردوسی پور در برنامه زنده تلویزیونی اش پیش آمد. او این همه تلاش کرده بود و زمان پخش مناسب گرفته و میان برنامه هایی را آماده کرده بود، اما به ناگهان آن خانم مجری با پوشش نامناسب روی تصویر ظاهر شده و آب پاکی را روی دستش ریخته بود و او را عصبی کرد. اینطور شد که سعی کرد با شوخی از دردناکی این ماجرا برای خودش، بیننده ها و مسئولان کم کند ولی همین موضوع مخاطب را هم حساس کرد که ما هم می توانیم شوخی کنیم، در حالی که همه ما توانایی استفاده از این مکانیسم را نداریم چرا که طنز و شوخی با مسخره کردن و هجو زمین تا آسمان فرق می کند و این تفاوت، چیزی است که در فرهنگ مردم ما خودش را نشان نمی دهد.

تمام این فرآیند به خاطر خشم اتفاق می افتد، ما ایرانی ها نمی توانیم خشم خود را به درستی نشان دهیم و همواره هم معتقدیم حق ما ضایع شده است یا دست کم فکر می کنیم که گروهی حق ما را ضایع کرده اند. در اینجا هم چون نتوانستیم آن خانم مجری را ببینیم، چون نمی توانیم از پس مسی بربیاییم و چون احساس می کنیم بیک زاده نمی تواند مسی را مهار کند، خشمگین می شویم و خشم خود را تغییر می دهیم و با استفاده از مکانیسم جابجایی آن را به شکل دیگر نشان می دهیم. با خودمان نمی گوییم ندیدن این برنامه به خاطر قوانین تلویزیون است، خشم خود را بر سر آن خانم خالی می کنیم و خب، بلافاصله هم به غلط کردن می افتیم چون حاضر نیستیم مسئولیت کاری را که انجام داده ایم بپذیریم و بلافاصله عقب نشینی می کنیم و کمپین راه می اندازیم که «مسی دوستت داریم». در این مکانیسم دفاعی، معمولا بهایی که می پردازیم، بیشتر از کاری است که انجام داده ایم و بیش از اندازه به غلط کردن می افتیم. به همین خاطر است که به ما می گویند دمدمی مزاج هستیم یا تعادل روانی نداریم.

برای این اتفاقات، همان مثال تماشاگرنما را هم می توانیم بیاوریم. ما در استادیوم جمع می شویم و خودمان فحاشی می کنیم اما زمانی که از آنجا بیرون آمدیم و جلوی دوربین صدا و سیما قرار می گیریم، می گوییم ما که نبودیم، یک عده تماشاگرنما بودند. اما به هر حال تیم ما را جریمه می کنند و ما دوباره خشمگین می شویم و این داستان به صورت دنباله داری ادامه دارد، دست کم تا زمانی که یاد بگیریم مسئولیت کارها و تاثیرگذاری آنها را بپذیریم. تا زمانی که بپذیریم من ایرانی ام و رفتارم روی ایرانی های دیگر هم تاثیر می گذارد. اصلا هم اعتقادی ندارم که افرادی که به صفحه مسی یا خانم مجری حمله ور شدند، گروه های خاصی هستند و ایرانی نیستندو می خواستند وجهه ایرانی ها را خراب کنند. اینها همان تماشاگرنماهایی هستند که ما به عنوان ایرانی ها می شناسیم و حتی در همسایگی مان زندگی می کنند. همان هایی هستند که نمی دانند جایگاه و اندازه استفاده از مکانیسم شوخی کجاست و توانایی استفاده از آن را ندارند و ناراحتی از همگروه شدن با آرژانتین یا ترس از مسی را به گونه ای دیگر نشان می دهند. از اینکه به خاطر پوشش آن خانم نتوانسته اند برنامه را ببینند، از مکانیسم جابجایی استفاده می کنند و چون زورشان به صدا و سیمای خودمان نمی رسد و چون دستشان به آن خانم مجری نمی رسد، شروع به متلک گفتن می کنند؛ مثل متلک هایی که در خیابان به دخترهای مردم می گویند. اول شوخی ساده است اما در واقع خشم تغییر یافته ای است چون حس می کنند دستشان به او نمی رسد.

مثلا در همین برنامه نگاه کنید که از روی نظرسنجی همه می خواستند ما در گروه آرژانتین باشیم، بدون آنکه توجه کنند این درخواست منطقی است یا غیرمنطقی، و پس از اینکه این اتفاق افتاد، از مکانیسم طنز نابالغ استفاده کردند تا عصبانیت و ناراحتی شان را پنهان کنند و این ماجرا تکرار می شود، تا ابد، تا زمانی که بپذیریم مسئولیم و رفتارمان بر مبنای «کی بود کی بود من نبودم» نباشد.


ویدیو مرتبط :
هلالی:به گوش کربلا صدا می رسد یاحسین / قافله ی خون خدا می رسد یاحسین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدا و سیما تفریحات سالم را درنوروزفراهم آورد






 

صدا و سیما تفریحات سالم را درنوروزفراهم آورد

جامعه مدرسين حوزه علميه قم:

صدا و سیما زمینه تفریحات سالم و اسلامی را در ايام نوروز فراهم آورد


عید حقیقی در دوری از گناه، رعایت اخلاق اسلامی بویژه عفاف و حجاب، و پرهیز از اسراف تحقق می‌یابد. مسئولان محترم صدا و سیما ، ضمن برنامه‌ریزی دقیق و سالم فرهنگی، زمینه تفریحات سالم و اسلامی را فراهم آورند.

ايلنا:جامعه مدرسين حوزه علميه قم در آستانه سال نو با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد:صدا و سیما زمینه تفریحات سالم و اسلامی را در ايام نوروز فراهم آورد.
به گزارش ايلنا،متن اين بيانيه كه به امضاي آيت‌الله محمد يزدي رسيده است بدين شرح است:
بهار، فصل شکفتن و روییدن است. بهار، فصل رویش جوانه‌های امید و آغاز نشاط هستی است. بهار، یاد‌آور فضل بی‌کران حضرت پروردگار است. طبیعتی که خزان‌زده و دلمرده بود، هم اکنون بار دیگر طعم حیات را می‌چشد و همنوا با رودهای خروشان و نغمه بلبلان، سرود خوش زندگانی را سر می‌دهد.
این همه، آدمی را به تدّبر و تفکّر در حیات و بویژه در رستاخیز وامی‌دارد، چنان که در حدیث شریف نیز آمده‌:
«اذا رأیتم الرّبیع فاکثروا ذکر النّشور». در این بهار دل انگیز، بهترین چیز سر نهادن بر آستان آن ذات بی همتا و شکر گفتن او به سبب نعمت‌های بی‌پایان و آرزوی سلامت و عافیت است.
ملت شریف ایران بهار‌های توأم با آزادی فراوانی را پشت سر نهاده و افتخارات بسیاري را برای خویش رقم زده است. این همه، به برکت خون شهیدان، نهضت عظیم امام عزيز و مجاهدت رادمردان و همت والای آحاد ملت شریف ایران بود. سال 1388 با رویدادهای مهمی همراه بود که مهمترین آنها حضور غرور آفرین مردم عزیز در انتخابات ریاست جمهوری و رأی چهل میلیونی به نظام مقدّس جمهوری اسلامی و نیز خلق حماسة کم نظیر نهم‌دی و 22‌بهمن بود. این رویداد‌ها چشم جهانیان را خیره کرد و افتخارات تازه‌ای را در کارنامة درخشان مردم شریف ایران ثبت کرد. سال جدید نیز ان شاء‌الله سال خلق حماسه‌های جدید در عرصه‌های سیاسی، علمي و فنّاوری، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود. امید آن می‌رود که با دعای خیر مؤمنان در لحظات تحویل سال و نیز در ایام نوروز که با ولادت امام حسن عسکري (عليه السلام) مقارن شده، این پیروزی‌ها دو چندان گردد.
بدیهی است؛ عید حقیقی در دوری از گناه، رعایت اخلاق اسلامی بویژه عفاف و حجاب، و پرهیز از اسراف تحقق می‌یابد. از این رو بایسته است که مسئولان ذی ربط، بویژه مسئولان محترم صدا و سیما ، ضمن برنامه‌ریزی دقیق و سالم فرهنگی، زمینه تفریحات سالم و اسلامی را فراهم آورند و نوروزی خوش و همراه با معنویت را رقم بزنند و مطمئن هستيم كه ديگر مسئولان نظام نيز در رعايت اين قبيل مسائل بخصوص قطعيات اسلام، تمام تلاش خود را خواهند نمود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تبریک ایام نوروز و فرا رسیدن سال نو، موفقیت همگان را در سال جدید آرزو می‌دارد و ظهور بهار دلها، حضرت حجت بن الحسن العسکري (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ‌را از خداوند مسئلت می نماید.
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم